Ja myös suomalaista työvoimaa voi olla helpompi houkutella töihin itäeurooppalaisten lisäksi, kun työ on sisällä eikä tuulessa ja tuiskussa, ilman että tarvitsee maksaa lisää, kun ei haluta tehdä töitä huonoissa olosuhteissa (nykyajan suomalainen hitsari ei ehkä ole ihan samasta puusta veistetty, ainakaan mukavuudenhalunsa osalta, kuin joskus ennen muinoin vaikkapa Turunmaa-luokkaa rakentaneet laivanrakentajat). Lämpimässä sisähallissa voi myös tehdä paremmin työtä ympärivuotisesti ja säästä riippumatta muutenkin.
Siis sen sotilaallisten näkökohtien ohella.
RMC:n sotilaspuolen rahoituksen ongelmana on se, että laivanrakennuksen rahoitusmallit ovat aina vaikeita, joten alkuinvestoinnissa näyttää aina tulevan takkiin, ennen kuin rahaa aletaan saada lopputuotteesta. Käytännössähän nyt ollaan valtiontakausten ja omistusjärjestelyjen myötä tilanteessa, jossa meillä on de facto valtiollinen sotalaivanrakennusyhtiö, mikä voi toisaalta asettaa paineita sille, että lisätilauksiakin tulisi. Hamina-luokkahan alkaisikin kaivata korvaajaa sitten, kun viimeinen neljästä Pohjanmaasta saadaan valmiiksi, eikä sillä ole periaatteessa RMC:n kannalta ainakaan akuutisti väliä, tarkoittaisiko se paria Pohjanmaata lisää tai esim. pienempää korvettiluokkaa 4 alusta (jälkimmäinen varmaankin toisi töitä pidemmäksi aikaa). Toivottavasti sen korvettiluokan suunnittelu myös ymmärrettäisiin aloittaa sen jälkeen, kun Pohjanmaa saadaan lopulliseen asuunsa.