Laivue 2020

Tää on liian kuuma peruna käsiteltäväksi. Ei kukaan varmaan toivo mitään leikkauksia tapahtuvaksi.
Laivue 2020 -hankkeeseen liittyvät ainakin taistelunjohtojärjestelmän tilaukset Saabilta neljään alukseen, varsinaisten laivojen tilaukset (neljä kpl) Rauman telakalta, Gabriel-tilauksen optio, ESSM-ohjusten tilaus (vai olivatko nämä osa Saabin tilausta?) ja Tp47-torpedotilaus. Sitovia tilauksia on tehty Suomen lisäksi kolmesta muusta maasta.

Haluaako Suomen valtio:
  1. Tärvellä ulkosuhteet kolmen Suomen tärkeimmän asetoimitttajavaltion kanssa?
  2. Saada maineen epäluotettavana sopimuskumppanina?
  3. Joutua maksamaan sopimussakot?
  4. Joutua neuvottelemaan uudelleen purkusopimukset?
  5. Joutua maksamaan työttömyyskorvaukset Raumalta irtisanottaville työntekijöille?
Laivueen hankintahinta on valtion menoissa aivan hyttysenpieru, kuten @Analysti on useaan kertaan todennut. Laivatilauksia on myös usein käytetty suhdannepolitiikan välineenä, koska iso osa työstä kohdistuu kuitenkin kotimaisen teollisuuden ja työllisyyden hyväksi.
 
Sen verran voidaan jossitella että nythän on tilattu neljä runkoa. Äkkiäkös yksi tai kaksi myydään tai romutetaan jos rahat loppuvat. Sakko maksukin lienee pienempi mitä täysi varustellun aluksen hinta.
Laivue 2020 -hankkeeseen liittyvät ainakin taistelunjohtojärjestelmän tilaukset Saabilta neljään alukseen, varsinaisten laivojen tilaukset (neljä kpl) Rauman telakalta, Gabriel-tilauksen optio, ESSM-ohjusten tilaus (vai olivatko nämä osa Saabin tilausta?) ja Tp47-torpedotilaus. Sitovia tilauksia on tehty Suomen lisäksi kolmesta muusta maasta.

Haluaako Suomen valtio:
  1. Tärvellä ulkosuhteet kolmen Suomen tärkeimmän asetoimitttajavaltion kanssa?
  2. Saada maineen epäluotettavana sopimuskumppanina?
  3. Joutua maksamaan sopimussakot?
  4. Joutua neuvottelemaan uudelleen purkusopimukset?
  5. Joutua maksamaan työttömyyskorvaukset Raumalta irtisanottaville työntekijöille?
Laivueen hankintahinta on valtion menoissa aivan hyttysenpieru, kuten @Analysti on useaan kertaan todennut. Laivatilauksia on myös usein käytetty suhdannepolitiikan välineenä, koska iso osa työstä kohdistuu kuitenkin kotimaisen teollisuuden ja työllisyyden hyväksi.
 
Sen verran voidaan jossitella että nythän on tilattu neljä runkoa. Äkkiäkös yksi tai kaksi myydään tai romutetaan jos rahat loppuvat. Sakko maksukin lienee pienempi mitä täysi varustellun aluksen hinta.
Tai vaikka luovutaan merivoimista tai puolustusvoimista kokonaan, niin saataisiin vielä suuremmat säästöt.
 
Tai vaikka luovutaan merivoimista tai puolustusvoimista kokonaan, niin saataisiin vielä suuremmat säästöt.
Ei kai nyt sentään. Tarkoitan vain, että mahdollisuuksia on erilaisiin lopputuloksiin.
 
Se ei tosin näytä mitenkään vaikuttavan siihen, että yhdet ja samat kirjoittajat toistelevat vuodesta toiseen näitä samoja ennustuksiaan. ;)
Ei varmasti. Loppuu kyllä Mahatma Gandhilta kärsivällisyys ja tunnetusta maailmankaikkeudesta rautalanka ennen kuin Sheriffiltä ja Ravenilta vänkääminen tästä.
 
