Laivue 2020

Ok. Paljonko laiva lyhenee, kevenee tai halpenee tämän seurauksena? Hekokentän alla olevalle miinakannelle tarvitaan oletettavasti jonkinlainen kate.

Katso liite: 44030
Ei lyhene, eikä tapahdu mitään muutakaan. Se, joka jotain näistä ymmärtää tietää, että laivan lyhentäminen laskisi sen nopeutta heti. Eli nämä heko-fasiliteetit ovat melkolailla ilmaisia. Jälleen kerran täydellisen asiantuntematon kommentti.
 
Teoriassa lähes mikä tahansa on mahdollista, mutta esittämäsi vaihtoehto tuottaisi korkeintaan 300 meur miinus sopimussakot miinus maineenkolauksen hyödyn. Ja pitänee muistaa, ettei (hallitus) tai eduskunta kykene edes vaikuttamaan asiaan, korkeintaan tilausvaltuuden määrään.

Lopputuloksena olisi todnäk neljä tehtäviinsä kykenemätöntä, alivarusteltua alusta, jotka odottelisivat keski-iän peruskorjausta/modernisointia, ja samanaikaisesti tapahtuisi meripuolustuksen vaiheittainen alasajo.

Onneksi nyt ollaan selkeässä joko-tai tilanteessa: neljä Pohjanmaata tulee nykyisillä suorituskyvyillä, tai sitten merivoimien tehtäviä tullaan muuttamaan... :unsure:
Tietenkin oikeasti ei olla lähelläkään mitään tuollaista tilannetta. Siellä, missä asioista päätetään ja ne oikeasti tiedetään, ei edes puhuta LV2020:aan koskemisesta. Koska se on täysin älytön ajatuskin.

Suomessahan on aina merivoimat, risti vaan on lipussa joko suorassa tai vinossa.
 
Ensinnäkin, semmoista sotilastermiä, kuin "sarvimiina" ei ole olemassakaan. Se on "kosketusmiina" ja sen laukaisu voi tapahtua ns. Hertzin sarvella tai muulla anturilla. Jopa ankkurivaijeria käytetään joskus. Sitten on herätemiinat myös, ja yhdessä näitä molempia miinatyyppejä käyttämällä voidaan luoda miinoite, jonka estearvo on korkea ja raivaaminen hankalaa ja hidasta.

Suomi pystyy merimiinoillaan, jos niin haluaa, tekemään todella kovia juttuja. Suomella ei ole mitään muuta vastaavan tason asejärjestelmää, se on Suomen ainoa strateginen ase. Vain tietämättömät ja asiaa ymmärtämättömät pilkkaavat sitä.

Pitää kuitenkin muistaa, että jo edesmennyt amiraali Klenberg lanseerasi ajatuksen, että merivoimille on kaksi strategista asejärjestelmää: ohjus ja miina.

Jos et ole veli @Analysti vielä huomannut, niin olen henkeen ja vereen ohjusmies :)
 
Pitää kuitenkin muistaa, että jo edesmennyt amiraali Klenberg lanseerasi ajatuksen, että merivoimille on kaksi strategista asejärjestelmää: ohjus ja miina.

Jos et ole veli @Analysti vielä huomannut, niin olen henkeen ja vereen ohjusmies :)
Minä taas en ole kumpaakaan, mutta en kuitenkaan pidä meritorjuntaohjusta/ PTO:ta strategisena aseena. Niitä on liian vähän käytettäväksi poliittisella tavalla. Ne pitää ampua vain kun oikeita maaleja on "kantamassa".
 
Pitää kuitenkin muistaa, että jo edesmennyt amiraali Klenberg lanseerasi ajatuksen, että merivoimille on kaksi strategista asejärjestelmää: ohjus ja miina.

Jos et ole veli @Analysti vielä huomannut, niin olen henkeen ja vereen ohjusmies :)
Niin ja @Analysti on tässä väitteessään väärässä.

Mikä noinkin ylimielisesti käyttäytyvältä asiantuntijalta on ihan perusteissa yllättävä lapsus.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että jo edesmennyt amiraali Klenberg lanseerasi ajatuksen, että merivoimille on kaksi strategista asejärjestelmää: ohjus ja miina.

