Lemmenjoen "kertausharjoitukset", viinaa, vittuilua ja rikossyytteitä

Etenkin ilmavoimien harjoituksiin osallistuville reserviläisille.

Nyt olisi evp-everstillä kaikki valtit käsissä. Ei muuta kuin elämysmatkafirma pystyyn ja "harjoituksia" järjestämään. Ilmavoimien majankin saa varmaan vuokrattua kun eivät itse enää uskalla sitä käyttää. Kun harjoitusväki viikon krapuloissaan kuuntelee armotonta v***lua niin kotiolotkin tuntuvat taas hetken ihan ok:lle. Vähän niin kuin käänteinen retriitti.
 
Nyt olisi evp-everstillä kaikki valtit käsissä. Ei muuta kuin elämysmatkafirma pystyyn ja "harjoituksia" järjestämään. Ilmavoimien majankin saa varmaan vuokrattua kun eivät itse enää uskalla sitä käyttää. Kun harjoitusväki viikon krapuloissaan kuuntelee armotonta v***lua niin kotiolotkin tuntuvat taas hetken ihan ok:lle. Vähän niin kuin käänteinen retriitti.
Vittuilun korkeakoulu jänkhällä...
 
Eräänä elokuisena yönä erehdyin ystävieni kanssa ammuskelemaan valopistoolilla ja juopottelemaan valko-venäläisen seurueen kanssa.

Siinä ammuskeltiin perinteisellä 4 kaliperisella valopistoolilla ja tämän jälkeen juotiin votkapaukkuja niistä ammutuista hylsyistä. Täytyy kyllä sanoa että hieman hirvitti, mitä lapsettomuutta ja syöpää tästäkin seuraa kun palokarsta ja ruuti narskui hampaissa näiden virvoittavien shottien jälkeen.

Sitten istuttiin nuotiolla ja juotiin mustaa teetä. Ja viinaa. Laulettiin haikeita slaavilaisia lauluja. Ei kyllä mitään käryä mitä, koska sattuneesta syystä sanat eivät olleet tiedossa. Ja polteltiin tupakkia.

Yhteistä kieltä ei ollut, mutta hauskaa oli. Eikä tietoakaan ärräviinasta, riidasta tai kärhämästä.

Lopulta oltiin kaikki suomalaiset niin tuhannen jurrissa että oli pakko lähteä pois. Vielä kun jokaisella meistä omat jalat kantoi. Hetken jos olisi viipynyt siinä tuliliemihelvetissä pidempään niin kukaan meistä ei olisi ollut kävelykuntoinen.

Hyviä muistoja. :)
 
Seliseliseliseli... ja sit olikin paskat housussa. Kersantti pummaa alokkaalta tupakan marssilla ja maksaa sen takasin kasarmilla. Kenkää että heilahti, Evl-> ja siitä ylöspäin kun perseilee, niin erikoistehtäviä yms paukkuu, mutta eroon niistä ei tunnu pääsevän.
Onko tämä kersantin tapaus totta vai esimerkki miten käy ruohonjuuritasolla?
 
Kerrotaan ilmenevän ujostelua salissa verrattuna esitutkintapöytäkirjoihin.

Muutama alainen uskalsi silti sanoa asiansa oikeudessa, mutta hyvin korrektisti. Esitutkintapöytäkirjoissa asiat oli ilmaistu paljon rajummin. Eversti oli usean ihmisen kuullen huudellut muun muassa eräälle naisosallistujalle, että X osaa piirtää spermalla.

Todistajien mukaan alaisille älämöintiä oli tehostettu muiden kuullen myös v-alkuisella kirosanalla. Toistuvasti käytettyjä sanoja olivat olleet myös erilaiset "munattomuudet" ja "homottelut".

Silti eräskin kuulusteltu totesi kuulustelupöytäkirjassa, että pöytäkirjat luettuaan asiat oli hänen mielestään kirjattu niihin liian siististi siihen nähden, miten tapahtumat olivat menneet.
 
Tämän perusteella Eskeliselle voisi hyvinkin ennustaa tulevan penaltia.

