Laivue 2020

Pohdin tässä, että onko Hämeenmaa-luokka kaikkineen loppuun käytetty, kun siitä luovutaan LV2020:n myötä? Teräsrungothan lienevät kestävämpiä, niin mietin vain, että onko niille tarkoitus löytää jotain jatkokäyttäjää, esimerkiksi Virollehan ne voisivat ehkä kelvata?
 
Pohdin tässä, että onko Hämeenmaa-luokka kaikkineen loppuun käytetty, kun siitä luovutaan LV2020:n myötä? Teräsrungothan lienevät kestävämpiä, niin mietin vain, että onko niille tarkoitus löytää jotain jatkokäyttäjää, esimerkiksi Virollehan ne voisivat ehkä kelvata?

Rungot varmaan kestävät vielä pitkään. Onko joku tuollaisesta kiinnostunut on sitten eri asia.
 
Pohdin tässä, että onko Hämeenmaa-luokka kaikkineen loppuun käytetty, kun siitä luovutaan LV2020:n myötä? Teräsrungothan lienevät kestävämpiä, niin mietin vain, että onko niille tarkoitus löytää jotain jatkokäyttäjää, esimerkiksi Virollehan ne voisivat ehkä kelvata?

Koneistojen käyttöiän päättyessä edessä on kuulemma kallis remontti. Tiedä sitten, missä Hämeenmaat menevät tässä suhteessa. Sinänsä varsin uniikkeja aluksia, jos jäävahvisteista sotapaattia himoaa.
 
Koneistojen käyttöiän päättyessä edessä on kuulemma kallis remontti. Tiedä sitten, missä Hämeenmaat menevät tässä suhteessa. Sinänsä varsin uniikkeja aluksia, jos jäävahvisteista sotapaattia himoaa.
Hämeenmaa-luokassa on Wärtsilän 16V22:set. Kauppalaivan koneet, jotka on mitoitettu huomattavasti suuremmalle tuntimäärälle kuin mitä sota-aluksella ajetaan. Koneisto kestää siellä maailman tappiin... Samoin runko ainakin 40 vuotta (terästä). Joten aluksen käyttöiän jatkaminen jossakin vähemmän vaativassa roolissa (partioalus/miinoittaja?) on mahdollista jossakin alempien standardien maassa, esim Baltian maat.
 
Hämeenmaa-luokassa on Wärtsilän 16V22:set. Kauppalaivan koneet, jotka on mitoitettu huomattavasti suuremmalle tuntimäärälle kuin mitä sota-aluksella ajetaan. Koneisto kestää siellä maailman tappiin... Samoin runko ainakin 40 vuotta (terästä). Joten aluksen käyttöiän jatkaminen jossakin vähemmän vaativassa roolissa (partioalus/miinoittaja?) on mahdollista jossakin alempien standardien maassa, esim Baltian maat.
Tätä on saatettu kysyä ja vastata aikaisemminkin, mutta kysyn silti.

Olisiko siirtää toinen Hämeenmaan-luokan aluksista reserviin ja purjehtiä sillä kesällä kertausharjoituksissa pari viikkoa, jonka jälkeen alus laitettaisiin takaisin "varastoon"?
Jenkithän nenettelevät näin, mutta ilmeisesti alukset ovat ilmastollisesti paremmassa paikassa ja nekin vaativat jatkuvaa huoltoa.
 
Kaupallisiin aluksiin verrattuna sotalaivoilla ajetaan vähän, huoltamalla tollasen miinalaivan saisi menee kauankin. Iän karttuessa runko tai pääkoneet, varsinkaan Wärtsilät, tuskin ovat ongelma. Runkoon saa terästä telakalla ja Wärtsilöihin osia. Ongelma tulee etupäässä apulaitteista, laivan sisällä kulkevista putkista ja sähköongelmista. Laitteet palohälytysjärjestelmästä alkaen ovat niin vanhoja, että varaosia ei välttämättä saa.

Seisottaminen on ongelmallista, koska seisonnassa juurikin kaikenlaiset apujärjestelmät hapertuvat. Parhaiten alus säilyisi säännöllisessä käytössä.

Kun miinoittaminen hoidetaan Pohjanmaa-luokalla ja miinalautoilla niin taisteluarvoltaan muuten suhteellisen vähäpätöisen miinalaivan kapasiteetin varalla pitäminen taitaa olla kannattamatonta ylläpitokustannuksiin nähden.
 
Kaupallisiin aluksiin verrattuna sotalaivoilla ajetaan vähän, huoltamalla tollasen miinalaivan saisi menee kauankin. Iän karttuessa runko tai pääkoneet, varsinkaan Wärtsilät, tuskin ovat ongelma. Runkoon saa terästä telakalla ja Wärtsilöihin osia. Ongelma tulee etupäässä apulaitteista, laivan sisällä kulkevista putkista ja sähköongelmista. Laitteet palohälytysjärjestelmästä alkaen ovat niin vanhoja, että varaosia ei välttämättä saa.

Seisottaminen on ongelmallista, koska seisonnassa juurikin kaikenlaiset apujärjestelmät hapertuvat. Parhaiten alus säilyisi säännöllisessä käytössä.

Kun miinoittaminen hoidetaan Pohjanmaa-luokalla ja miinalautoilla niin taisteluarvoltaan muuten suhteellisen vähäpätöisen miinalaivan kapasiteetin varalla pitäminen taitaa olla kannattamatonta ylläpitokustannuksiin nähden.
Juu, ei onnistu mikään reservilaiva. Se on alle aikayksikön käyttökelvoton, eikä ole henkilökuntaa siitä huolehtimaan. Kyllä se on Suomen osalta ohi, joko museoon, myyntiin tai romuksi.
 
Juu, ei onnistu mikään reservilaiva. Se on alle aikayksikön käyttökelvoton, eikä ole henkilökuntaa siitä huolehtimaan. Kyllä se on Suomen osalta ohi, joko museoon, myyntiin tai romuksi.

Koipussi-periaate olisi kyllä teoriassa hyvä ajatus, mikäli alukset riisuttaisiin nykyisestä taistelujärjestelmästä, mutta ns sinisen reservin ylläpitoon ei taida rahkeet riittää ylläpidon näkökulmasta.

Eikä taida merivoimien nykyinen doktriinikaan em periaatetta edellyttää...
 
Juu nämä koipussi-ratkaisut onnistuivat vielä 2.MS aikaisella tekniikan tasolla (kun laivan sisäinen kommunikaatiojärjestelmä oli putki johon huudettiin, se ei helposti hapetu pilalle). Mitä enemmän sähköjärjestelmiä laivoihin tuli, sitä kalliimmaksi seisottaminen muodostui. Jenkitkin ylläpitää enää melko pientä reservilaivastoa. Siitäkin osaa vain siksi että niitä voitaisiin myydä läheisille liittolaismaille.
 
Back
Top