Jos et ole veli @Analysti vielä huomannut, niin olen henkeen ja vereen ohjusmies :)

Onhan ohjus paljon miehekkäämpi ase, kuin niljakkaat miinat :D
 
Niin ja @Analysti on tässä väitteessään väärässä.

Mikä noinkin ylimielisesti käyttäytyvältä asiantuntijalta on ihan perusteissa yllättävä lapsus.
Yhden amiraalin mielipide ei tee asejärjestelmästä strategista tai mitään muutakaan. Vain fyysiset tosiasiat tekevät.

Ja ylimieliseltä minä saatan vaikuttaa vain täydellisen asiantuntemattoman kinaajan kannalta. Kun tarpeeksi kauan sitä ihan soopaa lukee, on pakko laittaa kortit pöytään. En tietenkään tee sitä läheskään joka kerta kun pitäisi, vain joskus ja harvoin. Jos se on mielestäsi ylimielistä niin olkoon. Laita banniin, niin en häiritse sinua enempää.
 
Minä taas en ole kumpaakaan, mutta en kuitenkaan pidä meritorjuntaohjusta/ PTO:ta strategisena aseena. Niitä on liian vähän käytettäväksi poliittisella tavalla. Ne pitää ampua vain kun oikeita maaleja on "kantamassa".

Niin olen päätellyt, mutta en vain voi olla piikittelemästä miina-aseen puolustajia, vaikka olisivatkin oikeassa. Terv ohjus koulutettu "ohjusteknikko"
 
Yhden amiraalin mielipide ei tee asejärjestelmästä strategista tai mitään muutakaan. Vain fyysiset tosiasiat tekevät.

Ja ylimieliseltä minä saatan vaikuttaa vain täydellisen asiantuntemattoman kinaajan kannalta. Kun tarpeeksi kauan sitä ihan soopaa lukee, on pakko laittaa kortit pöytään. En tietenkään tee sitä läheskään joka kerta kun pitäisi, vain joskus ja harvoin. Jos se on mielestäsi ylimielistä niin olkoon. Laita banniin, niin en häiritse sinua enempää.
Olit väärässä, sitä sattuu. Näemmä joihinkin oikein kovaa.
Eteenpäin, kyllä sinä tästä yli pääset. Ei tarvetta itkupotkuille.
 
Ja ylimieliseltä minä saatan vaikuttaa vain täydellisen asiantuntemattoman kinaajan kannalta. Kun tarpeeksi kauan sitä ihan soopaa lukee, on pakko laittaa kortit pöytään.
Ylimieliseltä olet vaikuttanut myös, kun keskusteltiin Turunmaan ja saattajien tykistöjärjestelmien ominaisuuksista. Ja mulle on sentään valtio joskus tykkien ihmettelystä palkkaakin maksanu; ei tosin laivatykkien.
 
Maailman sivu ollaan tilattu y kampetta x määrä ja kun lopulta raha on sanellut sen, että x onkin muuttunut z:si. Meistä ei kutaan ole nähnyt mitä RMC:n tai laitetoimittajien kanssa on sovittu. Sopimuksia on tehty mutta sisällöstä ei edes toveri analystilla ole tosiasiassa tietoa. Taitava neuvottelija jättää aina itsensä edulliseen asemaan eikä vala jalkojana betoniin.
 
Mites ohjuksilla tuhotaan SUVEt pinnan alla? :giggle: Eiköhän sekä ohjuksia että merimiinoja molempia tarvita. Ja hieman eri hinnoissa taitaa ohjukset ja miinat olla...
Ei täällä kukaan ole väittänyt ettei miinoja tarvittaisi. Eikä ne miinat ole mitään suto aseita. Se aika on takanapäin kun Itämerellä suvet tuhoutuivat ajettuaan miinoitteeseen.
 
Ei täällä kukaan ole väittänyt ettei miinoja tarvittaisi. Eikä ne miinat ole mitään suto aseita. Se aika on takanapäin kun Itämerellä suvet tuhoutuivat ajettuaan miinoitteeseen.
Ei sitä tiedä... Musta ainakin välillä tuntuu, että täällä soditaan edelleekin 40-lukua uudestaan.. ;)
 
Back
Top