Laivue 2020

Yhdessä kuvassa perähangaarissa asusteli miehittämättömän näköinen nelipotkurinen lentolaite. Sekin käsittääkseni uusi suorituskyky tai en ole ainakaan itse moista ennen huomannut olevan sortimentissa missään meillä.

Noistahan on ollut juttua että olisivat jossain vaiheessa tulossa niin laivastolle kuin rajallekin. Jotain koelennätyksiäkin on jo Turvalta tehty. Aika näyttää toteutuuko. Ja luulisi näihin tulevan myös helikopterien tankkausmahdollisuus kuten Turvassa.
 
Lienee niin että jos takatykkiä ei tule niin se ei ole läheskään niin tärkeä väline kuin maallikko äkkiseltään kuvittelisi. Jos se on tärkeä niin siihen kyllä rutistetaan jostain rahat. Ei se tuossa konkurssissa enää paljoa tee.

On varmaankin täysin mahdollista että harhamaaliheittimet voivat olla muutakin tyyppiä kuin MASS jos niitä joudutaan kierrätyskaluston puutteessa ostamaan.
Voihan se olla. Nuo ovat tosin konseptikuvia ja muutakin voi tulla vielä, mistä ei ole kerrottu. Luulisi kyllä että 4 tykkiä ei olisi mikään mahdottomuus hankkia. Jos aluksiin tulisi tykin sijasta huippunykyaikainen EW-järjestelmä niin se yhdessä soft-killin kanssa voisi olla aika hyvä suoja tutkahakuisia ohjuksia vastaan. Niitä naapuri kuitenkin käyttää.
Yhdessä kuvassa perähangaarissa asusteli miehittämättömän näköinen nelipotkurinen lentolaite. Sekin käsittääkseni uusi suorituskyky tai en ole ainakaan itse moista ennen huomannut olevan sortimentissa missään meillä.
Se on Postin uusi drone, joka hankitaan työntekijöiden palkkoista säästämällä:). Saadaan nääs vaimoilta kirjeet Namibiaan ja takaisin ;)
 
Hauska yksityiskohta sekin, että suurimmassa osassa kuvia VLS-kennoja on 2x8 :love:

Toinen näyttää toki tilavaraukselle. Jos näihin tulee pitkiä siiloja niin jossain välissä tarvitaan lisää määrää. Muuten missään isommassa it-ohjuksessa ( joka on ainoa järkiselitys strike-siiloille ) ei olisi järkeä kun määrä jäisi minimaaliseksi. 16 tötteröä antaisi mukavasti pelivaraa.
 
Voihan se olla. Nuo ovat tosin konseptikuvia ja muutakin voi tulla vielä, mistä ei ole kerrottu. Luulisi kyllä että 4 tykkiä ei olisi mikään mahdottomuus hankkia. Jos aluksiin tulisi tykin sijasta huippunykyaikainen EW-järjestelmä niin se yhdessä soft-killin kanssa voisi olla aika hyvä suoja tutkahakuisia ohjuksia vastaan. Niitä naapuri kuitenkin käyttää.

Se on Postin uusi drone, joka hankitaan työntekijöiden palkkoista säästämällä:). Saadaan nääs vaimoilta kirjeet Namibiaan ja takaisin ;)

Tuskin nuo kuvat tosiaan ovat yksi yhteen lopputuleman kanssa.
 
Olisi hirveän vaikea kuvitella ettei uusiin aluksiin tulisi kunnollisia elektronisen sodankäynnin järjestelmiä koska laivoja tehdään 2020-> ajatuksella ja elektromagneettisen spektrin hallinnan merkitys näkyy tänä päivänä joka paikassa missä taistelukenttää syvällisemmin mietitään.
 
Yhdessä kuvassa perähangaarissa asusteli miehittämättömän näköinen nelipotkurinen lentolaite. Sekin käsittääkseni uusi suorituskyky tai en ole ainakaan itse moista ennen huomannut olevan sortimentissa missään meillä.
Säästö-kopteri
Noistahan on ollut juttua että olisivat jossain vaiheessa tulossa niin laivastolle kuin rajallekin. Jotain koelennätyksiäkin on jo Turvalta tehty. Aika näyttää toteutuuko. Ja luulisi näihin tulevan myös helikopterien tankkausmahdollisuus kuten Turvassa.
Lähes pakko, sillä esim. pitkäkestoisessa meripelastuksessa oltava kopteritankkauskyky pelastuskohteen äärellä.
 
