Lentokoneita

f08c3cbfb0881b0f3f3d24e6dd6fd98e.jpg

Tuon RAF:n Hawk-kuski ei puhu shittiä, jos kehuu tehneensä matalan lähestymisen:)
Ettei vaan ole pienoismalli.
 
Ettei vaan ole pienoismalli.
Ei, vaan sellanen Juken suunnittelema minihäätäjä. Juke on bannit saatuaan siirtynyt kuningaskunnan palvelukseen, ja epäilemättä niin lahjakas innovaattori on kohta itse Q.
 
Tässä muuten kolme melko samankaltaista vaaratilannetta, joista kaksi johtaa onnettomuuteen ja yksi läheltä piti -tilanteeseen.

Tässä ekassa Mirage 2000 epäonnistuu taitolentoliikkeessä. Pystyliikkeen aloituskorkeus on arvioitu väärin ja oikaisuun ei enää tila riitä. Kone pamahtaa tonttiin, mutta kuski pystyy vielä vetämään väkisin ylös ja pääsee hyppäämään.



Sitten tässä videossa jenkkien merijalkaväen Hornetille käy lähes samalla tavalla. Arviointivirhe ja lopputulos samanlainen.



Kolmannessa pätkässä (joka löytyy tuosta foorumilinkistä) Etelä-Afrikan ilmavoimien Mirage F 1:n taitolentoesitys on lähellä päättyä murheellisesti. Kuski kuitenkin työntää tehot täysille ja onnistuu niukin naukin oikaisussa - ja kykenee vielä jatkamaan sooloesityksensä loppuun asti.

http://www.saairforce.co.za/forum/viewtopic.php?t=4597
 
Olisiko Mirage ollut Suomelle sopiva kone?
Famille-mirage.jpg

haavelasku.jpg

Tässä kirjassa todetaan Miragesta, että suomalaiset aloittivat tutustumisen Mirageen melkein ensimmäisten ehdokkaiden joukossa jo heti 80-luvun lopulla. Toki Dassault-yhtiö teki koko ajan aktiivista markkinointityötä. Mirage 2000 evaluoitiin ilmavoimien Koelentokeskuksessa 90-luvun alussa muiden ehdokkaiden (F-16, F-18 ja JAS 39) tavoin.

Päätökseen jättää ranskalaiskone valitsematta vaikutti koneen hinnoittelu ja arvioidut käyttöiän kokonaiskustannukset sekä tietenkin suorituskyky. Ilmavoimien vertailulaskelmissa Hornet todettiin voittajaksi. Tosin kirjan mukaan Mirage 2000 oli hävittäjähankinnan alkuvaiheessa julkisuudessa esiintyneiden näkemysten mukaan rankattu varsin korkealle.

Kuitenkin loppuarvioissa tämä ratkaisi:

"Yleisellä tasolla voitiin todeta, että kaikki torjuntakone-ehdokkaat olivat sinänsä hyviä koneita ja kelvollisia torjuntahävittäjän tehtäviin. Suhteellisessa arvostelussa eroja tietenkin syntyi ja torjuntatehtävän osa-alueet muodostivat määrätynlaisen moniottelun, jossa pärjätäkseen tuli olla hyvä monessa asiassa.

Tärkein ero Hornetin ja sen kilpailijoiden välillä olikin, että muiden konetyyppien omatessa tiettyjä hyviä ominaisuuksia Hornet oli hyvä kaikilla osa-alueilla. Myöskin kustannuskysymyksissä suurten valmistussarjojen taloudellisuus tuli esille. Julkisessa sanassa jäi Hornetin yhteyteen sinnikkäästi laatusana kallis, joka ei tarttunut muihin konetyyppeihin. Todellisuudessa Hornet oli kustannuksiltaan toiseksi taloudellisin koko kilpailijakaartista."
 
North American -yhtiön suunnittelema XB-70 Valkyrie oli suorastaan futuristinen pommikone kun se esiteltiin suurelle yleisölle 60-luvun alussa.

359380main_ED97-44244-2_full.jpg

USAF:in strategisista ydinpommittajista vastannut SAC (Strategic Air Command) kinusi itselleen aina vain lisää resursseja vielä B-52:n ja yliäänipommittaja B-58 Hustlerin jälkeenkin. Nyt oli tarkoitus saada kolminkertaiseen äänennopeuteen pystyvä strateginen ydinpommittaja joka lentäisi niin kovaa ja korkealla, ettei neukkujen hävittäjätorjunnalla olisi mitään mahdollisuuksia pysäyttää tällaista konetta.

