Laivue 2020

Alukselle ei voida ilmoittaa yli 30 solmua vaikka siihen kykenisikin, koska silloin vasemman laidan liberaalit Moskovan rahoilla huutaisivat yhteen ääneen että Pohjanmaat on todellisuudessa tarkoitettu suojelemaan USAn lentotukialusosastoja :D
 
Olin myös tulossa postaamaan samaa että eikös sotalaivoille ole tavallista että oikeita huippunopeuksia ei ilmoiteta :cool:
 
Olisivatko valinneet kaasuturbiinin koska se on pienempi ja kevyempi kun isot dieselit. Ei kai se siellä paljon maksa jos sitä ei käynnistetä kun joskus harvoin mallin vuoksi.
 
Olisivatko valinneet kaasuturbiinin koska se on pienempi ja kevyempi kun isot dieselit. Ei kai se siellä paljon maksa jos sitä ei käynnistetä kun joskus harvoin mallin vuoksi.
Varmaankin juuri näin. Pienemmästä paketista saadaan suurempi teho tarvittaessa. Kaasuturbiinin käyttötunnit jäänevät aika pieniksi, esim. Turunmaa-luokalla kaasuturbiineilla oli enemmän startteja kuin käyttötunteja.
 
Näkyy olevan hyvin tyypillinen ratkaisu uudemmissa alusluokissa tuo 4 x dieselsähköinen + 1 x kaasuturbiini (sähköllä tai mekaanisesti) voimanvälitys. Type 26:n numerot osuisivat lähelle CODLOGina ja F125:n CODLAGina... Olikohan se MTG Marinetechnic ollut mukana F125-projektissa? :unsure:

Tietysti yksi tapa säästää suunnittelukuluissa ja hallita riskejä on ottaa propulsiojärjestelmäksi jokin jo käytössä oleva setti sellaisenaan.

Kyllä se tuolla referensseissä (tai "referensseissä") näyttäisi olevan...

https://www.mtg-marinetechnik.de/index.php/en/references/new-constructions/85-newconstructions1
 
7200 tn F125-luokassa tällainen setti:
  • 1 × 20 MW kaasuturbiini
  • 2 × 4.7 MW sähkö
  • 4 × 2.9 MW diesel
1800 tn Braunschweig-luokassa 2 MTU 20V 1163 TB 93 diesel, yhteensä 14.8MW.

Periaatteessa riittävä koko jos kaasuturbiinin kanssa toimii yhdessä ja se olisi 15-20MW luokkaa. Voinee myös olla karvan isompia, mutta ei luultavasti yli 20MW yhteensä. Muuten kaasuturbiinissa ei kai järkeä. Todennäköisesti dieselit on kuitenkin Braunschweig-luokan myllyjä pienemmät kun kerta on se kaasuturbiini.

Tämän sivun isoimmilla myllyillä irtoaisi 22MW tai 26MW. Isommat ei sitten ole korvetti/fregattisivulla.
https://www.mtu-online.com/mtu/prod...on/diesel-engines-for-corvettes-and-frigates/

Sachsenissa on CODAG ja vain 2x 7.4MW dieselit. Eli siinä on iso osuus kaasuturbiinilla kun paatti on 5800 tn. Eli vähintään tuo pienin 25MW versio LM2500:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Alukselle ei voida ilmoittaa yli 30 solmua vaikka siihen kykenisikin, koska silloin vasemman laidan liberaalit Moskovan rahoilla huutaisivat yhteen ääneen että Pohjanmaat on todellisuudessa tarkoitettu suojelemaan USAn lentotukialusosastoja :D
Tuossa voisi olla järkeä. Ilmeisesti merimiinoja ei ole laisinkaan lentotukialuksia suojaavassa kapasiteetissa. Löytyy sukellusvenettä, ohjusristeilijää, suto fregattia koptereineen, hävittäjiä. Kyllähän sinne olisi hyvä saada myös sarvimiinaa pääaseenaan suoltavaa budjetti korvettia.
 