Oikeudellinen osasto oli saanut pääesikunnan tiedusteluosastolta vihiä Lemmenjoen syyskuisista tapahtumista 8. joulukuuta 2017. Osastolla vihjettä selvitettiin ja ihmeteltiin, miksei tutkintapyyntöä asiasta ollut tullut.
Viikon työn jälkeen pääesikunnan oikeudellisella osastolla oli päädytty siihen, että syytä epäillä -kynnys oli selvästi ylittynyt.
- Se oli huolestuttavaa, että ilmavoimat ei ollut tehnyt mitään, oikeudellisen osaston päällikkö Sundberg totesi.
Sundberg oli ryhtynyt tosissaan selvittämään miksei tutkintaa ollut aloitettu. Hän oli 15. joulukuuta 2017 käynyt pääesikunnan henkilöstöpäällikkö Timo Junttilan luona, joka oli vaikuttanut hyvin tyrmistyneeltä, kun oli kuullut yksityiskohtia Lemmenjoen tapahtumista.
- Menin seuraavaksi puolustusvoimain komentajan luo, Sundberg kertoi oikeussalissa.
– Hän oli säikähtäneen oloinen siitä millaisia epäilyjä oli saatu selville.

Eskelinen oli tuoreeltaan syyskuussa lähettänyt tilanteesta sähköpostia Junttilalle ja puolustusvoimain komentaja Jarmo Lindbergille, mutta siinä ei käsitelty suoraan sitä mitä Lemmenjoella oli konkreettisesti tapahtunut.
Eskelinen kertoi aiemmin, että hän oli keskustellut Sundbergin kanssa Lemmenjoen tapahtumista 23. tai 24. lokakuuta 2017 ja jäänyt odottamaan asiassa pääesikunnan kantaa. Sundbergin mukaan tällaista keskustelua ei ole käyty.

 
Ihan tosijuttu. Oli lööpeissäkin jossain vaiheessa.
Täytyy tuossa olla jotain muutakin tai sitten irtisanoutui kiukussa päissään kun kovisteltiin. Mutta, kyllä järjestelmä on epätasa-arvoinen firmassa. Itse olen pitänyt tiukkaa linjaa, enkä ole suostunut ottamaan pojilta nuuskaa vaikka ovat tarjonneetkin. Mutta koska nuuskamiehet pitää yhtä, niin olen puutteen alaisille antanut, kai siitäkin voisi saada kenkää. Silloin tosin tulee lakimiehet kuvaan, koska vanhaa kettua ei viedä niinkuin nuorta kessua :cool:
 
Täytyy tuossa olla jotain muutakin tai sitten irtisanoutui kiukussa päissään kun kovisteltiin. Mutta, kyllä järjestelmä on epätasa-arvoinen firmassa. Itse olen pitänyt tiukkaa linjaa, enkä ole suostunut ottamaan pojilta nuuskaa vaikka ovat tarjonneetkin. Mutta koska nuuskamiehet pitää yhtä, niin olen puutteen alaisille antanut, kai siitäkin voisi saada kenkää. Silloin tosin tulee lakimiehet kuvaan, koska vanhaa kettua ei viedä niinkuin nuorta kessua :cool:

On se kyllä saatana että nykypäivänä kaikki on niin tiukassa Suomessa. Ihmisten välinen luonnollinen kanssakäyminen on korvautunut Systeemillä, jossa ihminen on yksilö, jolla kuuluu olla suhde ainoastaan valtioon ja toisinpäin. Vielä perhesuhteet katsotaan sormien läpi pitkin hampain, mutta ei hyvä heilu, jos otat kaverilta, jota koulutat tarvittaessa tappamaan ja tuhoamaan, yhden Jutilan Vip-Aitioon.
Ja kritisoin siis nimenomaan systeemiä, joka pakottaa ihmiset toimimaan näin, enkä suinkaan toimintamalliasi.
 
On se kyllä saatana että nykypäivänä kaikki on niin tiukassa Suomessa. Ihmisten välinen luonnollinen kanssakäyminen on korvautunut Systeemillä, jossa ihminen on yksilö, jolla kuuluu olla suhde ainoastaan valtioon ja toisinpäin. Vielä perhesuhteet katsotaan sormien läpi pitkin hampain, mutta ei hyvä heilu, jos otat kaverilta, jota koulutat tarvittaessa tappamaan ja tuhoamaan, yhden Jutilan Vip-Aitioon.

