Lentokoneita

Muistaako kukaan, miksi yksi Fulcrum meni "jyrkänpään" katiskaan?

Muistelen, että siitä hajosi tai irtosi jarruvarjo. Ihan varma en ole, aivan muistin varassa.

31.7-3.8.1989-3-(1024).jpg

Edit: "VVS Kubinka's MiG-29 display team visiting Rissala AB, Finland 31.7.-3.8.1989. During the dispaly flight in airshow solo MiG-29 landed with overspeed. Due this breaking chute broke away and the aircraft overrun the runway and was luckily stopped by safety barrier.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikan ihmemaassa lennetään jopa MiG-29:llä siviilirekisterissä.

Tämän jutun perusteella MiG-29 ei ollut aivan onnetonta itärautaa:
Tuosta linkistä löytyy monta muutakin ilmasota historiallisesti kiinnostavaa asiaa.


Siviili-MiG-29 lentää Yhdysvalloissa


Länsimaiset ilmailupiirit näkivät MiG-29-hävittäjän ensimmäistä kertaa Suomessa (Kuopion ilmailunäytöksessä 2.7.1986) ja sen jälkeen mm. Farnboroughissa 1988 ja Le Bourgetissa 1989, jolloin yksi MiG-29 tuhoutui lentoonlähdössä.

Yhdysvaltojen ilmavoimat pääsivät kokeilemaan MiG-29:tä vasta, kun Saksojen yhdistymisen jälkeen Luftwaffe sai käyttöönsä Itä-Saksan kalustoa. Luftwaffe laittoi kuntoon kaksi yksipaikkaista ja kaksi kaksipaikkaista MiG-29:ää. Koneilla lennettyjen testien tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Naton hävittäjät pärjäävät MiG-29:tä vastaan. Tulosten kerrotaan olleen shokki, sillä MiG-29:t ampuivat alas F-15- ja F-16-hävittäjät usein jo ennen, kuin näkivät vastustajansa tutkassaan. Kokemuksien perusteella onnistuttiin parantamaan taktiikkaa MiG-29:ää vastaan ennen Persianlahden sotaa.

Yksi Luftwaffen MiG-29:tä jäi Yhdysvaltoihion elokuuhun 1992 saakka. Vuonna 1997 Yhdysvallat puolestaan osti Moldovalta 21 MiG-29-hävittäjää osana ohjelmaa, jonka tarkoituksena oli "vapauttaa" epävakaat valtiot edistyksellisistä aseista. Kaikkiaan MiG-29:tä oli ainakin 30 valtion käytössä. Neuvostoliiton romahduksen jälkeinen rahapula pakotti ilmavoimat tekemään kaksipaikkaisilla MiG-29:illä yleisölennätystä ulkomaisen valuutan keräämiseksi.

Flying Heritage Collectionin kaksipaikkainen MiG-29UB on peräisin Ukrainan ilmavoimista, joka poisti koneen käytöstään vuonna 2005. Kone ostettiin ja siirrettiin Yhdysvaltoihin. Kone entisöitiin ja pääsi uudelleensyntyneenä ensilennolle 23.1.2011 tunnuksella N29UB (Punainen 64). Koneella on lennetty sen jälkeen useaan kertaan ja ilmasta-ilmaan-kuvauksiin tarvittiin Norjan ilmavoimien entinen F-5B.

http://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset/77
 
Tämän jutun perusteella MiG-29 ei ollut aivan onnetonta itärautaa:
Tuosta linkistä löytyy monta muutakin ilmasota historiallisesti kiinnostavaa asiaa.


Siviili-MiG-29 lentää Yhdysvalloissa


Länsimaiset ilmailupiirit näkivät MiG-29-hävittäjän ensimmäistä kertaa Suomessa (Kuopion ilmailunäytöksessä 2.7.1986) ja sen jälkeen mm. Farnboroughissa 1988 ja Le Bourgetissa 1989, jolloin yksi MiG-29 tuhoutui lentoonlähdössä.

