Lentokoneita

B1 Lancer suhahtaa bongareiden iloksi matalalta yli;

42 siviilikoneen muodostelma lentää baseball stadionin yli 2013;
 
Viimeksi muokattu:
Komea kone ja vieläkin komeammat maisemat. Venäläiset saavat kyllä seisottaa suihkareitaan varastossa, mikäli meinaavat tosissaan pitää mig31 kalustossa vielä 2030-luvulla. Aiemmin venäläiset ilmoittivat käynnistävänsä koneelle korvaajahankkeen vuonna 2017.

Tuo korvaaja oli vielä Neuvostoliiton suunnitelmissa Mig701;

701.gif
 
Viimeksi muokattu:
Youtube on täynnä järkeviä videoita. Seuraavassa sulatetaan pihalta lunta Phantomin J79-suihkumoottorin jälkipolttimella;

Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000 -kirja kertoo kuvan kanssa sivulla 45:
Thames-kuorma-auton versio eli lentokentän puhdistusauto. Rungon päällä olevalla De Havilland Vampiren suihkumoottorilla sulatettiin ongelmakelien aikana kiitotie sulaksi. Käyttäjät pitivät laitetta hirveänä laitoksena :D, josta taisi tulla enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Niihin piti asentaa muun muassa raitisilmanaamarit, joita syötettiin painepulloista. Paineensäätäjänä käytettiin Mersun hapensäädintä.

Näin 60-luvulla. Kuva viittaa vähän siihen suuntaan, että intin lehtipuhallin on ollut Kalkun huutokaupassa myytävänä. Hyvä niin, saattaa olla siis jossain säilyneenä. Olishan tuo miehekäs polkaistu lehtien pudottua käyntiin...:D:D

Armeijan_v_h_n_tehokkaampi_lehtipuhallin.jpg
 
Uusimmassa Siivet-lehden numerossa 5/2015 on mielenkiintoinen Pentti Perttulan kirjoittama juttu A-10 Warthogin suunnittelusta ja siihen liittyvästä, yleensä vaietusta seikasta. Nimittäin Hans-Ulrich Rudelin osuudesta koneen kehittelyssä.

Olen itse aina ollut siinä luulossa, että Rudelin osuutta on liioiteltu, mutta jutussa taitaa olla vinha perä. Perttula toteaa, että Pentagonin entinen hankintavirkamies Pierre Sprey on vahvistanut Rudelin osuuden. Luonnollisesti tämän tunnettujen natsisympatioiden takia asiasta on mieluiten vaiettu.

Rudel osallistui A-10:n keskeiseen suunnitteluseminaariin Washingtonissa syksyllä 1976. Kokoukseen otti osaa satoja insinöörejä, analyytikkoja, USAF:in upseereita, virkamiehiä ja tiedusteluhenkilökuntaa. Heti kärkeen suunnittelutyöryhmän jäsenten tuli lukea Rudelin sotamuistelmat ”Stuka-lentäjä.” Tarkoituksena oli oppia millaisia vaatimuksia taistelukentän lähitulitukikoneelta vaadittaisiin.

Rudelin näkemykset vaikuttivat moniin koneen ominaisuuksiin. Näitä ovat esim. suurikaliiperinen Gatling-tykki, panssarointi, palosammutusjärjestelmä, pieni kaartosäde (=ketteryys liikehdinnässä), kyky lentää matalalla huonossakin säässä, mahdollisuus lentää samalla koneella kolmesta viiteen sotalentoa päivässä, mahdollisuus toimia päällystämättämiltä kentiltä, sekä kyky siirtää A-10 –yksikkö nopeasti painopistealueelta toiselle.

rudel.webp

a-10.webp
 
MiG-29 korkealla

Hmm. Tuossa käytiin "vain" noin kuudessatoista kilometrissä (55 000 jalkaa). Käsittääkseni mainostavat kyllä noita "avaruuden rajalle" tehtyjä MiG-29 -lentoja niin, että käytäisiin vieläkin korkeammalla. Mutta tiedä häntä sitten. Vielä vuosikymmen takaperin lensivät yleisölentoja MiG-25 Foxbatilla. Tarjolla oli kyytiä 2 + machin nopeudella ja yli kahdenkymmenen kilometrin korkeuksia.
 
Sarjassamme jeesuksen vanhat, vielä operatiivisessa käytössä lentävät koneet: WB-57

http://jsc-aircraft-ops.jsc.nasa.gov/wb57/

NASAn käyttöön modifioitu versio 50-luvun RB-57 -tiedustelukoneesta. Kolme konetta lentää vielä mm. yläilmakehän tutkimuslentoja. Kykenee lentämään + 60 000 jalan korkeuksissa tuntitolkulla. Tämän takia miehistön pakolliseen varustukseen kuuluu painepuku.

Matka lentskareiden hautuumaalta takaisin aktiivipalvelukseen:


wb57.webp
 
Hmm. Tuossa käytiin "vain" noin kuudessatoista kilometrissä (55 000 jalkaa). Käsittääkseni mainostavat kyllä noita "avaruuden rajalle" tehtyjä MiG-29 -lentoja niin, että käytäisiin vieläkin korkeammalla. Mutta tiedä häntä sitten. Vielä vuosikymmen takaperin lensivät yleisölentoja MiG-25 Foxbatilla. Tarjolla oli kyytiä 2 + machin nopeudella ja yli kahdenkymmenen kilometrin korkeuksia.
Videon esittelyssä oli mainittu että keli oli liian lämmin, yli +15c astetta. Talvella pääsee korkeammalle :rolleyes:
 
Videon esittelyssä oli mainittu että keli oli liian lämmin, yli +15c astetta. Talvella pääsee korkeammalle :rolleyes:

Lennot ”avaruuden rajalle” MiG-25:lla on näköjään käynnistetty uudelleen – jos siis tähän mainokseen on luottamista. Lupaillaan, että tarjolla olisi maksavalle asiakkaalle takapenkkikyytiä kaksipaikkaisella versiolla aina 28 kilometrin korkeuteen ja nopeuttakin lähelle kolmea machia.

Foxbat oli useamman vuoden ”off limits” ja näitä elämyslentojahan lennettiin sitten Fulcrumilla. Salamyhkäistä puuhaa kun firma mainitsee, ettei näitä nyt jälleen saatavilla olevia keikkoja 25:lla lennetäkään Venäjällä. Tarkkoja sijaintipaikkoja ei nettisivulla mainita.

Kumma kyllä hintojakaan ei mainita. Todetaan vaan, että asiakkaalta vaaditaan voimassaoleva lentolupakirja, lääketieteellinen kelpuutus ja tyyppikelpuutus kaksimoottorikoneelle. Ennen lentoa pitää sitten suorittaa neljän päivän pikakouluttautuminen. Joka tapauksessa aivan takuuvarmasti h*lvetin kallista lystiä.

http://www.space-affairs.com/index.php?wohin=mig25
 
Back
Top