Lentokoneita

Uusi ilmailumuseo avataan huomenna Duxfordissa Imperial War Museumin yhteyteen - 'American Air Museum'... kiinnostavan nakoista roipetta, pitaa kayda vilkasemassa kun tulee asiaa Lontooseen seuraavan kerran. Tuolla paasee nakemaan lahelta B-17:n ja SR-71:n jne.

32404A5B00000578-3495651-image-a-127_1458152639163.jpg


The American Air Museum at IWM Duxford, Cambridgeshire, will open to the public on Saturday. WWII flight engineer Bill Toombs, 91 is pictured next to a Boeing B-17G Flying Fortress, which was used by the U.S. Air Force during the conflict

32403FC200000578-3495651-image-a-128_1458152639165.jpg


The hangar space is home to 18 aircraft from the 20th century, ranging from F-4 fighters to the Boeing-Stearman biplane.

323E41FA00000578-3495651-image-a-110_1458152638435.jpg


The finishing touches were being put into place at the museum prior to the grand opening, including on this F-4 Phantom II

323E483A00000578-3495651-image-a-125_1458152639099.jpg


The F-4, built by McDonnell Douglas, first entered service with the U.S Navy in 1960. It was designed as a fleet defence fighter but was later adopted as the air force's primary fighter-bomber

323E48A700000578-3495651-image-a-112_1458152638486.jpg


The F-15 Eagle is also on display at the museum following the re-vamp. It has been the U.S. Air Force’s primary fighter jet for decades.

323E46DF00000578-3495651-image-a-108_1458152638345.jpg


A volunteer cleans the the Douglas C-47 Skytrain, a transport aircraft used in WWII, which is suspended from the roof of the hangar.

323E43FA00000578-3495651-image-a-111_1458152638459.jpg


The museum looks at warfare in chronological order, beginning in 1918 and continuing on to the Cold War and more recent conflicts in the Gulf, Iraq and Afghanistan.


323E45B700000578-3495651-image-a-109_1458152638406.jpg


A volunteer at the museum cleans the cockpit of the F-4, which was flown to Duxford on retirement and later restored.

323E455600000578-3495651-image-a-114_1458152638517.jpg


The aircraft was a U.S Navy F-4J from 1968, until it was converted for service with the Royal Air Force in the 1980s.

323E416E00000578-3495651-image-a-91_1458152638283.jpg


The supersonic SR-71 Blackbird spy plane, which was loaned to the museum in 2001, served with the U.S. Air Force from 1964 to 1998.


323E45B200000578-3495651-image-a-113_1458152638500.jpg


The aircraft, built by Lockheed Martin, has held the record for world's fastest plane since 1976, reaching a top speed of 2,193 miles an hour

http://www.dailymail.co.uk/news/art...-darkest-days-20th-Century.html#ixzz438MdFeOl

Huoh, komeeta on. Meillä Suomessa ei voida kuin haaveilla tuollaisista museoista. On tilaa laittaa koneet näytille. Kotimaiset museot (ne kaksi ammatillisesti hoidettua) elävät kädestä suuhun. Lisätilaa ei olla saatu, vaikka tätä on yritetty vuosikymmeniä. Kumpikin ilmailumuseo on ääriään myöten täynnä ja kaikkia koneita ei näin ollen voida pitää esillä.

Tiedätkö yhtään tarkemmin miten tuo brittien systeemi toimii ? Esim. RAF:n museokin näyttää saavan erittäin avokätisesti yhteiskunnan tukea. Ainakin veikkausvoittovaroja kanavoidaan museotyöhön.

http://www.rafmuseum.org.uk/cosford...entenary-programme-granted-1-78-million-by-t/
 
Huoh, komeeta on. Meillä Suomessa ei voida kuin haaveilla tuollaisista museoista. On tilaa laittaa koneet näytille. Kotimaiset museot (ne kaksi ammatillisesti hoidettua) elävät kädestä suuhun. Lisätilaa ei olla saatu, vaikka tätä on yritetty vuosikymmeniä. Kumpikin ilmailumuseo on ääriään myöten täynnä ja kaikkia koneita ei näin ollen voida pitää esillä.