Jos halutaan spekuloida, tai siis siitähän tämä foorumi saa voimansa...

Saab varmaan ainakin yrittää kaupitella:
 
teollinenyhteistyö.jpg

Toinen näyttää toki tilavaraukselle. Jos näihin tulee pitkiä siiloja niin jossain välissä tarvitaan lisää määrää. Muuten missään isommassa it-ohjuksessa ( joka on ainoa järkiselitys strike-siiloille ) ei olisi järkeä kun määrä jäisi minimaaliseksi. 16 tötteröä antaisi mukavasti pelivaraa.

Joissain kuvissa on tilavaraus, joissain kaksi kennoa. Itse olen ajatellut, että mahdollisuus hankkia tulevaisuudessa jokin pidempi mutta silti neljä per kenno pakattava ITO on ollut mielessä kun pidempiä kennoja hankitaan, esim. hypoteettinen ESSM-ER boosterilla. Toki jos sitten hankkii toisen kennon, niin pulskemmat ja riuskemmat ohjuksetkin alkaa olla mahdollisia.
 
Tekisi miltei juhlan kunniaksi ottaa whisky on the rocks. Sitten kun pohdin "on the rocks" niin ehkäpä parempi jättää väliin laivoista puhuessa. Tarkoittaa näet muutakin kuin jäillä.

B0QkJmNCAAEKMNs-640x362.jpg
 
Tekisi miltei juhlan kunniaksi ottaa whisky on the rocks. Sitten kun pohdin "on the rocks" niin ehkäpä parempi jättää väliin laivoista puhuessa. Tarkoittaa näet muutakin kuin jäillä.
Siinä tapauksessa Bunnahabhain on oiva valinta juhlistamaan tätä merellistä tapahtumaa!
1568900326729.png
 
Mutta ei noita havainnekuvia kannata lukea kuin piru raamattua.
Jokainen havainnekuva näyttää olevan erinlainen, jopa PV:n sivuilla.
Toisissa on ankkurit "sivuilla", toisissa roikkuu keulassa, takaanta puuttaa tavaraa ja toisissa ei, kulkusiltoja on ja ei jne.

Tulee mitä tulee ja katsellaan sitten ku se kelluu laiturissa, PV:lläkin intresseissä varmasti antaa hiukan hajanaisia ja poikkeavia havainnekuvia koska emme ole ainoita ketkä näitä seuraa kuin piru raamattua


Savolainen rakennusperinne voimissa. Lopputulos on sitten se lopullinen, eikä tupakkaakin kanteen piirretty?
 
Oho. Myös panssarilaivat Ilmarinen ja Väinämöinen olivat uppoumaltaan 3900 tonnia.
 
Miksi ei kyttyrää? Aloin jo tottua siihen. ;)

Laivan koko on aikaisempiin kuviin verrattuna kasvanut joten kyttyrää ei enää tarvita.

Aikaisemmissa kuvissa myös laivan kyljet olivat paljon viistompia, kuten stealth-muotoiluun kuuluu, mutta näissä viimeisimmissä kyljet ovat paljon suoremmat. Toivottavasti kyse on vain taiteilijan piirtelystä, laivat ovat niin isoja että tilavaatimustenkaan takia ei luulisi olevan tarvetta heikentää häive-muotoilua.
 
Mainitaan +3500nm toimintamatka, eli noin 6500km. Tuo riittää kanaalin kautta suunnilleen Italiaan tai Libyan edustalle asti. Itämerta voi ajaa päästä päähän sitten ihan urakalla.

Kokokin kasvoi vielä, niin nämä paatit alkavat olla aika toimintakykyisiä korveteiksi. Näkemyksiä kuinka paljon näillä tosiasiassa varaudutaan operoimaan kotivesien ulkopuolella?
 
Laivan koko on aikaisempiin kuviin verrattuna kasvanut joten kyttyrää ei enää tarvita.

Aikaisemmissa kuvissa myös laivan kyljet olivat paljon viistompia, kuten stealth-muotoiluun kuuluu, mutta näissä viimeisimmissä kyljet ovat paljon suoremmat. Toivottavasti kyse on vain taiteilijan piirtelystä, laivat ovat niin isoja että tilavaatimustenkaan takia ei luulisi olevan tarvetta heikentää häive-muotoilua.

Mutta jonnekin se Blue Oyster Club -diskokin pitää mahduttaa. Ja kauppa, jossa on ostoskärryt?
 
Back
Top