Lentokoneita

Mielenkiintoinen pätkä. Tulkitsin tuota niin, että fransmanni pääsi kerran ampuma-asemaan ip-ohjuksella (Fox-2) ja olisiko tuossa ihan lopussa yrittänyt päästä ampumaan tykillä. HUD-symboliikasta arvailin näin. Hyvin tuosta tulee ilmi miten rankkaa tuo kurvatappelun vääntäminen on. G-voimat jylläävät ja kuski puuskuttaa.

G lukema näkyy oikeassa reunassa. 8.4 aika alussa tuota pätkää, pilotti ähkii ihan tosissaan.
 
Näyttääkö Rafalen AoA-indikaattori asteita? Jenkkien sotilaskoneissahan käytetään yleensä mielivaltaisia yksiköitä.
 
Merijalkaväen everstiluutnantti evp. tarinoi siitä mitenkä 2010 osti Britanniasta itselleen käytetyn Sea Harrierin. Laittoi lentokuntoon ja tänä päivänä lentelee koneella näytöksissä eri puolilla jenkkilää.


Yllättävän helposti tuntui irronneen myös luvat ilmailuviranomaiselta (FAA).
 
Belgialainen telkkariohjelma jossa maallikkojuontaja opettelee lentämään kuukauden opiskelun jälkeen Boeing 737:lla.


Aluksi tämä tenttii teoriakurssin (kevennetty, sillä normaalisti koulutus kestää 3 vuotta) ja sen jälkeen opettelee lentämisen alkeet kevyellä Cirruksella. Simulaattorilla opetellaan 20-30 tuntia raskaan matkustajakoneen hallintaa. Sitten onkin jo aika suorittaa startti, matkalento ja lasku oikealla 737:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiintoisa tarina yllä.
Cirruksella 20h lennettyään 1. yksinlento. Kone on käsittääkseni varsin simppeli lentää, onnistuu kyllä.

737:n putkessa oli hivenen jännittynyt tunnelma ammattitaitoisesta muusta ohjaamomiehityksestä huolimatta:) eikä 1. lasku nätti ollutkaan, mutta hienosti kaveri klaarasi homman:salut:
 
Kiintoisa tarina yllä.
Cirruksella 20h lennettyään 1. yksinlento. Kone on käsittääkseni varsin simppeli lentää, onnistuu kyllä.

737:n putkessa oli hivenen jännittynyt tunnelma ammattitaitoisesta muusta ohjaamomiehityksestä huolimatta:) eikä 1. lasku nätti ollutkaan, mutta hienosti kaveri klaarasi homman:salut:

Tuohan meni niin, että kaverin piti suorittaa onnistunut startti Brysselin kentältä, lentää Oostenden kentälle ja suorittaa onnistunut touch and go ja sen jälkeen laskeutua takaisin Brysseliin. Hyvin näki että äijää kuumotti aika p*rkeleesti kun vasta kolmannella kerralla lennonopettaja hyväksyi sen touch and go:n. Hattua nostan minäkin miehelle. Hieno suoritus tavalliselta kaduntallaajalta.
 
Discovery Air on maailman suurin yksityinen hävittäjäkoneoperaattori.
2830059.webp

Ranskan ilmavoimien kaluston kevyempää päätä.
3859287.webp

Kollikissat ovat vielä voimissaan. Olisi unelmien täyttymys nähdä lennossa.
2846625.webp

USA:n armeijalla on vielä kaksi Troopshippiä.
3856457.webp

Taiwan on korvaamassa nämä Orioneilla.
3864453.webp
 
Discovery Air on maailman suurin yksityinen hävittäjäkoneoperaattori.
Katso liite: 10365

Ranskan ilmavoimien kaluston kevyempää päätä.
Katso liite: 10366

Kollikissat ovat vielä voimissaan. Olisi unelmien täyttymys nähdä lennossa.
Katso liite: 10367

USA:n armeijalla on vielä kaksi Troopshippiä.
Katso liite: 10368

Taiwan on korvaamassa nämä Orioneilla.
Katso liite: 10369

Mielenkiintoinen firma tuo Discovery Air. Kalustoon kuuluu myös Alpha Jet -suihkuharjoitushävittäjä.

http://www.discoveryair-ds.com/page?a=528

Tarjoavat konetyypillä mm. näitä palveluita:

Day and night Joint Tactical Air Controller (JTAC) training;
Adversary Support and Anti-Shipping Attack Training for Naval Forces;
“Red Air” Adversary Support for Fighter Forces, including large-scale coalition air exercises;
Air-to-Air Gunnery Target Tow; both circular and combat dart missions for Fighter Forces;
Electronic Warfare Training for Naval and Fighter `Forces.

Taisi olla Rissalan 2008 ADEX-harjoitus, jossa oli mukana brittiläisen firman elektronisen sodankäynnin erikoiskone Dassault Falcon.

g-frau-fr-aviation-dassault-falcon-20_PlanespottersNet_603495.webp
 
Liittyy aiheeseen joten linkkaan tahan ensimmaisen trailerin Clint Eastwoodin uuteen elokuvaan "Sully"... kas nain tehdaan A320:sta vesibussi. Hyvalta nayttaa!

http://www.imdb.com/title/tt3263904/?ref_=nv_sr_1

Sullylta ja perämieheltä oli aikanaan kova lentosuoritus tuo täydellinen mahalasku Hudson-jokeen ilman moottoritehoja. Lintuiskut veivät kaikki moottorit. perkeleen kanadanhanhet.

Eräs mielenkiintoinen mutta enempi traaginen tapahtuma oli samalla tavalla siviili-ilmailun puolella.
DC-10 kone teki pakkolaskun Sioux cityyn. United airlines lento 232.

