Lentokoneita

Aika huikea high speed taxing tällä Victor-pommarilla.


Kuski kertoo, että hiukan lähti lapasesta ja ehti jo säikähtää, että kone sakkaa ja tulee tonttiin. Sai kuitenkin tilanteen hallintaan ja koneen ehjänä takaisin maahan.


Kyseessä taitaa olla tämä yksilö.

http://www.victorxm715.co.uk/

Rullaukset ovat sallittuja, mutta lentää ei saa. Näin ovat viranomaiset linjanneet.

EDIT: Tiimillä on muuten aika kivannäköinen mekaanikko duunissa :)

http://www.victorxm715.co.uk/amanda_d.htm
 
Kuski kertoo, että hiukan lähti lapasesta ja ehti jo säikähtää, että kone sakkaa ja tulee tonttiin. Sai kuitenkin tilanteen hallintaan ja koneen ehjänä takaisin maahan.

Huikea suoritus pilotilta..;) Mikähän lennon alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut? Hyppäyttää kone siiville ja takaisin kiitotielle vai oikea lentoonlähtö?
Viisainta tuossa olisi ollut vetää se kunnolla ilmaan, ajaa laskukierros ja laskuun kaikessa rauhassa. Onneksi mitään ei sattunut, vaikka huimalta näytti.

Ongelmana noissa vanhoissa sotakoneissa lienee myös tyyppikelpuutettujen kuskien puute. Ja vaikka kelpuutus olisikin, edellisestä lennosta koneella saattaa olla vierähtänyt aikaa liian paljon. Tuossakin lentoonlähdössä ongelmien syy löytyy penkin ja sauvan välistä. Jokainen lentokonetyyppi on omanlaisensa käsitellä ja tuntuman saaminen koneeseen vie kokeneeltakin hetkisen, kuten tuostakin videonpätkästä hyvin selviää.
 
Huikea suoritus pilotilta..;) Mikähän lennon alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut? Hyppäyttää kone siiville ja takaisin kiitotielle vai oikea lentoonlähtö?
Viisainta tuossa olisi ollut vetää se kunnolla ilmaan, ajaa laskukierros ja laskuun kaikessa rauhassa. Onneksi mitään ei sattunut, vaikka huimalta näytti.

Ongelmana noissa vanhoissa sotakoneissa lienee myös tyyppikelpuutettujen kuskien puute. Ja vaikka kelpuutus olisikin, edellisestä lennosta koneella saattaa olla vierähtänyt aikaa liian paljon. Tuossakin lentoonlähdössä ongelmien syy löytyy penkin ja sauvan välistä. Jokainen lentokonetyyppi on omanlaisensa käsitellä ja tuntuman saaminen koneeseen vie kokeneeltakin hetkisen, kuten tuostakin videonpätkästä hyvin selviää.

Eiköhän tuo kuulu tämän tapahtuman ohjelmanumeroihin. "Cold War Jets Open Days" vaikuttaa jänskältä.

http://www.bruntingthorpeaviation.com/open-days/

Tuossa samassa showssa rullaavat myös seksikkäillä Lightningeilla.


Eiköhän se syy siihen, että ei lennetä, ole ihan siviili-ilmailuviranomaisten määräyksissä. Vaikka kone olisi lentokelpoinen, ei sillä välttämättä ole tyyppihyväksyntää (se brittien siviilirekkarissa lentänyt Avro Vulcan oli melkoinen poikkeus). Sitä nuo harrastelijat tuollapäin jaksavat aina kirota, että viranomaiset kieltävät yliäänikoneilla lentämisen.

Tästä syystä siellähän on esim. Vampireita, Huntereita ja Gnatteja siviilirekisterissä, mutta ei just noita Lightningeja. Sitten taas esim. Ruotsissa tuollaisia rajoituksia ei ole kun siellä Viggenit ja Drakenit lentää.

Meillä Suomessa vastaavia tapauksia on esim. se Rissalan lentokuntoinen MiG-21 BIS (en tiedä onko enää kunnossa), jolla vetäistiin "kahden machin kiihdyttäjäisissä" noita samanlaisia kiihdytyksiä laivuejuhlien yhtenä ohjelmanumerona vuosituhannen vaihteen tienoilla. Yksi bileisiin osallistunut kaveri kertoi mulle, että ennakkoon tuli todella tiukka ukaasi, että jos MiGin nokkapyörä irtoaa kiitotiestä, niin siitä ei hyvää seuraa. Eli tarkkana piti olla ettei määräyksiä rikottu.

