Kapiainen kirjoitti:Anonyymien nettikeskusteluiden paras anti on mielestäni se, että ne mahdollistavat kenen tahansa osallistumisen keskusteluihin aidoilla mielipiteillään ilman asemansa tuomia rasituksia.
Anonyymilla nettifoorumilla voi vaikkapa PV:n komentaja tai presidentti osallistua keskusteluihin oikealla mielipiteellään - sanoen asioita joita hän ei missään tapauksessa voisi sanoa esiintyessään omalla henkilöllisyydellään.
Asiasta voi tietysti olla montaa mieltä - mutta minusta on pelkästään hyvä, että tälläkin palstalla keskustellaan anonyymisti ilman itse kunkin työn, ammatin, koulutuksen tai yhteiskunnallisen aseman asettamia rajoituksia.
Asia kun nimittäin on niin, että moni..siis MONI..tämänkin foorumin keskustelijoista joutuisi pitämään monessa keskustelussa suunsa jokseenkin supussa, jos keskustelua käytäisiin muuten kuin anonyymisti..koskee myös montaa muuta keskustelijaa kuin vain palstan sotilaita.
Lisäksi oletan, että jokainen keskusteluihin osallistuja on jo tässä elämänvaiheessa sen verran valistunut netin käyttäjä, että ymmärtää internetkeskusteluiden "luotettavuuden"..tarkoitan siis sitä, että varmasti jokainen ymmärtää että keskustelupalstoilla lukijan itsensä on arvioitava muiden keskustelijoiden kompetenssi - koska sehän on fakta, että kuka tahansa voi olla kuka tahansa..suuntaan tai toiseen. Mutta se kuuluu nettikeskusteluiden luonteeseen - ja ainakin minä olen pitänyt sitä itsestäänselvyytenä jo iät ja ajat, niin on varmasti ylivoimainen enemmistö palstan muistakin keskustelijoista.
Ihan ok vastaus. No problem. Kysyähän aina saa
Lukijalle on tietenkin helpompaa mieltää hieman varautuneiden vastausten substanssiarvon, jos tietää hieman taustaa, mutta ymmärrän hyvin kaiken jonka kirjoitat.
Pidemmällä juoksulla tietenkin pystyy vetämään johtopäätöksiä.