Yhdysvaltojen ilmavoimat pääsivät kokeilemaan MiG-29:tä vasta, kun Saksojen yhdistymisen jälkeen Luftwaffe sai käyttöönsä Itä-Saksan kalustoa. Luftwaffe laittoi kuntoon kaksi yksipaikkaista ja kaksi kaksipaikkaista MiG-29:ää. Koneilla lennettyjen testien tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Naton hävittäjät pärjäävät MiG-29:tä vastaan. Tulosten kerrotaan olleen shokki, sillä MiG-29:t ampuivat alas F-15- ja F-16-hävittäjät usein jo ennen, kuin näkivät vastustajansa tutkassaan. Kokemuksien perusteella onnistuttiin parantamaan taktiikkaa MiG-29:ää vastaan ennen Persianlahden sotaa.

Yksi Luftwaffen MiG-29:tä jäi Yhdysvaltoihion elokuuhun 1992 saakka. Vuonna 1997 Yhdysvallat puolestaan osti Moldovalta 21 MiG-29-hävittäjää osana ohjelmaa, jonka tarkoituksena oli "vapauttaa" epävakaat valtiot edistyksellisistä aseista. Kaikkiaan MiG-29:tä oli ainakin 30 valtion käytössä. Neuvostoliiton romahduksen jälkeinen rahapula pakotti ilmavoimat tekemään kaksipaikkaisilla MiG-29:illä yleisölennätystä ulkomaisen valuutan keräämiseksi.

Flying Heritage Collectionin kaksipaikkainen MiG-29UB on peräisin Ukrainan ilmavoimista, joka poisti koneen käytöstään vuonna 2005. Kone ostettiin ja siirrettiin Yhdysvaltoihin. Kone entisöitiin ja pääsi uudelleensyntyneenä ensilennolle 23.1.2011 tunnuksella N29UB (Punainen 64). Koneella on lennetty sen jälkeen useaan kertaan ja ilmasta-ilmaan-kuvauksiin tarvittiin Norjan ilmavoimien entinen F-5B.

http://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset/77

Yksi syy noiden moldovalaisten Fulcrumien ostamiseen pois markkinoilta oli ymmärtääkseni amerikkalaisten pelko koneiden päätymisestä Iranille.

http://www.armscontrol.org/print/267

The capability of 14 of the Russian made aircraft to deliver nuclear weapons, although disputed by Russian Defense Minister Igor Sergeyev, allowed the acquisition to be carried out under the Defense Department's Cooperative Threat Reduction (CTR) Program.

Tässä muuten varsin hyvä MiG-29 -lehtijuttu.

http://www.airspacemag.com/military-aviation/truth-about-mig-29-180952403/?no-ist
 
Oho, mielenkiintoinen lisädetalji tuohon muutaman päivän takaiseen museouutiseen.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/su..._kokoelmakeskuksen_rakentamista_vesivehmaalle

Ilmailumuseot suunnittelevat rakentavansa Vesivehmaan lentokenttäalueelle yhtisen kokoelmakeskuksen. Museot hakevat hankkeelle rahoitusta yhteistyössä. Tavoitteena on tuhansien neliöiden kokoisen lämpimän hallitilan rakentaminen.

Tulevan uudisrakennuksen tilloja käytetään ilma-alusten ja muiden kokoelmien säilyttämiseen. Uusi tila mahdollistaisi muuttuvien näyttelyiden rakentamisen huomattavasti nykyistä helmpommin.

Kokoelmakeskukseen keskitetään mahdollisesti myös mm. lentokoneiden entisöintiä. Vesivehmaan lentokenttä mahdollistaa entistä paremmin myös lentävän museokonelaivueen kehittämisen.

Suomen Ilmailumuseo toimii lentokoneita entisöivän Phil Lawtonin museokonehankkeessa yhteistyökumppanina ja asiantuntijana. Lawton pyrkii rakentamaan Suomeen lentävän museokonelaivueen.

Phil Lawtonin VL Viima

fias_15_su_1.webp
 
Oho, mielenkiintoinen lisädetalji tuohon muutaman päivän takaiseen museouutiseen.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/su..._kokoelmakeskuksen_rakentamista_vesivehmaalle

Ilmailumuseot suunnittelevat rakentavansa Vesivehmaan lentokenttäalueelle yhtisen kokoelmakeskuksen. Museot hakevat hankkeelle rahoitusta yhteistyössä. Tavoitteena on tuhansien neliöiden kokoisen lämpimän hallitilan rakentaminen.