Tuossa voisi olla järkeä. Ilmeisesti merimiinoja ei ole laisinkaan lentotukialuksia suojaavassa kapasiteetissa. Löytyy sukellusvenettä, ohjusristeilijää, suto fregattia koptereineen, hävittäjiä. Kyllähän sinne olisi hyvä saada myös sarvimiinaa pääaseenaan suoltavaa budjetti korvettia.

Vai budjettikorvetteja. Merten asiantunttijja sheriffi ei petä.
 
On se aika tiukan budjetin viritys tuo Pohjanmaa :unsure: Saksan "ylpeys" F125 fregatti on kuitenkin 650 miljoonan euron laaki, ja sitä aseistaa keulatykki, harppuunat ja 2xRAM tötteröä :D Joten kun me saadaan noin 400 miljoonalla per alus tykkiä, VLSää, Gabrielia, torpedoa, miinaa ja ehkä vielä ciws perää jyystämään niin en minä sanoisi ainakaan tuhlaamiseksi :cool:
 
Eikös ne sellaisia ole ihan foorumin keskusteluidenkin perusteella?
No olen poissa huomisen jälkeen viikon hieman lämpimämmillä merillä. Ei siis bullshittiä luvassa.

No jos foorumin keskusteluista lähdetään niin hävittäjiä saadaan liian vähän (ovat sitäpaitsi paskaa, koska oma lemppari on kone x), nyky-mosat on velttoja ämmiä (toista se oli meidän naavapartojen aikana) ja ryssän ihmeaseet pyyhkii kuitenkin kaikella pöytää :uzi:

Siksi itse pyrin asioimaan realistisemmin. Nykytiedon valossa uudet korvetit eivät mitenkään budjettikorveteilta vaikuta vaan kyseessä tulee olemaan 100% varmuudella tehokkaimmat vehkeet mitä meillä on koskaan ollut.

Jos "budjettikorvetteja" etsii niin katseen voi kääntää esim. länsinaapuriin. Visbyistä puuttuu it-ohjukset kokonaan joten niillä voidaan kriisin sattuen yhtä hyvin ajella jonnekin Atlantille piiloon.
 
Normaalilla älyllä varustettu henkilö ymmärtää, että käytin lisämäärettä "puhdas" erottamaan pelkällä infrapunahakupäällä varustetut ohjukset (esim. Umkhonto) aiemmin käsittelemistäni useita hakupäitä/hakupääteknologioita yhdistelevistä ohjuksista (esim. SM-2MR Block IIIB ja RAM).
Anteeksi kamalasti että en ole lukenut kaikkia sinun kirjoituksiasi (joita muuten riittää). En mitenkään huomannut tuota viittausta.
 
Anteeksi kamalasti että en ole lukenut kaikkia sinun kirjoituksiasi (joita muuten riittää). En mitenkään huomannut tuota viittausta.

Asiat olivat kyllä samassa viestissä...
 
Isommatkin merivallat ovat jättäneet joskus rahapulassa torpedot hankkimatta ilmatorjunta-aluksilleen perustellen sitä sillä että osastossa on yleensä sentään joku alus tai helikopteri jolta torpedot löytyvät. Se onko tuollaisessa säästämisessä mitään järkeä on toinen kysymys. Kovasti Haminoihinkin vaan suto-aseet hankittiin heti kun siihen tarjoutui tilaisuus.
 
No jos foorumin keskusteluista lähdetään niin hävittäjiä saadaan liian vähän (ovat sitäpaitsi paskaa, koska oma lemppari on kone x), nyky-mosat on velttoja ämmiä (toista se oli meidän naavapartojen aikana) ja ryssän ihmeaseet pyyhkii kuitenkin kaikella pöytää :uzi:

Siksi itse pyrin asioimaan realistisemmin. Nykytiedon valossa uudet korvetit eivät mitenkään budjettikorveteilta vaikuta vaan kyseessä tulee olemaan 100% varmuudella tehokkaimmat vehkeet mitä meillä on koskaan ollut.