Tiedätkö yhtään tarkemmin miten tuo brittien systeemi toimii ? Esim. RAF:n museokin näyttää saavan erittäin avokätisesti yhteiskunnan tukea. Ainakin veikkausvoittovaroja kanavoidaan museotyöhön.

http://www.rafmuseum.org.uk/cosford...entenary-programme-granted-1-78-million-by-t/

Ha, en sitten ole mihinkaan tyytyvainen kun juuri ehdin kirota aaneen etteiko sita lisatilaa olisi senvertaa loytynyt etta sen Thunderboltin nyt perkele olisi voinut laittaa lattiatasolle - paasisin ihmettelemaan miten massiivinen se oikeasti olikaan!
Museoihinhan on Briteissa ilmainen sisaanpaasy aina (pl. yksityiskokoelmat, ml. esim. Windsor Castle Lontoon kupeessa jossa kannattaa ehdottomasti kayda ihailemassa massiivista 'kylmien aseiden' kokoelmaa), katsoin Imperial War Museumin fundingia koska asia kiinnostaa minuakin, vajaa puolet tulee valdelta (4 vuodeksi kerrallaan) ja loput seuraavasti:

"The majority of the funding for our core activities is raised by means of charitable giving, philanthropic support, sponsorship and donations, admission charges and IWM’s commercial activities. These commercial activities are conducted through the IWM Trading Company Ltd and include retail, corporate hospitality, public catering, air shows, private tours, pleasure flying, publishing, licensing of the collections."

Huom: Briteissa seka yksityishenkilot etta yritykset voivat vahentaa kaikki hyvantekevaisyyslahjoitukset verotuksessa... tama vaikuttaa huomattavasti lahjoituskulttuuriin, joka on siis paljon lahempana amerikkalaista kun eurooppalaista
 
Mjasištšev M-50

Mjasištšev M-50 (Nato-raportointinimi Bounder) oli neuvostoliittolainen strategisen ylisoonisen pommikoneen prototyyppi, jonka ensilento tehtiin 27. lokakuuta 1959. Koneita valmistettiin kaksi kappaletta, joista toinen prototyyppi sai tunnuksen M-52. Jälkimmäistä konetta ei koelennetty. Projektin rahoitus kuitenkin katkaistiin, kun resurssit siirrettiin ballististen ohjusten kehittämiseen.
  • miehistö : kaksi
  • pituus 57,5 m
  • kärkiväli 35,1 m
  • korkeus 8,3 m
  • siipipinta-ala 291 m²
  • tyhjäpaino 85000 kg
  • lentopaino 175000 kg
  • MTOW 200000 kg
  • 4 moottoria, 130000 N Soloviev D-15 suihkumoottorit
  • suurin nopeus 1950 km/h
  • matkalentonopeus 1500 km/h
  • kantama 7400 km
  • lakikorkeus 16500 m
  • siipikuormitus 602 kg/m²
  • teho-massa-suhde 0,3
  • pommikuorma 30000 kg
 
Viimeksi muokattu:
Mainio tarina SR-71 Blackbirdin pakkolaskusta Bodøn kentälle elokuussa 1981.

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/that-time-an-sr-71-made-an-emergency-landing-in-norway-1765436508

Oli norjalaisten lennonjohto ihmeissään tilanteesta.

Koneen miehistö esittelee norjalaisia sanomalehtiä, joissa Blackbirdin yllätysvisiitti oli etusivun uutinen.

Katso liite: 8463
Minäpäs olen käynyt tuolla Bodossa joskus 20 vuotta sitten. Kävin myös Bodon lentotukikohdan yhteydessä sijaitsevassa Norjan ilmailumuseossa, jossa oli muun muassa U2-vakoilukone, jotka kylmänsodan aikana operoivat vissiinkin myös tuon Bodon lentotukikohdan kautta.

img_0250.jpg
 
Minäpäs olen käynyt tuolla Bodossa joskus 20 vuotta sitten. Kävin myös Bodon lentotukikohdan yhteydessä sijaitsevassa Norjan ilmailumuseossa, jossa oli muun muassa U2-vakoilukone, jotka kylmänsodan aikana operoivat vissiinkin myös tuon Bodon lentotukikohdan kautta.

img_0250.jpg

Minä kävin vierailulla tuossa museossa maaliskuussa 2014. Ja ennen kotimatkaa poikkesin myös Oslon lentokentän lähellä sijaitsevassa ilmailumuseossa.

Tarkemmin aiheesta. http://www.flysam.no/
 
Suhoi T-4

Suhoi T-4 "Sotka" oli neuvostoliittolainen suuren nopeuden konekoesarja, joilla tutkittiin yli kolmenkertaisen äänennopeuden omaavan koneen käytettävyyttä mm. tiedustelussa ja mahdollisesti tukialusten tuhoamiseen.

