Lentokoneita

@tulikomento Ensimmäinen Hornet ammunta oli Vidselissä ja se oli muistaakseni samalla AIM-120C testiammunta (C5 tai C7) jossa Raytheon oli mukana, taisi olla 2000 luvun alkupuoliskoa. Thors Hammer harjoituksessa sitten viime vuonna lisää. AIM-9M kuten videossa tai -9X ammutaan toki Suomessakin. Eiköhän toi video ollu viimesimmästä Lohtajan harjoituksesta.

Vieläkö Amraamit käydään ampumassa Ruotsissa ? Vai onko tuo niin kallista lystiä ettei kovia ammuta lainkaan ? Hoidetaanko ne jotenkin simuloimalla tms. ? Sidewindereitä näemmä ammutaan kyllä.
 
Vieläkö Amraamit käydään ampumassa Ruotsissa ? Vai onko tuo niin kallista lystiä ettei kovia ammuta lainkaan ? Hoidetaanko ne jotenkin simuloimalla tms. ? Sidewindereitä näemmä ammutaan kyllä.

Veikkaisin että käydään. Ihan karttaa katsomalla selviää että Lohtajalla ainakin tila loppuu aika nopeasti kesken. NASAMSilla voidaan ampua Lohtajalla, mutta ohjuksen lentomatka onkin maasta laukaistuna murto-osa ilma-ammuntaan verrattuna.
 
Vietnamissa alasammuttu ja sotavangiksi jäänyt eversti evp. George "Bud" Day (k. 2013) pääsi 2011 vielä kerran lentämään F-100 Super Sabrella.


Samalla konetyypillä, jolla tämä lensi viimeiseksi jääneen sotalentonsa ennen sotavankeuttaan. Jotenkin vaan tällaisissa pätkissä minusta tiivistyy hyvin sotilasilmailun syvin olemus. Hienot ja taitavat lentäjät ja upeat lentokoneet. On tuo amerikkalainen Collins-säätiökin kehut ansainnut. Sotakonekalustoa löytyy WW2 warbirdeistä tuohon "Vietnam War Memorial Flightiin" (F-100, A-4 ja F-4)
 
Tässä muutama kuva lisää Eurofighterista.
qMrMEMa.jpg

DYTs62G.jpg

W8JDrAL.jpg

fy7ij4V.jpg

16612381463_2385ac50f8_o.jpg

7976732732_7c8b2213d2_o.jpg

5RuAgjl.jpg
 
Juttua neukkujen vuonna 1978 Rissalaan tekemästä laivuevierailusta. Kalustona oli tuolloin MiG-23 -koneet.

http://www.easternorbat.com/html/display_team_with_mig-23_eng.html

Vierailu on jäänyt mieleen, vaikka en poikasena koneita katsomassa käynytkään. Tuolloin kirjoiteltiin lehdissä, että konetyyppi on MiG-21 kaluston mahdollinen seuraaja myös meillä. No eipä tullut 23:sta eikä edes MiG-29:sta, YYA-sopimus pistettiin sittemmin sattuneista syistä roskakoriin.
 
Vierailu on jäänyt mieleen, vaikka en poikasena koneita katsomassa käynytkään. Tuolloin kirjoiteltiin lehdissä, että konetyyppi on MiG-21 kaluston mahdollinen seuraaja myös meillä. No eipä tullut 23:sta eikä edes MiG-29:sta, YYA-sopimus pistettiin sittemmin sattuneista syistä roskakoriin.

MiG-23 "Flogger" oli tosiaan tarjolla MiG-21 F:n seuraajaksi. Sitä ei valittu, koska neukkujen hintapyyntö oli korkea. Lisäksi kääntyväsiipinen kone arvioitiin liian monimutkaiseksi ja vaikeaksi. Olisi lisäksi tarvinnut aivan uudenlaisen huolto- ja ylläpito-organisaation kuin tutumpi MiG-21 BIS. Sitten oli jotain juttua, että varmaankaan ei edes oltaisi saatu sitä 23:n parasta versiota, vaan meille olisi tarjottu jotain vientiversiota / karvalakkimallia, jota neukut tuputtivat eri puolille maailmaa.
 
Mig-23:sen lempinimi jenkkien keskuudessa oli "hog" koska se oli niin epämiellyttävä lentää.

"Red Eagles" kirjaa lukemalla selviää myös että Groom Laken testeissä jenkit huomasivat MiG-23:sen alkavan hajoamaan käsiin silloin kun harjoiteltiin koiratappeluita.
 
Mig-23:sen lempinimi jenkkien keskuudessa oli "hog" koska se oli niin epämiellyttävä lentää.

"Red Eagles" kirjaa lukemalla selviää myös että Groom Laken testeissä jenkit huomasivat MiG-23:sen alkavan hajoamaan käsiin silloin kun harjoiteltiin koiratappeluita.

