Laivue 2020

Kyllähän 64 CAMM olisi aika "pläjäys".
 
Mikähän mahtaa olla voimanlähteenä uudessa luokassa? Hybridi vai LNG / öljy?
Toivottavasti ei pelkkä öljy, koska käyttökustannuksia on mahdollista laskea noilla edellämainituilla paljon.

Hybridi tarjoaa ehkä parhaat edut koska sähköä käytettäessä voidaan laskea aluksen melua joka on hyödyksi ASW-tehtävässä. Hybridillä polttoaineen kulutus laskee 10-20 % ratkaisusta riippuen ja huollon tarve vähenee. Lisäksi alus kiihtyy nopemmin.

Wärtsilällä on osaamista: https://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/hybrid-solutions/hybrid/hybrid
 
Mikähän mahtaa olla voimanlähteenä uudessa luokassa? Hybridi vai LNG / öljy?
Toivottavasti ei pelkkä öljy, koska käyttökustannuksia on mahdollista laskea noilla edellämainituilla paljon.

Hybridi tarjoaa ehkä parhaat edut koska sähköä käytettäessä voidaan laskea aluksen melua joka on hyödyksi ASW-tehtävässä. Hybridillä polttoaineen kulutus laskee 10-20 % ratkaisusta riippuen ja huollon tarve vähenee. Lisäksi alus kiihtyy nopemmin.

Wärtsilällä on osaamista: https://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/hybrid-solutions/hybrid/hybrid

On ihan virallisesti todettu että voimalinja on ihan perinteinen. Eli dieselit, jotka yhdistetään vaihteiston kautta potkureihin. Polttoaineena ilmeisesti yleensä käytetään kevyttä polttoöljyä. Vaihteistoratkaisuna voi olla vaihtoehto jossa myös yhdellä koneella voidaan pyörittää molempia potkureita
 
On ihan virallisesti todettu että voimalinja on ihan perinteinen. Eli dieselit, jotka yhdistetään vaihteiston kautta potkureihin. Polttoaineena ilmeisesti yleensä käytetään kevyttä polttoöljyä. Vaihteistoratkaisuna voi olla vaihtoehto jossa myös yhdellä koneella voidaan pyörittää molempia potkureita
Huono homma....hybridi olisi parempi.
 
Juu, ilmoitettu nopeusluokka puhuu diesel moottoreiden puolesta, toivottavasti kuitenkin säätölapa potkurit / vetolaitteet. Niilläkin säästää polttoainetta koska dieselmoottoreita voi pyörittää matka-ajossa taloudellisuuden kannalta optimikierroksilla ja laivan nopeus säädetään potkurilla.
 
Hybridillä polttoaineen kulutus laskee 10-20 % ratkaisusta riippuen ja huollon tarve vähenee. Lisäksi alus kiihtyy nopemmin.

Tämä on laiva, ei auto...

Jollain se sähkö pitää kuitenkin tuottaa ja raskaamman koneiston kuljettaminen kuluttaa sekin enemmän energiaa. Näin ollen yksinkertaisin ja kevyin on paras.

LNG rankkautuu pois tankkien tilantarpeen takia.
 
http://www.mtu-online.com/mtu/products/engine-program/diesel-engines-for-marine-main-propulsion-dieselelectric-drives-and-onboard-power-generation/diesel-engines-for-corvettes-and-frigates/?L=15?r=T7H9GJZs

Siinä linkissä yllä vaihtoehtoja. Mitä sinne noista sitten tartee että liikkuu 26 solmua? Braunschweigeissä on 14,8 MW, yli 1800 t ja 26 solmua eli tähän tarvii varmaan jonkin verran enemmän tehoja kun pitäisi tulla yli 2000 t paatit. @Tups ja @Bodyguard taisivat olla alan miehiä.
 
http://www.mtu-online.com/mtu/products/engine-program/diesel-engines-for-marine-main-propulsion-dieselelectric-drives-and-onboard-power-generation/diesel-engines-for-corvettes-and-frigates/?L=15?r=T7H9GJZs

Siinä linkissä yllä vaihtoehtoja. Mitä sinne noista sitten tartee että liikkuu 26 solmua? Braunschweigeissä on 14,8 MW, yli 1800 t ja 26 solmua eli tähän tarvii varmaan jonkin verran enemmän tehoja kun pitäisi tulla yli 2000 t paatit. @Tups ja @Bodyguard taisivat olla alan miehiä.
Mahtaako Pohjanmaan runkokaan olla aivan yhtä "liukas" jäissäkulkukykyisenä kuin Braunschweigikkelin. Pelkällä erikoismaalilla lisätään sotalaivaan solmu lisää nopeutta, rungon muotoilu siis vasta tärkeää onkin.
 
