Lentokoneita

Tuolta löytyi tällainen. Onko kyseessä ihan oikea kone, vai joku internetin trollaus? Infoa kun ei ole tarjolla juuri minkäänlaista.

post-462242-0-79395000-1406660660.jpg
 
Tämmöistä mietin Hornetin lento-ominaisuuksista, että ovatko Suomessa HN-pilotit joutuneet epäluonnolliseen lentotilaan, jota myös "putoavaksi lehdeksi" (falling leaf) kutsutaan ? Tietääkö kukaan tästä tarkemmin, että koskeeko tämä lentokoneen räpylästä lähteminen vain jotain tiettyä Hornetin alatyyppiä (alkusarjan A tai Suomessakin käytössä oleva C-malli) ? Vai onko kyseessä ihan tyypillinen lento-ominaisuus ? Ja sitten vielä lisäkyssäri, että onko tämä ilmiö myöhempien päivitysten myötä saatu kuriin vai vieläkö sitä ilmenee ?

Alkujaanhan F-18 suunniteltiin epästabiiliksi fly-by-wire -koneeksi ja sitä oli vaikea saada virheliikkeeseen.

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-18ab.htm

The F/A-18 configuration was found to be extremely resistant to spins. (The pilot was required to maintain prospin controls for over 20 sec to promote a spin.) When spins were entered, recovery could be effected very quickly. In the spin tunnel tests, the F/A-18 model demonstrated the best spin recovery characteristics of any modern US fighter (as had the YF-17 configuration). During the limited model tests for spins, the phenomenon known as "falling leaf" was not encountered, but it became a problem in operational usage.

The falling-leaf maneuver originated during World War I as a flight training exercise. In this exercise, pilots intentionally stalled the aircraft and forced a series of incipient spins to the right and left. The aircraft descends as it rocks back and forth, much as a leaf does falling to the ground. In the early 1980's, an unintentional falling-leaf mode surfaced as a severe out-of-control problem during developmental flight tests of the F/A-18A. The out-of-control falling-leaf mode is a highly dynamic mode where the aircraft oscillates so that it is very difficult to reduce angle of attack and recover. The term "alpha hang-up" was used to describe this problem with the F/A-18 and it was a key driver in estab-lishing the aft center of gravity and the maneuvering limits for the aircraft. During early operational use of the F/A-18, the falling-leaf mode was rarely encountered; however, by the early 1990's increasingly aggressive maneuvering had exposed a susceptibility to the falling-leaf mode with numerous incidents and losses of aircraft.

Videoita, jossa kone menee tuohon lentotilaan. Olennaista näyttää olevan, että lentäjä ei saisi enää omalla toiminnallaan pahentaa tilannetta, vaan antaa tietokoneelle ja ohjausjärjestelmälle aikaa korjata itse.


 
Voisiko olla kyse yliohjaamisen aikaansaamasta heilahteluliikesarjasta (PIO)?
Asiaa tuntematta ensimmäisenä tulisi mieleen ohjaamiseen käyttävän tietokonejärjestelmän ylikuormittumisesta.
En ole tuosta Hornetin kohdalla ennen kuullut.

Hornetin tietokonehan osaa käyttää tarvittaessa vaikka korkeusohjaamiseen sivuperäsintä riittävällä kallistuskulmalla. Kuski käskyttää konetta halutuista lentoradoista, mutta pilotti ei tiedä, mitkä ohjainpinnat (sivu- vai korkeusperäsin) koneen perässä liikkuu, tietokone hoitaa asian.
 
Voisiko olla kyse yliohjaamisen aikaansaamasta heilahteluliikesarjasta (PIO)?
Asiaa tuntematta ensimmäisenä tulisi mieleen ohjaamiseen käyttävän tietokonejärjestelmän ylikuormittumisesta.
En ole tuosta Hornetin kohdalla ennen kuullut.

Hornetin tietokonehan osaa käyttää tarvittaessa vaikka korkeusohjaamiseen sivuperäsintä riittävällä kallistuskulmalla. Kuski käskyttää konetta halutuista lentoradoista, mutta pilotti ei tiedä, mitkä ohjainpinnat (sivu- vai korkeusperäsin) koneen perässä liikkuu, tietokone hoitaa asian.

