Lentokoneita

Tänään tuli ruotsalainen ”dokumentti” jossa etsittiin järvestä J-29 paloja.
Lopputeksteissä oli maininta että jakso oli tehty 99 J-29 lentäjän muistoksi.
Tunnan_2.jpg

23-1.jpg
216-S29C-SAAB-roentgenskiss-700x495px.jpg
216-29930-F11-maj1969LEL.jpg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_29_Tunnan



Kyyti on ollut kylmää jos koneita valmistettiin 661 ja onnettomuuksissa menetettiin 99 henkeä.

flp11.jpg
rub2.jpg

flp6.jpg
flp10.jpg

http://www.antus.org/bunker/Flyg.html

Haveri J 29A den 21 augusti 1955

Den 21 augusti 1955 kolliderade två J 29A från F 13 över St. Horredsjön, ca 5 km öster om Frillesås i Hallands län. Det var 29117 med fänrik (res) Harry Nilsson och 29121 med fänrik (res) Per Ekman, båda omkom. Där fänrik Ekman återfanns finns ett järnkors rest, se avdelning flygminnesmärken.

Från en sommarboende inte långt från haveriplatsen har vi fått nedanstående foton på vrakrester som fortfarande finns kvar. Bilderna är tagna i juli i år. Kanske någon kan identifiera vilka detaljer det rör sig om.

2013-08-10_002-1119166.jpg
2013-08-10_002-1119168.jpg


Lisäksi on tietenkin ne pikku kolhut, joissa meni vain kone poistoon tai korjaukseen.

flyg05.jpg

http://www.elji.se/tjornvader/flyg1958.html

2994729-15-2-2B.jpg
29947195510-1429-8-3-1B.jpg
 
do335-112.jpg

Dornier-Do-335-1.25.13-NASM-Udvar-Hazy-Center.jpg

2006-853h.jpg

blog-do-335_mg_9790_edited-1.jpg

bcb0f080d367ee7d243f1bdaefb280e7.jpg

do335tg_1.jpg



Dornier Do 335 oli toisen maailmansodan nopein mäntämoottorilla varustettu lentokone. Se oli saksalaisen Dornierinrakentama hävittäjälentokone. Sen kutsumanimet olivat "Pfeil" ja "Ameisenbär". Ensilento tapahtui 26. lokakuuta 1943.

Dornier Do 335 pyrki yhdistämään yksi- ja kaksimoottoristen koneiden hyvät puolet. Kahta moottoria tarvittiin suuren tehon saavuttamiseksi, mutta normaaleilla kaksimoottorisilla koneilla oli ongelmana siipiin asennettujen moottorien suuri ilmanvastus sekä hitausmomentti pituusakselin suhteen. Do 335:ssä molemmat ongelmat oli ratkaistu asentamalla molemmat moottorit runkoon, siten että toinen moottori oli nokassa vetämässä, toinen pyrstössä työntämässä. Kone oli ensimmäinen potkurikone, jossa oli heittoistuin.

Koneen suunnittelua hidasti selvästi sodanjohdon päättämättömyys koneen tarpeen suhteen; alun perin koneesta piti tulla pommikone; sitten koko projekti laitettiin jäihin koska luultiin sodan loppuvan pian ja haluttiin keskittyä lyhytaikaisempiin hankkeisiin. Lopulta koneesta päätettiin kehittää hävittäjäpommittaja, mutta vain 13 sarjatuotantokonetta ehti valmistua ennen kuin amerikkalaiset valtasivat tehtaan.