Tämä on laiva, ei auto...

Jollain se sähkö pitää kuitenkin tuottaa ja raskaamman koneiston kuljettaminen kuluttaa sekin enemmän energiaa. Näin ollen yksinkertaisin ja kevyin on paras.

LNG rankkautuu pois tankkien tilantarpeen takia.

Miten LNG vaikuttaa vaurioiden hallintaan? Voisi olettaa sen olevan melkoinen räjähdysvaara, mutta miten on?
 
Mahtaako Pohjanmaan runkokaan olla aivan yhtä "liukas" jäissäkulkukykyisenä kuin Braunschweigikkelin. Pelkällä erikoismaalilla lisätään sotalaivaan solmu lisää nopeutta, rungon muotoilu siis vasta tärkeää onkin.

Niin ja mitä rajoituksia aluksen miinakansi ja tarve ajella saaristoväylillä asettavat rungon nopeusoptimoinnille? Moottoriäänien suhteen noita uusia koneita kai saa aika kätevästi eristettyä kohtuuhintaan, vai saako?
 
Kuten Leaderwolf jo totesikin, tarvittavaan konetehoon vaikuttaa myös se rungon muoto, uppouman yms. ohella. Ja kun sitä nopeutta nostetaan, tehontarve kasvaa melkeinpä eksponentiaalisesti ( ei lineaarisesti ). En ole laivanrakennusinssi, dieselit ja turboahtimet on ollut mun alaa, mutta jotenkin noin se menee.
 
Miten LNG vaikuttaa vaurioiden hallintaan? Voisi olettaa sen olevan melkoinen räjähdysvaara, mutta miten on?

Maakaasu (metaani) palaa 4.4-16.4% pitoisuuksilla. Tämä on enemmän kuin perinteisillä polttoaineilla, mutta ei merkittävästi. LNG-tankki voi käsittääkseni ottaa jopa osumaa ilman välitöntä räjähdysvaaraa - koulussa sanoivat että kaasutankkeri ei räjähtäisi "pommina" edes meritorjuntaohjuksen osumasta. Ulos vuotava nestemäinen kaasu on kuitenkin niin kylmää, että vauriontorjunta sotalaivassa voi olla vähintäänkin mielenkiintoista.

Isompi showstopper on kuitenkin se, että LNG-polttoaine erikoistankkeineen vie jopa seitsenkertaisen tilavuuden saman määrän energiaa sisältävään dieseltankkiin verrattuna. Tästä syystä esim. jäänmurtaja Polaris voi operoida kaasulla vain 10 päivää, vaikka aluksen järjestely on jouduttu suunnitemaan osittain isojen tankkien ehdoilla.

En myöskään keksi mitään syytä sille, miksi etulinjan sotalaivassa pitäisi käyttää LNG:tä polttoaineena. Ajotunteja kertyy kuitenkin vähän ja kyky suorittaa määrätty tehtävä on kriittinen, joten ympäristöarvot eivät paina vaakakupissa niin paljoa kuin siviililaivoilla.
 
Puhuttaessa maamme puolustuksesta, ympäristöarvot pitäisi heittää täysin ulos ikkunasta. Jäämerellä. Painon kanssa. Yöllä.

Ympäristönsuojelu on siviilien vastuulla helpossa rauhallisessa arkielämässään. Ei sotilaiden, joiden ainoa tehtävä on pitääkin elämä rauhallisena ja vapaana kansalle siviileissään.
 
Puhuttaessa maamme puolustuksesta, ympäristöarvot pitäisi heittää täysin ulos ikkunasta. Jäämerellä. Painon kanssa. Yöllä.

Ympäristönsuojelu on siviilien vastuulla helpossa rauhallisessa arkielämässään. Ei sotilaiden, joiden ainoa tehtävä on pitääkin elämä rauhallisena ja vapaana kansalle siviileissään.

On siinä ympäristönsuojelussakin puolensa. Mietipä vaikka millaista julkisuutta esim Venäjän ainoan tukialuksen, savuttavan romuläjän Kuznetsovin purjehdus sai aikaan. :)

Välit metsänomistajiin pysyy parempina ja miettikääpä sellaista skenaariota jos vaikka vihreät ovatkin seuraava toiseksi suurin hallituspuolue. :facepalm:

Siinä olen samaa mieltä, että ympäristöystävällisyys sallittakoon silloin, kun se ei ole pois muusta suorituskyvystä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top