Ja samassa todellisuudessa henkilö voi edetä everstiksi asti ja saada johdettavakseen Lennoston, henkilö, jonka paikka taitaisi olla paremminkin mentaalisessa valmennuksessa jossain henkisen valmennuksen yksikössä.

Kessu lainaa röökin varusmieheltä ja saa potkut. Eversti, jonka -ominaisuudet- takuulla tunnetaan ja tiedetään niin vertais- kuin esimiestasollakin etenee kuin juna johtamaan Lennostoa. Haloo, missä tolkku luuraa? Lennostoa, ei siis mitään turvetta kasvavaa varalaskupaikkaa nevöhöödissä.

On ehkä liian kuvaavaa tässä nimenomaisessa tapauksessa se, että vasta inhoittavien siviilien puuttuminen asioidentilaan sai aikaan liikahtelua.
 
Ja samassa todellisuudessa henkilö voi edetä everstiksi asti ja saada johdettavakseen Lennoston, henkilö, jonka paikka taitaisi olla paremminkin mentaalisessa valmennuksessa jossain henkisen valmennuksen yksikössä.

Kessu lainaa röökin varusmieheltä ja saa potkut. Eversti, jonka -ominaisuudet- takuulla tunnetaan ja tiedetään niin vertais- kuin esimiestasollakin etenee kuin juna johtamaan Lennostoa. Haloo, missä tolkku luuraa? Lennostoa, ei siis mitään turvetta kasvavaa varalaskupaikkaa nevöhöödissä.

On ehkä liian kuvaavaa tässä nimenomaisessa tapauksessa se, että vasta inhoittavien siviilien puuttuminen asioidentilaan sai aikaan liikahtelua.

Tulipahan tässä mieleen, että tässä ketjussakin jossain alkupuolella ihmeteltiin, että onpa kaupunginjohtaja herkkänahkainen, kun vie tällaisen asian oikeuteen. MUTTA mitäs jos kyseinen herra kaupunginjohtaja onkin tarinan sankari? Se yksi, joka ottaa luodin koko joukkueen puolesta. Siellä on voitu yhdessä sopia, että hän siviilinä ottaa vastuun rikosilmoituksen tekemisestä, jotta lennoston henkilöstö ja Päiviön alaiset säästyvät kostotoimenpiteiltä. Voitte kuvitella millainen ”kuka täällä vasikoi!” -huuto olisi lennostossa alkanut, jos joku Päiviön alainen olisi tehnyt rikosilmoituksen.
 
^ Minusta kaupunginjohtajassa on enemmän miestä kuin monessa muussa. Ei tuollaista menoa kenenkään tarvitse suvaita virkatehtävissä olevalta henkilöltä.

Kyllä siellä everstillekin kaikenmaailman kadettiyhdistystä ja perinnetoimintaa riittäisi, joissa saisi pilvenveikot harjoittaa kadettitoveruutta samanmielisten kesken. Ei tulisi siviilit kitisemään.
 
Viimeksi muokattu:
^ Minusta kaupunginjohtajassa on enemmän miestä kuin monessa muussa. Ei tuollaista menoa kenenkään tarvitse suvaita virkatehtävissä olevalta henkilöltä.

Kyllä siellä everstillekin kaikenmaailman kadettiyhdistystä ja perinnetoimintaa riittäisi, joissa saisi örveltää samanmielisten kesken. Ei tulisi siviilit kitisemään.

Varmasti kyseessä on jonkinasteinen alkoholismi eli vaikka asia onkin, kuten sanot, niin eversti ei ehkä voi itselleen mitään: jos alkoholia on tarjolla, niin sitä on pakko nauttia. Ei pysty kieltäytymään. Tietenkään tällaisen henkilön paikka ei ole esimiesasemassa lennostossa.
 

