Lentokoneita

Ainakin tuonne Imperial War Museumiin pitää maksaa sisäänpääsymaksu (ja lainauksessasi mainitaankin "admission charges"). Jos kävijä maksaa tuon 10% isomman summan, museo voi muuttaa verotuksessa koko lipun arvon lahjoitukseksi tai jotain sinnepäin.

http://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford/tickets-for-iwm-duxford

Oho! I stand corrected, aikaisemmin kaikki 'Royal/ Imperial' -museot olivat ilmaisia, ilmeisesti asia on muuttunut mika on saali kyllakin... ne on hyvia museoita varsinkin ne dinosaurus-museot!
 
Oliko SR71 Blackbird muuten aseistettu?

Ainakaan wikipediasta ei äkkiseltään sattunut silmään että koneessa olisi ollut virallisesti aseita, mutta ainakin edeltäjässä, YF12:ssa niitä oli sisäisissä ripustimissa.

AIM-47A+YF-12A-1S.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oliko SR71 Blackbird muuten aseistettu?

Ainakaan wikipediasta ei äkkiseltään sattunut silmään että koneessa olisi ollut virallisesti aseita, mutta ainakin edeltäjässä, YF12:ssa niitä oli sisäisissä ripustimissa.

Ei ollut eikä YF-12 ollut SR-71:n edeltäjä vaan A-12:sta kehitetty torjuntahävittäjä. SR-71:n edeltäjä oli samainen A-12, joka oli sekin aseistamaton tiedustelukone.
 
Oliko SR71 Blackbird muuten aseistettu?

Ainakaan wikipediasta ei äkkiseltään sattunut silmään että koneessa olisi ollut virallisesti aseita, mutta ainakin edeltäjässä, YF12:ssa niitä oli sisäisissä ripustimissa.

AIM-47A+YF-12A-1S.jpg

Ilmavoimat testasi tuota YF-12 -torjuntahävittäjäkonseptia 60-luvulla. Aseistuksena oli ainakin AIM-47 Falcon -ohjuksia. Eli AIM-4:n tuunattu versio. Näköjään ilmavoimien jälkeen NASA lensi koe- ja testilentoja noilla vielä 70-luvullakin.

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-047-DFRC.html
 
Toivon mukaan tämä Vesivehmaan vanha halli saadaan tämän uutisen myötä edes jonkinlaiseen kuntoon.

http://www.ilmailuklassikko.fi/vesivehmaa/

Vesiksen halli ja Hallinportti ovat karmeassa kunnossa. Omat havaintoni molemmista ovat vuodelta 2011.

http://lentotekniikankilta.fi/hallinportin_museo.php

Tuossa ilmailuklassikon jutussa mainitaan, että museoille olisi oleellisen tärkeää saada yhteinen kokoelmakeskus, eli riittävän iso tila, jonne kaikki ei näytteillä oleva konekalusto voitaisiin laittaa asiallisesti säilöön. Näiden pienten harrastelijavoimin pyörivien "museoiden" lisäksi akuuttia tilanpuutetta potevat sekä Vantaan että Tikkakosken museot. Varmasti joku tehdaskiinteistö olisi todnäk ideaaliratkaisu. Jotenkin vaan veikkaan, että tämäkin hanke kaatuu rahoituksen puutteeseen.
 
Toivon mukaan tämä Vesivehmaan vanha halli saadaan tämän uutisen myötä edes jonkinlaiseen kuntoon.

http://www.ilmailuklassikko.fi/vesivehmaa/

Vesiksen halli ja Hallinportti ovat karmeassa kunnossa. Omat havaintoni molemmista ovat vuodelta 2011.

http://lentotekniikankilta.fi/hallinportin_museo.php

Tuossa ilmailuklassikon jutussa mainitaan, että museoille olisi oleellisen tärkeää saada yhteinen kokoelmakeskus, eli riittävän iso tila, jonne kaikki ei näytteillä oleva konekalusto voitaisiin laittaa asiallisesti säilöön. Näiden pienten harrastelijavoimin pyörivien "museoiden" lisäksi akuuttia tilanpuutetta potevat sekä Vantaan että Tikkakosken museot. Varmasti joku tehdaskiinteistö olisi todnäk ideaaliratkaisu. Jotenkin vaan veikkaan, että tämäkin hanke kaatuu rahoituksen puutteeseen.


Vesiksellä museohalliakin "pyörittää" jo kohtuullisesti ukottunut porukka ja niin kuin perinteisiin kuuluu talkoina. Suuri huolenaihe on nuorien harrastajien akuutti puute.
 
Täytyy sanoa, että en itse Vesivehmaalla käydessä ihan täysin ymmärtänyt mitä hallin surkealla kunnolla tarkoitetaan. Ilmeisesti siellä on lepakkoyhdyskunta yms. mutta muuten halli vaikutti ehjältä ja ajavansa asiansa koneiden säilytyksessä (vaikka toki lämmin tila olisi parempi).
 
Täytyy sanoa, että en itse Vesivehmaalla käydessä ihan täysin ymmärtänyt mitä hallin surkealla kunnolla tarkoitetaan. Ilmeisesti siellä on lepakkoyhdyskunta yms. mutta muuten halli vaikutti ehjältä ja ajavansa asiansa koneiden säilytyksessä (vaikka toki lämmin tila olisi parempi).