Joo. Kerrassaan mainio kirja. Mieleen jäi erityisesti yhden jenkkilentäjän kommentti 23:sta: "I ain't flying that piece of shit !" :)

MiG-23 oli kankea ja vaikeahko lentää, eikä monellakaan ollut hyvää sanottavaa kääntyväsiipisyydestä. Nopeahan se oli kuin mikä tosin. MiG-21 oli sen sijaan monen suosikki ja myös ketterä pieni MiG-17 saavutti amerikkalaisten suosion.

zSR5elU.webp
 
Viimeksi muokattu:
mukelo.jpg


http://www.lahdenilmasilta.fi/museo_mig15uti.html

Mielläkin oli muutamia "Mukeloita ". Kone oli varsin hyvä lentää ja sitä ajateltiin välityypiksi FM:m ja MiG-21:n väliin, siinä käytössä konetta ei kuitenkaan meillä käsittääkseni käytetty.

Tuohan se alkuperäinen käyttötarkoitus juuri oli, mutta kun kaksipaikkaiset MiG-21 U:t saatiin, niin tilanne muuttui. Kyllähän tämänkin jälkeen Mukelolla lennettiin Rissalassa ja Koelentueessa. Siellä sitä käytettiin mm. maalikoneena Drakenin tutka- ja asejärjestelmätesteissä 70-luvun alkupuolella.

MiG-21U_MK-103.webp
 
Sitten oli jotain juttua, että varmaankaan ei edes oltaisi saatu sitä 23:n parasta versiota, vaan meille olisi tarjottu jotain vientiversiota / karvalakkimallia, jota neukut tuputtivat eri puolille maailmaa.

Konditionaalit voi tiputtaa tästä, koska meille tarjottu kone oli tosiaan MiG-23MS, jossa oli mm. sama tutka kuin MiG-21BIS:ssä. Ei siis Suomen kannalta oikein mitään järkeä.

Mielläkin oli muutamia "Mukeloita ". Kone oli varsin hyvä lentää ja sitä ajateltiin välityypiksi FM:m ja MiG-21:n väliin, siinä käytössä konetta ei kuitenkaan meillä käsittääkseni käytetty.

Toki käytettiin ja myös sen jälkeen kun MiG-21U:t saatiin. Ne saapuivat 1965 ja Laukkasen kertoman mukaan MiG-15-välivaiheen poisjättämistä kokeiltiin ensimmäisen kerran hänellä vuonna 1970. Sitä en osaa sanoa missä vaiheessa se tipahti koulutusohjelmasta kokonaan (no, viimeistään 1977 kun Mukelot poistettiin).
 
Konditionaalit voi tiputtaa tästä, koska meille tarjottu kone oli tosiaan MiG-23MS, jossa oli mm. sama tutka kuin MiG-21BIS:ssä. Ei siis Suomen kannalta oikein mitään järkeä.



Toki käytettiin ja myös sen jälkeen kun MiG-21U:t saatiin. Ne saapuivat 1965 ja Laukkasen kertoman mukaan MiG-15-välivaiheen poisjättämistä kokeiltiin ensimmäisen kerran hänellä vuonna 1970. Sitä en osaa sanoa missä vaiheessa se tipahti koulutusohjelmasta kokonaan (no, viimeistään 1977 kun Mukelot poistettiin).

Muistatko / tiedätkö tarkemmin, mikä oli tilanne silloin 80-90 -lukujen taitteessa jolloin hetkellisesti puhuttiin MiG-29:n hankkimisesta ? Olen kyllä lukenut tuolloisen hävittäjähankinnan vaiheista ja muistikuvani on, että Fulcrumia ei edes oikein tosissaan edes harkittu (ainakaan ilmavoimien taholta). Syynä oli Neuvostoliiton tuolloinen myllerrys, eikä ollut mitään tietoa konetyypin valmistuksen jatkumisesta eikä oikein muustakaan. Sittenhän jos se olisi meille ostettu, olisi se pitänyt tietenkin modifioida kotimaassa länsimaisille avioniikka ym. standardeille.

Mutta itse kysymys siis, tarjosivatko neukut edes tuolloin ykkösversiota, vai oliko tarjolla karsittu malli, jota mm. Varsovan liiton maat saivat ?
 
Mutta itse kysymys siis, tarjosivatko neukut edes tuolloin ykkösversiota, vai oliko tarjolla karsittu malli, jota mm. Varsovan liiton maat saivat ?

Omiin korviini ei ole kantautunut mitään tarkempia tietoja ilmavoimille tarjotusta paketista. Kun asiaa miettii, niin tarkemman alatyypin puuttuminen on oikeastaan silmiinpistävää kun kaikista muista se on kerrottu.
Itänaapurilla on niin vahvat perinteet vientiversioista, että jos arvata pitää, niin todennäköisesti on tarjottu sellaista. Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että ostajaa ei oikein kiinnostanut ja myyjällä oli muutakin ajateltavaa, joten homma on saatettu hoitaa ns. vasemmalla kädellä. Se saattaa selittää jotain.
 
Back
Top