Laivue 2020

Kyllä useimmat länsimaat (ja itämaatkin) vähintään sotalaivan rungon valmistavat omilla telakoillaan, ja Suomessa on kansainvälisesti mitaten melko kilpailukykyinen telakkateollisuus. Se ei siis vertaudu vaikkapa hävittäjäkoneen tai taistelupanssarivaunun valmistukseen vaikka tällä tavoin vertailu olisikin houkuttelevaa.
Suurin sudenkuoppa on suunnitteluvaiheessa, siinä vaiheessa kun Migit alkaa rätisemään ei pitäisi isoja hintaylläreitä enää tulla.
Latviassa runkovalmiiksi hitsattu Louhi on MITO-alusten ohella poikkeuksen vahvistava sääntö, mutta kotimainen valmistus on aina vahvasti toivelistalla. Asiaan liittyy usein myös erikoisosaamista.

Esimerkiksi Rauma-lka oli runkojen mitoituksen osalta kunnianhimoinen ja kokeellinen, mikä sitten teetti murheitakin rungon elinkaaren aikana. Kapea ja matalakulkuinen runko oli haastava yhtälö rakenteiden suunnittelijoille. Ja muiden ohjusveneiden tapaan vakausominaisuudet merenkäynnissä olivat haaste miehistöille.
 
Mikä olisi voinut olla uusi jaottelu alusluokille?

Ilmeisesti joka tapauksessa olisi haluttu koko Itämerellä toimintaan kykenevä korvetti. Tämä olisi ollut käytännössä Pohjanmaa-lka miinus miinoituskyky. Lukumääräkin olisi sitten varmaan ollut alle neljä. (2-3?)

Sitten ehkä Hämeenmaa-lka:n korvaavia saman kokoluokan miinalaivoja 2 kpl? Näihinkin varmaan olisi haluttu kykenevä ilmatorjunta ja ehkä jopa vedenalainen vaikutuskyky torpeedoilla? Vai olisiko vain korvattu Pansio-lka vastaavilla aluksilla?

Jo edellisellä kombolla (3 + 2) olisi ainakin nykyinen hankintabudjetti ja henkilöstömäärä ylitetty. Lisäksi jos vielä olisi ohjusveneitä haluttu olisi varmaan vaadittu merkittäviä lisäpanostuksia Merivoimiin.

Juurikin näin. Esim neljä K-130 - tyyppistä pintataistelualusta ja 2-3 jäävahvisteista miinan laskuun soveltuvaa alusta olisi saattanut olla yksi vaihtoehto...
 
Juurikin näin. Esim neljä K-130 - tyyppistä pintataistelualusta ja 2-3 jäävahvisteista miinan laskuun soveltuvaa alusta olisi saattanut olla yksi vaihtoehto...

Olisiko projekti yhtään helpompi, vaikka se olisi toteutettu erillisillä alusluokilla?

Oletettavastihan suorituskykyvaatimukset olisivat olleet samat kuin nyt, eli pitää päästä kaikissa olosuhteissa avomerelle, kyetä lillumaan siellä ja suojelemaan kauppalaivastoa. Eli kaikki olisi kuitenkin pitänyt tehdä jäissäkulkukyisiksi rungoiltaan ja lisäksi ainakin toiseen alusluokkaan olisi pitänyt suunnitella ne hiljaiset ja jäätä kestävät potkurit sukellusveneiden jahtaamiseen.
 
Pessimisti kun ei koskaan pety niin katsotaan nyt miten noiden kanssa vielä käy. Ties vaikka täälläkin saataisiin kaivaa vähän kuvetta lisää ja lisätä myös sitä toimitusaikaa.
Eikö budjetti jo ylittynyt heti lähdössä ja toimituskin venynyt suunnittelun keskeneräisyyden takia.
 
Ja siinä 1.2 mrd budjetissakin oli sisällä 200 miltsiä puskuria joka tuli samalla syötyä. Ei kovin realistista budjetointia.
Nykytilanteessa ei ole välttämättä vaikea saada lisärahaa tuollekkin projektille että ei tässä kannata liian pessimistiseksi alkaa. Voi olla että tuurilla mukaan tulee vielä jotain a-tarviketta niihin vls kennoihin mitkä jäävät nyt vielä tyhjäksi ja ostopäätöksen tekee joku nuori vihervassariplikka taas vanjojen jermujen kauhuksi.
 
