Noista sopimussakoista niin meillä ei täällä varmaankaan ole sen enempää tietoa sopimusten sisällöstä, että voitaisiin ottaa sellaisen purkamisen eiheuttamiin kustannuksiin kantaa? Olen eri mieltä tuosta huomattavasti tiukemmasta tilanteesta kun edellistä hävittäjähankintaa vietiin läpi. Tilanne ei ole tällä hetkellä samanlainen. Tällä kertaa se on pahempi Suomi ei ole noussut sitten 2008 taantuman ja nyt pukkaa uutta suurempaa niskaan. Ei ole näköpiirissä, että tulisi toista nokiaa pelastamaan. Edellinen hävittäjä hankinta rampautti aika "hyvin" muiden puolustushaarojen kehittämisen. Tähänkään ei ole tällä kertaa varaa. Hävittäjät ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta samoin laivue 2020 projekti. Ei ole kuitenkaan kirkossa kuulutettu, että saisimme loppujen lopuksi 4 uutta alusta. Tuo projekti on vasta alussa ja ensimmäinenkään ei ole vielä protovaiheessa. Tuuli luokkaakin piti tulla isompi satsi ja koko homma jäi protoasteelle.
LV2000-projektia ja LV2020 -prjektin tilannetta ei voi verrata keskenään lainkaan. Itse asiassa LV2000:ssa resurssia LISÄTTIIN matkan varrella, jos lasketaan, että Hmaa-luokan modernisaatio kuuluu samaan pakettiin. Se mitä tapahtui, ei ollut mikään suorituskykyjen vähentäminen taloudellisista syistä, vaan teknisistä ja taktisista syistä täydellinen suunnan muutos koko hommassa. Tosin, enemmän hankkeen alkuperäisen idea (kom Öller) suuntaan. Eli, ilmatyynyalukset peruttiin ja niiden tilalle rakennettiin kaksi isompaa Hamina-luokan venettä lisää jo sovitun kahden päälle. Sitten lopuilla kaluistoilla modernisoitiin Hämeenmaa-lk johon jouduttiin ostamaan sitten mm. tulenjohtoseuraimet ja valvontatutkat LV2000 kamojen päälle.
Sen verran tiedän, ettei LV2020-projektissa tule mitään protovaihetta lainkaan. Sopimukset on solmittu aiemmassa viestissäni kuvatuista toimituksesta kiinteällä hinnalla, tilausvaltuus on myönnetty ja projekti käsittääkseni etenee suunnitellusti tällä hetkellä tilaajan ja toimittajien kesken.
Toistan vielä kerran, että Suomen perinteenä ja tapana EI OLE ollut perua hankkeita, vaan ne viedään läpi suunnitellusti. LV2000:kaan EI PERUTTU sovittuja tilauksia (pl. ITA-rungot), vaan ne käytettiin Hämeenmaa-luokkaan ja tilattiin LISÄÄ. Tämä toimintatapa on kansainvälisen ihailun kohteena verrattuna eräisiin toisiin, missä joku laiva saattaa maata telakalla vuoden tai useamman ilman, että on rahaa tehdä sille mitään. Ei hyvä.
Ja Suomen tilanne oli v. 1993 - 1995 todella paljon pahempi kuin nyt: työttömyys huiteli aivan toisissa luvuissa, korot olivat 15%+ tasolla ja valtio NIPPA NAPPA sai enää lainaa. Todellinen tilanne salattiin sekä kansalta, että osalta rahoittajistakin. Luottamus oli aivan hiuksen varassa, kukaan ei nähnyt mitään Nokiaa siinä vaiheessa. Niin vain hävittäjät ostettiin. Nyt markkinoilla MAKSETAAN siitä, että Suomi otta heidän rahansa vastaan. Kyllä minusta asiat ovat ihan toisin kuin kirjoitit...
Elintaso oli aivan toisella tasolla kuin nyt, nyt voidaan pudottaa elintaso ja kulutus vaikkapa vuoden 2005 tasolle helposti, eikä kukaan kärsi vielä mitenkään kohtuuttomasti.