Pääesikunnan lakimies: Ilmavoimien ex-komentaja kertoi päättäneensä, ettei alaisen toimia tutkita
– Eskelinen vetosi osaamattomuuteen ja heitti pallon Pääesikunnalle


Lemmenjoki-jupakassa kuultiin ristiriitaisia puheenvuoroja siitä, miksi esitutkintaa Karjalan Lennoston ex-komentajan, eversti evp. Markus Päiviön törkypuheista ja alkoholinkäytöstä ei aloitettu heti.

Syyttäjän mukaan Ilmavoimien silloinen komentaja Sampo Eskelinen sai harjoituksessa olleilta everstin käytöksestä tarkan kuvauksen heti viikonlopun mittaisen harjoituksen jälkeen, mutta viivytteli esitutkinnan aloittamista.

Eskelinen kertoi tänään oikeudessa, että saatuaan tiedot hän ojensi Päiviötä ja ajoi tämän siirtoa toisiin tehtäviin.
Hän kertoi saaneensa neuvoja, joiden mukaan kyseeseen tulisivat lähinnä asianomistajarikokset, eikä ole rikosnimikettä, jolla esitutkinnan voisi aloittaa.

Itse hän kertoi olevansa kokematon kurinpitoesimiehenä.

– Olin puun ja kuoren välissä: Minun pitäisi päättää rikosnimike, tehdä itse selvitystyö, millä perusteella käynnistäisin itse esitutkinnan.
Olen todennut, että olen kyvytön siihen ja jonkun pitäisi tehdä se valmistelutyö, Eskelinen sanoi.

Syyttäjä vaatii Eskeliselle sakkoja palvelusrikoksesta. Eskelinen kiistää syyllistyneensä rikokseen.


Jäi odottamaan Pääesikunnan ohjeita

Eskelinen sanoi oikeudessa, että kertoi Pääesikunnan oikeudellisen osaston päällikölle Tuija Sundbergille kahteen kertaan Päiviön toiminnasta ja sai kertomansa mukaan kuittauksen, että Pääesikunta hoitaa asiaa.
Hän sanoi jääneensä odottamaan toimintaohjeita Pääesikunnasta.

Oikeudessa kuultiin myös Sundbergiä, joka kertoi täysin päinvastaista. Hän kiisti valan vannoneena todistajana saaneensa Eskeliseltä tietoa Päiviön tekemisistä.

Hän kuuli kertomansa mukaan Lemmenjoen fiaskosta Pääesikunnan tiedusteluosastolta vasta joulukuun alussa. Sen jälkeen hän alkoi selvittää, mitä asialle on tehty.

Tutkintapyyntöä ei ollut Ilmavoimista Pääesikuntaan tullut.
Sundberg selvitti asiaa esimiehiltään, muun muassa Puolustusvoimain komentajalta Jarmo Lindbergiltä, joka vaikutti hänen mukaansa hämmästyneeltä ja lupasi soittaa Eskeliselle.

– 15. päivä joulukuuta Eskelinen soitti minulle, ja sanoin sitten hänelle, että meidän tietoon on tullut tällainen tapahtuma.
Ja että meidän tietojen mukaan siellä olisi epäilyjä sotilasrikosten tunnusmerkistöjen täyttävästä käytöksestä.
Puhelun alkuun hän totesi, että hän on tehnyt jo päätöksen, että esitutkintaa ei toimiteta, Sundberg sanoi.

Kun Sundberg kysyi Eskeliseltä perusteita, ääni kellossa muuttui.

– Hän alkoi epäröidä ja sanoi, ettei tällaista päätöstä olekaan tehty.


Tutkintapyyntö tehtiin puhelun jälkeen

Eskelisen version mukaan oikeudellisen osaston päällikkö soitti hänelle eikä toisin päin.

– Olin yllättynyt, kun 15. joulukuuta asessori soitti minulle ja sanoi, että tehkää rikosilmoitus ja muistutti minua lainkohdista.
Hän kertoi minulle, että esitutkinta tulee tehdä viiveettä ja on syytä ryhtyä toimiin heti. Pikkuisen hämmästelin sitä.

Lopulta Eskelinen allekirjoitti tutkintapyynnön eversti Päiviön toiminnasta 18. joulukuuta.

Sundbergin mukaan tämä oli uhkavaatimuksen tulosta.