Speksit olivat kyllä huikeat. Lakikorkeus n. 24 kilometriä ja nopeus n. Mach 3. Kantamaa piti olla 6900 kilometrin verran. Toteutuessaan Valkyrie olisi ollut huikeasti edellä aikaansa. Kone itsessään oli jo todella futuristisen näköinen ja teknisesti erittäin edistynyt ja monimutkainen.

Mutta niinpä vain futuristisia ja edistyneitä olivat myös tyypin kehityskustannukset (1,5 miljardia USD) ja lupailtu yksilöhinta (750 milj. USD). Kustannukset karkasivat käsistä ja koko projekti lakkautettiin 1967. Lakkautuspäätökseen vaikuttivat toki myös ilmatorjuntaohjusten ilmaantuminen Neuvostoliiton ilmapuolustusarsenaaliin, sekä tieto siitä, että se kehitteli MiG-25 -torjuntahävittäjää, jolla tulisi olemaan kyky ampua Valkyrie alas.

Yksi prototyyppi on tätä nykyä museoitu US Air Forcen museoon. Yksi tuhoutui koelennolla törmäyksessä F-104 Starfighterin kanssa.

 
Sorry oli pakko laittaa tanne eika hauskoihin videoihin, koska kyseessa on elainten lentokuljetus pienkoneissa... noin kohdasta 4min kohtaan 5.30 min, erittain hysteerista!

ps. muutenkin hauska show. Anteeksi jos ihan vaara ketju!

 
Sorry oli pakko laittaa tanne eika hauskoihin videoihin, koska kyseessa on elainten lentokuljetus pienkoneissa... noin kohdasta 4min kohtaan 5.30 min, erittain hysteerista!

ps. muutenkin hauska show. Anteeksi jos ihan vaara ketju!


Ei, ihan oikea! Ewan McGregor, jonka veli ilmeisesti on siis RAF:n Tornado-pilotti, sai veljeltään ilmeisesti aika hyvän lennätyksen :) Tulee suoraan eläinkuljetusten jatkoksi.
 
Ei, ihan oikea! Ewan McGregor, jonka veli ilmeisesti on siis RAF:n Tornado-pilotti, sai veljeltään ilmeisesti aika hyvän lennätyksen :) Tulee suoraan eläinkuljetusten jatkoksi.

Jep, jos broidi tarjoaa valtion (The Crown!) piikkiin Skotlannin ymparilennon 1.5 tunnissa, ja mekaanikot kun tuo tikkaat navigaattorin/ aseupseerin paikalle niin ensimmaiseksi ojennetaan yrjopussi... silloin on lennetty tositarkoituksella! Tassa Walesin kuuluisaa CAD WEST "Mach Loopia"... Tornado, Harrier, pari F-15 USAF:ia ja Hercules viela herkuksi... seka Hawkeja ja Eurofightereita... klassikko!! Ja kuvaajat/ plane spotterit ovat lahella seuraamassa tapahtumaa :)!

 
Viimeksi muokattu:
Jep, jos broidi tarjoaa valtion (The Crown!) piikkiin Skotlannin ymparilennon 1.5 tunnissa, ja mekaanikot kun tuo tikkaat navigaattorin/ aseupseerin paikalle niin ensimmaiseksi ojennetaan yrjopussi... silloin on lennetty tositarkoituksella! Tassa Walesin kuuluisaa CAD WEST "Mach Loopia"... Tornado, Harrier, pari F-15 USAF:ia ja Hercules viela herkuksi... seka Hawkeja ja Eurofightereita... klassikko!! Ja kuvaajat/ plane spotterit ovat lahella seuraamassa tapahtumaa :)!


Huoh, tuonne kun pääsis kameran kanssa bongailureissulle.
 
Huoh, tuonne kun pääsis kameran kanssa bongailureissulle.

Ei ole paha rasti... Norwegianilla H-Vantaalta Gatwickiin, sielta kaksi dosan vaihtoa ja vahan makikavelya ja olet mestoilla. Pitaa tsekata niiden foorumeilta milloin noi lennot on paalla mutta ne on ihan julkista ja saannollista kamaa. Olen ollut tuolla Walesin vuorilla, ei ole hukkareissu koskaan ja (lahes) aina nakyy ylhaaltapain jossain laaksossa pubi jossa on bed& breakfast... eika riko pankkia, Pint on alle 3 puntaa ja yopyminen plus aamiainen parikymppia per henkilo.
Walesilaiset on maineensa veroisia jos olet englantilanen, muuten kultasta porukkaa. Toi Mach Loop on oikeasti kerran elamassa nahtava, muista EAR:it. On meinaan laaksossa sun alla, ja lahella.... ja kovaa.

