Pahoittelut linkkauksen rumasta ulkonäöstä. Kännykällä liikenteessä tehty.
Rauman telakkaa operoiva Rauma Marine Constructions (RMC) odottaa lähiaikoina päätöstä puolustusvoimien Laivue-hankkeen rakentamisen alkamisesta.
www.ts.fi
Video: Rauman telakka odottaa Laivue-päätöstä alkusyksyn aikana – korvettien rakentamissopimus pahasti myöhässä
20:18
Liisa Enkvist
Rauma
Rauman telakkaa operoiva Rauma Marine Constructions (RMC) odottaa lähiaikoina päätöstä puolustusvoimien Laivue-hankkeen rakentamisen alkamisesta.
Laivue 2020-hankkeessa Merivoimille hankitaan neljä uutta sotalaivaa. Hankkeen kustannusarvio on 1,2 miljardia euroa.
Rauma Marine Constructions on suunnitellut aluksia jo vuodesta 2017 lähtien, mutta varsinaisen rakentamissopimuksen allekirjoittaminen on venynyt. Viime syksynä puhuttiin, että sopimus tehdään vielä ennen joulua.
Sitten vaihtui hallitus, ja sopimus jäi tekemättä.
– Nyt meille on sanottu, että rakentamissopimus pitäisi tehdä alkusyksyllä eli käytännössä ollaan varmasti aika lähellä, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaasanoo.
Puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen kertoi keväällä, että Laivue 2020-hanke on kokonaisuudessaan puoli vuotta myöhässä. Huhtikuussa Puranen arveli, että viivästykset eivät aiheuta ongelmia, jos sopimusasiat saadaan kuntoon ensi syksyyn mennessä.
Korvettien rakentaminen on suunniteltu vuosille 2021-2025 ja koko laivueen valmistumisajankohta on vuonna 2028.
Rauma Marine Constructionsin telakalla alkoi maanantaina uuden matkustaja-autolautan rakentaminen. Teräshallissa työstettiin juhlallisin menoin ensimmäinen levy uuteen, Kvarken Linkin tilaamaan alukseen, joka korvaa nykyisen Wasa Expressin Wasalinen liikenteessä.
Valmistuessaan alus tulee liikennöimään Merenkurkun yli päivittäin.
Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg Wasalinelta oli tyytyväinen siihen, että uusi alus tilattiin Suomesta.
– Tämä hanke kilpailutettiin EU-sääntöjen mukaan, joten oli erittäin jännittävää seurata, mistä laivan saisimme, Ståhlberg kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Aluksi mukana oli 12 telakkaa ympäri maailman, sitten 4 ja lopulta 2, joista toinen Suomessa ja toinen muualla Euroopassa.
– Ulkopuoliset arvioitsijat kävivät telakat yksityiskohtaisesti läpi ja pisteyttivät ne eri kriteerien mukaan. Rauma voitti yhdellä pisteellä kilpailijansa. Hintataso oli sama. Olen erittäin iloinen siitä, että seisomme tänään täällä Suomessa, emmekä ulkomailla, kertoo Ståhlberg.
Riitta Salmi
Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg iloitsee siitä, että alus tilattiin Raumalta.
Hänen mukaansa Raumalla rakennetaan nyt alusta, joka on monella tavalla ympäristöystävällisyyden laboratorio.
– Olen erittäin luottavaisella mielellä, ja uskon vakaasti raumalaiseen laivanrakennusosaamiseen. Olen aivan vakuuttunut myös siitä, että saamme laivamme ajoissa, hän sanoo.
Jyrki Heinimaan mukaan Rauman telakalle on löytynyt hyvin työntekijöitä ja laivoja pystytään rakentamaan nyt kiihtyvää tahtia. Kvarken Linkin uusi alus on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva. Tallinkin tuleva shuttle-alus tulee kuitenkin olemaan vielä merkittävästi suurempi. Sen suunnittelutyöt jatkuvat samaan aikaan maanantaina aloitetun aluksen rakentamisen kanssa.
– Markkinat ovat tällä hetkellä erittäin vilkkaat ja vireillä on paljon mielenkiintoisia projekteja. Lisää tilauksia mahtuu meille jonon päähän, Heinimaa sanoo.
Hänen mukaansa RMC jatkaa myös teräslohkojen tekemistä Meyer Turulle. Myös muu yhteistyö voi tulla kysymykseen. Meyer kertoi maanantaina, että sen Turun telakalla rakenteilla oleva alus myöhästyy kuukaudella tuotanto-ongelmien takia.
– Tottakai me olemme aina valmiita miettimään erilaisia mahdollisuuksia yhteistyöhön, se hyödyttää meitä molempia, sanoo Jyrki Heinimaa.