Ainakin silloin kun itse kävin Vesiksellä, niin koneiden päälle paskovien lepakoiden lisäksi tuli puheeksi mm. paloturvallisuus. Sinällään tietysti hyvä, että edes joku tila löytyy noille koneille, joukossa kun on mm. maailman ainoa Ripon. Hallinportin käynnistä jäi mieleen, että katto vuoti ja vesi tippui suoraan koneiden kangasverhoilun päälle (mm. uniikki Rumpler) ja jotkut elukat jyrsivät katosta vuorivillaa. Mutta tuohon Ilmailuklassikon juttuun liittyen, ilman muuta tuo kaikkien museoiden kokoelmakeskus olisi paras vaihtoehto.
 
Niin, kyllä niissä sodanaikaisissa halleissa puutteensa on, ja etenkin lintujen ja muiden luontokappaleiden yhdessä elämisessä. Nehän tungeksii suojaan säältä hyvinkin pienistä reijistä ja aiheuttaa läsnäolollaan merkittävää haittaa, ulosteillaan ja hampaillaan, jopa vesi/ kosteus on haastavaa pitää ulkopuolella olemassa olevilla resursseilla.
 
Hyvälaatuista kuvaa Singaporen lentonäytöksestä 2016

Su-30mkm


Rafale

Kivat ilmansaasteet varmaan tuolla Singaporessa, kun ruskeaa paskaa on taivaalla koneen ja kameran välissä jo reippahasti. Koneen takana vilahteleekin ajoittain ihan oikeitakin pilviä. Jos nuo ruskehtavat haituvat olisivat pilviä, niin konetta ei näkyisi noinkaan selvästi.
 
 
Juttua ilmailumuseoiden kokoelmakeskuksesta.

http://www.hs.fi/paivanlehti/26032016/a1458876914138

Ilmailumuseoyhdistys IMY rakentaa Vesikselle kokoelmakeskuksen. Sen yhteyteen kaavaillaan lentokonekaluston entisöinti- ja konservointikeskusta. Asikkalan kunnanhallitus on päättänyt, että se myy säätiölle vanhan lentokonehallin ja siihen liittyvän maa-alueen vuokraoikeuden. Kauppasumma on 14 000 euroa.

”Olemme suunnittelemassa kokoelmakeskusta. Hallin hankkiminen on vasta alkua. Vanha halli ei tule olemaan kokoelmakeskus, vaan rakennamme sen lähelle kunnon keskuksen.”, toteaa intendentti Matias Laitinen.

Ja tämä kuulostaa lupaavalta:

Tarkoituksena on rakentaa vanhan hallin naapuriin tuhansien neliömetrien kokoinen lämmin hallitila, jossa voidaan säilyttää ilma-aluksia ja muuta ilmailumuseoiden kokoelmiin liittyvää materiaalia. Koneita voitaisiin sitten kierrättää kokoelmakeskuksesta eri näyttelyihin, koska nyt näyttelytilat ovat aivan täynnä.
 
Mielenkiintoinen arkistolöytö. Rissalan näytös vuodelta 1989.


Mm. kohdassa 2.30 min vilahtaa se erikoinen talvimaalauskaaviossa oleva MiG-21 BIS. Glasnostin ja perestroikan hengessä neukut näyttävät esittelevän MiG-29:ä maanäyttelyssä melko avoimesti. Vetävät sitten vielä sooloesityksen ja osastotaitolentoa neljällä Fulcrumilla.
 
Mielenkiintoinen arkistolöytö. Rissalan näytös vuodelta 1989.


Mm. kohdassa 2.30 min vilahtaa se erikoinen talvimaalauskaaviossa oleva MiG-21 BIS. Glasnostin ja perestroikan hengessä neukut näyttävät esittelevän MiG-29:ä maanäyttelyssä melko avoimesti. Vetävät sitten vielä sooloesityksen ja osastotaitolentoa neljällä Fulcrumilla.
Hei, minähän olin tuota katsomassa! RD:llä ajoin pari tuntia 16-vuotiaana paikan päälle, taisi jäädä pisimmäksi reissuksi sillä vehkeellä.
Jäänyt mieleen, että tuon IL-76:n lähellä pääsi ihan rampin mieleen, ja MIG.29:n osastolento, huh :)! Ne kun käänsivät jälkipolton osastolla ilmassa yleisöön päin, niin ikään kuin myrsky kävi kimppuun. Se ääni tuntui kehon ytimissä asti :D. Siinä vaiheessahan olin kovasti menossa Ilmavoimiin lentäjäksi.
Niin se aika muuttuu, yö oli jo pitkällä, kun pääsin kotiin. Ei silloin lähetelty whatsapillä viestiä että Varkauden kohdalla, ei mene enää pitkään :p
 
Omalla kohdallani mieleenpainuvin kotimainen ilmailutapahtuma oli Oulun kansainvälinen lentonäytös vuonna 1997. Esillä oli varsin laajalti kalustoa niin idästä, kuin lännestäkin. Youtubessa on aiheesta Raision lennokkikerhon retrokuvamateriaalia. Omiakin kuvia tuli kyllä otettua, ne tosin ovat enimmäkseen dioja.

 
Back
Top