Suhoi T-4 näyttää samanlaiselta kuin yhdysvaltalainen 1960-luvun alun North American XB-70 Valkyrie-pommikoneprototyypit. T-4 osallistui Neuvostoliitossa pommikonekilpaan, mutta hävisi Myasishcheville. Aikanaan Tupolev valmisti nopean pommikoneen: Tupolev Tu-160.

T-4:n runko ja siivet jne. olivat pääosin titaanista ja teräksestä valmistettua. Koneessa oli fly-by-wire-ohjaus, jolla oli mekaaninen varajärjestelmä. Koneen nokka kääntyi alas nousussa ja laskussa. Laskussa käytettiin jarruvarjoja jarrujen kuumenemisen estämiseksi.[1]

T-4 eli 1010 lensi 22.8.1972 ohjaajanaan Vladimir Iljushin, kuulun lentokonesuunnittelijan poika. Koneella lennettiin kymmenen kertaa ja kaikkiaan 10 tuntia ja 20 minuuttia. Se lensi noin 1,3 Machin nopeuteen Kolesov RD36-41-moottoreilla Konetta ei koskaan lennetty Mach 3-nopeuteen, koska ohjelma peruutettiin ennen kuin suurnopeuskoelennot alkoivat. Neuvostoliiton ilmavoimat olivat kaavailleet jopa 250 T-4-konetta, mutta paljon suurempi MiG-23-tuotantosarja vei resursseja niin paljon, että T-4 ohjelman keskeytti puolustusministeri Gretsko. Neljä prototyyppiä valmistettiin. Viimeinen lento tapahtui 22.1.1974.

Lähde: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suhoi_T-4
 
Pienellä haravoinnilla löysin lyhyen maininnan tuosta Bodon U2 historiikista:

"From the end of 1958, the U2 was stationed in Bodø. A new phase had been planned and was to continue until the end of April 1960. The plan was withdrawn when Francis Gary Powers was shot down over Sverdlovsk on May 1, 1960 on his way back from Pakistan to Bodø. The U2 affair was to colour the political debate in Norway for a long time. In the arena of foreign politics, prime minister Krustchov used the incident to wreck the summit between the USA and the Soviet Union in Paris in May 1960."
Lähde: http://luftfartsmuseum.no/fly/lockheed-u-2-2/
 
Viimeksi muokattu:
Osaavatko @Ikarus tai @Mikoyan avata mita tuossa Rostovin onnettomuudessa on tapahtunut? Lentajan virhe? Pyrsto mahdollisesti osunut kiitorataan, jonka seurauksena kone rajahti tulipalloksi..??

32597E8400000578-3499812-Footage_from_aircraft_data_website_FlightRadar_24_shows_the_airc-a-58_1458388377910.jpg


Footage from aircraft data website FlightRadar 24 shows the aircraft made one attempt to land before it declared a missed approach and circled the airport for a second attempt
 
...mita tuossa Rostovin onnettomuudessa on tapahtunut? Lentajan virhe? Pyrsto mahdollisesti osunut kiitorataan, jonka seurauksena kone rajahti tulipalloksi..??

Kone tuli tonttiin ihan tajuttoman jyrkässsä kulmassa ja arvioiden mukaan 400 km/h nopeudella.


 
Osaavatko @Ikarus tai @Mikoyan avata mita tuossa Rostovin onnettomuudessa on tapahtunut? Lentajan virhe? Pyrsto mahdollisesti osunut kiitorataan, jonka seurauksena kone rajahti tulipalloksi..??

32597E8400000578-3499812-Footage_from_aircraft_data_website_FlightRadar_24_shows_the_airc-a-58_1458388377910.jpg


Footage from aircraft data website FlightRadar 24 shows the aircraft made one attempt to land before it declared a missed approach and circled the airport for a second attempt

Lentäjän typerä virhe yrittää laskeutumista onnettoman huonoissa olosuhteissa. Muut kääntyi varakentille, tämä yritti väkisin, toinen yritys päättyi
tuhoisasti.
 
Lentäjän typerä virhe yrittää laskeutumista onnettoman huonoissa olosuhteissa. Muut kääntyi varakentille, tämä yritti väkisin, toinen yritys päättyi
tuhoisasti.

