Lakkautettavat varuskunnat selviämässä

Touhottaja kirjoitti:
Tuosta panssariprikaatista kysymys.. joka hukkuu tähän tai kukaan ei osaa/saa/halua vastata.. Selittyykö kalleus kaluston ylläpidon ja käytön hinnalla?
Osa selittyy kalustolla, mutta isompi kuluerä lienee kuitenkin sitten lopulta kiinteistöt ja muut tilat ja niiden ylläpito. Kalusto-ongelmahan poistuu ajan myötä - jopa suht nopeastikin, kiinteistöasia taas ei.. Parolannummikin on yksi niistä monista varuskunnista, joiden kiinteistökanta vaatii lähivuosina merkittävää parannusta - tosin todennäköisesti sellainen asia on jätetty autuaasti huomioimatta..

Valitettavasti olen oppinut melkolailla skeptiseksi sen suhteen, mikä on sotilaiden kyky suunnitella tällaisia asioita. Liian paljon yhä edelleen kuvitellaan että kadettikurssi + EUK + YEK antaa upseerille täyden pätevyyden kaikkeen mahdolliseen ja sen varjolla ei ymmärretä/osata/haluta hyödyntää sellaisten ihmisten osaamista joilla on oman alansa asioihin paras osaaminen.

Missään nimessä ei olisi oikein, että siviilit suunnittelevat Puolustusvoimauudistuksen, mutta siihen liittyy osa-alueita joissa olisi varmasti tarvittu vahvaa konsultaatiota eri alojen osaajilta siviilipuolelta..sellaista tuskin on hyödynnetty nimeksikään..
 
Kapiainen kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Tuosta panssariprikaatista kysymys.. joka hukkuu tähän tai kukaan ei osaa/saa/halua vastata.. Selittyykö kalleus kaluston ylläpidon ja käytön hinnalla?
Osa selittyy kalustolla, mutta isompi kuluerä lienee kuitenkin sitten lopulta kiinteistöt ja muut tilat ja niiden ylläpito. Kalusto-ongelmahan poistuu ajan myötä - jopa suht nopeastikin, kiinteistöasia taas ei.. Parolannummikin on yksi niistä monista varuskunnista, joiden kiinteistökanta vaatii lähivuosina merkittävää parannusta - tosin todennäköisesti sellainen asia on jätetty autuaasti huomioimatta..

Valitettavasti olen oppinut melkolailla skeptiseksi sen suhteen, mikä on sotilaiden kyky suunnitella tällaisia asioita. Liian paljon yhä edelleen kuvitellaan että kadettikurssi + EUK + YEK antaa upseerille täyden pätevyyden kaikkeen mahdolliseen ja sen varjolla ei ymmärretä/osata/haluta hyödyntää sellaisten ihmisten osaamista joilla on oman alansa asioihin paras osaaminen.

Missään nimessä ei olisi oikein, että siviilit suunnittelevat Puolustusvoimauudistuksen, mutta siihen liittyy osa-alueita joissa olisi varmasti tarvittu vahvaa konsultaatiota eri alojen osaajilta siviilipuolelta..sellaista tuskin on hyödynnetty nimeksikään..
Vastaa mielikuviani siitä, että panssari ja sen liikuttelu on kallista.

Tuossa on hyvät ja huonot puolensa, että pidetään suunnittelua "firman sisällä". Konsultit repii riivatusti rahaa asioista, jotka ääneen kuultuna tuntuvat itsestäänselviltä (vaikka omaan mieleen eivät olisi ikinä juolahtaneet), ja vaarana on että siviilikonsultointi johtaa serkun kummin kiaman rakennusyhtiön suosittelemiseen.. ja Valtiolta monesti otetaan ihan käsittämätöntä hintaa, koska "on niillä rahaa".

Toivottavasti mielikuvani on väärä, tuo nyt vaan on sattunut kohdalle parin taloyhtiöremontin ja muutaman muunkin homman kohdalla..

