Lentokoneita

Tässä ilmeisen harvinaista amatöörifilmiä 70-luvun puolivälistä Karlsborgin lennoston (F 6) hyökkäysharjoituksesta merimaaleja vastaan.


Näin olisi länsinaapuri iskenyt ilmasta Lanseneilla venäläistä maihinnousulaivastoa vastaan.
 
Tässä ilmeisen harvinaista amatöörifilmiä 70-luvun puolivälistä Karlsborgin lennoston (F 6) hyökkäysharjoituksesta merimaaleja vastaan.


Näin olisi länsinaapuri iskenyt ilmasta Lanseneilla venäläistä maihinnousulaivastoa vastaan.
Onpa räyhäkkä video! Lansen on hyvännäköinen kone ja harvoin muutenkin näkee tuollaista rynnäkkökuvaa.
Oi noita aikoja. Ruotsilla oli voimaa puolustaa aluettaan. Olis ryssältä voinut jäädä tulematta ison veden ylitse. Toisin on nyt...
 

En nyt muista, joko tämä pätkä on ketjussa, mutta kertaus on opintojen äiti..
Jyrki Laukkanen kertoo kirjassaan tyyppilennosta Drakenilla, takaohjaamossa Paavo Janhunen.
Oli puhe ennen lentoa perusmoottoristartista ilman polttoa.
Kaasua eteen, no sehän lähtee kuin hauki rannasta, miten lähteekään poltto päällä:) ajatteli Jyrki Laukkanen etuohjaamossa.
Tulivat pois lennolta, niin Janhunen:- Et sitten malttanut olla kokeilematta jälkipolttoa?

Laukkanen työnsi vahingossa kaasun liian eteen, MiG:ssä poltto työnnettiin päälle kaasuvipu salvan tai portin läpi työntämällä, Drakenissa ei vastaavaa liene? @tulikomento muistanee asian, kun simulla olet kurvaillut?
 

En nyt muista, joko tämä pätkä on ketjussa, mutta kertaus on opintojen äiti..
Jyrki Laukkanen kertoo kirjassaan tyyppilennosta Drakenilla, takaohjaamossa Paavo Janhunen.
Oli puhe ennen lentoa perusmoottoristartista ilman polttoa.
Kaasua eteen, no sehän lähtee kuin hauki rannasta, miten lähteekään poltto päällä:) ajatteli Jyrki Laukkanen etuohjaamossa.
Tulivat pois lennolta, niin Janhunen:- Et sitten malttanut olla kokeilematta jälkipolttoa?

Laukkanen työnsi vahingossa kaasun liian eteen, MiG:ssä poltto työnnettiin päälle kaasuvipu salvan tai portin läpi työntämällä, Drakenissa ei vastaavaa liene? @tulikomento muistanee asian, kun simulla olet kurvaillut?

Simukokemuksen perusteella muistelen, että kyllä DK:ssa on samantyylinen kaasu kuin esim. MiG-21:ssä. Täydet tehot ilman polttoa saadaan työntämällä kaasukahva eteen niin ettei se mene tuon mainitsemasi rajoittimen yli, eli jälkipoltolle. Muistaakseni sen kyllä huomasi mihin kahvan liike loppui ja rajoitin tuli vastaan. Kaasukahvaa kun työnsi eteen "normaalia" käsivoimaa käyttämällä, niin rajoittimen vastuksen tunsi kyllä. Tosin vastus ei ollut mitenkään erityisen suuri, ainakaan minusta. Laukkasen tarinasta voisi päätellä, että ilmeisesti neukkukoneessa polton sai päälle vain runnomalla kaasukahvaa tosissaan eteen.
 
Tuosta näiden kahden konetyypin vertailemisesta tulikin mieleen, että vielä 70-luvullahan MiG-21:stä ja Drakenia ei oikein ajan hengen mukaisesti sopinut edes näyttää yleisölle samoissa lentonäytöksissä. Taisi olla jopa vielä niin, ettei niitä saanut edes säilyttää samoissa hangaareissa. Lentäjät sitten keskenään vitsailivatkin, että PV:n isot kihot kait pelkäävät niiden tartuttavan jotenkin toinen toisensa.

Mutta kun YYA-Suomessakin elettiin kylmää sotaa, niin ilmeisen ylivarovaisia oltiin. Koelentueessa sitten tuon vuosikymmenen kuluessa ryhdyttiin kylläkin tutkimaan näiden keskinäisiä suoritusarvoja. Saatuja kokemuksia sitten sovellettiin kotimaisen hävittäjätaktiikan kehityksessä.
 
Tuosta näiden kahden konetyypin vertailemisesta tulikin mieleen, että vielä 70-luvullahan MiG-21:stä ja Drakenia ei oikein ajan hengen mukaisesti sopinut edes näyttää yleisölle samoissa lentonäytöksissä. Taisi olla jopa vielä niin, ettei niitä saanut edes säilyttää samoissa hangaareissa. Lentäjät sitten keskenään vitsailivatkin, että PV:n isot kihot kait pelkäävät niiden tartuttavan jotenkin toinen toisensa.