Kumma juttu, keli oli varmasti huono mutta kolaripaikalla oli valokuvissa lunta vain kevyesti, siis pari/ kolme senttimetria... eiko mittarilahestyminen nykyisin lennonohjaus-/ paikannus-/ valvontamenetelmin onnistu modernilla 737:lla kaytannossa missa tahansa olosuhteissa jos nyt ei hurrikaanin ytimeen lenneta?
 
Täältä löytyy lisää kuvia Blackbirdin visiitistä Pohjois-Norjassa.

http://www.wvi.com/~sr71webmaster/bodo.html

Veikeä myös tuo Bodøn lentotukikohdan tuolloisen komentajan muistelus:

I was in my office, which is overlooking the runway, when there was a call on the line from the tower. They informed me that an unidentified aircraft with some kind of emergency was on final to runway 08. I turned and looked out to the west and saw a very unusual visitor on short finals. I recognized it immediately as a Blackbird.

My next actions were to direct the aircraft to our western squadron area and scramble the military police to cordon off the area, I then called the US embassy in Oslo and asked for my old friend the air attaché. When he got on the line I asked "Do you know what I am looking at?" He admitted he had no idea. I told him: "I am looking at an SR 71 taxiing past my window" I well remember his response "You are looking at what! !!!" He got on the next airplane up to Bodø and arrived later in the afternoon. I then got into my car and went down to the flight line to meet our unexpected visitors.
 
Museoihinhan on Briteissa ilmainen sisaanpaasy aina (pl. yksityiskokoelmat, ml. esim. Windsor Castle Lontoon kupeessa jossa kannattaa ehdottomasti kayda ihailemassa massiivista 'kylmien aseiden' kokoelmaa), katsoin Imperial War Museumin fundingia koska asia kiinnostaa minuakin, vajaa puolet tulee valdelta (4 vuodeksi kerrallaan) ja loput seuraavasti:

"The majority of the funding for our core activities is raised by means of charitable giving, philanthropic support, sponsorship and donations, admission charges and IWM’s commercial activities. These commercial activities are conducted through the IWM Trading Company Ltd and include retail, corporate hospitality, public catering, air shows, private tours, pleasure flying, publishing, licensing of the collections."

Ainakin tuonne Imperial War Museumiin pitää maksaa sisäänpääsymaksu (ja lainauksessasi mainitaankin "admission charges"). Jos kävijä maksaa tuon 10% isomman summan, museo voi muuttaa verotuksessa koko lipun arvon lahjoitukseksi tai jotain sinnepäin.

http://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford/tickets-for-iwm-duxford
 
Kumma juttu, keli oli varmasti huono mutta kolaripaikalla oli valokuvissa lunta vain kevyesti, siis pari/ kolme senttimetria... eiko mittarilahestyminen nykyisin lennonohjaus-/ paikannus-/ valvontamenetelmin onnistu modernilla 737:lla kaytannossa missa tahansa olosuhteissa jos nyt ei hurrikaanin ytimeen lenneta?

Kyllä onnistuu, jos kentällä on lähestymistä varten tarvittavat välineet. Jos käytettävissä on tutkalennonjohto, koneet otetaan puhumalla alas.
Jos taas kentällä on käytettävissä on ILS tai VOR radiomajakat aika pienillä ratkaisukorkeuksilla voidaan toimia. Mutta jos maanäkyvyttä ei tässä minimipäätöskorkeudessakaan saavuteta, ainoa oikea ratkaisu on vetää ylös.

Arvelen, että määränpäänä olevan lentokentän käytettävissä oleva välineistö on ratkaisevampaa huonoissa olosuhteissa kuin koneen oma automatikka.
Harrastajan arvaus, en ole mikään liikennelentäjä:)

Kone näyttää tulleen jyrkällä kulmalla ja vauhdilla alas, ohjaamossa ilmeisesti töpeksittiin oikein kunnolla. Jotain muutakin kuin huono päätös yrittää laskeutua.

edit: toinen ylösveto oli menossa ja kone nousussa, kun kone lähti jyrkässä kulmassa alaspäin. Sakkaus, polttoaine loppui, asentoharha?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka voi aina kysyä olisiko ollut järkevämpää siirtyä varakentälle, ei tuossa ollut kuitenkaan siitä kyse, että olisi yritetty laskeutua väkisin. Käytiin koittamassa ja kun olosuhteet eivät sallineet laskeutumista, tehtiin ylösveto. Siinä ei ole sinänsä mitään väärää. Avoin kysymys on, että mitä ylösvedon aikana meni pieleen.
 
Back
Top