Laivue 2020

Mitä eroa tuossa on aiempiin kuviin?
Laatikkomaisempi, muistuttaa nyt Perryjä rakenteeltaan. Tutkatorni on muuttunut päätutkan paneelien yläpuolelta.

Edit. Rannari ehti ensin

Edit 2. Keulatykin ja komentosillan välinen VLS on muuttunut. Ennen kuvissa oli kannentasolla siilojen yläpää, tuossa uusimmassa ne nousevat huomattavasti ylös kannesta kuten Type 45 hävittäjässä, Pohjanmaassa jopa enemmän. Ilmeisesti ympätty strike length mk41 uuteen havainnekuvaan.
 
Pisti kanssa silmään epäterävyys kuvassa. Liekö siksi ettei haluta kertoa kuvin mitä tulemman pitää tai sitten piirtäjällä ei ole edes tiedossa.
 
Pisti kanssa silmään epäterävyys kuvassa. Liekö siksi ettei haluta kertoa kuvin mitä tulemman pitää tai sitten piirtäjällä ei ole edes tiedossa.

Jos saisi originaalikuvan käsiinsä niin siitä erottuisi varmasti paljon sellaista mitä tuosta huonolaatuisesta lehtikuvasta ei näe. Tuskin noita virallisesti esiteltäviä havainnekuvia ihan lonkalta piirretään asiaan kunnolla perehtymättä.
 
Enää ei tarvitse ihmetellä, miten strike-length mahtuu rannikkoväylille. Taas nähtiin että artistien kuvat on juuri sitä. Laivue 2020 on oikein kunnon "etukyttyrä" :D
 
Raumojen kalut menevät Haminoille, ei Pohjanmaille. Siksi asiaa ihmettelinkin.



Vain "Reserviläislehden" mukaan. Tämä mainitsemasi on uutisoitu 26.5.2018 ja reilu viikko siitä 5.6.2018 Kongsberg julkaisi että St 2400 on tilattu Hamina-luokalle.
Sonarit eivät maksa niin paljon että niitä ei voisi hankkia kaikille
https://www.kongsberg.com/maritime/...e-kongsberg-naval-sonars-for-sq2000-mid-life/
 
PINTATORJUNTAOHJUSJÄRJESTELMÄN HANKINTA

nippelitietoa PTO-hankinnasta ( pdf-tiedosto )
Mitkähän kaksi muuta klaarasi suorituskyvyn ja kumpi niistä myös järjestelmävaatimukset ja elinjaksokustannukset?

Siellä on annettu lähtö nimekkäälle jo varhain kun yksi joukosta NSM, Harpoon Block II ja RBS-15 ei mahtunut edes ekan aidan yli Gabrielin kanssa. Exocet kai on tipahtanut heti (varmaksi ei osaa sanoa). Tuliko markkinan parhaiten tuntevan Saabin RBS:lle köniin jo heti avauserässä? ;)

Tarjouspyynnöt lähetettiin valituille toimittajille. Toimittajien kesken käyty kilpailu jakaantui kolmeen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa jatkoon valittiin kolme parhaat suorituskykypisteet saanutta toimittajaa. Toisessa vaiheessa jatkoon valitut toimittajat pisteytettiin suorituskyvyn ja järjestelmävaatimusten perustella. Edellisten lisäksi pisteytettiin elinjaksokustannukset. Toisesta vaiheesta eteni lopullisiin sopimusneuvotteluihin (kolmas vaihe) kaksi toimittajaa. Kolmannessa vaiheessa keskityttiin huolto- ja toimitusvarmuuden todentamiseen ja sopimusluonnosten viimeistelyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Se Päällystölehdestä aiemmin bongaamani kuva oli rajattu niin että puolet jäi piiloon. Vieressä oli toinen rolluppi jossa korvetti oli kuvattu kahdesta muusta kuvakulmasta.

Hyvää tässä on se että löysin kuvan paremmalla rajauksella. Huonoa se että kuva on postimerkin kokoa n. 200x200.

vaGMTpa3X6mcq2IV5jOOluWSbta2jErS0raaFCBW16YZHM8grBINwnobL6Hj-TLioK_itA=s85


Anteeksi ;)
 
Se Päällystölehdestä aiemmin bongaamani kuva oli rajattu niin että puolet jäi piiloon. Vieressä oli toinen rolluppi jossa korvetti oli kuvattu kahdesta muusta kuvakulmasta.

