Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän 64 CAMM olisi aika "pläjäys".
Saisiko sinne toivoa mukaan muutamaa kolmekymppistä Asteria?
Ei ei, en asu Ahvenanmaalla, uskokaa pois.
Mitä, et tykkää perunalastuista?
Mikähän mahtaa olla voimanlähteenä uudessa luokassa? Hybridi vai LNG / öljy?
Toivottavasti ei pelkkä öljy, koska käyttökustannuksia on mahdollista laskea noilla edellämainituilla paljon.
Hybridi tarjoaa ehkä parhaat edut koska sähköä käytettäessä voidaan laskea aluksen melua joka on hyödyksi ASW-tehtävässä. Hybridillä polttoaineen kulutus laskee 10-20 % ratkaisusta riippuen ja huollon tarve vähenee. Lisäksi alus kiihtyy nopemmin.
Wärtsilällä on osaamista: https://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/hybrid-solutions/hybrid/hybrid
Huono homma....hybridi olisi parempi.On ihan virallisesti todettu että voimalinja on ihan perinteinen. Eli dieselit, jotka yhdistetään vaihteiston kautta potkureihin. Polttoaineena ilmeisesti yleensä käytetään kevyttä polttoöljyä. Vaihteistoratkaisuna voi olla vaihtoehto jossa myös yhdellä koneella voidaan pyörittää molempia potkureita
Hybridillä polttoaineen kulutus laskee 10-20 % ratkaisusta riippuen ja huollon tarve vähenee. Lisäksi alus kiihtyy nopemmin.
Mahtaako Pohjanmaan runkokaan olla aivan yhtä "liukas" jäissäkulkukykyisenä kuin Braunschweigikkelin. Pelkällä erikoismaalilla lisätään sotalaivaan solmu lisää nopeutta, rungon muotoilu siis vasta tärkeää onkin.http://www.mtu-online.com/mtu/products/engine-program/diesel-engines-for-marine-main-propulsion-dieselelectric-drives-and-onboard-power-generation/diesel-engines-for-corvettes-and-frigates/?L=15?r=T7H9GJZs
Siinä linkissä yllä vaihtoehtoja. Mitä sinne noista sitten tartee että liikkuu 26 solmua? Braunschweigeissä on 14,8 MW, yli 1800 t ja 26 solmua eli tähän tarvii varmaan jonkin verran enemmän tehoja kun pitäisi tulla yli 2000 t paatit. @Tups ja @Bodyguard taisivat olla alan miehiä.
Tämä on laiva, ei auto...
Jollain se sähkö pitää kuitenkin tuottaa ja raskaamman koneiston kuljettaminen kuluttaa sekin enemmän energiaa. Näin ollen yksinkertaisin ja kevyin on paras.
LNG rankkautuu pois tankkien tilantarpeen takia.
Mahtaako Pohjanmaan runkokaan olla aivan yhtä "liukas" jäissäkulkukykyisenä kuin Braunschweigikkelin. Pelkällä erikoismaalilla lisätään sotalaivaan solmu lisää nopeutta, rungon muotoilu siis vasta tärkeää onkin.
Miten LNG vaikuttaa vaurioiden hallintaan? Voisi olettaa sen olevan melkoinen räjähdysvaara, mutta miten on?
Puhuttaessa maamme puolustuksesta, ympäristöarvot pitäisi heittää täysin ulos ikkunasta. Jäämerellä. Painon kanssa. Yöllä.
Ympäristönsuojelu on siviilien vastuulla helpossa rauhallisessa arkielämässään. Ei sotilaiden, joiden ainoa tehtävä on pitääkin elämä rauhallisena ja vapaana kansalle siviileissään.
Shit hits the fan skenaario.. Se saa ihokarvani nousemaan pystyyn ja paskan jäykistymään niiiin monesta valvepainajaisesta jotka niiden vasemmistohippiliberaalien päätäntävalta aiheuttaavihreät ovatkin seuraava toiseksi suurin hallituspuolue.