Tämän jutun perusteella MiG-29 ei ollut aivan onnetonta itärautaa:
Tuosta linkistä löytyy monta muutakin ilmasota historiallisesti kiinnostavaa asiaa.
Siviili-MiG-29 lentää Yhdysvalloissa
Länsimaiset ilmailupiirit näkivät MiG-29-hävittäjän ensimmäistä kertaa Suomessa (Kuopion ilmailunäytöksessä 2.7.1986) ja sen jälkeen mm. Farnboroughissa 1988 ja Le Bourgetissa 1989, jolloin yksi MiG-29 tuhoutui lentoonlähdössä.
Yhdysvaltojen ilmavoimat pääsivät kokeilemaan MiG-29:tä vasta, kun Saksojen yhdistymisen jälkeen Luftwaffe sai käyttöönsä Itä-Saksan kalustoa. Luftwaffe laittoi kuntoon kaksi yksipaikkaista ja kaksi kaksipaikkaista MiG-29:ää. Koneilla lennettyjen testien tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Naton hävittäjät pärjäävät MiG-29:tä vastaan. Tulosten kerrotaan olleen shokki, sillä MiG-29:t ampuivat alas F-15- ja F-16-hävittäjät usein jo ennen, kuin näkivät vastustajansa tutkassaan. Kokemuksien perusteella onnistuttiin parantamaan taktiikkaa MiG-29:ää vastaan ennen Persianlahden sotaa.
Yksi Luftwaffen MiG-29:tä jäi Yhdysvaltoihion elokuuhun 1992 saakka. Vuonna 1997 Yhdysvallat puolestaan osti Moldovalta 21 MiG-29-hävittäjää osana ohjelmaa, jonka tarkoituksena oli "vapauttaa" epävakaat valtiot edistyksellisistä aseista. Kaikkiaan MiG-29:tä oli ainakin 30 valtion käytössä. Neuvostoliiton romahduksen jälkeinen rahapula pakotti ilmavoimat tekemään kaksipaikkaisilla MiG-29:illä yleisölennätystä ulkomaisen valuutan keräämiseksi.
Flying Heritage Collectionin kaksipaikkainen MiG-29UB on peräisin Ukrainan ilmavoimista, joka poisti koneen käytöstään vuonna 2005. Kone ostettiin ja siirrettiin Yhdysvaltoihin. Kone entisöitiin ja pääsi uudelleensyntyneenä ensilennolle 23.1.2011 tunnuksella N29UB (Punainen 64). Koneella on lennetty sen jälkeen useaan kertaan ja ilmasta-ilmaan-kuvauksiin tarvittiin Norjan ilmavoimien entinen F-5B.
http://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset/77