Lappi / Pohjois-Pohjanmaa

#1
Kaikkea maanpuolustukseen liittyvää spekulointia maan ja taivaan väliltä, ja löytyy sieltä mertakin.
 
#2
Strategia pohdinnassa oma kiinnostukseni kohdistuu Lappiin ja P-Pohjanmaahan. Syitä tähän,Suomen katkaisua on yritetty aikaisemminkin ja Lapissa on ennenkin sodittu, sekä maayhteydet/lyhyempi ilmayhteys mm. Perämeri, Jäämeri, Norja. Venäläisille hyvä "puskuri" alue puolustaa ja hyökätä. Alueena suomen kannalta harvaanasuttu joka voisi altistaa ns hangon vuokra-alueelle joutumiseksi ja Suomen ainoan maa yhteyden (P-norjan lisäksi) eli ruotsin maayhteyden katkaiseminen vaikeuttaisi logistiikkaa ja altistaisi erinlaisille kiristyksien muodoille.

Itse olen jäänyt käsitykseen että Lappi on jäänyt aika vähälle huomiolle verrattuna muuhun Suomeen tärkeyteen nähden.

Lentokenttiä löytyy yli 15 kun lasketaan kaikki pienemmätkin kentät. Kenties realistisempaa olisi laskea vain Finavian kentät joissa on riittävä koko ja kunnollinen ylläpito. (5kpl) Toisaalta pienemmätkin kentät riittävät esim helikoptereille ja muille erikoishessujen toiminnalle.
https://lentopaikat.fi/lentokentat-kartalla/
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat

Onko tietoa minkälaiset vaatimukset kiitotiellä on sotilasrahtikoneelle ? Arvioisin että pienemmille rahtikoneille riittää samat kentät kuin samankokoisille matkustajakoneille.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#3
Strategia pohdinnassa oma kiinnostukseni kohdistuu Lappiin ja P-Pohjanmaahan. Syitä tähän,Suomen katkaisua on yritetty aikaisemminkin ja Lapissa on ennenkin sodittu, sekä maayhteydet/lyhyempi ilmayhteys mm. Perämeri, Jäämeri, Norja. Venäläisille hyvä "puskuri" alue puolustaa ja hyökätä. Alueena suomen kannalta harvaanasuttu joka voisi altistaa ns hangon vuokra-alueelle joutumiseksi ja Suomen ainoan maa yhteyden (P-norjan lisäksi) eli ruotsin maayhteyden katkaiseminen vaikeuttaisi logistiikkaa ja altistaisi erinlaisille kiristyksien muodoille.

Itse olen jäänyt käsitykseen että Lappi on jäänyt aika vähälle huomiolle verrattuna muuhun Suomeen tärkeyteen nähden.

Lentokenttiä löytyy yli 15 kun lasketaan kaikki pienemmätkin kentät. Kenties realistisempaa olisi laskea vain Finavian kentät joissa on riittävä koko ja kunnollinen ylläpito. (5kpl) Toisaalta pienemmätkin kentät riittävät esim helikoptereille ja muille erikoishessujen toiminnalle.
https://lentopaikat.fi/lentokentat-kartalla/
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat

Onko tietoa minkälaiset vaatimukset kiitotiellä on sotilasrahtikoneelle ? Arvioisin että pienemmille rahtikoneille riittää samat kentät kuin samankokoisille matkustajakoneille.
Eikös Casat treenaa suurinpiirtein heinäpellolle laskeutumista.
 
#4
Eikös Casat treenaa suurinpiirtein heinäpellolle laskeutumista.
Paha sanoa ,ehkä mahdollisesta mutta isommat lentokentät nyt on suosiossa esimerkiksi Ukraina ,tosin kentästä ei tainnut jäädä paljoa jäljelle. Varsinkin mikäli alkaisi pyörittämään sotatoimintaa Lapissa niin kyllä se vaatisi kunnon kentän.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#5
Paha sanoa ,ehkä mahdollisesta mutta isommat lentokentät nyt on suosiossa esimerkiksi Ukraina ,tosin kentästä ei tainnut jäädä paljoa jäljelle. Varsinkin mikäli alkaisi pyörittämään sotatoimintaa Lapissa niin kyllä se vaatisi kunnon kentän.
https://ruotuvaki.fi/uutinen/-/asse...toimintaharjoitus-kehittaa-lentokuljetuskykya

Joint Sora 17 -lentotoimintaharjoitus kehittää lentokuljetuskykyä



Joint Sora 17 -harjoituksessa lentäjille tulee tutuksi muun muassa sorapinnalle laskeutuminen.

Maanantaina Utissa alkanut Joint Sora 17 -lentotoimintaharjoitus on sujunut harjoituksen johtajan, everstiluutnantti Mikko Sarantolan mukaan pääsääntöisesti hyvin.

– Sää on perunut muutamia lentokierroksia, mutta se ei tule vaikuttamaan meidän harjoituksen tavoitteiden saavuttamiseen, hän kertoo.

Harjoitusta johtaa Satakunnan lennosto, ja siihen osallistuvat lisäksi Karjalan lennosto ja Utin jääkärirykmentti. Harjoituksen tavoitteena on kehittää taktista lentokuljetuskykyä.

– Yritämme kehittää poikkeusolojen osaamista ja ohjeistusta mm. harjoittelemalla yhteistoimintaa yhteisoperaatioiden osapuolien kanssa.

Harjoituksen painopiste on Utissa, josta lennetään Selänpään ja Immolan pienkentille, jossa on mahdollisuus harjoitella laskeutumista niin kovalle pinnalle kuin soralle. Harjoituksessa on laskeuduttu sekä soralle että kovalle pinnalle.
 
Top