Kyllä ulkopuoliset jatukset ja ideat monesti auttavat tuollaisissa projekteissa, vaikkei niitä sitten toteutettaisikaan.

Kiinteistöt on tosin syytä pitää kunnossa, ihan palvelus- ja työterveyden takia. Vähintään asuin- ja toimistotilat. (Vai onko termi majoitustilat?)
 
Kapiainen kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Tuosta panssariprikaatista kysymys.. joka hukkuu tähän tai kukaan ei osaa/saa/halua vastata.. Selittyykö kalleus kaluston ylläpidon ja käytön hinnalla?
Osa selittyy kalustolla, mutta isompi kuluerä lienee kuitenkin sitten lopulta kiinteistöt ja muut tilat ja niiden ylläpito. Kalusto-ongelmahan poistuu ajan myötä - jopa suht nopeastikin, kiinteistöasia taas ei.. Parolannummikin on yksi niistä monista varuskunnista, joiden kiinteistökanta vaatii lähivuosina merkittävää parannusta - tosin todennäköisesti sellainen asia on jätetty autuaasti huomioimatta..

Valitettavasti olen oppinut melkolailla skeptiseksi sen suhteen, mikä on sotilaiden kyky suunnitella tällaisia asioita. Liian paljon yhä edelleen kuvitellaan että kadettikurssi + EUK + YEK antaa upseerille täyden pätevyyden kaikkeen mahdolliseen ja sen varjolla ei ymmärretä/osata/haluta hyödyntää sellaisten ihmisten osaamista joilla on oman alansa asioihin paras osaaminen.

Missään nimessä ei olisi oikein, että siviilit suunnittelevat Puolustusvoimauudistuksen, mutta siihen liittyy osa-alueita joissa olisi varmasti tarvittu vahvaa konsultaatiota eri alojen osaajilta siviilipuolelta..sellaista tuskin on hyödynnetty nimeksikään..

Eikös PV:llä ole erikoisupseereita, joilla on akateeminen tutkinto siviilipuolelta ( insinöörejä, ekonomeja, lääkäreitä yms. ). Onko sitten niin, että heitä ei ole kuultu vai eikö heidänkään tietonsa riitä. Varmasti riippuu siitä, millaista kokemusta he saavat omissa tehtävissään. Mikään koulu kun ei suoraan anna kaikkia valmiuksia, ainoastaan ne perustiedot.
 
Rajasissi kirjoitti:
Tässä Vihreiden näkemys asiasta.

Eivät tule koskaan ääntäni saamaan!

Kansanedustaja Anni Sinnemäen mielestä sodanajan vahvuuteen ehdotettu leikkaus on järkevä päätös, koska pienemmät joukot voidaan paremmin varustaa asiallisesti.

Sinnemäki kirjoittaa blogissaan myös, että säästöt materiaalihankinnoissa on helpompi toteuttaa, kun varustettavaa joukkoa pienennetään.

Sinnemäen arvion mukaan kuuden joukko-osaston lakkauttaminen ei vaikuta alueelliseen puolustukseen. Hän kirjoittaa, että on korkea aika uudistaa Puolustusvoimia.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020815179976_uu.shtml

Anni se on oikea Kruununjalokivi tälle valtakunnalle.
 
Yksi yksikkö kasvaa ja saa ehkä jopa uusia tehtäviä.

Lappeenrannassa sijaitseva Maasotakoulu on Puolustusvoimien organisaatiouudistuksen voittajia.

Se kasvaa ja saa näillä näkymin uusia tehtäviä.

