Lentokoneita

Perkele ! Tuonne Walesiin on PAKKO päästä ! :p

Tässä muuten Argentiinan ilmavoimien mies näyttää vähän mallia matalalla lentämisestä:

:D
 
100 jalkaa on noin 30 metriä:solthum: noilla nopeuksilla se on vähän..

Itsella tuli mieleen jo sama kun "Eagle one" ilmoitti "going in for the Mach Loop, South to North, flight level 500, 500 knots"... eipa tossakaan ton kokoisella koneella ole varaa paljoa leikkia pilailupuodista ostetun aivastuspulverin kanssa..:):)!
 
Sorry oli pakko laittaa tanne eika hauskoihin videoihin, koska kyseessa on elainten lentokuljetus pienkoneissa... noin kohdasta 4min kohtaan 5.30 min, erittain hysteerista!

ps. muutenkin hauska show. Anteeksi jos ihan vaara ketju!


Jep, jos broidi tarjoaa valtion (The Crown!) piikkiin Skotlannin ymparilennon 1.5 tunnissa, ja mekaanikot kun tuo tikkaat navigaattorin/ aseupseerin paikalle niin ensimmaiseksi ojennetaan yrjopussi... silloin on lennetty tositarkoituksella!


Olettekos jätkät nähneet nämä dokkarit, jossa McGregorin veljekset Ewan ja Colin (= entinen RAF:n hävittäjälentäjä) eläytyvät toisen maailmansodan pilottien rooleihin ?

"The Battle of Britainissa" käyvät läpi kuvitteellisen lentokoulutuksen alkaen Tiger Mothista aina Spitfireen saakka.

battle_britain_ewan_300.webp

"Bomber Boys" on tämän jatko-osa ja tässä veljekset opettelevat lentämään WW2 pommarilla. Perstuntuma lennetään ensin DC 3:lla, josta edetään Avro Lancasteriin.

43109-D_1.webp


 
mirageiii2.jpg


Argentiinan Miraget oli IAF:n entisiä. Kuvassa alkuperäinen runkonumero 111. Kone ei kelvannutkaan Argentiinalle, koska siihen oli vaihdettu Nesherin siipi. Kone siirrettiin museoon ilmavoimien vuosipäivänä vuonna
1983 ja sille annettiin numero 159 ja sen 13 ilmavoittomerkintää. Laivue 101:n Mirage III CJ:llä numero 158 savutettiin myös 13 ilmavoittoa kuten 159:llä.

IAF:n historiassa on 52 lentäjää, jotka ovat saavuttaneet ässä-statuksen, väh. 5 ilmavoittoa. Everteillä Oded Maron ja Avraham Shalmon on 17,5 ilmavoittoa ja eversti Giora Epsteinillä 17.

Jos Argentiina olisi ostanut myös Mirage-mestareilta myös koulutuksen koneeseen,olisi RAF:n Harrier-piloteilla ollut Falklandilla huomattavasti kovemmat ajat.

Mirage III samoin kuin MiG-21 oli alunperin suunniteltu kulkemaan kovaa ja korkealla. Kaartotaisteluun sillä myös kykeni, kun pilotti osasi ottaa koneen rajoitukset huomioon. Pienisiipinen Mirarage, kuten MiG-21, hukkasi liian tiukkaan kaarrettaessa energiaa. Energian käyttö piti konetta kaartotaistelussa lennettäessä olla hallinnassa. IAF:n pilotit piti energian hallinnan mestarina Giora Epsteiniä. Hän kaarsi tarvittaessa tiukkaan, mutta kun tuli paikka, löysäsi vetoa keräten taas vauhtia ja kieltämättä 17 ilmavoittoa puhuu puolestaan.

Kyllä. Komppaan Ikarusta. Israelilaiset osaavat klassisen "vääntämisen" jalon taidon.

Tässä aitoa Mirage-tykkikamerakuvaa kuuden päivän sodasta. Ilmataistelut alkaa n. 4.50 kohdalla.

 
Linkki saksalaisen Mersu-museon sivuille. Porukka operoi mm. lentokuntoista Bf 109:ä ja Me 262 replikaa. Sanonpa vaan, että varsinainen kulttuuriteko olisi saada edes joskus lentävä sataysi suomalaiseen lentonäytökseen. Tämä taitaa jäädä pelkäksi haaveeksi, sillä ei nuo ole tänne Pohjolan perukoille tulossa.

http://www.flugmuseum-messerschmitt.de/

http://flugmuseum-messerschmitt.com/museum/museum_management/index.html

Porukan juutuuppikanava.

https://www.youtube.com/user/messerschmittmuseum
 
Linkki saksalaisen Mersu-museon sivuille. Porukka operoi mm. lentokuntoista Bf 109:ä ja Me 262 replikaa. Sanonpa vaan, että varsinainen kulttuuriteko olisi saada edes joskus lentävä sataysi suomalaiseen lentonäytökseen. Tämä taitaa jäädä pelkäksi haaveeksi, sillä ei nuo ole tänne Pohjolan perukoille tulossa.

http://www.flugmuseum-messerschmitt.de/

http://flugmuseum-messerschmitt.com/museum/museum_management/index.html

Porukan juutuuppikanava.

https://www.youtube.com/user/messerschmittmuseum


Noista linkeistä löytyy erittäin hienoja pätkiä:)
Lentoonlähdössä pilotin kaasunvivun käsittely on erittäin rauhallista, eipä näytä Bf 109 kiertävän.
Jaloille jos olisi toinen kamera, niin näkisi paljonko pilotti antoi jalkaa koneen kiitotien suunnassa pitämiseksi.
 