Jos "budjettikorvetteja" etsii niin katseen voi kääntää esim. länsinaapuriin. Visbyistä puuttuu it-ohjukset kokonaan joten niillä voidaan kriisin sattuen yhtä hyvin ajella jonnekin Atlantille piiloon.
Olen taas käsittänyt, että myöhästelyt liittyvät yksinomaan jotenkin rahaan tai sen niukkuuteen.
Sellainen aavistus minulla, että lopputulos tulee olemaan foorumilaisille pettymys. Pieni pettymys vai iso. Siinä kai suurin jännittämisen aihe.
 
Olen taas käsittänyt, että myöhästelyt liittyvät yksinomaan jotenkin rahaan tai sen niukkuuteen.
Sellainen aavistus minulla, että lopputulos tulee olemaan foorumilaisille pettymys. Pieni pettymys vai iso. Siinä kai suurin jännittämisen aihe.

Pettyminen on hyvä aloittaa ajoissa niin ei iske sitten pahasti tulevaisuudessa! :D En ole kuullut että myöhästyminen on rahasta kiinni mutta joku voi varmaan heittää jotain lähdettä että näin olisi?
 
Pettyminen on hyvä aloittaa ajoissa niin ei iske sitten pahasti tulevaisuudessa! :D En ole kuullut että myöhästyminen on rahasta kiinni mutta joku voi varmaan heittää jotain lähdettä että näin olisi?

https://maanpuolustus.net/threads/laivue-2020.5598/post-636589

Puolustusministeriön Lauri Purasen mukaan neuvotteluissa on useita avoimia kohtia. Ensinnäkin ministeriö haluaa varmistaa, että alusten hinta on oikea
 

"Puolustusministeriön Lauri Purasen mukaan neuvotteluissa on useita avoimia kohtia. Ensinnäkin ministeriö haluaa varmistaa, että alusten hinta on oikea
Toiseksi sopimukseen pääsyä on hidastanut ministeriön halu varmistua siitä, että Rauman telakka kykenee rakentamaan neljä korvettia alusta loppuun."
– Kun noin 600 miljoonan euron tilaus viedään telakalle, jonka pääoma on alle 30 miljoonaa, niin kyllähän meidän pitää varmistua, että telakka on toimituskykyinen
– Kyllä meillä vahva tahto on, että laivat rakennetaan Raumalla. Isoja ongelmia ei ole, mutta on monta asiaa, joita joudumme varmistamaan, Lauri Puranen sanoo.

Näistä ei voida vetää johtopäätöstä että: "myöhästelyt liittyvät yksinomaan jotenkin rahaan tai sen niukkuuteen".
 
"Puolustusministeriön Lauri Purasen mukaan neuvotteluissa on useita avoimia kohtia. Ensinnäkin ministeriö haluaa varmistaa, että alusten hinta on oikea
Toiseksi sopimukseen pääsyä on hidastanut ministeriön halu varmistua siitä, että Rauman telakka kykenee rakentamaan neljä korvettia alusta loppuun."
– Kun noin 600 miljoonan euron tilaus viedään telakalle, jonka pääoma on alle 30 miljoonaa, niin kyllähän meidän pitää varmistua, että telakka on toimituskykyinen
– Kyllä meillä vahva tahto on, että laivat rakennetaan Raumalla. Isoja ongelmia ei ole, mutta on monta asiaa, joita joudumme varmistamaan, Lauri Puranen sanoo.

Näistä ei voida vetää johtopäätöstä että: "myöhästelyt liittyvät yksinomaan jotenkin rahaan tai sen niukkuuteen".

Tuossahan todetaan, että telakan toimitusepävarmuus liittyy pääoman puutteeseen ("alle 30 miljoonaa"). Jos PV:lla olisi enemmän rahaa laivatilaukseen, niin laivathan voitaisiin tilata vähän kalliimmalla (lue: suuremmalla telakan voittomarginaalilla), jolloin telakka ei menisi konkurssiin, vaikka syntyisikin yllättäviä kustannusylityksiä.

Rahaongelma. MOT.
 
Back
Top