Laivue 2020

Johdat omat ajatuksesi harhapoluille ajattelemalla muotoilijaa taiteilijana, mainostoimiston puuhastelijana tms.

Teollisella puolella muotoilu on lopulta jotain ihan muuta. Tärkein osanen on teknisen toteutuksen sopeuttaminen valmistustekniikkaan. Iso osa työstä menee etenkin sotalaivassa varmasti insinöörityönä, mutta ei kaikki.
Hieman toppuuttelisin tuon puuhastelun suhteen. Kummastakin työstä tietäen; vaativa mainonnan ja yritys-/tuotekuvan suunnittelu & toteutus on vähintäin yhtä vaikeaa kuin vaativa teollinen muotoilu.

Ja sitten: tulisiko tuo varren päähän tuosta mutkasta ylöspäin tutkakupu.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun laivasta on jonkinlainen kuva ja myös näistä miina porteista niin voidaanko päätellä miten paljon miinoja tuo pystyy mukaansa ottamaan eli millainen miinoituskyky tuolla todellisuudessa on? kaksi erillistä luukkua tai porttia (tiedä mikä terni nyt sitten oikea on) aluksessa näyttäisi olevan.
 
Nyt kun laivasta on jonkinlainen kuva ja myös näistä miina porteista niin voidaanko päätellä miten paljon miinoja tuo pystyy mukaansa ottamaan eli millainen miinoituskyky tuolla todellisuudessa on? kaksi erillistä luukkua tai porttia (tiedä mikä terni nyt sitten oikea on) aluksessa näyttäisi olevan.
En löytänyt lähdettä, mutta jotenkin jostakinjäi mieleen luku n.100 kpl
 
Nyt kun laivasta on jonkinlainen kuva ja myös näistä miina porteista niin voidaanko päätellä miten paljon miinoja tuo pystyy mukaansa ottamaan eli millainen miinoituskyky tuolla todellisuudessa on? kaksi erillistä luukkua tai porttia (tiedä mikä terni nyt sitten oikea on) aluksessa näyttäisi olevan.
Eiköhän tuo ole melko yksinkertaista päätellä jo konseptikuvista, kun lentokansi on hieman Hämeenmaan vastaavaa isompi, mutta toinen luukku taitaa tosiaan olla VDS:älle vieden hieman tilaa.

Itse arvelisin kiskoa olevan metreissä mitattuna saman verran kun Hämeenmaa-luokalla. Kovin montaa prosenttia yli tai alle se ei varmasti mene.
 
Jos oikein ymmärsin niin tuossavideossa puhuttiin 100 miinasta
Miinamäärästä puhuminen on jokseenkin turhaa, koska riippuen miinatyypistä todellinen määrä voi heittää jopa kymmenillä. 50kpl Blockeria on hieman erilainen suorituskyky kuin 80kpl S-58:a. Lukumäärä on eri, mutta ei voi varsinaisesti sanoa, ettäkö toinen olisi parempi.

Summasummarum: kiskojen metrimäärä asettaa rajat ja on parempi kuvaus suorituskyvystä.
 
Voiko nähdyistä kuvista päätellä kuinka monta MK41-viljasiiloa aluksiin tulee?
Oman tulkintani mukaan 2, mutta pressun alle on vaikea nähdä
Entä siilojen pituus, 25 vai 22-jalkaisia?
 
Miinamäärästä puhuminen on jokseenkin turhaa, koska riippuen miinatyypistä todellinen määrä voi heittää jopa kymmenillä. 50kpl Blockeria on hieman erilainen suorituskyky kuin 80kpl S-58:a. Lukumäärä on eri, mutta ei voi varsinaisesti sanoa, ettäkö toinen olisi parempi.

Summasummarum: kiskojen metrimäärä asettaa rajat ja on parempi kuvaus suorituskyvystä.
Melkoisia miinakohtaisia eroja tosiaan on.

Neukkulasta hankittu PM/83-2 taisi olla lähes kolmemetrinen ja Stonefish, eli meillä alkuperäisessä muodossaan PM/85E noin 2,5 metriä. Nämä lieriömalliset miinat olivat käyttöömme todella epätaloudellisia. PM/85:sta onkin tehty kehitysversiot tehokkaammilla panoksilla ja pituutta on uusimmassa PM/85S-versiossa kolmannes vähemmän kuin E:ssä tehon siitä kuitenkaan kärsimättä.

Uusimmat herätemiinat kuten PM/16 ovat pystymallia ja vievät kiskoa suunnilleen metrin, eli ovat tilavaateeltaan samaa kokoluokkaa kuin isommat kosketusmiinat.

Summa summarum: yksiselitteistä miinamäärää ei tosiaan pysty määrittelemään, vaan muuttujia on paljon.
 
Melkoisia miinakohtaisia eroja tosiaan on.

Neukkulasta hankittu PM/83-2 taisi olla lähes kolmemetrinen ja Stonefish, eli meillä alkuperäisessä muodossaan PM/85E noin 2,5 metriä. Nämä lieriömalliset miinat olivat käyttöömme todella epätaloudellisia. PM/85:sta onkin tehty kehitysversiot tehokkaammilla panoksilla ja pituutta on uusimmassa PM/85S-versiossa kolmannes vähemmän kuin E:ssä tehon siitä kuitenkaan kärsimättä.