Ei varmasti. Loppuu kyllä Mahatma Gandhilta kärsivällisyys ja tunnetusta maailmankaikkeudesta rautalanka ennen kuin Sheriffiltä ja Ravenilta vänkääminen tästä.
Näihin jatkuviin leikkauskuvitelmiin on aivan turhaa yrittää kommentoida järkiperusteilla. Ilmeisesti tavoitteena on jonkinnäköinen surkeudessa piehtarointi.
 
Entä jos kaikki rungot rakennettaisiin mutta vain kaksi varustettaisiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Kaksi muuta jäisi odottamaan parempia aikoja? @Analysti @Commander voisiko koululaiva toimia kevyemmällä varustelulla? Tykistö, merenkulku, kone sekä miina-ase kuitenkin edustettuina. ESSM sekä Gabriel koulutus voitaisiin toteuttaa täysin kahdella täysin varustelulla aluksella.
Kirjoitat ihan höpö höpöä. Myös neljän (4) laivan järjestelmät on jo tilattu. Mitä luulisit tapahtuvan teoreettisessa tilanteessa, jossa mentäisiin esittämään järjestelmien määrän pudottamista kahteen. Vastaus olisi, että "toki, kyllä se käy. Hinta vaan on sama kuin nyt tilatun neljän". Kyseessä on homma josta täällä kirjoittelijoista vain harva käsittää mitään. Softan kirjoittaminen ja integrointityö on TÄSMÄLLEEN sama tehtiin järjestelmiä yksi tai neljä. No, tietty testausta on vähemmän, mutta kustannukset vaan tapausta kohti kasvaa, koska sama testiympäristö ja -proseduurit on kuitenkin luotava.

Ihan vertailun vuoksi todettakoon, neljän "Pohjanmaan" järjestelmän sopimushinnan olevan n. 430 miljoonaa kun Thalesin tarjous yhdestä (1) Puolan "Gawron"n järjestelmästä oli n. 340 miljoonaa.

Että näissä skenaarioissa ei ole sitten päätä eikä häntää, mutta jatkakaa vaan... Ehkä jotkut osaa jopa nauraa näille?
 
Tai vaikka luovutaan merivoimista tai puolustusvoimista kokonaan, niin saataisiin vielä suuremmat säästöt.
Jotka nekin ovat täysin merkityksettömät. Suomen julkinen talous kaatuu Soteen ja koulutukseen, jos se johonkin kaatuu. Menopuolella siis. Ne, jotka ei tätä ymmärrä ja tajua, voivat ehkä tehdä vaikka pieniä laskuharjoituksia ruutupaperilla, jos ei taulukkolaskenta ole hanskassa.
 
Entä jos kaikki rungot rakennettaisiin mutta vain kaksi varustettaisiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Kaksi muuta jäisi odottamaan parempia aikoja? @Analysti @Commander voisiko koululaiva toimia kevyemmällä varustelulla? Tykistö, merenkulku, kone sekä miina-ase kuitenkin edustettuina. ESSM sekä Gabriel koulutus voitaisiin toteuttaa täysin kahdella täysin varustelulla aluksella.
Nyt ei tehdä koululaivoja vaan puhtaita taistelukoneita, joiden pelotearvo on se tärkein tekijä. Aseistamatonta runkoa on ihan turha tehdä.

Yleensäkin, en käsitä mistä näitä skenaarioita revitte? Ei Suomessa ole ikinä peruutettu mitään julkista hanketta sen käynnistyttyä. Meidän systeemi on ihan toinen kuin Venäjän tai USA:n, missä rahat myönnetään jokaiseen projektiin jokaisena vuonna. Suomessa on käytössä tilausvaltuusmenetelmä ja monivuotiseen siirtomäärärahaan perustuva rahoitus. Se luo sen luotettavan ja uskottavan systeemin, joka mahdollistaa tarjoajien tarjoavan Suomelle halvempia hintoja, kun projektien riskit hallitaan jo etukäteen. Eli vielä kerran, isoin kirjaimin: SUOMEN VALTIO VIE LOPPUUN SEN MINKÄ ON ALOITTANUT ja siten pitää yllä uskottavuutensa toimijana näillä markkinoilla. Sillä uskottavuudella on säästetty veronmaksajien rahaa jo pitkä penni viimeisen 30 vuoden aikana.

Nämä asiat ovat ihan netistä luettavissa, lukekaa hyvät ihmiset.
 