Sitten tietääkseni Laukkasen Jyrkillä on Kymissä lentokunnossa oleva Fouga, jolla tämä rullailee Kymin ilmailupäivien yhteydessä. Vissiin sama juttu, että sillä yksilöllä ei saa lentää.
 
Tää on täysin OT, anteeksi mut Porissa ja Kuopiossa on molemmissa lentävät fougat. olikohan puolisen tuhatta ko lätkäsee kouraan, pääsee lennolle kyytiin.
 
"Kallan Lentäjät ry:n jäsenillä ja kannatusjäsenillä on mahdollisuus päästä nauttimaan tämän legendaarisen koneen vauhdista ja liikehdinnästä omakohtaisesti."

Eikö tuo lento edellytä Kallan Lentäjien (kannatusjäsenyyttä)? Muistelen, että jostain An-2:sta oli juttua, että experimentaleilla ja muilla epämääräisillä ansiolento on kiellettyä.
 
"Kallan Lentäjät ry:n jäsenillä ja kannatusjäsenillä on mahdollisuus päästä nauttimaan tämän legendaarisen koneen vauhdista ja liikehdinnästä omakohtaisesti."

Eikö tuo lento edellytä Kallan Lentäjien (kannatusjäsenyyttä)? Muistelen, että jostain An-2:sta oli juttua, että experimentaleilla ja muilla epämääräisillä ansiolento on kiellettyä.


Myös pilotilla pitää olla ansiolentäjän lupakirja, CPL, sekä lentotoiminnan harjoittajalla tulee olla ansiolentotoimilupa. Lisäksi pilotin tulee olla
lentotoiminnan harjoittajan ohjaaja.
Fougan tapauksessa: maksamalla yhden vuoden kannatusjäsenmaksun ja koneen / pilotin kulut kyytiin pääsee. Ohjata saa myös, paitsi ei lentoonlähtöä eikä laskeutumista.

Edit:
Tapaus lennuklubin AN-2, tästähän sitä tarinaa on riittänyt.
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,109615.0.html
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan ei muuten uskoisi jos väitän nähneeni lentävän lautasen viime yönä Oulun keskustan taivaalla. Olin vieläpä täysin selvinpäin liikkeellä. Kohde oli kohtalaisen suuri, se hohkasi ympärilleen sinistä valoa ja oli keskeltä aivan kirkas kuin valtava tähti ja muodoltaan kiekkomainen. Se lensi matalalla, tullessaan kaarsi idästäpäin ja jatkoi kohti etelää. Sitten se kiihdytti yhtäkkiä horisonttiin ja katosi näkyvistä vain parissa sekunnissa. Se oli myös täysin äänetön, koska äänivallin pamausta ei kuulunut kuten tavallisten lentokoneiden kohdalla.

En tietenkään kerinnyt kaivaamaan kameraa esiin, mutta googlaamalla löysin kuvan aivan samannäköisestä havainnosta Bostonista vuodelta 2011;

Centerville-UFO-in-Boston.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan ei muuten uskoisi jos väitän nähneeni lentävän lautasen viime yönä Oulun keskustan taivaalla. Olin vieläpä täysin selvinpäin liikkeellä. Kohde oli kohtalaisen suuri, se hohkasi ympärilleen sinistä valoa ja oli keskeltä aivan kirkas kuin valtava tähti ja muodoltaan kiekkomainen. Se lensi matalalla, tullessaan kaarsi idästäpäin ja jatkoi kohti etelää. Sitten se kiihdytti yhtäkkiä horisonttiin ja katosi näkyvistä vain parissa sekunnissa. Se oli myös täysin äänetön, koska äänivallin pamausta ei kuulunut kuten tavallisten lentokoneiden kohdalla.

