Lentokoneita

SU-47 hävittäjän asekuiluun mahtuu vain kaksi ohjusta ja kuten kuvasta näkyy isommaksi ei voi kuilua muuttaa. Venäläiset väittävät että toisesta prototyypistä löytyy isompi asekuilu, mutta pelivaraa ei näytä olevan kovinkaan paljoa.
bV8NBzx.png



Vertailun vuoksi J-20.
125071725_11n.jpg
Lentokuntoiset Su47 sarjan koneet lienevät vain prototyyppejä, eli niissä vasta testataan erilaisia ratkaisuja, joista osa otetaan käyttöön varsinaisissa tuotantosarjoissa ja osa hylätään. Su47 on kyllä suunniteltu kantamaan sisäisessä lastiruumassaan 4 kappaletta aseita, pommikoneista tutussa, revolverityyppisessä ratkaisussa;

Sy-47_2.jpg
 
Well before the research flight phase, the Range Engineering Branch (Code MC) engineers and software developers build, integrate, and verify range assets. This is how they ensure the aircraft telemetry can be received and processed for control room display monitoring, that aircraft position can be tracked for situational awareness, and that control room voice communications are working, and, for unmanned aircraft, verify uplinks for command and control and flight termination systems. Code MC performs range systems engineering, test information engineering, and data processing and display system/software development.
 
Lentokuntoiset Su47 sarjan koneet lienevät vain prototyyppejä, eli niissä vasta testataan erilaisia ratkaisuja, joista osa otetaan käyttöön varsinaisissa tuotantosarjoissa ja osa hylätään. Su47 on kyllä suunniteltu kantamaan sisäisessä lastiruumassaan 4 kappaletta aseita, pommikoneista tutussa, revolverityyppisessä ratkaisussa;

Sy-47_2.jpg

Joo. Suhoi 47 oli pelkkä kokeilukappale. Venäläiset testailivat siinä mm. fly-by-wire -tekniikkaa yms. Vähän samaan tapaan kuin amerikkalaiset Grumman X-29:llä.

Grumman-X29-InFlight.webp
 
Joo. Suhoi 47 oli pelkkä kokeilukappale. Venäläiset testailivat siinä mm. fly-by-wire -tekniikkaa yms. Vähän samaan tapaan kuin amerikkalaiset Grumman X-29:llä.

Katso liite: 8047
Tuolla on aiheesta laajalti mielenkiintoista juttua:
http://www.airvectors.net/avruff.html#m2

* In the late 1980s the Soviet government initiated studies on "fifth generation" fighters to replace the current Mikoyan MiG-29 and Sukhoi Su-27. The collapse of the USSR threw such plans into confusion, but development efforts did continue, with the Mikoyan organization flying a "MiG 1.44" fighter demonstrator and the Sukhoi organization flying an "S-37" demonstrator with forward-swept wings.
 
Vähemmälle huomiolle jäänyt Sukhoi S54/56:

56_20.gif

* While the Sukhoi OKB was working on the S-22 and then the S-32 FSW fighters in the 1980s, the organization also performed design studies for a smaller, single-engine FSW fighter along the lines of the S-37. Not much is known about it, the only released information being photos of wind-tunnel test models, and it doesn't appear to have gone very far.

avruff_05.png


However, the Sukhoi OKB was much more earnest about a series of more conventional designs for single-engine fighter, the "S-54", with a complementary "S-56" carrier-based variant. The tale is a bit confusing because the S-54 designation was also used for earlier designs of an advanced trainer, but as the S-54 emerged, it looked very much like an advanced derivative of the Su-27 such as the Su-30, with the same general arrangement featuring canard foreplanes.

The S-54 differed substantially in having about half the empty weight and a single engine -- initially an AL-31F, later an AL-41F -- with a wedge-style inlet on the belly. The S-56 was similar to the S-54 but added carrier kit and folding wings -- double folding wings, to give an absolutely minimal footprint on a carrier. The rationale behind the S-54/56 was to offer a cheaper fighter for users who couldn't afford the Su-27. There was fair interest in the concept, but nobody wanted to fund it, and it went nowhere.

http://www.airvectors.net/avruff.html#m2
 
Dokkari g-vitamiinin vaikutuksesta lentäjään.



Tässä juttua WW1:n aikuisista koneista.



Ensimmäiset Hornetit tulevat Suomeen. Juttua myös MiG-21 & Draken -kalustosta.



Kohdassa 6.10-8.20 lähtien suomalaisen Drakenin esittelyä Tampereen lentonäytöksessä 1996. Loppupuolella myös MiG-21 BIS:n esittely.



Ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmän esittelyä.

 
Ensimmäiset Hornetit tulevat Suomeen. Juttua myös MiG-21 & Draken -kalustosta.


Mielenkiintoista. N. Kohdassa 20 min Lindberg kertoo Hornetin supercruisaavan yliäänellä ilman jälkipolttoa.
 
Mielenkiintoista. N. Kohdassa 20 min Lindberg kertoo Hornetin supercruisaavan yliäänellä ilman jälkipolttoa.

Joo. Hyvin huomaa että ovat selvästi tyytyväisiä ja innoissaan kun saatiin tuliterät Hornetit käyttöön :)

Tuostakin on jo päälle pari vuosikymmentä ja silti muistan hyvin tuon marraskuisen päivän 95 kun ensimmäiset koneet siirtolennettiin jenkeistä Pirkkalaan.

En ole nyt aivan 100 % varma, mutta tuossa kohdassa missä esitellään pelastautumiskoulutusta, taitaa yhtenä Uiskon perässä vedettävänä pilottina olla Kim Jäämeri kypärä ja happinaamari päällä, eli nykyinen ilmavoimien komentaja.
 
Joo. Hyvin huomaa että ovat selvästi tyytyväisiä ja innoissaan kun saatiin tuliterät Hornetit käyttöön :)

Tuostakin on jo päälle pari vuosikymmentä ja silti muistan hyvin tuon marraskuisen päivän 95 kun ensimmäiset koneet siirtolennettiin jenkeistä Pirkkalaan.

En ole nyt aivan 100 % varma, mutta tuossa kohdassa missä esitellään pelastautumiskoulutusta, taitaa yhtenä Uiskon perässä vedettävänä pilottina olla Kim Jäämeri kypärä ja happinaamari päällä, eli nykyinen ilmavoimien komentaja.

Kyllähän se Hornetin suorituskyky näkyi esim siinä kun vedettiin keskeytetystä laskusta heti pystynousuun.

Saattoi olla. Ja Lindberg tuntui tulevan vastaan joka puolelta :)
 
Hieno taltiointi ruotsalaisten lentävän Hawker Hunterin esityslennosta. Kuvattu pääosin ohjaamosta käsin.


Hunter on kyllä klassisen tyylikäs 50-luvun suihkuhävittäjä. Jotenkin meikäläisen mielestä siitä huokuu samaa eleganssia kuin tokan maailmansodan Spitfirestä :)
 
Mielenkiintoisia ohjaamoaudiopätkiä Vietnamin sodan ajoilta.


Tässä USAF:n F-4 Phantom -kuski ampuu yliääninopeutta lentämällä tykillä alas pohjoisvietnamilaisen MiG-19 "Farmerin."



Tässä linkissä on kerrottu tuo tapaus tarkemmin.

http://www.fighterpilotuniversity.com/history/fu-heroes/phil-handley-fu-hero/


Ilmatorjuntaohjus pudottaa Phantomin.



Tähän törmäsin ihan sattumalta. Amatöörivideo, jossa israelilainen F-4 ampuu alas egyptiläisen MiG-21:n.

 
Back
Top