Vitsi kun nakisi Suomen Hornetit kerran ton kanjonin lapi, jenkit veti selkeasti varovaisemmin ja ylempaa, ja noi Hawk-kuskit oli puolestaan ihan hullun alhaalla! Ja toi Hercules... wow!
 
USA:n Apollo-kuulento-ohjelman aikana kehitetty "kuumodulisimulaattori" LLRV - Lunar Landing Research Vehicle, on varmasti yksi erikoisimmista lentolaitteista mitä ihminen on kehittänyt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Landing_Research_Vehicle

1.jpg

"The research vehicles were vertical take-off vehicles that used a single jet engine mounted on a gimbal so that it always pointed vertically. It was adjusted to cancel 5/6 of the vehicle's weight, and the vehicle used hydrogen peroxide rockets which could fairly accurately simulate the behaviour of a lunar lander."

2.png


Vaikka laite ei ohjaamoltaan tietenkään ollut suora kopio itse kuumodulista, eikä se lento-ominaisuuksiltaan vastannut aitoa avaruuden tyhjiössä käytettäväksi suunniteltua avaruusalusta, pystyivät astronautit silti opettelemaan LLRV:tä lentäen kuuhunlaskeutumisessa tarvittavia tekniikoita.

Astronauttien mukaan koulutus oli hyödyllistä, sillä LLRV:llä lentämällä oli oma henkikulta pelissä koko ajan. Sitä joko onnistui laskeutumaan ehjänä, joutui hyppäämään heittoistuimella, tai sitten törmäsi maahan ja menetti henkensä. Polttoainetta oli käytettävissä 10 minuutin lentoa varten. Koulutuksessa olleiden astronauttien mukaan LLRV oli todella epävakaa ja vaikea laite lennettäväksi. Tämän joutui kokemaan mm. itse Neil Armstrong, joka 6.5.1968 joutui pelastautumaan heittoistuinta käyttämällä kun toimintahäiriön takia kone rupesi oikuttelemaan 60 metrin korkeudessa. Kerrotaan, että Armstrongilla oli tässä tilanteessa aikaa n. 1-1,5 sekunnin verran tehdä päätös käyttääkö heittoistuinta vaiko ei. Väärä päätös olisi tiennyt varmaa hengenmenoa.


Mies itse kommentoi myöhemmin LLRV:n hyödyllisyyttä:

"Eagle (the Lunar Module) flew very much like the Lunar Landing Training Vehicle which I had flown more than 30 times at Ellington Air Force Base near the Space Center. I had made from 50 to 60 landings in the trainer, and the final trajectory I flew to the landing was very much like those flown in practice. That of course gave me a good deal of confidence – a comfortable familiarity.”
 
Tonne Mach Loopiin on kylla mentava ensi kesana... elokuussa sataa tilastollisesti vahiten eika sumukaan ole kesalla ongelma... tassa videossa on ATC mukana, jaakylmia kavereita... olen aika varma etta kuulin "flight level one-hundred"..!! Tuota harvoin kuulee jos se oikeasti on sata jalkaa?!?

EDIT: jep, allaoleva vahvistaa etta kuulin jopa oikein :eek: !


Introduction to the Mach Loop
Posted on 17 January, 2011


The Mach Loop is a set of valleys, situated between Dolgellau in the north, and Machynlleth in the south (and from which the Mach Loop gets its name), which are regularly used for low level flight training, with flying as low as 250 feet (76 metres) from the nearest terrain.



To the south of the Mach Loop there is an area called Tactical Training Area 7T, in which, at specified times, the aircraft may fly as low as 100 feet (30.5 Metres). The Royal Air Force publish a timetable of when the Tactical Training Areas may be in use, however experience shows this to be of little use in determining whether low level flying will take place on a particular day or time.

Low flying is an vital skill for military aircrew, and the Royal Air Force uses various areas of the United Kingdom for low level flight training. The United Kingdom is split into 18 low flying areas, (or “LFAs”), the LFA’s being numbered 1-19 (strangley there is no LFA15). The Ministry of Defence website has a map showing the location of the low fly areas. TheMach Loop is located within LFA7, which covers the whole of Wales, except for a small section in the north-east of Powys, which is within LFA9.
 
Back
Top