Tassa yksi parhaista F-15 -videoista ensi kesan Mach Loop -pyhiinvaellustani varten, kyseessa nahdakseni taas "CAD WEST" -nakoalapiste johon siviilit paasevat (odottamaan)... tassa tulee hyvaa settia kameran taydelta, the pattern is full... "I repeat Maverick, the pattern is full... that's a no on the fly-by"!!! Noh, kukaan ei kertonut naille Mach-kuskeille, ja koneetkin on yhta integeria kovempia!!

 
Tassa yksi parhaista F-15 -videoista ensi kesan Mach Loop -pyhiinvaellustani varten, kyseessa nahdakseni taas "CAD WEST" -nakoalapiste johon siviilit paasevat (odottamaan)... tassa tulee hyvaa settia kameran taydelta, the pattern is full... "I repeat Maverick, the pattern is full... that's a no on the fly-by"!!! Noh, kukaan ei kertonut naille Mach-kuskeille, ja koneetkin on yhta integeria kovempia!!

Onpa upea. Minähän tutustuin näihin vasta alle vuosi sitten, mutta fani olin ensi hetkestä lähtien. Totaalisen mahtavaa :p
 
Tama video tuli samalla vastaan, kuulee stressin kaverien aanesta mutta homma hoidetaan ammattimaisesti kotiin (ja splashiin!) asti, two bogeys down, lets get out'ta here!! On kylla teknologia 'vahasen' kehittynyt vajaassa 30 vuodessa... eli ekat kaksi 'Fox 1' oli libyalaisia jos ymmarsin taman oikein ('Oh Jesus' komentajalta kuulosti silta ettei ne omiakaan ollut :D...)

 
Tassa yksi parhaista F-15 -videoista ensi kesan Mach Loop -pyhiinvaellustani varten, kyseessa nahdakseni taas "CAD WEST" -nakoalapiste johon siviilit paasevat (odottamaan)... tassa tulee hyvaa settia kameran taydelta, the pattern is full... "I repeat Maverick, the pattern is full... that's a no on the fly-by"!!! Noh, kukaan ei kertonut naille Mach-kuskeille, ja koneetkin on yhta integeria kovempia!!


Käsittämättömän hienon näköistä. Tuo video tiivistää kyllä hemmetin hyvin kaiken sen, mikä on sotilasilmailussa hienoa. Tuonne walesilaisen mäennyppylän päälle kameran kanssa väijyyn. Ja reppuun vaikka evääksi pullo hyvää viskiä niin olis elämä mallillaan.
 
Käsittämättömän hienon näköistä. Tuo video tiivistää kyllä hemmetin hyvin kaiken sen, mikä on sotilasilmailussa hienoa. Tuonne walesilaisen mäennyppylän päälle kameran kanssa väijyyn. Ja reppuun vaikka evääksi pullo hyvää viskiä niin olis elämä mallillaan.

Onneksi nuo brittispotterit on hyvaa (joskin oudohkoa valilla) porukkaa, kaverit jakaa infoa ja kuuntelevat/ tarkkailevat RAF Lakenheathin liikennetta (kun on avointa)... eli on jotain tietoa mita on tulossa ja suunnilleen milloin. Ei siella nyt viikkotolkulla toivottavasti sentaan tarvitse kampata, ainakaan yhdella viskipullolla?!?
 
Käsittämättömän hienon näköistä. Tuo video tiivistää kyllä hemmetin hyvin kaiken sen, mikä on sotilasilmailussa hienoa. Tuonne walesilaisen mäennyppylän päälle kameran kanssa väijyyn. Ja reppuun vaikka evääksi pullo hyvää viskiä niin olis elämä mallillaan.

Noh ei se mikaan ihan nyppyla valttamatta ole kun katsoin topo-karttaa... tulee mieleen Walesin Brecon Beaconseilla ja pohjoisessa Snowdoniassa useita kertoja retkeilleena klassinen walesilainen elokuva brittilaisesta herrasmiehesta (Hugh Grant oli vissiin paaosassa), "The Man who went up a hill and came down a mountain"... jossain puolessa valissa ylos alkaa joskus tulla hiipiva epailys etta tassa tuli purastua ihan kunnon keikka, ei ole mikaan Nuuksion ylanko meinaan missa itse harjoittelin ja korkeusero metreissa voidaan laskea kohtalaisen viskipullon hinnalla... tuolla 800-900 jalkaa on ihan peruskamaa, ja niita niiauksia siihen valiin. Onneksi on Jalakset :)!
 
Tama video tuli samalla vastaan, kuulee stressin kaverien aanesta mutta homma hoidetaan ammattimaisesti kotiin (ja splashiin!) asti, two bogeys down, lets get out'ta here!! On kylla teknologia 'vahasen' kehittynyt vajaassa 30 vuodessa... eli ekat kaksi 'Fox 1' oli libyalaisia jos ymmarsin taman oikein ('Oh Jesus' komentajalta kuulosti silta ettei ne omiakaan ollut :D...)


Mielenkiintoinen pätkä. On mahtanut olla kuumottava tilanne kun toinen F-14 -kuski kehottaa siipimiestä ampumaan Sidewinderillä. Ja kaveri vastaa tuskastuneena: "I can't. I don't have a fucking tone!" Eli ohjuksen maalinhaku ei ole vielä saanut vainua MiG-23 Floggerista.

Kyseessähän on tämä Sidranlahden tapaus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Sidra_incident_(1989)

Libya aikansa vittuili ja haastoi jenkkilaivaston oikeuden liikkua vesillä. Itse asiassa härnäsi samalla tavalla jo vuonna 1981, jolloin Tomcatit pudottivat kaksi Su-22 Fitteriä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Sidra_incident_(1981)
 
Back
Top