Hyvää tässä on se että löysin kuvan paremmalla rajauksella. Huonoa se että kuva on postimerkin kokoa n. 200x200.

vaGMTpa3X6mcq2IV5jOOluWSbta2jErS0raaFCBW16YZHM8grBINwnobL6Hj-TLioK_itA=s85


Anteeksi ;)
Kuvassa Peruna -luokan korvetti FNS Pikselimössö.
 
Se Päällystölehdestä aiemmin bongaamani kuva oli rajattu niin että puolet jäi piiloon. Vieressä oli toinen rolluppi jossa korvetti oli kuvattu kahdesta muusta kuvakulmasta.

Hyvää tässä on se että löysin kuvan paremmalla rajauksella. Huonoa se että kuva on postimerkin kokoa n. 200x200.

vaGMTpa3X6mcq2IV5jOOluWSbta2jErS0raaFCBW16YZHM8grBINwnobL6Hj-TLioK_itA=s85


Anteeksi ;)

Mistä tuo löytyi? Voipi olla että isompikin saadaan esiin, jos vähän vinkkaat.
 
Pahoittelut linkkauksen rumasta ulkonäöstä. Kännykällä liikenteessä tehty.
Video: Rauman telakka odottaa Laivue-päätöstä alkusyksyn aikana – korvettien rakentamissopimus pahasti myöhässä
20:18
Vaasan kaupunginjohtaja ja Kvarken Linkin hallituksen puheenjohtaja Tomas Häyry käynnisti leikkurin, joka työsti Wasalinen uudislaivan kaksoispohjaan ensimmäistä teräslevyä. Taustalla istumassa Uumajan kaupunginjohtaja Hans Lindberg.

Liisa Enkvist
Rauma
Rauman telakkaa operoiva Rauma Marine Constructions (RMC) odottaa lähiaikoina päätöstä puolustusvoimien Laivue-hankkeen rakentamisen alkamisesta.
Laivue 2020-hankkeessa Merivoimille hankitaan neljä uutta sotalaivaa. Hankkeen kustannusarvio on 1,2 miljardia euroa.
Rauma Marine Constructions on suunnitellut aluksia jo vuodesta 2017 lähtien, mutta varsinaisen rakentamissopimuksen allekirjoittaminen on venynyt. Viime syksynä puhuttiin, että sopimus tehdään vielä ennen joulua.
Sitten vaihtui hallitus, ja sopimus jäi tekemättä.
– Nyt meille on sanottu, että rakentamissopimus pitäisi tehdä alkusyksyllä eli käytännössä ollaan varmasti aika lähellä, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaasanoo.
Puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen kertoi keväällä, että Laivue 2020-hanke on kokonaisuudessaan puoli vuotta myöhässä. Huhtikuussa Puranen arveli, että viivästykset eivät aiheuta ongelmia, jos sopimusasiat saadaan kuntoon ensi syksyyn mennessä.
Korvettien rakentaminen on suunniteltu vuosille 2021-2025 ja koko laivueen valmistumisajankohta on vuonna 2028.
Rauma Marine Constructionsin telakalla alkoi maanantaina uuden matkustaja-autolautan rakentaminen. Teräshallissa työstettiin juhlallisin menoin ensimmäinen levy uuteen, Kvarken Linkin tilaamaan alukseen, joka korvaa nykyisen Wasa Expressin Wasalinen liikenteessä.
Valmistuessaan alus tulee liikennöimään Merenkurkun yli päivittäin.
Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg Wasalinelta oli tyytyväinen siihen, että uusi alus tilattiin Suomesta.
– Tämä hanke kilpailutettiin EU-sääntöjen mukaan, joten oli erittäin jännittävää seurata, mistä laivan saisimme, Ståhlberg kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Aluksi mukana oli 12 telakkaa ympäri maailman, sitten 4 ja lopulta 2, joista toinen Suomessa ja toinen muualla Euroopassa.
– Ulkopuoliset arvioitsijat kävivät telakat yksityiskohtaisesti läpi ja pisteyttivät ne eri kriteerien mukaan. Rauma voitti yhdellä pisteellä kilpailijansa. Hintataso oli sama. Olen erittäin iloinen siitä, että seisomme tänään täällä Suomessa, emmekä ulkomailla, kertoo Ståhlberg.
Riitta Salmi
Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg iloitsee siitä, että alus tilattiin Raumalta.
Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg iloitsee siitä, että alus tilattiin Raumalta.
Hänen mukaansa Raumalla rakennetaan nyt alusta, joka on monella tavalla ympäristöystävällisyyden laboratorio.
– Olen erittäin luottavaisella mielellä, ja uskon vakaasti raumalaiseen laivanrakennusosaamiseen. Olen aivan vakuuttunut myös siitä, että saamme laivamme ajoissa, hän sanoo.
Jyrki Heinimaan mukaan Rauman telakalle on löytynyt hyvin työntekijöitä ja laivoja pystytään rakentamaan nyt kiihtyvää tahtia. Kvarken Linkin uusi alus on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva. Tallinkin tuleva shuttle-alus tulee kuitenkin olemaan vielä merkittävästi suurempi. Sen suunnittelutyöt jatkuvat samaan aikaan maanantaina aloitetun aluksen rakentamisen kanssa.
– Markkinat ovat tällä hetkellä erittäin vilkkaat ja vireillä on paljon mielenkiintoisia projekteja. Lisää tilauksia mahtuu meille jonon päähän, Heinimaa sanoo.
Hänen mukaansa RMC jatkaa myös teräslohkojen tekemistä Meyer Turulle. Myös muu yhteistyö voi tulla kysymykseen. Meyer kertoi maanantaina, että sen Turun telakalla rakenteilla oleva alus myöhästyy kuukaudella tuotanto-ongelmien takia.
– Tottakai me olemme aina valmiita miettimään erilaisia mahdollisuuksia yhteistyöhön, se hyödyttää meitä molempia, sanoo Jyrki Heinimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkähän kaksi muuta klaarasi suorituskyvyn ja kumpi niistä myös järjestelmävaatimukset ja elinjaksokustannukset?