Tulevan uudisrakennuksen tilloja käytetään ilma-alusten ja muiden kokoelmien säilyttämiseen. Uusi tila mahdollistaisi muuttuvien näyttelyiden rakentamisen huomattavasti nykyistä helmpommin.

Kokoelmakeskukseen keskitetään mahdollisesti myös mm. lentokoneiden entisöintiä. Vesivehmaan lentokenttä mahdollistaa entistä paremmin myös lentävän museokonelaivueen kehittämisen.

Suomen Ilmailumuseo toimii lentokoneita entisöivän Phil Lawtonin museokonehankkeessa yhteistyökumppanina ja asiantuntijana. Lawton pyrkii rakentamaan Suomeen lentävän museokonelaivueen.

Phil Lawtonin VL Viima

Katso liite: 8648
Hieno homma, vaikka tuntuu lähes unennäöltä.
Kyllä sitä Suomessa rahaa laitetaan hyvin paljon turhempaankin. Pistetään vaikka ooppera pariksi vuodeksi pakkolomalle, niin johan löytyis rahat ;).
Mitäs veikkaat, minkälainen voisi olla museolaivueen kokoonpano? Kotletti, Viima, Fouga nyt tulee ekaksi mieleen.
 
Hieno homma, vaikka tuntuu lähes unennäöltä.
Kyllä sitä Suomessa rahaa laitetaan hyvin paljon turhempaankin. Pistetään vaikka ooppera pariksi vuodeksi pakkolomalle, niin johan löytyis rahat ;).
Mitäs veikkaat, minkälainen voisi olla museolaivueen kokoonpano? Kotletti, Viima, Fouga nyt tulee ekaksi mieleen.

Harmi vaan että ilmailu ja sen historia kiinnostaa tässä maassa liian harvoja. Ei niitä varakkaita mesenaattejakaan montaa ole. Ymmärtääkseni sitten taas merimuseot ovat saaneet tukea laivanvarustajilta yms. ja ihan äskettäin luin, että Rallimuseota varten saatiin varat järjestymään kansalaiskeräyksellä. Tämä tulee vissiin Mobilian yhteyteen.

Korkeakulttuuria vaan pakkolomalle ja vapautuvia varoja voisi ohjata sen jälkeen näihin meitä kiinnostaviin projekteihin. :uzi:


Museokonelaivue olisi kieltämättä pirun kova juttu. Koostuisi realistisesti ajatellen varmaankin lähinnä lentokuntoisista koulukoneista. Näitä olisivat varmaankin tuo Lawtonin Viima ja sitten esim. lentokuntoiset Stieglitzit, näitähän vielä löytynee. Ja sääli että Gauntletin lopullinen maadoittaminen alkaa olla edessä lähitulevaisuudessa.

Fougat operoivat itsenäisesti (https://www.facebook.com/FougaMagisterTeamFinland/), kuten myös se lentävä DC-3. Lienee turha edes unelmoida että se tämän maan ainoa rullaus- ja (todnäk) lentokelpoinen Rissalan MiG-21 BIS vielä nousisi siivilleen.

Mutta hienoa, että tällaisiakin korkealentoisia ja umpihulluja ideoita vielä syntyy kuten lentävä Myrsky.

http://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset.html?195
 
Päräyttävää meininkiä Sveitsissä.

http://www.clindailes.ch/opv_mirage_eng.html

Dassault_Mirage_III_HB-RDF_J-2012.webp

Vuodesta 2008 lähtien ovat lentäneet siviilirekisterissä olevalla Sveitsin ilmavoimien entisellä kaksipaikkaisella Mirage III:lla.


Nettisivulla todetaan matkustajilta vaadittavista ominaisuuksista näin:

- Ikä: Väh. 18v

- Espace Passionin jäsenyys

- Lääketieteelliset paprut kondiksessa ja asiallisesti täytetty (kuin myös muut dokumentit)

- Pituus: Max. 193 cm

- Paino: Min. 48 kg, max. 104 kg

40-50 minuutin lento kustantaisi 15 000 Sveitsin frangia.
 
