Laatujuomatopiikki

Mulle on viime aikoina maistunut vihreän tölkin Kozel. On muuten huomattavasti maukkaampaa kuin se beige tölkin perus-Kozel.
Itse pidän tummasta Kozelista. Siinä hädin tuskin maistuu alkoholi (muistaakseni 4.0%). Hieman imelä ja rukiinen maku. Kuohkea vaahto. Maistuu myös hieman jollekin palaneelle tai hiilelle. Liekö käyttävät oluensa osin kärvennetyissä puutynnyreissä? :D

Paitsi nuo apat ja ipat, jotka ovat olleet positiivinen yllätys noilta bulkkioluen tuottajilta
Älä nyt ota tätä henkilökohtaisesti mutta sinut ja kaikki muutkin ipojen ja apojen juojat pitäisi valuttaa maahan saunan takana, kuten ne nk. oluetkin. :D Mulle IPAt ja APAt ovat aivan kauheaa hapanta kitkerää vihollislitkua, joka kuristaa makunystyrät kuoliaaksi. Poronkusta jossa on pakkasnestettä. Ehkä viittä pale alea olen maistellut. En ole tykännyt yhtään. No joo... mut hyvä että edes jollekin kelpaa.
 
Mulle IPAt ja APAt ovat aivan kauheaa hapanta kitkerää vihollislitkua, joka kuristaa makunystyrät kuoliaaksi.
Itsekin aikoinaan olin tuota mieltä, ja suosin mahdollisimman mauttomia ja vetisiä oluita. Ajan myötä makutottumukseni ovat kuitenkin muuttuneet ja nautiskelen hyvinkin erityyppisistä oluista.
 
Kyllähän sopivan viileä, rapsakkaalla humalalla maustettu pintahiiva-olut on vain mahtavan herkullista.
 
Itsekin aikoinaan olin tuota mieltä, ja suosin mahdollisimman mauttomia ja vetisiä oluita. Ajan myötä makutottumukseni ovat kuitenkin muuttuneet ja nautiskelen hyvinkin erityyppisistä oluista.
Eikös makuaisti muuten muutu iän myötä? Tiedä tuota, ehkäpä itsekin litkin ipoja 10v päästä. o_O
 
Eikös makuaisti muuten muutu iän myötä? Tiedä tuota, ehkäpä itsekin litkin ipoja 10v päästä. o_O
Muuttuuhan se. Tosin maku on aina henkilökohtainen, ja siinä missä joku pitää katkeran humalaisesta, niin toisen suosikki on muhevan maltainen. Toisaalta nuorna miesnä ainakin minulla oli usein juomisen tavoitteena humalatila, jolloin oluen tuli olla ns. helposti juotavaa, makuvivahteista viis.
 
Itsepähän naukkailen myös liköörejä. Niitä voi nauttia vaikka sellaisenaan, tai jäiden kanssa ja laittaa mukaan erilaisiin drinkkeihin. Ne sopivat hyvin myös jäätelön kanssa ja leivoksiin antamaan lisää makua. Oma suosikkini on ''Disaronno Originale'' 28%.

amaretto-disaronno.jpg
 
Itsepähän naukkailen myös liköörejä. Niitä voi nauttia vaikka sellaisenaan, tai jäiden kanssa ja laittaa mukaan erilaisiin drinkkeihin. Ne sopivat hyvin myös jäätelön kanssa ja leivoksiin antamaan lisää makua. Oma suosikkini on ''Disaronno Originale'' 28%.

amaretto-disaronno.jpg

Oletko kokeillut tsekkiläistä Becherovkaa ?

369824_1.jpg

Tässä maistuu anis, kaneli ja aivan tolkuton määrä muitakin mausteita ja yrttejä. Ensimmäinen siemaus toi itselleni mieleen Jägermeisterin, mutta tämä on hienostuneempi ja monipuolisempi. Maistuu sellaisenaan tai voi tästäkin varmaan drinkkejä väsätä. En ole kylläkään kokeillut.
 
Oletko kokeillut tsekkiläistä Becherovkaa ?

Katso liite: 12257

Tässä maistuu anis, kaneli ja aivan tolkuton määrä muitakin mausteita ja yrttejä. Ensimmäinen siemaus toi itselleni mieleen Jägermeisterin, mutta tämä on hienostuneempi ja monipuolisempi. Maistuu sellaisenaan tai voi tästäkin varmaan drinkkejä väsätä. En ole kylläkään kokeillut.
Pitääpä kokeilla ensikerralla kun alkossa asioin.
 
Oletko kokeillut tsekkiläistä Becherovkaa ?

Tässä maistuu anis, kaneli ja aivan tolkuton määrä muitakin mausteita ja yrttejä. Ensimmäinen siemaus toi itselleni mieleen Jägermeisterin, mutta tämä on hienostuneempi ja monipuolisempi. Maistuu sellaisenaan tai voi tästäkin varmaan drinkkejä väsätä. En ole kylläkään kokeillut.

Tuo oli muistaakseni joskus 80-luvun lopulla eräs kännikertoimeltaan kovimpia juomia Alkon listassa. Maku on kuitenkin siinä määrin omintakeinen, ettei tuote päässyt ns. alan miesten suosikkeihin. Prahassa A.D. 1989 käytyäni tuota tuli kyllä jonkin verran räpsittyä huiviin. Tuolloin tykästyin myös tsekkiläiseen kontusovka-viinaan; erityisesti Svejkin etiketöity varustettu laatu oli suunmukaista. Tosin pari vuotta sitten Prahassa käydessäni en löytänyt kontusovkaa mistään, vaikka hieman etsiskelin.

