Lentokoneita

Huh. Ei pääse edes kuittaamaan että "vain pakki puuttuu". Tuo lienee ajalta ennen monenkertaisia turvamääräyksiä. Huollon porukka saikin sitten jarrurempan.

Ei tuossa sen ihmeempää, reverssijarrutus. Eli ei jarruteta pelkillä pyöräjarruilla, vaan käännetään moottori puhaltamaan "ulostulevilla levyillä" eteenpäin. Lyhentää julmetusti laskukiitoa. Erityisen arvokas ominaisuus juuri Viggenin kaltaisessa koneessa, joka suunniteltiin alusta pitäen hyödyntämään maantietukikohtia.

Tässä havainnollistava kuva Panavia Tornadon moottorista.

a_Tornado-Turbine_1.webp

Matkustajakoneissa myös käytössä.

Klm_f100_ph-kle_arp.webp
 
Eli ei jarruteta pelkillä pyöräjarruilla, vaan käännetään moottori puhaltamaan "ulostulevilla levyillä"

Miten Jas Gripen, onko siinäkin reverssit vai riittäkö pelkästään laskussa pystyyn kääntyvien etu canardien aerodynaaminen jarrutus?
Sehän voi myös operoida lyhyiltä tien pätkiltä.
 
Short Video by Airman 1st Class Joshua Hoskins 3rd Combat Camera Squadron and Airman 1st Class Natalie Plas 1st Combat Camera Squadron

U.S. Air Force AC-130U Spooky gunship aircrew members from the 4th Special Operations Squadron prepare their aircraft for a close air support mission over Eglin Range, Fla., during Exercise Emerald Warrior 2016. Exercise Emerald Warrior 2016. Emerald Warrior 2016 is a U.S. Special Operations Command sponsored mission rehearsal exercise during which joint special operations forces train to respond to real and emerging worldwide threats.
 
1024px-An_acrobatic_figure_by_a_Sukhoi_Su-35_in_Paris_Air_Show_2013.jpg


 
Kun katselen Eurofighterin yleisilmettä tulee mieleen 1970-1980-luvun Neuvostoliitto. Jotenkin ankea.
fqCeChR.jpg


Ilmassa näyttää paremmalta ei kuitenkaan mikään kaunokainen.
wOPmiX8.jpg

MgvR0DI.jpg

8dUt5FF.jpg

a70brEa.jpg
 
Kävin perjantaina 13.5. Utissa katsomassa varuskunnan toimintanäytöspäivän. Tässä muutama tunnelmakuva tapahtumasta.

Lentonäytös alkoi Midnight Hawksien tämän vuoden ensimmäisellä esityslennolla. Ja tämän nimittäin huomasi. Lentokorkeus oli tavanomaista reilusti suurempi (oma arvio min. 500 metriä, ehkä enemmän). Muodostelman vaihdot käytiin tekemässä kaukana yleisöstä. Luvalla sanoen vaikutti pahasti keskeneräiseltä, kokeneena lentonäytöskävijänä uskaltaisin sanoa, että tylsä esitys.

1.webp


Ensimmäistä kertaa näin NH-90:n laukovan soihtuja. Sooloesitys oli vauhdikas ja lisäksi kahdella kopterilla suorittivat vielä erikoisjääkäreiden kuskaamisen kohteeseen, joka oli terroristien piilopaikka. Tänne sitten rynnäköitiin ja terot tuhottiin.

2.webp


Soolo oli todella hyvä. Vauhtia ja NH-90:n liikehtimiskykyä esiteltiin oikein kunnolla.

3.webp


Myös pieni ja ärhäkkä Hughes 500 pörräsi kuin viimeistä päivää.

4.webp

Mutta ilman muuta se kaikkein mielenkiintoisin ilmestys oli tietenkin ilmavoimien tämän vuotinen Hornet-soolo. En spoilaa sen isommin. Sanon vaan, että hieno oli. Räväkkyyttä riitti, joskin viimeisen parin kolmen vuoden aikana nähty "Kobra-liike" oli nyt jätetty kokonaan pois.

5.webp
 
Redigon onnettomuus Belgiassa 1988.

Kone pyörii pari kierrosta lattakierteessä. Siitä syöksykierteeseen ja näyttää jo oikenevan, muljahtaa kuitenkin uudelleen.
Jyrki Laukkanen toteaa kirjassaan Lentäjä Laukkanen, että onnettomuus johtui syöksykierteen huonosta oikeamisesta.

Belgian tutkijalautakunta päätyi lentäjän virheeseen koneen saadessa melkein puhtaat paperit.

Laukkasen mukaan kone matalalla oikaisuvedossa lähti kaatumaan voimakkaasti, mikä johtui koneen ominaisuudesta, missä se pyörähti rajusti tiukassa vedossa sakkauskohtauskulman lähellä. Jyrki Laukkanen toteaa -Lautakunta ei ollut koelentänyt konetta, minä olin.
 
Jyrki Laukkanen toteaa kirjassaan Lentäjä Laukkanen, että onnettomuus johtui syöksykierteen huonosta oikeamisesta.

Tuossa Jyrkin kommentissa olennaista on, että se koskee nimenomaan oikaisuvaiheessa tapahtunutta pyörähdystä jonka tutkijalautakunta oli ilmeisesti laittanut ohjaajan piikkiin. Jyrkikin oli kuitenkin ilmeisesti sitä mieltä, että kierre aloitettiin aivan liian matalalta.
 
Back
Top