Jos Pohjanmaa-luokan korvettia (jolla on kuulemma taistelulaivan uppouma ja lentotukialuksen iskukyky) pitäisi lähteä kutistamaan, niin mistä lähtisit(te) karsimaan?
Helikopterin kannesta ja hangaarista. Mikäli ei hankita torpedoilla varustettuja helikoptereita niin miehittämätön tiedustelukopteri riittää. Tiedän että tämä ei ole yhtä seksikäs ratkaisu kansainvälisiä purjehduksia ajatellen mutta maanpuolustuksen kannalta parempi.
 
Helikopterin kannesta ja hangaarista. Mikäli ei hankita torpedoilla varustettuja helikoptereita niin miehittämätön tiedustelukopteri riittää. Tiedän että tämä ei ole yhtä seksikäs ratkaisu kansainvälisiä purjehduksia ajatellen mutta maanpuolustuksen kannalta parempi.
Oletko kenties laivasuunnittelija? Noilla kahdella ei ole aluksen hinnan suhteen juurikaan mitään merkitystä (teräs on halpaa ja ilma on ilmaista), mutta niiden alusten käytön kannalta tulevaisuudessa kyse on kriittisistä suorituskyvyyistä.

Mistä sinä(kään) tietäisit, mitä tulevaisuudessa hankitaan ja mitä ei? Ei kannata sulkea ovia nyt miltään.
 
Ensinnäkin, semmoista sotilastermiä, kuin "sarvimiina" ei ole olemassakaan. Se on "kosketusmiina" ja sen laukaisu voi tapahtua ns. Hertzin sarvella tai muulla anturilla. Jopa ankkurivaijeria käytetään joskus. Sitten on herätemiinat myös, ja yhdessä näitä molempia miinatyyppejä käyttämällä voidaan luoda miinoite, jonka estearvo on korkea ja raivaaminen hankalaa ja hidasta.

Suomi pystyy merimiinoillaan, jos niin haluaa, tekemään todella kovia juttuja. Suomella ei ole mitään muuta vastaavan tason asejärjestelmää, se on Suomen ainoa strateginen ase. Vain tietämättömät ja asiaa ymmärtämättömät pilkkaavat sitä.

Tässä asiassa sinun ei kannata olla noin ehdottoman oikeassa. Kyllä sarvimiina on ihan virallinen tyypitys. Meillä nykyisin käytössä olevat S/41, S/43, S/43-55, sekä S/58 on kaikki aikanaan hankittu nimikkeellä sarvimiina. Sittemmin on kyllä alettu käyttää pääsääntöisesti termiä kosketusmiina, mutta ei sarvimiina vieläkään väärä ilmaus ole. Harvoin käytetty kyllä.
 
Tässä asiassa sinun ei kannata olla noin ehdottoman oikeassa. Kyllä sarvimiina on ihan virallinen tyypitys. Meillä nykyisin käytössä olevat S/41, S/43, S/43-55, sekä S/58 on kaikki aikanaan hankittu nimikkeellä sarvimiina. Sittemmin on kyllä alettu käyttää pääsääntöisesti termiä kosketusmiina, mutta ei sarvimiina vieläkään väärä ilmaus ole. Harvoin käytetty kyllä.

Esimerkiksi Tiede ja ase -julkaisuissa käytetään sarvimiina-nimikettä ihan järjestelmällisesti. Kosketusmiinatyyppejä on muitakin eli nuo kaksi termiä eivät vissiin ole ihan yhteismitalliset. Taitaa kuitenkin olla niin että edelleen käytössä olevat kosketusmiinamme ovat juurikin sarvimiinoja?

-edit-

Esimerkki alkaen tiedoston sivulta 41

 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi Tiede ja ase -julkaisuissa käytetään sarvimiina-nimikettä ihan järjestelmällisesti. Kosketusmiinatyyppejä on muitakin eli nuo kaksi termiä eivät ole ihan yhteismitalliset. Taitaa kuitenkin olla niin että edelleen käytössä olevat kosketusmiinamme ovat juurikin sarvimiinoja?

