Herre god
Ihan keltanokkana Foorumin jäsenenä jäin ihmettelemään tämä Törni keskustelun saamaa suuntaa ensin varsin asiallinen keskustelu muuttui loanheitoksi.
Tosin olemmehan saaneet kuulla nämä "totuudet" vasemmistolaisten suusta jo aijemmin milloin Mannerheim on ollut homo ja milloin mikäkin sotasankari on roisto tai ainakin luonnevikainen.
Onkohan tässä lähdekritiikki unohtunut? Näillä puheilla olisi Kekkosen aikana saanut ylennyksen sekä kutsun Moskovaan ja Koiviston-Halosen aikana kutsun linnaan ja mitallin kaulaan.
Ihan oikeasti lähdekritiikkiä hieman kehiin jokaista vasemmiston hokemaa ei oikeasti kannata pitää totuutena.
Ja ihan oikeasti joku on voinut ihan ammattinsa puolesta keskustella henkilön kanssa, joka Törnin on tuntenut. Semmoisessa keskustelussa selvitellään etukäteen vähän taustoja ja keskustelun aikaan ja sen jälkeen mietiskellään, minkä verran sanomisiin voi luottaa. Esim. Törnin groteski huumorintaju on tuttua jo vanhemmista Törni-kirjoista.
Näissä keskusteluissa helposti mennään yksipuolisen ylistämisen puolelle, mutta tässäkin tapauksessa kannattaa tarkastella Törniä henkilönä vähän laajemmalta kantilta. Edelleenkin olen sitä mieltä, että komppanianpäällikkönä varmasti osaava ja kova mies, silloin kun tilanne oli päällä, mutta itse saattaisin tykätä kyttyrää, jos esimies ryhtyisi ammuskelemaan jonkin sanaharkan päätteeksi. Tietysti joku voi pitää tällaista toimintaa soveliaana, mutta itse en osaa oikein orientoitua.
Kun katsoo Törnin uraa talvisodan jälkeen, ei voi välttyä ajatukselta, että jotakin on miehelle tapahtunut. Ensin SS-vapaaehtoinen, sitten Saksasta pois, kun ei päässyt rintamalle ja Suomessakin hakeutuminen erityistehtäviin (ensin oma "mekanisoitu osasto" sitten sissiosasto), taas Saksaan, paluu Suomeen, sitten mutkien kautta Jenkkeihin, siellä löytyi paikka - erikoisjoukkojen erikoistehtävissä. Olen minä tavannut ja tuntenut nimimiehiäkin sekä mosatramppari- että komentoportaasta, mutta ne jäivät välirauhan jälkeen rakentamaan Suomea.