Nykytilanteessa ei ole välttämättä vaikea saada lisärahaa tuollekkin projektille että ei tässä kannata liian pessimistiseksi alkaa. Voi olla että tuurilla mukaan tulee vielä jotain a-tarviketta niihin vls kennoihin mitkä jäävät nyt vielä tyhjäksi ja ostopäätöksen tekee joku nuori vihervassariplikka taas vanjojen jermujen kauhuksi.
Eikö ole enemmänkin positiivista että rahaa on tarvittu ja sitä on löytynyt. Hanke on niin pitkällä että korvetit kyllä rakennetaan. Ei ehkä ihan kaavailulla budjetilla ja aikataululla mutta rakennetaan.
 
Eikö ole enemmänkin positiivista että rahaa on tarvittu ja sitä on löytynyt. Hanke on niin pitkällä että korvetit kyllä rakennetaan. Ei ehkä ihan kaavailulla budjetilla ja aikataululla mutta rakennetaan.
Joo, Rahaa on onneksi saatu jos on tarvittu ja siksi olenkin sitä mieltä että turhaan pessimismiin ei vielä ole syytä. Uskon myös että nämä tullaan saattamaan maaliin tavalla tai toisella. Tuurilla jopa ilman massiivisia viivästyksiä. Tarvittavien varojen kaivamisen vaihtoehto olisi ihmetellä kuinka nykyinen kyvykkyys romahtaa kun kaluston tiima osuu tappiin ja voivotella mahdollisia seurauksia. Jos tilanne tästä vielä perkelöityy entisestään niin voi hyvinkin olla että nämä halutaan valmiiksi ajallaan vaikka hinta nousisikin huomattavasti..
 
No, monet materiaalikustannukset on noussut saatavuuden huononemisen johdosta. Aiemmin 0,08 euroa maksanut osa nykyisin 13 dollaria :LOL:
Saatavuus vaikuttaa joskus paljonkin ja hyvinkin vaikeasti ennakoitavista syistä.

Vuoden 2020 alussa ei Suomeen ei juuri odoteltu Covid19:a.
Hammaslääkärini kuitenkin ihmetteli helmikuussa 2020 ääneen, että kiinalaisten kirurgisten maskien hinta oli kuukaudessa noussut alle 30 centistä yli 5 Euroon /kpl. Tuhansien erissä. Hmm.
 
Olisiko projekti yhtään helpompi, vaikka se olisi toteutettu erillisillä alusluokilla?

Oletettavastihan suorituskykyvaatimukset olisivat olleet samat kuin nyt, eli pitää päästä kaikissa olosuhteissa avomerelle, kyetä lillumaan siellä ja suojelemaan kauppalaivastoa. Eli kaikki olisi kuitenkin pitänyt tehdä jäissäkulkukyisiksi rungoiltaan ja lisäksi ainakin toiseen alusluokkaan olisi pitänyt suunnitella ne hiljaiset ja jäätä kestävät potkurit sukellusveneiden jahtaamiseen.

Todnäk olisi ollut teknisesti helpompaa, projektinhallinnallisesti haastavampaa ja ennenkaikkea taloudellisesti mahdotonta toteuttaa. Jääluokituksiakin on aikamoinen määrä olemassa, ja yleensä miinalaivoilla on ollut kovemmat vaatimukset, eli pitää kyetä läpäisemään saariston jäävyöhyke omin avuin. Muille pintataistelualuksille saattaisi riittää kevyemmätkin vaatimukset (vrt ohjusveneluokat). Tämä taas helpottaisi suunnittelua: pienempi uppouama, kevyempi propulsiojärjestelmä, helpommin toteutettavat nopeusalueet, taloudellisuus, herätteiden hallinta yms yms...
 
Todnäk olisi ollut teknisesti helpompaa, projektinhallinnallisesti haastavampaa ja ennenkaikkea taloudellisesti mahdotonta toteuttaa. Jääluokituksiakin on aikamoinen määrä olemassa, ja yleensä miinalaivoilla on ollut kovemmat vaatimukset, eli pitää kyetä läpäisemään saariston jäävyöhyke omin avuin. Muille pintataistelualuksille saattaisi riittää kevyemmätkin vaatimukset (vrt ohjusveneluokat). Tämä taas helpottaisi suunnittelua: pienempi uppouama, kevyempi propulsiojärjestelmä, helpommin toteutettavat nopeusalueet, taloudellisuus, herätteiden hallinta yms yms...

Jos kehtaan kysyä, niin olisiko tuo vähemmän jäissäkulkeva alusluokka voitu ostaa ulkomailta? Siis rakentaa samoilla piirustuksilla jonkun muun vanavedessä tai ostaa käytettynä. Vai onko meikäläisissä ohjusveneissä silti joitakin erikoisratkaisuja jäissä pärjäämiseksi versus kansainväliset verrokit?
 
Back
Top