En tietenkään kerinnyt kaivaamaan kameraa esiin, mutta googlaamalla löysin kuvan aivan samannäköisestä havainnosta Bostonista vuodelta 2011;

Centerville-UFO-in-Boston.jpg

http://www.suomenufotutkijat.fi/ufodb/tarkhaku.php?sid=

Näkyypä niitä siellä lennelleen tämän tästä.
Tuonne tietokantaan voi vaikka ilmoittaa, jos haluaa.

http://yle.fi/uutiset/suomalaistaus...malle__katso_raketin_laukaisu_suorana/8529240
Ei se tämäkään, kellonaika ei passaa. Muutenkaan en tiedä, näkyykö horisontista Oulun tasalle nämä.
 
http://www.suomenufotutkijat.fi/ufodb/tarkhaku.php?sid=

Näkyypä niitä siellä lennelleen tämän tästä.
Tuonne tietokantaan voi vaikka ilmoittaa, jos haluaa.

http://yle.fi/uutiset/suomalaistaus...malle__katso_raketin_laukaisu_suorana/8529240
Ei se tämäkään, kellonaika ei passaa. Muutenkaan en tiedä, näkyykö horisontista Oulun tasalle nämä.
En ihan täysillä usko avaruusolioihin, joiden olemassaolon todisteluun tuokin sivusto mahdollisesti perustunee, mutta salassa kehitettyihin vakoilukoneisiin kyllä. Olen kuullut että lentokoneet suunnistavat öisin teiden ja paikkakuntien valoja seuraten ja tämä tuli Kuusamontietä pitkin Venäjältä päin ja kaartoi Oulun kohdalla pohjantien suuntaan ja jatkoi matkaansa selvästi moottorien mukaisesti etelään päin. En vain koskaan ole nähnyt yhdenkään lentokoneen loistavan kuin majakka edes soihduttaessaan, tahi lentävän noin ällistyttävällä nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Tama on hyva video, todella hieno kuulla kuinka pilotti selostaa jatkuvasti mita tapahtuu... ja miten monta asiaa pitaa hallita edessa olevan laakson mikrosaasta lahtien... tosin noissa koneissa on niin paljon tehoa etta varmaan paasee useimmista kupruista ulos jotka olisivat kokeneellekin prop- tai UL-kuskille fataaleja noissa maastoissa.
ps. sorry jos on ollut jo aikaisemmin..
EDIT: parin minuutin jalkeen huomaa kaantaneensa paataan koneen mukana joka kaarteessa... hmmm

 
Huikea suoritus pilotilta..;) Mikähän lennon alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut? Hyppäyttää kone siiville ja takaisin kiitotielle vai oikea lentoonlähtö?

Tarkoitus on ollut tehdä lähtökiihdytys ja keskeyttää se turvallisesta nopeudesta. Kaikki hyppäyttämiset ja lentoonlähdöt ovat kiellettyjä ilman lentokelpoisuustodistusta.

Viisainta tuossa olisi ollut vetää se kunnolla ilmaan, ajaa laskukierros ja laskuun kaikessa rauhassa.

No enpä tiedä kun kyse on koneesta joka ei ole lentokelpoinen ja ennen kaikkea kukaan ei ole lentänyt konetyypillä yli kymmeneen vuoteen. Koneeseen tankatusta polttoainemäärästä puhumattakaan.

Eiköhän se syy siihen, että ei lennetä, ole ihan siviili-ilmailuviranomaisten määräyksissä. Vaikka kone olisi lentokelpoinen, ei sillä välttämättä ole tyyppihyväksyntää (se brittien siviilirekkarissa lentänyt Avro Vulcan oli melkoinen poikkeus).

Ei kone tarvitse tyyppihyväksyntää lentääkseen, sen takia hyvin monet entiset sotilaskoneet ovat experimental-rekisterissä. Tyyppihyväksyntä on käytännössä vain oikotie, jonka ansiosta jokaisen koneyksilön ominaisuuksia ei tarvitse erikseen selvittää vaan riittää, että kone on tyyppiä joka on kertaalleen tutkittu. En tunne brittien systeemiä sen tarkemmin, mutta ainakin siellä Permit to Fly on se kelpuutus mikä entisille sotilaskoneille yleensä annetaan. Tämä on siis suppeampi kuin certificate of airworthiness.
Lähtökohtaisesti ilmailuviranomaiset eivät myöskään kategorisesti kieltäyty antamasta lupia, vaan luvat saa kun täyttää vaatimukset. Esim. Vulcanin kohdalla tehtiin niin. Koneen pitäminen lentokelpoisena on vaan pirun paljon kalliimpaa kuin lentokuntoisena, minkä takia se on harvinaisempaa.
 
