Lentokoneita

Olisiko liikaa pyydetty jos meidän lentäjäpojilta tulisi samanlaisia videoita? :rolleyes:

En tiedä mitä tarkalleen haet, mutta HEKOP osalta on jo aloitettu Cold Blade harjoituksen yhteydessä. Eli kuvataan ihan oikeaa taistelutoimintaa eikä aina vaan tasaista vaakalentoa tai jotain taitolentoa. Ehkä jossain vaiheessa saadaan nähdä ILMAV puoleltakin
 
En tiedä mitä tarkalleen haet, mutta HEKOP osalta on jo aloitettu Cold Blade harjoituksen yhteydessä. Eli kuvataan ihan oikeaa taistelutoimintaa eikä aina vaan tasaista vaakalentoa tai jotain taitolentoa. Ehkä jossain vaiheessa saadaan nähdä ILMAV puoleltakin

Sitä juuri haenkin. Gopro pilotin päähän ja lentämään :D HUD-kuvaa näistä harjoituksista olisi myös mielenkiintoista nähdä. Ohessa esimerkki video (alkaa kohdasta 3:15)
 
Sitä juuri haenkin. Gopro pilotin päähän ja lentämään :D HUD-kuvaa näistä harjoituksista olisi myös mielenkiintoista nähdä. Ohessa esimerkki video (alkaa kohdasta 3:15)

Veikkasinkin että tarkoitit juuri tuota. Jotkut haluu hienoja kuvia ja toisille riittää räväkkä musiikki.

Toivottavasti noitakin tullaan vielä näkemään
 
Erikoinen videoklippi Itä-Saksan loppuajoilta vuodelta 1989. Yksi kansallisen lentoyhtiö Interflugin Il-62 -matkustajakoneista laskeutuu kirjaimellisesti keskelle peltoa. Todistaa ainakin sen, että neukkukoneet oli rakennettu kenttäkelpoisiksi. Ja patarautaa kun olivat, niin kestivät melkein minkälaista tahansa pahoinpitelyä ja väärinkäyttöä.

 
Osaavatko reservilaisveljet selittaa miten tama tapahtui? Eli massiivinen ilmanopeuden menettaminen, erittain voimakkaat kaannokset jne? Oliko kone jo palasina?

3465885E00000578-3598117-image-a-60_1463693240228.jpg
 
En ymmarra miten voi lentotasolla 3700 (11,27km) yllattaen vetaa 90-asteen kaannoksia yhtaan mihinkaan? Ilma-baarit on jo Everestin 8848m tasolla 30% merenpinnasta, eihan tuolla ole mihin tarttua...
 
Lisaksi kun sanotaan "it took a sharp turn..." ei ilmeisesti tarkoiteta koko pulkkaa..?
 
Erikoinen videoklippi Itä-Saksan loppuajoilta vuodelta 1989. Yksi kansallisen lentoyhtiö Interflugin Il-62 -matkustajakoneista laskeutuu kirjaimellisesti keskelle peltoa. Todistaa ainakin sen, että neukkukoneet oli rakennettu kenttäkelpoisiksi. Ja patarautaa kun olivat, niin kestivät melkein minkälaista tahansa pahoinpitelyä ja väärinkäyttöä.

Tuostapa tuli mieleen tapaus Prahasta syksyltä 89: Olimme palaamassa reissulta kotiin ja lentoasemalla kuulin aivan selvää mäntämoottorin säksätystä. Menin ikkunan ääreen vilkaisemaan ja Interflugin flygehän se siinä pyöritteli potkureitaan. Hiukan hämmästyin moista, en oikein osannut tuolloin odottaa mäntämoottorikonetta matkustajaliikenteessä. Valitettavasti en tunnistanut konemallia.
 
En ymmarra miten voi lentotasolla 3700 (11,27km) yllattaen vetaa 90-asteen kaannoksia yhtaan mihinkaan? Ilma-baarit on jo Everestin 8848m tasolla 30% merenpinnasta, eihan tuolla ole mihin tarttua...

Kyllä olettaa sopii, että korkealla kone reagoi hitaammin ohjainten poikkeutuksiin. Matkustajakoneeksi liikehtiminen on ollut erikoista, jotakin lennolla on mennyt pahasti pieleen. Myös tuo mahdollinen koneen hajoaminen ilmassa tulee helposti noista kiemuroista mieleen.
 
(väärä thread)
 
Viimeksi muokattu:
En olisi uskonut sanovani näin, mutta nyt sanon: On se sääli, ettemme ole Venäjän liittolainen! Thrust vectoroinnilla tehdään ihmeitä, katsokaa alta MiG-29M OVT Farnboroughssa (etenkin 3:30 eteenpäin).

 
En olisi uskonut sanovani näin, mutta nyt sanon: On se sääli, ettemme ole Venäjän liittolainen! Thrust vectoroinnilla tehdään ihmeitä, katsokaa alta MiG-29M OVT Farnboroughssa (etenkin 3:30 eteenpäin).


Toki komean näköistä aerodynamiikan lainalaisuuksien uhmaamista, mutta käytännössähän noilla on merkitystä vain lähitaistelutilanteissa. Nykypäivän ilmataistelu pyritään ratkaisemaan näköyhteyden ulkopuolelta. Ja jos kurvatappeluun asti joudutaan, on aika moni asia jo mennyt persiilleen.
 
Toki komean näköistä aerodynamiikan lainalaisuuksien uhmaamista, mutta käytännössähän noilla on merkitystä vain lähitaistelutilanteissa. Nykypäivän ilmataistelu pyritään ratkaisemaan näköyhteyden ulkopuolelta. Ja jos kurvatappeluun asti joudutaan, on aika moni asia jo mennyt persiilleen.

Hienoa ehkä lentonäytöksissä, oikeassa tappelussa not so much. Tuosta saisi sidewinder hyvänmaalin, niinkuin ampuisi haulikolla ladon seinään. Sama asia sen Pugachevin Cobran kanssa.
Ja kuten @Slammer tuossa edellä mainitsikin, energian tuhlaaminen on kuolemaksi.
 
Back
Top