– Sanoin hänelle, että jos hän ei käynnistä esitutkintaa, niin menen komentajan luokse ja tarvittaessa virallisen syyttäjän luokse ja saatan asian ketjua pitkin tarvittaessa harkittavaksi.
Eskelinen varmaan siinä vaiheessa ymmärsi, että jos hän ei aloita esitutkintaa, on olemassa iso todennäköisyys, että joku muu sen aloittaa, Sundberg totesi.
 
Pääesikunnan lakimies: Ilmavoimien ex-komentaja kertoi päättäneensä, ettei alaisen toimia tutkita
– Eskelinen vetosi osaamattomuuteen ja heitti pallon Pääesikunnalle

Herrantähen. Ja näiden pitää tarvittaessa osata johtaa sotatoimia. Nyt jää lukijan valittavaksi, että onko tämäkin henkilö ollut osaamaton vai haluton....jokainen voi sitten pohtia, että kumpi on pahempi tai parempi.

Kuten olen jo elinkautisen verran aina toitottanut: reserviläisellä EI OLE MITÄÄN SYYTÄ alemmuudentuntoiseen kirkasotsaisuuteen näiden heppujen parissa touhutessaan.
 
Olisi aikoinaan pitänyt tehdä tutkintapyyntö itsekin, työpaikkakiusaamisesta joka johti siviilihenkilön itsemurhaan. Mutta kun molemmat osapuolet ovat vainajia...niin aika turhaa vanhoja tässä kaivella.
 
Herrantähen. Ja näiden pitää tarvittaessa osata johtaa sotatoimia. Nyt jää lukijan valittavaksi, että onko tämäkin henkilö ollut osaamaton vai haluton....jokainen voi sitten pohtia, että kumpi on pahempi tai parempi.

Kuten olen jo elinkautisen verran aina toitottanut: reserviläisellä EI OLE MITÄÄN SYYTÄ alemmuudentuntoiseen kirkasotsaisuuteen näiden heppujen parissa touhutessaan.

Onko veli-Baikal ollut esimiesasemassa? Esimiesasema on sellainen savotta, että veikkaisin että kukaan esimies tässä maassa ei osaa toimia prikulleen siten kun kaikki pykälät ja asetukset edellyttäisivät. Ei ainakaan silloin jos toimenkuva on muutakin kuin pelkkää esimiestyötä... Voin hyvin uskoa tuon selityksen osaamattomuudesta ja en vetäisi seillä perusteella johtopäätöksiä muista johtajaominaisuuksista. Se mikä tässä mättää on se, että Eskelinen on haivainnut osaamisessaan puutteita, niin miksi hän ei ole ryhtynyt selvittämään asiaa pääesikunnan kanssa. Kysyvä ei yleensä eksy tieltä....
 
Onko veli-Baikal ollut esimiesasemassa? Esimiesasema on sellainen savotta, että veikkaisin että kukaan esimies tässä maassa ei osaa toimia prikulleen siten kun kaikki pykälät ja asetukset edellyttäisivät. Ei ainakaan silloin jos toimenkuva on muutakin kuin pelkkää esimiestyötä... Voin hyvin uskoa tuon selityksen osaamattomuudesta ja en vetäisi seillä perusteella johtopäätöksiä muista johtajaominaisuuksista. Se mikä tässä mättää on se, että Eskelinen on haivainnut osaamisessaan puutteita, niin miksi hän ei ole ryhtynyt selvittämään asiaa pääesikunnan kanssa. Kysyvä ei yleensä eksy tieltä....

Hän olisi turvannut selustansa lähettämällä sähköpostin pääesikunnan oikeusosastolle (tai mikä sen nimi onkaan) ja kysymällä, että miten tulee menetellä tällaisessa tapauksessa. Puhelimen kanssa pelatessa on se ongelma, että siitä ei jää jälkeä ja todistusaineistoa siitä, mitä on sanottu. Toisinaan se on hyvä asia, toisinaan se on huono asia. Vaatii elämänkokemusta ja viisautta erottaa asiat, jotka pitää hoitaa puhelimella ja mitkä kirjallisesti.
 
Back
Top