Siellä on annettu lähtö nimekkäälle jo varhain kun yksi joukosta NSM, Harpoon Block II ja RBS-15 ei mahtunut edes ekan aidan yli Gabrielin kanssa. Exocet kai on tipahtanut heti (varmaksi ei osaa sanoa). Tuliko markkinan parhaiten tuntevan Saabin RBS:lle köniin jo heti avauserässä? ;)

Missä vaiheessa kilpailutus oli, kun DSCA ilmoitti mahdollisesta Harpoon-hankinnasta 5.2.2018? Sehän voisi kertoa amerikkalaisesta vaihtoehdosta paljon.

Exocet näyttää paperilla melko vahvasti RBS-15:ltä. Molempien taistelukärjet ovat raskaammasta päästä, kantama varmaan aika lailla samaa (~200 km matalalla lentoradalla?) ja molempien tutkahakupäätä päivitetään. Kuitenkin datalinkit, häive ja infrapunahakupää uupuvat. Olisiko siis niin, että nämä kaksi ovat pudonneet ensimmäisinä?

Mitä tulee elinjaksokustannuksiin, niin tuntuu Harpoonin tai RBS-15:n ongelmalta. Harpoonista Suomelle tarjottiin Uniikki Lumihiutale -mallia. Ruotsi taas ostaa jokusen kymmenen ohjusta näön vuoksi ja tulevat vientikaupat kohdistuvat todennäköisimmin kehitysmaihin, esim. Algeria. (Muut mainitsemisen arvoiset eurooppalaiset käyttäjämaat, Saksa ja Puola, ovat jo hypänneet norjalaisten leiriin.) Tosin jos elinjaksokustannuksiin lasketaan myös hankintahinta, niin se on voinut iskeä NSM:ään pahasti...

Olisiko lopullinen lottokuponkini sellainen, että maaliviivalla ovat olleet läntisen maailman uusi kiimankohde NSM, juutalaisen tiedemiehen kehittämä ja juutalaisen kauppamiehen myymä Gabriel sekä Setä Samulin tyrkyttämä Harpoon? Setä Samuli on sitten pudonnut kärkikaksikon matkasta, kun Trumpelo on sanonut rumasti Salelle. Tai jotain.
 
Back
Top