Juuri näin. Toinen vielä sodan aikana yleinen kosketusmiinatyyppi oli heilurimiina. Saattoi niitä olla muitakin. Näiden opiskelusta on niin kauan, etten enää lunttaamatta muista kaikkia yksityiskohtia.
 
Ensinnäkin, semmoista sotilastermiä, kuin "sarvimiina" ei ole olemassakaan. Se on "kosketusmiina" ja sen laukaisu voi tapahtua ns. Hertzin sarvella tai muulla anturilla. Jopa ankkurivaijeria käytetään joskus. Sitten on herätemiinat myös, ja yhdessä näitä molempia miinatyyppejä käyttämällä voidaan luoda miinoite, jonka estearvo on korkea ja raivaaminen hankalaa ja hidasta.

Suomi pystyy merimiinoillaan, jos niin haluaa, tekemään todella kovia juttuja. Suomella ei ole mitään muuta vastaavan tason asejärjestelmää, se on Suomen ainoa strateginen ase. Vain tietämättömät ja asiaa ymmärtämättömät pilkkaavat sitä.
Sarvimiina on yksi miinoista käytetty termi. Merkkiä sille ei ole.
 
Kysehän ei ole sopimussakoista, vaan tilausta supistettaessa on myyjäosapuolen silti päästävä samaan taloudelliseen lopputulokseen kun alkuperäisessä sopparissa. Sama toimii tietenkin myyjän alihankkijoiden suhteen. Valtio maksaisi siis myyjän esittämän laskun mukaan yleiskulut plus saamatta jääneen voiton. Maihehaitta sitten kaupan päälle. Tämän "ei tuu kun kolme laivaa"-mantran itsepintainen toistaminen johtuu ehkä ulkomaisista esimerkeistä, jolloin näin on todella tapahtunut. Riittävän iso ostaja, vaikka Intia, voikin näin menetellä mutta pienelle maalle maihehaita on pitkään roikkuva kiviriippa. Tykkimiehet näytti huonoa esimerkkiä v. 2000, kun valmistajat roudasi Rovajärvelle panssarihaupitseja testeihin, eikä mitään niistä ostettu. Onneksi, voitiin tosin sanoa reilu 15 vuotta myöhemmin.

Eka kerta, kun muutan omia txt:jä sen mukaan mitä myöhemmin kirjoitetaan...
Jäsen @Analysti hän juuri kirjoitti tämän alan ammattimiehenä, että laivojen lisäksi tilattiin samalla taistelujärjestelmät kaikkiin neljään alukseen. Että kyllä tämän supistamisvaihtoehdon nyt vaan saa unohtaa.

Juu olet kyllä oikeassa. Neljä alusta ja neljän aluksen taistelujärjestelmät on jo tilattu, sopimukset tehty ja allekirjoitettu. En halua edes kuvitella, minkälainen episodi syntyisi, jos joku haluaisi tätä kokonaisuutta enää sorkkia.

Aikoinaan Lv2000 - hankkeessa tapahtui periaatteessa sama juttu, vaikka tilauksia ei supistettukkaan. Asianomaisilla noin puoli vuotta tauotonta työtä.
 
Teoriassa lähes mikä tahansa on mahdollista, mutta esittämäsi vaihtoehto tuottaisi korkeintaan 300 meur miinus sopimussakot miinus maineenkolauksen hyödyn. Ja pitänee muistaa, ettei (hallitus) tai eduskunta kykene edes vaikuttamaan asiaan, korkeintaan tilausvaltuuden määrään.

Lopputuloksena olisi todnäk neljä tehtäviinsä kykenemätöntä, alivarusteltua alusta, jotka odottelisivat keski-iän peruskorjausta/modernisointia, ja samanaikaisesti tapahtuisi meripuolustuksen vaiheittainen alasajo.

Onneksi nyt ollaan selkeässä joko-tai tilanteessa: neljä Pohjanmaata tulee nykyisillä suorituskyvyillä, tai sitten merivoimien tehtäviä tullaan muuttamaan... :unsure:
Mihin hallitus tai eduskunta ei pysty vaikuttamaan? Eduskunta voi halutessaan lakkauttaa merivoimat, jos se asiakseen niin katsoo. Eduskunta voi myös leikata 90% puolustusvoimien budjetista, tai vaikka kolminkertaistaa sen.
 
Back
Top