Lentokoneita

Tämä olis kyllä uskomaton kokemus! Hävittäjän lentäminen kuulemma parasta mitä ihminen voi tehdä housut jalassa?!:D

Kyllä näin on. Olen kateellinen hävittäjälentäjille. Pojat saa lentää tosi kovia vehkeitä ja niille siitä vielä maksetaan!
Minä lentelen ultralla ja maksan itse. Aikoinani yritin sotilaslentäjän ammattiuralle, pääsykokeita en onnistunut läpäisemään.

Vaan lohduttaudun ajatuksella: lentäjä se ultralentäjäkin..;)
 
Kyllä näin on. Olen kateellinen hävittäjälentäjille. Pojat saa lentää tosi kovia vehkeitä ja niille siitä vielä maksetaan!
Minä lentelen ultralla ja maksan itse. Aikoinani yritin sotilaslentäjän ammattiuralle, pääsykokeita en onnistunut läpäisemään.

Vaan lohduttaudun ajatuksella: lentäjä se ultralentäjäkin..;)
Hei, tällainen on käynyt mielessä, että jos nykypäivän taidot per henkilö vietäisiin sota-aikaan niin...
Käsittääkseni jokaiselta silloin koulutetulta kysyttiin halukkuutta tiettyyn tehtävään, mutta toki armeija määräsi kuten tahtoi.
Mites sinä (nyt kai pitää palata 20-vee Ikaruksen ajatusmaailmaan :D:D), mihin olisit silloin ollut halukas, kun joka tapauksessa olet nyt lentäjäksi kelpoinen.
Eli olisit sota-aikaan de facto ollut lentäjä. Mikä olisi kiinnostanut: hävittäjät, pommikoneet vai tiedustelupuoli? Jokaisessa on puolensa.
Jonkinlainen käsitys omista taidoista verrattuna kollegoihin sinulla varmaan on, ja myös ikä on tuonut realismia arvosteluun. Mitä luulet? Llaivue 24, 34, Plaivue 42, Tlaivue 14 jne?
Minäkin olisin siihen aikaan pyrkinyt ilmavoimiin, eri asia tietysti olisinko päässyt ja mihin tehtävään ;).
 
Hei, tällainen on käynyt mielessä, että jos nykypäivän taidot per henkilö vietäisiin sota-aikaan niin...
Käsittääkseni jokaiselta silloin koulutetulta kysyttiin halukkuutta tiettyyn tehtävään, mutta toki armeija määräsi kuten tahtoi.
Mites sinä (nyt kai pitää palata 20-vee Ikaruksen ajatusmaailmaan :D:D), mihin olisit silloin ollut halukas, kun joka tapauksessa olet nyt lentäjäksi kelpoinen.
Eli olisit sota-aikaan de facto ollut lentäjä. Mikä olisi kiinnostanut: hävittäjät, pommikoneet vai tiedustelupuoli? Jokaisessa on puolensa.
Jonkinlainen käsitys omista taidoista verrattuna kollegoihin sinulla varmaan on, ja myös ikä on tuonut realismia arvosteluun. Mitä luulet? Llaivue 24, 34, Plaivue 42, Tlaivue 14 jne?
Minäkin olisin siihen aikaan pyrkinyt ilmavoimiin, eri asia tietysti olisinko päässyt ja mihin tehtävään ;).

Hauska jossitella, aikakonetta meillä ei ole:p Ehdottomasti ilmavoimiin ja hävittäjälentäjäksi Ll 24. Nuoren 20.v allekirjoittaneen näkö oli virheetön, kaukonäkö on vieläkin. Taipumuksia eniten hävittäjäkuskiksi. Omista taidoista on tuore tarkastuslentolausunto, ja ei siinä aivan paskaksi haukuta.
Ritarilentueessa,"Illu" ja Ikarus "Rillu" tai "P....u "..:D
 