Do-335:ä ei ehditty käyttää taisteluissa. Tunnettu hävittäjä-ässä Pierre Clostermann tosin kertoo muistelmissaan kohtaamisestaa Do-335-koneen kanssa. Yksinäinen saksalaiskone pakeni nopeutensa turvin.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_335
 
Viimeksi muokattu:
T-45C-2-2016.jpg

Posted 2/5/2016
ATLANTIC OCEAN (Feb. 4, 2016) A T-45C Goshawk assigned to Carrier Training Wing (CTW) 2 lands on the flight deck of theaircraft carrier USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69). Dwight D. Eisenhower is currently underway preparing for the upcoming Board of Inspection and Survey (INSURV) and conducting carrier qualifications. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Jameson E. Lynch)
 
En loytanyt parempaa ketjua mutta tama on sellainen 'what if' skenaario joka on pyorinyt mielessa jo yli vuosikymmenen... ja teknisesti hyvin kirjoitettu

The audacious rescue plan that might have saved space shuttle Columbia
The untold story of the rescue mission that could have been NASA's finest hour.
caib-rdv-lg2-640x426.png

What might have been. NASA / NOAA

http://arstechnica.com/science/2016...that-might-have-saved-space-shuttle-columbia/
 
Produced in 1964, this awesome U.S. Air Force film shows tactical weapons tests against various types of targets using F-100 Super Sabre and other aircraft. Over 100 target complexes were built to simulate enemy positions including anti-aircraft missiles sights similar to those used in Cuba. Tests were also conducted of air to air missiles, air to ground and anti-tank weapons, and bombs. At the 3 minute mark, a radio-controlled drone is destroyed flying at 180 miles per hour. A sidewinder missile fired from the F-104 sidewinder is seen destroying an F-80 at the 3:30 mark. The F-105 Thunderchief is also seen performing ground attacks, including attacks with napalm. F-84F Thunderstreaks are also seen in the film. The Zuni rocket is seen at the 6:30 mark. At 11:40 four Starfighters are seen dropping napalm on a simulated enemy convoy. Barges were also used in the test to simulate enemy landing forces (see 14:30). At the 15 minute mark a terrible accident is seen, in which the chase aircraft and primary in a test strike were destroyed by fragments, forcing both pilots to eject. At the 16 minute mark, F-100s and F-104s fire Bullpup missiles at a parked train including a steam locomotive. The Fairchild C-123 Provider, shown in 123H prototype form with wide track undercarriage and two underwing J85 booster engines is also shown being tested at the 17:30 mark. The C-130 is also shown being put through its paces as part of combat testing.




This declassified film details attacks by the USAF in North Vietnam and Laos in 1966. Some of the attacks include F-4s and F-105s, some flying out of Korat Air Base. Includes rare footage of a North Vietnamese MiGs being shot down by cannon fire. Seventeen MiGs were shot down in 1966, including a MiG-21 shot down by a sidewinder missile.
 
En loytanyt parempaa ketjua mutta tama on sellainen 'what if' skenaario joka on pyorinyt mielessa jo yli vuosikymmenen... ja teknisesti hyvin kirjoitettu

The audacious rescue plan that might have saved space shuttle Columbia
The untold story of the rescue mission that could have been NASA's finest hour.
caib-rdv-lg2-640x426.png

What might have been. NASA / NOAA

http://arstechnica.com/science/2016...that-might-have-saved-space-shuttle-columbia/

Muistelen että neukkujen Buran-sukkula oli vielä paremmin valmisteltu tuon tapaisiin pelastusoperaatioihin Maan kiertoradalla. Columbian tuhoutuminen oli kyllä Nasalta aivan uskomatonta hölmöilyä, varsinkin kun laukaisussa ilmaantuneet vauriot havaittiin, mutta mitään ei tehty asian korjaamiseksi. Edes sukkulan miehistöä ei varoitettu.
 
Columbian tuhoutuminen oli kyllä Nasalta aivan uskomatonta hölmöilyä, varsinkin kun laukaisussa ilmaantuneet vauriot havaittiin, mutta mitään ei tehty asian korjaamiseksi. Edes sukkulan miehistöä ei varoitettu.

Vaurioita ei havaittu vaan se, että kappaleet osuivat sukkulaan. Asiaa kyllä tutkittiin ja mietittiin, mutta päätyivät siihen, että asia ei vaadi sen enempää huomiota. Päätöstä todennäköisesti edesauttoi se, että vastaavia osumia oli tullut aiemminkin.
 
Back
Top