Haminan Reserviupseerikoulu (RUK) liitetään joukkoyksikkönä osaksi Maasotakoulua ja myös pioneeri- ja suojelukoulutusta Keuruulta siirtyy Lappeenrantaan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/armeijan-saastot-tata-yksikkoa-ei-lopeteta---pain-vastoin-kasvaa/art-1288447815459.html
 
Tuossapa on vielä tuo tiedotustilaisuus, jos näkemättä jäi:

http://www.vn.fi/ajankohtaista/tallenteet/fi.jsp#videoId=32741658

Muokkaus: Saan muuten pikkusta paljon aprewmman ja selkeämmän kuvan asiasta, kun ei pätki.. Kyllä' tämä homma oikeaan suuntaan nytkähsti monilta osin.
 
baikal kirjoitti:
Anni se on oikea Kruununjalokivi tälle valtakunnalle.

Todella! Koska äärivasemmistolaisuus ei enää ole muodissa poliittisella kentällä suoraan sillä nimellä, ovat he siirtyneet PUNAvihreän liikkeen riveihin ajatuksineen..
Jos Venäjä ei olisi nykyään Kokoomuksen veljespuolueen hallinnassa, esittäisi Anni ja kumppanit varmaankin että mihin tarvitaan koko armeijaa, koska Venäjän asevoimathan ovat jo useasti harjoitelleetkin "puolueettoman maan puolueettomuuden turvaamista.." Mihin me siis omaa armeijaa tarvitsemme kun Venäjän asevoimat noinkin oma-aloitteisesti jo aikovat maamme puolueettomuutta turvata..
 
Bodyguard kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Tuosta panssariprikaatista kysymys.. joka hukkuu tähän tai kukaan ei osaa/saa/halua vastata.. Selittyykö kalleus kaluston ylläpidon ja käytön hinnalla?
Osa selittyy kalustolla, mutta isompi kuluerä lienee kuitenkin sitten lopulta kiinteistöt ja muut tilat ja niiden ylläpito. Kalusto-ongelmahan poistuu ajan myötä - jopa suht nopeastikin, kiinteistöasia taas ei.. Parolannummikin on yksi niistä monista varuskunnista, joiden kiinteistökanta vaatii lähivuosina merkittävää parannusta - tosin todennäköisesti sellainen asia on jätetty autuaasti huomioimatta..

Valitettavasti olen oppinut melkolailla skeptiseksi sen suhteen, mikä on sotilaiden kyky suunnitella tällaisia asioita. Liian paljon yhä edelleen kuvitellaan että kadettikurssi + EUK + YEK antaa upseerille täyden pätevyyden kaikkeen mahdolliseen ja sen varjolla ei ymmärretä/osata/haluta hyödyntää sellaisten ihmisten osaamista joilla on oman alansa asioihin paras osaaminen.

Missään nimessä ei olisi oikein, että siviilit suunnittelevat Puolustusvoimauudistuksen, mutta siihen liittyy osa-alueita joissa olisi varmasti tarvittu vahvaa konsultaatiota eri alojen osaajilta siviilipuolelta..sellaista tuskin on hyödynnetty nimeksikään..

Eikös PV:llä ole erikoisupseereita, joilla on akateeminen tutkinto siviilipuolelta ( insinöörejä, ekonomeja, lääkäreitä yms. ). Onko sitten niin, että heitä ei ole kuultu vai eikö heidänkään tietonsa riitä. Varmasti riippuu siitä, millaista kokemusta he saavat omissa tehtävissään. Mikään koulu kun ei suoraan anna kaikkia valmiuksia, ainoastaan ne perustiedot.

En näe valuvikaa siinä, että puolustusvoimat (tai mikä tahansa organisaatio) suunnittelee itse sisäisen uudistamisohjelmansa. Eihän ole mitenkään sanottua että ulkopuolinen rykäisee kertaluokkaa paremman suunnitelman (ja vielä halvalla). No, foorumin nojatuolikenraalikuntaa(tm) nyt lukuunottamatta. :a-grin:

Mutta sellainen on typeryyttä / yksisilmäisyyttä, että JOS puolustusvoimat ei ole käyttänyt laajasti erilaisia osaajia tekemään kysymyksiä, "mitä tästä seuraa" / kustannusrakenne ja sen arvioitu kehittyminen -osastolla. Tuollaiseenhan yritysmaailmassa juuri konsultteja käytetään, second opinion, tuoreet kysymykset.