Tämä on minulle uutta asiaa. En tiennytkään, että digitaalista fly-by-wirea kokeiltiin ensimmäistä kertaa NASA:n modaamassa F-8 Crusaderissa 70-luvun alussa.

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-024-DFRC.html

1.webp

Mielenkiintoista on myös, että konseptin taustalta löytyy Mr. Neil Armstrongin näkemys digitaalitekniikan hyödyntämisestä lentokoneissa.

Projektin sydämenä toimi Apollo-lennoilta tuttu kuumodulin tietokone DSKY.

3.webp

Nykypäivän mittapuun mukaan mötikkä on todellinen nuhapumppu, mutta omana aikanaan se edusti tekniikan huippua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer

Ilmeisen onnistunut koe kun miettii, kuinka fly-by-wire mullisti lentokoneiden suunnittelun 70-luvulta alkaen.
 
Footage from 1965 of the testing and public demonstrations of the Rocket Belt. The Flying Seat was a Bell Aerosystems Corporation sponsored research and development project. The idea of a "jet pack" was a result of large sums of money being put into vertical take-off and landing research at agencies like NASA or corporations like Bell Aerospace. Ideas were developed for the Army as these were hoped to be given to soldiers to use. Operators in this video include Robert Courter (Rocket Chair), Gordon Yaeger (Rocket Chair), Peter Kedzierski (Rocket Belt), and William Suitor (Rocket Belt).

Associated buildings at NASA Langley Research Center: http://crgis.ndc.nasa.gov/historic/643;http://crgis.ndc.nasa.gov/historic/1220;http://crgis.ndc.nasa.gov/historic/1244



Full length 1957 video of the research conducted at Langley Research Center on Vertical Take-Off and Landing (VTOL) and Short Take-Off and Landing (STOL) airplanes. These planes were researched heavily during the 1950s at NASA Langley. Subjects include vertical propeller power, vertical jet power, and horizontal jet power. Tests were conducted in a variety of tunnels including the Full Scale, Control Line Facility, and the Free Spinning Tunnel. Langley catalog #L-252.

Full Scale Tunnel: http://crgis.ndc.nasa.gov/historic/643
Control Line Facility: http://crgis.ndc.nasa.gov/historic/1244B
Free Spinning Tunnel: http:crgis.ndc.nasa.gov/historic/646


The first look in the use of Jet Shoes with the on-off control switch on the foot, and the early tests on the Rendezvous and Docking Simulator at Langley Research Center. Also shown is the demonstration of altitude control capability with the 6 degrees of freedom Air Bending Simulator.



A compilation film created by NASA Langley Research Center to display techniques used to research Vertical Take-Off and Landing (VTOL) and Short Take-Off and Landing (STOL). VTOL and STOL research was heavily researched at NASA Langley, Some facilities from Langley in the film include the Control Line and the Free Spinning Tunnel building. A scene from Dryden Research Center's airfield is also included.


A 1978 video of the Sikorsky S-72 experimental hybrid helicopter/fixed-wing aircraft. The test aircraft had a basic helicopter fuselage with the wings and lower horizontal all-flying stabilizer installed. Sikorsky Rotor Systems Research Aircraft
Sikorsky Rotor Systems Research Aircraft

ECN-28323

A Rotor Systems Research Aircraft (RSRA) is seen here on the ramp at the Dryden Flight Research Center, Edwards, Calif., in spring of 1984. The aircraft underwent tests at Dryden to familiarize pilots and researchers with ground-handling and takeoff flight characteristics, as well as to acquire in-flight data in the aircraft configuration, with the main rotor removed.

The test aircraft had a basic helicopter fuselage with the wings and lower horizontal all-flying stabilizer installed. Two auxiliary power plants were mounted on either side of the fuselage. These GE TF-34's were used to offset drag effects when rotor systems were being tested with the aircraft in compound configuration, and to provide thrust for the airplane configuration.

The RSRA was a unique pure research aircraft developed to fill the void between design analysis, wind tunnel testing, and flight results of rotor aircraft. The joint NASA/Army project began in December of 1970.

For more on research aircraft at NASA Langley Research Center, see http://crgis.ndc.nasa.gov/historic/1244.

NASA Langley Film #RSRA78

Williams X-Jet lienee kaikista kuuluisin lentovehje.
https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_X-Jet
 
Back
Top