Uusimmat herätemiinat kuten PM/16 ovat pystymallia ja vievät kiskoa suunnilleen metrin, eli ovat tilavaateeltaan samaa kokoluokkaa kuin isommat kosketusmiinat.

Summa summarum: yksiselitteistä miinamäärää ei tosiaan pysty määrittelemään, vaan muuttujia on paljon.
Niin, Suomen perinteisen miinadoktriiinin merkitys vähenee nyt huomattavasti ja sitten sen vielä perinteisemmän kasvaa. :)
 
Hieman toppuuttelisin tuon puuhastelun suhteen. Kummastakin työstä tietäen; vaativa mainonnan ja yritys-/tuotekuvan suunnittelu & toteutus on vähintäin yhtä vaikeaa kuin vaativa teollinen muotoilu.

Ja sitten: tulisiko tuo varren päähän tuosta mutkasta ylöspäin tutkakupu.
Myönnän asiattoman ja väheksyvän ilmaisuni. Kunnia kaikille ammattilaisille :salut:

Muotoilussa ei siis ole kyse siitä, että joku tulee ja stailaa vaikkapa messin tai sillan koristetyynyillä. Muotoilijoiden aikaansaannoksia sotalaivoilla voi ihastella vaikkapa merivoimien vakioidun skaalattavan komentosiltaratkaisun kohdalla, tai teollisuuden puolella laivatykkien komposiittirakenteisten sääsuojien kohdalla.

Yhtenä näkymättömiin jääneenä projektina mietittiin aikanaan uusien evakuointipaarien yhteensopivuutta sotalaivojen silloisten portaikkojen kanssa. Haavakothan on saatava evakuoitua laivan sisuksista. Nämä tulokset saattavat olla käytössä korvetteja suunniteltaessa, tai sitten ei? Hyvin käytännönläheistä toimintaa joka tapauksessa. Ergonomiaa ja valmistustekniikkaa, mukana pieni ripaus taiteellista ilmaisua silloin kun sille tilaa jää.
 
Myönnän asiattoman ja väheksyvän ilmaisuni. Kunnia kaikille ammattilaisille :salut:

Muotoilussa ei siis ole kyse siitä, että joku tulee ja stailaa vaikkapa messin tai sillan koristetyynyillä. Muotoilijoiden aikaansaannoksia sotalaivoilla voi ihastella vaikkapa merivoimien vakioidun skaalattavan komentosiltaratkaisun kohdalla, tai teollisuuden puolella laivatykkien komposiittirakenteisten sääsuojien kohdalla.

Yhtenä näkymättömiin jääneenä projektina mietittiin aikanaan uusien evakuointipaarien yhteensopivuutta sotalaivojen silloisten portaikkojen kanssa. Haavakothan on saatava evakuoitua laivan sisuksista. Nämä tulokset saattavat olla käytössä korvetteja suunniteltaessa, tai sitten ei? Hyvin käytännönläheistä toimintaa joka tapauksessa. Ergonomiaa ja valmistustekniikkaa, mukana pieni ripaus taiteellista ilmaisua silloin kun sille tilaa jää.
Hyvä esimerkki. Sotalaivalla on käytettävä semmoisia paareja, että potilasta voidaan siirtää niillä kansien välillä vaikka pystysuorassa asennossa.
 
Hyvä esimerkki. Sotalaivalla on käytettävä semmoisia paareja, että potilasta voidaan siirtää niillä kansien välillä vaikka pystysuorassa asennossa.
Reilu kymmenen vuotta sitten oli vahva lääkintäpuolen kehityshanke ja silloin huomattiin että napakka tilankäyttö alkoi olla ongelma. Toimivia paariratkaisuja oli kyllä niihinkin tiloihin olemassa, mutta kehitys uhkasi ajaa ohi. Alusten reilusti kasvava koko muuttaa myös potilasevakuointien ja palontorjunnan yms luonnetta vahvasti. Paljon tulee uutta kehitettävää ja opeteltavaa, Ohjusveneellä näihin ei samalla tavalla törmää.
 

Suomen sotalaivojen hintalappu hipoo jo 1,5 miljardia euroa - Kenraali kertoo, mistä syistä budjetti petti​

Sotalaivahankkeen kustannukset ovat kasvamassa 77 miljoonalla eurolla. Laivoja rakentava Rauman telakka kertoo tekevänsä plussatuloksen.

Valitettavasti ei ole pääsyä koko artikkeliin.

 

Suomen sotalaivojen hintalappu hipoo jo 1,5 miljardia euroa - Kenraali kertoo, mistä syistä budjetti petti​

Sotalaivahankkeen kustannukset ovat kasvamassa 77 miljoonalla eurolla. Laivoja rakentava Rauman telakka kertoo tekevänsä plussatuloksen.

Valitettavasti ei ole pääsyä koko artikkeliin.

Toivottavasti kenraali muistaa mainita, että kyse on paljosta muustakin, kuin budjetin pettämisestä. Olisi todella virkistävää, jos kerrankin mainittaisiin edes rahan arvon muutos vuosikymmenessä.
 
Back
Top