Mutta kun YYA-Suomessakin elettiin kylmää sotaa, niin ilmeisen ylivarovaisia oltiin. Koelentueessa sitten tuon vuosikymmenen kuluessa ryhdyttiin kylläkin tutkimaan näiden keskinäisiä suoritusarvoja. Saatuja kokemuksia sitten sovellettiin kotimaisen hävittäjätaktiikan kehityksessä.
Vaan olen tämän jo teille tainnu kertoakin, mutta lapsuuden elävimpiä ilmailumuistoja on, kun Mig-21bis meni tiukassa kaarrossa kotitalon edestä matalalla, ja kaksi Drakenia tuli perässä sitä jahdaten. Kotipaikka on korkealla mäellä, ja kaarto oli pojilla tiukka, kun ne ikään kuin mäkeä kiersivät. Siinä katsoin 80-luvun puolivälissä ja hurrasin mielessäni.
Että oli niillä tietysti yhteistoimintaa tässä mielessä, selvähän se.
 
Koelentueessa sitten tuon vuosikymmenen kuluessa ryhdyttiin kylläkin tutkimaan näiden keskinäisiä suoritusarvoja. Saatuja kokemuksia sitten sovellettiin kotimaisen hävittäjätaktiikan kehityksessä.

Laukkanen mainitsee myös kirjassaan tästä.
1975-1976 koelentue lensi vertailevia kaartotaistelulentoja MiG-21 F-13:n ja Drakenin kesken. Laukkasen mukaan lennot olivat hikisiä, kun kaarrettiin tiukkaa kurvaa maksimijälkipoltolla eri korkeuksissa. Koetulokset leimattiin punaisella ja säilöttiin kassakaappiin. Lienevät siellä vieläkin, kun kirjan kirjoittaja ei mainitse, kumpi oli parempi.
 
Sen verran mitä noita aikoinaan näytöksissä näki, niin kyllä se Mig ainakin muutti suuntaansa siinä missä nykyään Hornetkin. Energiaa se menetti kyllä tosi nopeasti noissa mutkitteluissa ja parin mutkan jälkeen sitten keräilikin lisävauhtia hetken aikaa. Drakenin en muista tehneen vastaavia äkkivetoja, vaan lähinnä vähän laajempaa kiekkaa kentän ympärillä. Ei tämä tietysti mikään tieteellinen lähestymistapa asiaan ole, mutta tuollainen "oma fiilis" on jäänyt noista kahdesta.

Ase ja tulenjohtojärjestelmät on sitten tietysti jo toinen asia.



Ps. Jotenkin on jäänyt sellainen kuva, että J. Laukkanen olisi myös enempi "MG miehiä" ;)
 
Ps. Jotenkin on jäänyt sellainen kuva, että J. Laukkanen olisi myös enempi "MG miehiä" ;)

Kyllä kirjastakin sellainen käsitys helposti muotoutuu. Erityisesti MiG-21 F-13 on J. Laukkasen mieleinen.
Bis oli painavampana hivenen kampurampi ja ohjaamosta oli huonompi näkyvyys kuin F:stä.

MiG-21F-13+feb+1981.png
 
Sen verran mitä noita aikoinaan näytöksissä näki, niin kyllä se Mig ainakin muutti suuntaansa siinä missä nykyään Hornetkin. Energiaa se menetti kyllä tosi nopeasti noissa mutkitteluissa ja parin mutkan jälkeen sitten keräilikin lisävauhtia hetken aikaa. Drakenin en muista tehneen vastaavia äkkivetoja, vaan lähinnä vähän laajempaa kiekkaa kentän ympärillä. Ei tämä tietysti mikään tieteellinen lähestymistapa asiaan ole, mutta tuollainen "oma fiilis" on jäänyt noista kahdesta.

Ase ja tulenjohtojärjestelmät on sitten tietysti jo toinen asia.



Ps. Jotenkin on jäänyt sellainen kuva, että J. Laukkanen olisi myös enempi "MG miehiä" ;)

Oikeilla jäljillä olet. Tässä vähän malliksi DK:n esityslentoa. Tämä yksilö on tällä hetkellä ainoa lentävä DK Euroopassa - ja tiettävästi myös koko maailmassa. Konetta operoi Swedish Air Force Historic Flight. Kannattaa tosin tässä muistaa, että tämä yksilö on kaksipaikkainen koulukoneversio ja myös se, ettei lentävillä museokoneilla muutenkaan nyt aivan täysillä näytöksissä revitellä.


Olen lukenut, että ainakin ruotsalaiset DK-esityslentäjät vetivät 7 G:n näytössarjoja yksipaikkaisilla hävittäjäversioilla. Uskoisin että samoin oli myös meillä.
 

En nyt muista, joko tämä pätkä on ketjussa, mutta kertaus on opintojen äiti..
Jyrki Laukkanen kertoo kirjassaan tyyppilennosta Drakenilla, takaohjaamossa Paavo Janhunen.
Oli puhe ennen lentoa perusmoottoristartista ilman polttoa.
Kaasua eteen, no sehän lähtee kuin hauki rannasta, miten lähteekään poltto päällä:) ajatteli Jyrki Laukkanen etuohjaamossa.
Tulivat pois lennolta, niin Janhunen:- Et sitten malttanut olla kokeilematta jälkipolttoa?

Laukkanen työnsi vahingossa kaasun liian eteen, MiG:ssä poltto työnnettiin päälle kaasuvipu salvan tai portin läpi työntämällä, Drakenissa ei vastaavaa liene? @tulikomento muistanee asian, kun simulla olet kurvaillut?

En tiedä monta kertaa olen tämän katsonut...
Aina voi katsoa uudestaan :)
 
Olisiko Mirage ollut Suomelle sopiva kone?
Famille-mirage.jpg
 
Back
Top