Lentokoneita

Tuolta Mikoyanin linkistä lainattua: "
7. The JA37 version had an automatic cannon, supposed to steer the aircraft for you once its locked on to the target so that every round hit its target. Does it really? And if yes, how much control does the aircraft have during this moment?

It does work. In fact it works extremely well. It often replaced the Sidewinder as weapon of choice because of its 360 degrees capability and explosive force. The aircraft is in control of yaw and pitch. You just make sure to keep the proper roll angle. The aircraft is pretty brutal in its attempts to keep the alignment, so motion sickness was actually a common outcome for some pilots after a sortie!"

Mitähän pirun hittoa? Onhan tuossakin laitteessa vaikka mitä mielenkiintoista päässyt menemään ohi. Kiitos linkeistä!
 
Mutu-tuntumalla sanottuna samaa tasoa olevia aikalaisia olivat esim. Mirage F1, F-4 Phantomin Vietnamin sodan jälkeiset versiot jne.

Hyvää: Suunniteltu Ruotsin olosuhteisiin. Erityisen tärkeänä pidettiin kykyä operoida hajautetuista maantietukikohdista. Huippunopeus Mach 2. Ketterämpi kuin edeltäjänsä Draken. Aikakausi huomioiden hyvä tutka, asejärjestelmä ja ohjukset. Toimi mainiosti ruotsalaisten STRIL-60 -taistelunjohtojärjestelmään integroituna. Modausvaraa myös oli ja viimeisin päivityskierros taisi olla joskus 90-luvun jälkipuoliskolla.
Huomioitavaa on myös viggenin reverssit, eli kone pystyi "peruuttamaan" omain voimin kääntämällä suihkuvirtausta. Tämä temppu oli myös ruotsalaisten vakio näytöstemppu...


 
Alku aina hankalaa: Syyskuussa 1971 ensimmäinen sarjavalmisteinen kone tuhoutui onnettomuudessa.


Mutta joo, olen muutaman kerran nähnyt Viggenin lentonäytöksessä (se Swedish Air Force Historic Flightin yksilö) ja aina jaksaa säväyttää. :)

 
Täällä on ollut hyvää juttua Viggenistä.

Tämä kun on kuvia-palstalla, niin tässä kuva sen seuraajasta, Gripenistä.

Kääntyy kuin argentiinalainen neito tangon pyörteissä.

globalassets-commercial-air-gripen-fighter-system-gripen-images-gripen-calendar-jan-2016_2340.png
 
Täällä on ollut hyvää juttua Viggenistä.

Tämä kun on kuvia-palstalla, niin tässä kuva sen seuraajasta, Gripenistä.

Kääntyy kuin argentiinalainen neito tangon pyörteissä.

globalassets-commercial-air-gripen-fighter-system-gripen-images-gripen-calendar-jan-2016_2340.png

Viime vuosina Gripen on esiintynyt Suomessakin lentonäytöksissä osana Saabin lobbauskampanjaa. Omia huomioitani koneesta (JAS 39 C -versio) on, että tekee vaakakierteen todella nopeasti ja ärhäkkäästi. Tiukkoja 9 G:n kaartoja myöskin. Mutta yksimoottorisena koneena häviää pystyliikkeissä esim. Hornetille. Tämä tulee hyvin esille hidaslento-osuudessa kun kone lentää hitaasti isolla kohtauskulmalla.

Liikkeen lopussa Gripen työntää nokan alas saadakseen lisää nopeutta. Vastaavasti Hornet-soolon hidaslento-osuudessa kohtauskulma on suurempi ja HN vetää liikkeen lopuksi nokan reilusti ylös ja puskee tehoilla.
 
Neuvostoliiton vehkeet ei olekkaan niin nuukia sen asfaltin suhteen:

Jep. Jostain dokkarista katsoin että syy miksi venäläiskoneiden laskutelineet ovat yleisesti reippaasti isommat, kuin vastaavissa länsikoneissa, johtuukin siitä että kone ylipäätään selviytyisi rullaamaan Venäjän heikkokuntoisilla kiitoradoilla.

Jep, näin on. Harvoin on nähnyt siitä videota. Lentokentät ovat näköjään kuin tiet Venäjällä.

Antonov on muuten ukrainalainen.
 
Ohessa vähän vanhemman kaliiperin monitoimikone Antovov 2, joka ei tarvitse kiinteitä kiitoteitä ensinkään. Tämä neukkulassa kehitetty idänihme kykenee mainiosti operoimaan kesäisin vaikka perunapellolta ja talvella järven jäältä. Se myös kykenee lentämään alle 50km/h nopeudessa ja niin matalalla ettei se näy tutkassa, jonka vuoksi P-Korean erikoisjoukot käyttävät tätä konetyyppiä, maahanlaskujoukkojen ripottelemiseen salaa rajan taakse.

 
Viimeksi muokattu:

Jotenkin tuo Mirage F1 on semmoinen "väliinputoaja." Ihan nätti ja kohtalaisen suorituskykyinen kone (suunniteltu 60-luvulla). Ei mitään uutta ja mullistavaa, vaan kelpo "perushävittäjä" joka kelpasi usealle Mirage III:n ja Mirage 5:n käyttäjämaalle.

Etelä-Afrikka pärjäsi konetyypillä sangen hyvin 70-80-luvuilla kun vastassa oli MiG-21 & MiG-23 -kalustoa. Tosin eteläafrikkalaiset lentäjät olivat hyvin koulutettuja.

EDIT:
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään tulee mieleen Libyan sisällissota, jossa samainen konetyyppi sai paljonkin negatiivista julkisuutta, kun kansainvälinen lehdistö uutisoi ranskalaisvalmisteisten hävittäjien pommittavan siviilikohteita. Tapaukset olivat samalla voimakas kimmoke Ranskalle liittyä länsimaiden joukkoon, Libyan lentokieltoalueen perustamisessa. Kaksi Libyan ilmavoimien korkea-arvoista upseeriahan kieltäytyivät tappotehtävästä ja lensivätkin koneensa Maltalle, josta seuraava kuva on;

libya-plane_1831870i.jpg
 
Back
Top