Hauska jossitella, aikakonetta meillä ei ole:p Ehdottomasti ilmavoimiin ja hävittäjälentäjäksi Ll 24. Nuoren 20.v allekirjoittaneen näkö oli virheetön, kaukonäkö on vieläkin. Taipumuksia eniten hävittäjäkuskiksi. Omista taidoista on tuore tarkastuslentolausunto, ja ei siinä aivan paskaksi haukuta.
Ritarilentueessa,"Illu" ja Ikarus "Rillu" tai "P....u "..:D

ca4101_box.jpg

Ikarus lähettää Siipioravan manan majoille... Rinnakkaistodellisuudessa ennen vanhaan :D

Itsellä näkö ei ollut täysin virheetön, vaikka lukulasitkin sain vasta kesän alussa. Ehkä olisin päässyt tähystäjäksi, mene ja tiedä. Suunnistaminen sujuu, joten kai lentosuunnistamisenkin olisi oppinut. Ja upseeriksihan minut on katsottu kelvolliseksi.
Joten samassa rinnakkaistodellisuudessa jossitellaan ;). Olisit sitten suojannut minua. Sarja SA-kuvia:
39906_r500.jpg

Ja olis siinä tiettyä otetta ollut olla mukana paiskomassa näitä isänmaan raiskaajien niskaan :uzi:
120842_r500.jpg


Oletko muuten käynyt Onttolan kentällä tunnelmoimassa vanhoja konekorsuja/suojia? Yksihän on entisöity, ja oli oikein mielenkiintoista ajella pieniä metsäteitä ja löytää metsittyneitä korsunpaikkoja. Kun starttisuunnan tietää, niin arvaa korsujenkin sijainnin. Entisöidylle on opastus.
Käytiin vaimon kanssa siellä. Ehkä juuri tällä korsulla... Oli hienoa antaa historian tulla itseensä paikan päällä, kun mietti mitä kaikkea siinä tapahtunut. Joku kone vielä harjoitteli laskuja, joten äänitehosteetkin olivat hallussa :D.

120850_r500.jpg
 
Kyllä näin on. Olen kateellinen hävittäjälentäjille. Pojat saa lentää tosi kovia vehkeitä ja niille siitä vielä maksetaan!
Minä lentelen ultralla ja maksan itse. Aikoinani yritin sotilaslentäjän ammattiuralle, pääsykokeita en onnistunut läpäisemään.

Vaan lohduttaudun ajatuksella: lentäjä se ultralentäjäkin..;)
Minä pysyttelen näissä ja omat jalat turvallisesti maankamaralla.:p

20150924_173736_zpseqmivpno.jpg

20150926_151956_zpshpcowe8c.jpg
 
Onko kukaan kaynyt... tulee mieleen vanhat hyvat ajat siina kukkulalla Helsinki-Vantaa Lansi... tama on budjetillekin huomattavasti St. Maartenia ystavallisempi!!

 
Asiaa, jalkimmaisen videon Vulcan oli aarimmainen! Muistan tuon koottavana 80-luvun alusta, teippailin ne RAF-roundelit kylkeen ja olin kovin tyytyvainen saavutukseeni. Kone oli juuri pommittanut Stanleyn lentokenttaa ja faija (brittilainen, ei sotilaskoulutusta) ei meinannut pitaa nappejaan erossa liimausprojektista... ukko sitten jarjesti kesakuussa talonyhtion nurmikolla massiivisen grillimakkara & olut -henkisen voitonjuhlan (jonka saituudestaan huolimatta jopa kustansi itse!), mika sai naapurit ensin raapimaan paataan ja sitten liittymaan seuraan omine taydennys-lekkereineen :). Seurauksena tod. nak. espoolaisittain pari au-lasta ja yksi lieva rattijuopumus...

Jaanee Vulcan valitettavasti nakematta tulevaisuudessa, tosin koskaan ei tieda - Briteissa on massiivista harrastuneisuutta asiaan, ja rahaa ja napertelykykyakin sen verran etta eikohan tuollainen kaukalo saada viela ilmaan yksityisrahoituksellakin :D



MAAILMAN VENALAISIMMAN NAKOINEN LANSIKONE KOSKAAN!!
 