Mutta kysymys (koska olen taas reissussa ja tiedotteiden seuraaminen on jäänyt vähälle): onko missään esitetty edes karkeaa laskelmaa (ihan jotain taulukkoa) säästöistä? Vai onko se ns hys-hys -turvaluokiteltua? Jotenkin minulla on vaan fiilis, että paljon tekstiä, vähänlaisesti selkokielistä numerotietoa. Salaliittoteoreetikko - positiivinen sellainen - pyrkii tässä esille, että nämä rätingit ovat vasta osa siitä mihin mennään 2017 seudulla, ja tämä on Hallituksi Suunniteltu Rakennemuutoksen Aloitus.
 
Tässä taitaa kaikki julkistetut numerot olla:

http://www.puolustusvoimat.fi/staattinen/pvuudistus/Puolustusvoimien_ratkaisumalli_8212.pdf
 
Touhottaja kirjoitti:
Tässä taitaa kaikki julkistetut numerot olla:

http://www.puolustusvoimat.fi/staattinen/pvuudistus/Puolustusvoimien_ratkaisumalli_8212.pdf

Kiitokset, sivut 3-5 kertoo sekä numeroita että mitä tapahtuisi jos mitään ei tehtäisi. Vielä kun olisi diagrammi, miten esitetyt säästöt alkaa purra. No se taitaa olla PV:n johdon ja hallituksen pienen piirin sisäinen, koskapa eihän yrityspuolellakaan firman budjetti- ja kassavirtaennusteita availla kuin johtoryhmän tasolla.
 
Voi veikkoset jos elätte siinä luulossa ettei sedän aiemmin esittämiä varuskuntia oteta tulevaisuudessa leikkurin kynsiin!

Katselkaapas pv:n leikkaa-ja-liitä historiaa aina 1990-luvulta lähtien, ja etenkin varikkokentän mullistusta ja hautaanajoa: yhdistetty esikunta tietää 5-10v syklillä loppua koko toiminnalle.

Siviilit ja ei-upseerit saa irtisanottua suht helposti (Uusi toimipisteesi tuolla, ai ei kelpaa? Irtisanotaan). Upseerikuntaan ei kajota, koska AINA löytyy turpoava esikuntarakenne, jonka syövereihin upottaa vaikka 5000 ye-upseeria (katsokaa taas kuinka on aiemmin käynyt).

Munaton ratkaisu. Mullistavaa tässä ei ollut mikään muu kuin se, että edessä olevia leikkauksia siirrettiin taas 3-4v eteenpäin.
Perustelut ovat nämä samat, vaikka todellisuuspohja näiltä katosi jo 90-luvulla.

Ai ettei aluepolitiikkaa sotkettu mukaan? Sallikaa mun nauraa!
 
Tvälups kirjoitti:
Voi veikkoset jos elätte siinä luulossa ettei sedän aiemmin esittämiä varuskuntia oteta tulevaisuudessa leikkurin kynsiin!

Katselkaapas pv:n leikkaa-ja-liitä historiaa aina 1990-luvulta lähtien, ja etenkin varikkokentän mullistusta ja hautaanajoa: yhdistetty esikunta tietää 5-10v syklillä loppua koko toiminnalle.

Siviilit ja ei-upseerit saa irtisanottua suht helposti (Uusi toimipisteesi tuolla, ai ei kelpaa? Irtisanotaan). Upseerikuntaan ei kajota, koska AINA löytyy turpoava esikuntarakenne, jonka syövereihin upottaa vaikka 5000 ye-upseeria (katsokaa taas kuinka on aiemmin käynyt).