Ihan samaa minäkin ajattelin. Postasin vähän aikaa sitten tämän dokkarin mutta laitan uudelleen kun tässäkin näkyy tuo sama ilmiö. Noin suunnilleen kohdassa 27 min - 28 min 30 sek.


Hornet lähtee käsistä ja alkaa vaappua puolelta toiselle. Lähtötilanteessa nokka on ylhäällä ja nopeus tippuu todella alhaiseksi aina sinne 50 solmun tienoille. Tuossa täytyy vaan odottaa että nopeus kasvaa riittävästi ja kone oikenee itsestään. Ei siis ole viisasta alkaa heilutella ohjaussauvaa eikä peräsinpolkimia itse. Varmasti todella kakkamainen tilanne jos tuo virheliike tapahtuu matalalla.
 
Noin vuoden 2005 paikkeilla kaikkien käyttäjämaiden Hornetien FCC:t (Flight Control Computers) mm. Suomen, on päivitetty softalla V10.7, joka estää, että kone ei lähde niin herkästi "lapasesta", kuten ammattilaiset sanovat, esim. tähän "falling leafiin", joka muistuttaa puusta putoavaa lehteä. Ennen tuota parannusta Yhdysvalloissa menetettiin muistaakseni parikymmentä Hornetia joutumisesta "falling leafiin" eikä niillä ollut riittävästi korkeutta toipua tuosta lentotilasta.

Tiesi nimimerkki petekin Flightforumilla.
 
Noin vuoden 2005 paikkeilla kaikkien käyttäjämaiden Hornetien FCC:t (Flight Control Computers) mm. Suomen, on päivitetty softalla V10.7, joka estää, että kone ei lähde niin herkästi "lapasesta", kuten ammattilaiset sanovat, esim. tähän "falling leafiin", joka muistuttaa puusta putoavaa lehteä. Ennen tuota parannusta Yhdysvalloissa menetettiin muistaakseni parikymmentä Hornetia joutumisesta "falling leafiin" eikä niillä ollut riittävästi korkeutta toipua tuosta lentotilasta.

Tiesi nimimerkki petekin Flightforumilla.

Mielenkiintoisia nuo avioniikka & ohjelmistopäivitykset. Kuuleman mukaan tämä viimeisin suomalaisiin koneisiin asennettu mahdollisti, tai sanotaan että sallii lentäjille tiettyjä "älyttömiä" lentoliikkeitä. Hyvä esimerkki tästä on se isolla kohtauskulmalla ja pienellä nopeudella lennetty "Kobra." Jos en väärin muista, niin suurelle yleisölle se esiteltiin 2013 kesän lentonäytöksissä.
 
Kiitän @46S ! Tällaisten helmien linkkaaminen tänne on siis vaan todella kiitettävä suoritus! Katselen aika paljon juutuubasta näitä lentokonesuunnitteluaiheita vaan enpä ole törmännyt vastaavaan.
 
Speed & Angels


Todella kova dokkari. Mainiota Tomcat-tarinaa. Ja uskomaton tuon äijän tarina. Ammuttiin vahingossa lukioikäisenä käsiaseella naamaan. Kaiken järjen mukaan olisi pitänyt henki lähteä, toipui täysin ja pääsi toteuttamaan unelmaansa hävittäjälentäjänä ! :eek:
 

Onpas harvinaista. Ilmavoimat ei ole vuosien saatossa julkaissut kovin halukkaasti edes valokuvia ohjusammunnoista. Käsittääkseni kirjatkin missä näitä kuvia esiintyy on suunnilleen laskettavissa yhden käden sormilla ja nämä taitavat olla kaikki Jyrki Laukkasen käsialaa.

Joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla oli muuten jotain tarinaa, että meikäläiset kävivät ampumassa AIM-120:ä Ruotsissa Vidselin koealueella. Ja nämä olivatkin sitten ihan kunnon hys hys -hommia.
 
@tulikomento Ensimmäinen Hornet ammunta oli Vidselissä ja se oli muistaakseni samalla AIM-120C testiammunta (C5 tai C7) jossa Raytheon oli mukana, taisi olla 2000 luvun alkupuoliskoa. Thors Hammer harjoituksessa sitten viime vuonna lisää. AIM-9M kuten videossa tai -9X ammutaan toki Suomessakin. Eiköhän toi video ollu viimesimmästä Lohtajan harjoituksesta.
 
Back
Top