Liitteet

  • upload_2015-10-13_22-26-0.webp
    upload_2015-10-13_22-26-0.webp
    6.9 KB · Luettu: 1
Jaanee Vulcan valitettavasti nakematta tulevaisuudessa, tosin koskaan ei tieda - Briteissa on massiivista harrastuneisuutta asiaan, ja rahaa ja napertelykykyakin sen verran etta eikohan tuollainen kaukalo saada viela ilmaan yksityisrahoituksellakin :D


Valitettavasti tämä on mahtavan Vulcanin viimeinen lentonäytösvuosi.

http://www.vulcantothesky.org/history/end-of-flight-2.html


At the end of the 2015 flying season, Vulcan XH558 will land for the last time. By then, she will have far exceeded the 250 flying hours promised before her restoration and will have completed significantly more flying hours than any other aircraft of her type.

As a charity funded largely by XH558’s supporters, we are deeply aware of our responsibilities to those who support and pay for this magnificent aircraft, so have done everything we can to see whether another year might be possible. We have conducted a detailed evaluation of the factors that affect her continued flying life and, most critically, have taken advantage of the extended fatigue life to modify the way we fly her so that more engine life might be released. The results of our research have been discussed at the highest levels with those who influence the future of the last airworthy Vulcan.

Unfortunately, having evaluated a great many factors, the three expert companies on whom we depend – BAE Systems, Marshall Aerospace and Defence Group and Rolls-Royce, together known as the ‘technical authorities’ - have collectively decided to cease their support at the end of this flying season. Without that support, under Civil Aviation Authority regulations, we are prohibited from flying.

At the heart of their decision are two factors. First, although we are all confident that XH558 is currently as safe as any aircraft flying today, her structure and systems are already more than ten percent beyond the flying hours of any other Vulcan, so knowing where to look for any possible failure will become gradually more difficult. Second, maintaining her superb safety record requires expertise that is increasingly difficult to find. Our technical partners already bring specialists out of retirement specifically to work on XH558; a solution that is increasingly impractical for those businesses as the necessary skills and knowledge become distant in their collective memories.


This is an immensely sad decision for everyone who has worked so hard to return her to the skies and to keep her there. The decision is not about funding or parts supply, it is about mandatory third-party support; sadly it is one that Vulcan to the Sky Trust is not able to reverse.
 
I found a few pictures of the old girl against some nice tidal estuary backdrops (and Bristol...:()...

2D5D978F00000578-3270644-image-a-1_1444738427836.jpg


2D5D977100000578-3270644-image-a-3_1444738491661.jpg


2D5D979700000578-3270644-image-a-9_1444738622706.jpg


2D45813900000578-3270644-Farwell_The_world_s_last_flying_Vulcan_has_begun_its_final_tour_-a-14_1444738761513.jpg


2D45814200000578-3270644-The_Avro_Vulcan_which_saw_action_in_the_Falklands_was_piloted_by-a-15_1444738788953.jpg


"Nomen Est Omen"... historian romukoppaan molemmat, valitettavasti.
 
Vulcaniin liittyen, tässä varsin mainio dokkari 80-luvulta. Kuvaa kuuluisan 617 "padonmurtajalaivueen" viimeisiä lentoja Vulcan-kalustolla. Mukana Royal Air Forcen veikeiden perinteiden esittelyä. Mm. mekaanikkojen toimesta suoritettu lentomiehistön "kidnappaus" :)

 
Neuvostoliiton lentävä tukikohta Yakolev VVP-6:

yak_vvp-6.jpg


Massiivinen 49 metrin pituinen VVP6-helikopteri suunniteltiin yhteistoimintaan VTOL Yak38-koneiden kanssa, niiden liikkuvaksi tukikohdaksi. Valmistuessaan se olisi kyennyt kantamaan 6 kappaletta raskaita SA2- ilmatorjuntaohjuksia, polttoainetta, ruokaa, ammuksia ja tarvikkeita. Hirvityksessä oli yhteensä 24 turbofan-moottoria, jotka pyörittivät 6 roottoria. VVP-6 projekti kuitenkin keskeytettiin, Neuvostoliiton epäonnistuttua VTOL-koneiden kehityksessä.

SA2, kantama 45 km;

955px-Egyptian_S-75_SAM_transported_by_truck.JPEG
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top