Mielenkiintoinen pikku-uutinen. NATOn Euroopan joukkojen komentaja Philip Breedlove haluaa legendaarisen Lockheed U-2:n vahvistamaan liittouman tiedustelukykyä Euroopassa.

http://siivet.fi/ajankohtaista/breedlove-u-2-tiedustelemaan-venajan-joukkoja/

Konetta tarvittaisiin ilmeisesti seuraamaan Venäjän sotilaallista aktiviteettia Baltian maiden tuntumassa. 21 kilometrin lentokorkeudelta näkisi erilaisilla sensoreilla jo pitkälle Äiti-Venäjän sisäpuolelle. U-2 olisi varmasti hyvä lisä RC-135 "River Joint" -koneille.
 
Päräyttävää meininkiä Sveitsissä.

http://www.clindailes.ch/opv_mirage_eng.html

Katso liite: 8676

Vuodesta 2008 lähtien ovat lentäneet siviilirekisterissä olevalla Sveitsin ilmavoimien entisellä kaksipaikkaisella Mirage III:lla.


Nettisivulla todetaan matkustajilta vaadittavista ominaisuuksista näin:

- Ikä: Väh. 18v

- Espace Passionin jäsenyys

- Lääketieteelliset paprut kondiksessa ja asiallisesti täytetty (kuin myös muut dokumentit)

- Pituus: Max. 193 cm

- Paino: Min. 48 kg, max. 104 kg

40-50 minuutin lento kustantaisi 15 000 Sveitsin frangia.
Minä en mahtuisi tuonne kyytiin. ;)
 
Etelä-Afrikan ilmavoimilla ei mene hyvin.

http://siivet.fi/ajankohtaista/etela-afrikka-saattaa-luopua-gripeneista/

Budjettia leikattiin 10% vuosilta 2016-17. Saattaa merkitä luopumista Gripeneistä tai Hawkeista.

Katso liite: 8711

Katso liite: 8712

Eipä mene vankasti. Jutun mukaan 5 Gripen-kuskia ja 7 Hawkille.. vai oliko toisinpäin..
Ilmeisesti suurta sotilaallista uhkaa ei koeta naapureiden taholta.
Ja mitäpä mahtaa Namibialla, Botswanalle, Zimbabvella, Mozambikilla ja Swasimaalla olla ilmaan laittaa?

etela-afrikan-kartta.jpg
 
Eipä mene vankasti. Jutun mukaan 5 Gripen-kuskia ja 7 Hawkille.. vai oliko toisinpäin..
Ilmeisesti suurta sotilaallista uhkaa ei koeta naapureiden taholta.
Ja mitäpä mahtaa Namibialla, Botswanalle, Zimbabvella, Mozambikilla ja Swasimaalla olla ilmaan laittaa?

etela-afrikan-kartta.jpg

Joo. Eipä Etelä-Afrikalla taida juuri olla potentiaalisia vihollisia lähiympäristössään. Toista oli vielä 80-luvulla kun Angolan taivaalla käytiin ihan kunnon ilmasotaa. E-A:n Mirage F1:t taisivat olla tuon maailmankolkan kovinta kalustoa. Kauppasaarron ja boikottien takia eivät saaneet koneisiin tutkaohjuksia, mutta ihan hyvin pärjäsivät lämpöhakuisillakin kuubalaisten MiGejä vastaan. Tosin oli heidän lentäjätkin kunnolla koulutettuja.

61_7_a1.webp

Kuvassa majuri Johann Venterin Miragen tykkikamerakuvaa. MiG-21 MF ottaa osumaa 30mm tykistä.

mirage_f1_cz_2nd_kill_saafpdc.webp

EDIT:


Hyvä historiapätkä konetyypistä.
 
Viimeksi muokattu:
Projekti etenee... hitaasti mutta vaajaamatta kuin raskas taisteluristeilija hiekkasarkalle.

f-35c-04-2016.jpg

Posted 4/4/2016

NAVAL AIR STATION PATUXENT RIVER, Md. (March 23, 2016) An F-35C Lighting II test aircraft piloted by Cmdr. Theodore Dyckman conducts the first separation of an AGM-154 Joint Stand-Off Weapon (JSOW) from an F-35 Joint Strike Fighter. (U.S. Navy photo by Dane Wiedmann)
 
Back
Top