Munaton ratkaisu. Mullistavaa tässä ei ollut mikään muu kuin se, että edessä olevia leikkauksia siirrettiin taas 3-4v eteenpäin.
Perustelut ovat nämä samat, vaikka todellisuuspohja näiltä katosi jo 90-luvulla.

Ai ettei aluepolitiikkaa sotkettu mukaan? Sallikaa mun nauraa!

Voipahan olla, että olet oikeassa Turpoavien esikuntien kanssa, mutta toivon totisesti että et ole.

Ja meinaat että parin vuoden sisään lyödään kiinni ne paikat, joiden esikunta yhdistyy johonkin toiseen? Ihan luonnollisen oloinen jatkumo oikeastaan. Onko siihen mennessä tulossa sitten enempi upseeris-ukkoja eläkeikään? Olisi sil viisiin kivuttomampaa..
 
Puolustusvoimat säästää kustannuksista tinkimättä!

Katsokaas miten "edullista" on veronmaksajalle kun toimintoja on ulkoistettu...
 
"..samaan aikaan toisaalla.."
 
Last edited by a moderator:
Tvälups kirjoitti:
Puolustusvoimat säästää kustannuksista tinkimättä!

Katsokaas miten "edullista" on veronmaksajalle kun toimintoja on ulkoistettu...


:D Tee työtä, jolla on tarkoitus!
Tykkäätkö:
- kiirestä odottamaan, että tuleekin jo kiire ?
- säästää, kustannuksista säästämättä ?
- keksiä uusia metodeja näyttää tehokkaalta paperilla?
- aloittaa saman työn uudelleen alusta 2 kertaa vuodessa?

Tule meille töihin!
T: PV


KorpiSISSI kirjoitti:
"..samaan aikaan toisaalla.."

:a-smiley:
 
Last edited by a moderator:
Tuulaanko tulevaisuudessa vielä lakkautta lisää varuskuntia ??? eikö nämä 6 joukko-osastot riittä?
 
Tvälups kirjoitti:
Munaton ratkaisu. Mullistavaa tässä ei ollut mikään muu kuin se, että edessä olevia leikkauksia siirrettiin taas 3-4v eteenpäin.

Ai ettei aluepolitiikkaa sotkettu mukaan? Sallikaa mun nauraa!

Juuri näin! Kielipolitiikkaa unohtamatta...
 
Hejsan kirjoitti:
Tuulaanko tulevaisuudessa vielä lakkautta lisää varuskuntia ??? eikö nämä 6 joukko-osastot riittä?

Tällä haavaa riittää, pidemmällä tähtämiellä ehkä ei. Seuraavat eduskuntavaalit tulevat ratkaisemaan paljon.

Joskus aiemmin uumoilin, että nyt on kaivettu lähtökuopat.. voi tulla lisäleikkauksia, voi tulla järki käteen. Odotamme.
 
Touhottaja kirjoitti:
Tällä haavaa riittää, pidemmällä tähtämiellä ehkä ei. Seuraavat eduskuntavaalit tulevat ratkaisemaan paljon.

Joskus aiemmin uumoilin, että nyt on kaivettu lähtökuopat.. voi tulla lisäleikkauksia, voi tulla järki käteen. Odotamme.

Kuulemani mukaan riittää vuoteen 2020 - äkkiseltään kuulostaa pitkältä, mutta toisaalta nyt olemme jo vuodessa 2012..joten..
 
Kielipolitiikka pelasti tällä kertaa nylpyrän. Wallin lakkautti Kontiorannan sen pelastaakseen.

Höpö-höpö toimintaa matkalla kohti natoa ja ammattiarmeijaa. Kahdeksan vuoden raami, jossa kerrottuna lakkautettavat varuskunnat vuosittain, olisi sitä inhimillisempää politiikkaa niin veronmaksajien kuin henkilökunnankin osalta ja antaisi jotain uskoa toiminnan älykkääseen johtamiseen.
 
Back
Top