Muoks: näpyvihre korajttu.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kun lisää tutkailin niin viinan nimi perustuu sanaan kontusz joka on eräänlainen unkarilaisten ja Puola-Liettualaisten aatelisien käyttämä pitkä, jalkoihin asti ylettyvä liivi (punainen vaate tässä kuvassa).

PS.
Minun mielestä tuo miekan kahva on väärinpäin, takaosan "koukku" pitäisi olla eteenpän, olettaen että kuvan henkilö on oikeakätinen. Nyt hänen täytyy vääntää oikeanpuolisen käden luonnottomasti jotta saisi oikean otteen miekasta. Jos hän taas on vasenkätinen niin silti tuntuu että miekan vetäminen tupesta olis kovin hankalaa.

800px-Stanislaw_Antoni_Szczuka_%281652_1654-1710%29.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tykkään kovasti kaikenlaisista "yrttilikööreistä" tai mitä nyt yrttisnapseiksikin sanovat. Jekku on aivan loistavaa, puolalainen Watra jota ei saa Suomesta ollenkaan, Stonsdorfer ...jne...jne...
Viikonloppuna bongasin Alkossa tällaisen uuden Killepitsch juoman, olihan hyvää :)

714533.jpg


Pikkasen oli lentokunto heikko isänpäivänä.....johtuisikohan liian tiiviistä naukkailusta oluen välissä ?


.
 
Tämähän vaikuttaa hyvältä. Beton on drinkin nimi. Yksinkertaisimmillaan jäitä, Becherovkaa ja tonic-vettä. Lisänä voi heittää sekaan vaikka sitruunaviipaleen.

 
On
Siis ''jallua''. Ihan hyvältähän tuo maisuu raakanakin.

Jees, Ostin siitä 3 tähtiä Jaloviina mun enolle, mutta en ehtinyt maistaa sitä kun join whiskiä ja kossun salmiakki viina, tulin niin känniksi että mut heitetiin saunaan selviämmään :D ja sen jälkeen sain kävelä maanteitä pitkin että virkistyin, Ne asuu maala niin ei ollut autoja tiellä :)

Ostin laivalta Jalokahvia mutta en ole sen aukastanut.
 
Löytyi brittiläisen toimittajan väsäämä tunnettu VISKIJOULUKALENTERI! Sisältää perinteiset 24 luukkua, joissa jokaisessa on vahasuljettu 30ml viskipullokka... toimitus Suomeen toimii ainakin myyjän sivuilla. EUR174.

https://www.masterofmalt.com/whiskies/drinks-by-the-dram/the-whisky-advent-calendar/

- Glenfarclas 21 Year Old

- The Lost Distilleries Blend

- The Macallan 12 Year Old Double Cask or The Macallan 12 Year Old Sherry Oak

- Kavalan Concertmaster - Port Cask Finish

- Lagavulin 16 Year Old

- Rock Oyster (Douglas Laing)

- Wolfburn Single Malt

- Oban Little Bay

- Kilchoman Machir Bay

- Fettercairn Fasque

- Buffalo Trace

- Glenfiddich 15 Year Old Solera

- Balvenie DoubleWood 12 Year Old

- English Whisky Co. 5 Year Old (That Boutique-y Whisky Company)

- Highland Park 12 Year Old

- Mackmyra Svensk Ek

- The Half-Century Blend

- Evan Williams Extra Aged

- Teeling Single Malt

- Invergordon 25 Year Old (That Boutique-y Whisky Company)

- Old Perth Sherry Cask

- Tomatin 14 Year Old Port Wood Finish

- Dalmore 12 Year Old

- Glengoyne 12 Year Old


Vaihtoehtona Scotch Whisky Advent Calendar:

https://www.masterofmalt.com/whiskies/drinks-by-the-dram/the-scotch-whisky-advent-calendar/

- Glenfiddich 18 Year Old

- Tamdhu 10 Year Old

- The Macallan 12 Year Old Double Cask or The Macallan 12 Year Old Sherry Oak

- The Lost Distilleries Blend

- Port Askaig 100° Proof

- Highland Park 12 Year Old

- Balvenie DoubleWood 17 Year Old

- Invergordon 25 Year Old (That Boutique-y Whisky Company)

- Talisker Skye

- Glenfarclas 2009 (bottled 2016) (cask 1805) - Drinks by the Dram

- Haig Club Clubman

- Kilchoman 5 Year Old 2010 - Single Octave Cask Release (cask 566/2010) (Drinks by the Dram) or Kilchoman 6 Year Old 2010 Original Cask Strength

- The Ileach Islay Malt

- The Half-Century Blend

- Glenalmond Everyday Highland Malt

- Islay 6 Year Old - Single Minded (Douglas Laing)

- Dalmore 15 Year Old

- Tomatin Legacy

- Peat - Elements of Islay

- Finlaggan Sherry Finish

- Girvan Patent Still Proof Strength

- Islay Blended Malt #1 23 Year Old (That Boutique-y Whisky Company)

- Compass Box Great King Street - Artist's Blend

- Old Perth Peaty
 
Back
Top