Learjetin korvaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naulaaja
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joskus aikoinaan oli sodanajan yhteyslentueet, joissa lentäjinä olisi olleet lentoRUK:n käyneet reserviläiset sekä ilmavoimien yhteyskoneet täydennettynä otto-kalustolla (SEP). Yllä mainittujen lisäksi yhteyskoneina palveli myös Piper Arroweja sekä osa 30 koneen Vinka-fleetistä.
 
Joskus aikoinaan oli sodanajan yhteyslentueet, joissa lentäjinä olisi olleet lentoRUK:n käyneet reserviläiset sekä ilmavoimien yhteyskoneet täydennettynä otto-kalustolla (SEP). Yllä mainittujen lisäksi yhteyskoneina palveli myös Piper Arroweja sekä osa 30 koneen Vinka-fleetistä.
Mikähän yhteyslentueiden tilanne tänä päivänä on? Ainakin aiemmin oli SEP-koneiden lisäksi potkuriturbiinivehkeitä ja reserviläiset lensivät mm. Redigolla.
 
Mikähän yhteyslentueiden tilanne tänä päivänä on? Ainakin aiemmin oli SEP-koneiden lisäksi potkuriturbiinivehkeitä ja reserviläiset lensivät mm. Redigolla.
En tiedä mikä tilanne on Redigoilla, mutta minä olen kiinnostunut ostamaan ne kaikki pois kerralla, jos niitä laitetaan myyntiin....
 
En tiedä mikä tilanne on Redigoilla, mutta minä olen kiinnostunut ostamaan ne kaikki pois kerralla, jos niitä laitetaan myyntiin....

Suomen kahdeksaa Redigoa operoin nykyään Yhdysvalloissa yritys nimeltä Blue Air Training ja koneet tunnetaan nykyään nimellä A-90 Raider. Ostivat myös varaosat.
 
Suomen kahdeksaa Redigoa operoin nykyään Yhdysvalloissa yritys nimeltä Blue Air Training ja koneet tunnetaan nykyään nimellä A-90 Raider. Ostivat myös varaosat.
Auta, menivät jo...
Ei aina ehdi seuraamaan kaikkea mitä mualimalla tapahtuu, mutta se on normaalia luola-asukeilla.
 
Pikaisella airliners.net -surffauksella Suomesta löytyisi siiviilipuolelta ainakin seuraavat koneet, joihin löytyisi valmiita pilotteja Ilmavoimistakin, PC:n kohdalla kyse olisi tosin pappaosastosta. Traficomista saisi tarkemmat tiedot, mutta eipäs helpoteta viidennen kolonnan työtä yhtään enempää.

Pilatus PC-12 4 kpl
Piper Chieftain 4-5 kpl
 
PC-24 lentävänä ambulanssina;
 
Kyseessä on mainos, joten ei pitäisi ottaa kehuja todissaan, mutta...
Tämän kokoisia koneita potilailla lastanneena ja purkaneen totean, v***u mitä p****a.

Lääkintäryhmän kuljettamiseen varmasti hyvä ja kävelevä potilas menee mukavasti, paaripotilaan kanssa perseestä.
Onkohan missään tuon kokoisessa koneessa takaportaikkoa kuten vanhoissa DC9 koneissa,
sitä kautta paaripotilaat olis kai helpompi lastata.
 
Onkohan missään tuon kokoisessa koneessa takaportaikkoa kuten vanhoissa DC9 koneissa,
sitä kautta paaripotilaat olis kai helpompi lastata.
C-212 menee aika lähelle PC-24:n kokoluokkaa. Mutta se on sitten vielä hitaampi kuin PC-12, ja videon mukaan lentävät lääkärit hommasivat tuon suihkarin nimenomaan siksi, että se on paljon nopeampi kuin PC-12. Pienin rampillinen suihkari mitä löydän on An-72, mutta se on paljon suurempi.

On tuossa videon koneessa kuitenkin rahtiovessa hissi ja mekanismi helpottamassa kyytiin nostamista. Kohdasta 2:10 eteenpäin on lyhyt pätkä siitä käytössä.
 
C-212 menee aika lähelle PC-24:n kokoluokkaa. Mutta se on sitten vielä hitaampi kuin PC-12, ja videon mukaan lentävät lääkärit hommasivat tuon suihkarin nimenomaan siksi, että se on paljon nopeampi kuin PC-12. Pienin rampillinen suihkari mitä löydän on An-72, mutta se on paljon suurempi.

On tuossa videon koneessa kuitenkin rahtiovessa hissi ja mekanismi helpottamassa kyytiin nostamista. Kohdasta 2:10 eteenpäin on lyhyt pätkä siitä käytössä.
Kato pahkeinen, olin varmaan jääkaapilla tossa kohtaa kun en huomannut koko ovea.
Tuo leveä ovi helpottaa paljon, nostimesta en osaa sanoa tuon pätkän perusteella mitään.
Mutta kyllähän tuo putki on ahdas paikka hoitaa potilasta
 
Textron tekee Citation sarjaan semmoista liukurataa jolla paaripotilas on näppärä autella sisään.
 
Ranskan laivasto ottaa PC24:n käyttöön.

Navalnews.com

French Navy to Become First European Military Operator of the Pilatus PC-24​

  • Published on 03/11/2025
  • By Naval News Staff
  • In News
French Navy to Become First European Military Operator of the Pilatus PC-24Pilatus image
Share








The French Navy is set to become the first European military operator of the PC-24 Super Versatile Jet. The aircraft fleet will be procured from Pilatus and leased to the French Navy by Jet Aviation France, acting as the prime contractor. Delivery of the first of three PC-24s is scheduled for February 2026.


Pilatus press release


Designed for exceptional operational flexibility, the PC-24 is certified for single-pilot operations, equipped with a standard cargo door, and approved for use on unpaved runways. These features make the aircraft ideally suited for a wide range of government missions, including instrument flight rules (IFR) pilot training, transport, and liaison tasks. Pilatus will provide its comprehensive CrystalCare support program, ensuring maximum availability and efficient maintenance for the fleet.


Delivering Mission-Ready Support and Maintenance​


“It has been a privilege to work together with the Direction de la Maintenance Aéronautique (DMAé) and Pilatus on the selection and acquisition of the new fleet of PC-24s for the French Navy,” says Jeremie Caillet, Jet Aviation’s president. “With over 55 years of maintenance experience, including over 35 years working with governmental fleets, we are committed to providing our customers with solutions that are specifically tailored to meet their individual mission needs. We are delighted to build on our long-standing relationship with Pilatus to propose an acquisition and sustainment program that meets the requirements of the French Navy in terms of both the aircraft and ongoing maintenance and preparation of the fleet.”


The PC-24’s entry into European military service underscores the aircraft’s versatility and aligns with Pilatus Government Aviation’s focus on providing state operators with mission-ready solutions that extend beyond traditional training roles.


Ioannis Papachristofilou, Vice President Government Aviation at Pilatus, emphasizes: “We are delighted to see the PC-24 selected for the French Navy’s operational needs, highlighting its unique capabilities as a flexible and reliable platform for government missions. Our collaboration with Jet Aviation has been exemplary and instrumental in achieving this success, and we look forward to the first delivery in a few months.”


The latest version of the PC-24​


The PC-24 is the world’s first business jet made to operate on short, unpaved runways. The Pilatus Advanced Cockpit Environment (ACE) comes with a wealth of functions to deliver an exceptionally user-friendly smart cockpit approved for singlepilot operation. The PC-24’s cabin volume surpasses even that of business jets costing up to twice as much. The latest version also has improved range and payload capacity.

– End –
 
Back
Top