Valitettavasti tuosta DC-10 koneesta tuhoutuivat kaikki ohjausakselit koska kaikki hydrauliikka menetettiin turbiinin hajoamisen takia.

Ainoa ohjaustapa joka säilyi vaikutti olleen siipimoottoreiden tehon lisäys tai vähentäminen tai vakiona pitäminen. Pakkolaskussa kone vissiin kiepsahti ympäri lopussa ja hajosi rungosta muutamaan osaan ja syttyi tuleen.

62,5% matkustajista selviytyi pakkolaskusta loppujalopuksi. Vaikea paikka näemmä lentäjille, mutta tuskimpa olisivat pystyneet parempaan, varsinkin kun hydrauliikka menetettiin totaalisesti.
 
Sullenbergerillä on mielenkiintoista asiaa Air France 447:n onnettomuudesta.


Amerikkalainen lentokapteeni vannoo Boeingin nimeen eikä arvosta Airbusin ohjaamojärjestelyjä.

Tämä on kyllä sellainen onnettomuus että en vain voi ymmärtää kuinka se on mahdollista. 75 kertaa kone varoittaa sakkauksesta ja silti pilotti kiskoo sauvaa taaksepäin, alkaa olemaan luotto lentäjiä kohtaan koetuksella.
 
Tämä on kyllä sellainen onnettomuus että en vain voi ymmärtää kuinka se on mahdollista. 75 kertaa kone varoittaa sakkauksesta ja silti pilotti kiskoo sauvaa taaksepäin, alkaa olemaan luotto lentäjiä kohtaan koetuksella.

Eikös tuon seurauksena ainakin onnettomuuslentoyhtiö tehostanut lentäjiensä koulutusta ? Back to basics, eli sakkauksen tunnistamiseen varmasti panostettiin lisää. Vähän kärjistetysti todeten, katastrofilta olisi vältytty jos lentäjät olisivat työntäneet ohjaussauvan eteen sen sijaan että vetivät taakse. Sekin olisi jo auttanut jos olisivat vain laskeneet irti ohjaimista, kone olisi pyrkinyt oikaisemaan itse itsensä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuon seurauksena ainakin onnettomuuslentoyhtiö tehostanut lentäjiensä koulutusta ? Back to basics, eli sakkauksen tunnistamiseen varmasti painostettiin lisää. Vähän kärjistetysti todeten, katastrofilta olisi vältytty jos lentäjät olisivat työntäneet ohjaussauvan eteen sen sijaan että vetivät taakse. Sekin olisi jo auttanut jos olisivat vain laskeneet irti ohjaimista, kone olisi pyrkinyt oikaisemaan itse itsensä.

Kyllä, moderni kone osaa lentää itse kun päästää ohjaimista irti, toki näitä tälläisiä onnettomuuksia on useampikin ja kaikki menee samalla kaavalla, tulee tekninen vika mikä ei vaikuta lentämiseen "mitenkään" se vain tarkoittaa sitä että ihmisen pitää lentää manuaalisesti, ihminen tekee virheen eikä ymmärrä korjata sitä ja kone tonttiin. Yleensä nämä tapahtuu matalalla ja aikaa ei vain ole, mutta tässä Air France 447:n tapauksessa oltiin maksimi lentokorkeudessa ja aikaa oli minuutti tolkulla ja ei ymmärretä silti virhettä!

Toki onhan se hieman eri lentää cessnaa kuin jumboa, mutta sitä suuremalla syyllä Back to Basics on paikallaan.

Tuollaistakin tilannetta varten kun nopeustieto katoaa on olemassa ihan ohje miten lennetään, nokka tiettyyn kulmaan ja kaasu tiettyyn asentoon ja kappas, kone lentää turvallisesti.
 
Sullylta ja perämieheltä oli aikanaan kova lentosuoritus tuo täydellinen mahalasku Hudson-jokeen ilman moottoritehoja. Lintuiskut veivät kaikki moottorit. perkeleen kanadanhanhet.

Eräs mielenkiintoinen mutta enempi traaginen tapahtuma oli samalla tavalla siviili-ilmailun puolella.
DC-10 kone teki pakkolaskun Sioux cityyn. United airlines lento 232.

Valitettavasti tuosta DC-10 koneesta tuhoutuivat kaikki ohjausakselit koska kaikki hydrauliikka menetettiin turbiinin hajoamisen takia.

Ainoa ohjaustapa joka säilyi vaikutti olleen siipimoottoreiden tehon lisäys tai vähentäminen tai vakiona pitäminen. Pakkolaskussa kone vissiin kiepsahti ympäri lopussa ja hajosi rungosta muutamaan osaan ja syttyi tuleen.

62,5% matkustajista selviytyi pakkolaskusta loppujalopuksi. Vaikea paikka näemmä lentäjille, mutta tuskimpa olisivat pystyneet parempaan, varsinkin kun hydrauliikka menetettiin totaalisesti.


Nykyaikaisissa koneissa on käsittääkseni järjestelmä mikä lentää "automaattisesti" pilotin haluamalla tavalla/suuntaan/korkeuteen pelkkiä moottoria hyödyntäen. Tuossa DC10 tapauksessa laskuun tultiin liian kovaa mikä on hyvin ymmärettävää mutta siinä kävi kyllä tuuri että noinkin moni selvisi hengissä.
 
Mustat laatikot kertovat osa 2:ssä on tarkasti tuo keissi.

Nopeustieto meni ja autopilotti kytki itsensä irti. Ohjaimissa ollut perämies vetämään sauvasta ja loppuuhan se vauhti lopulta.. STALL... varoitusta tuli yhtenä köytenä ja perämiehet veti vuorotellen sauvaa takastoppariin..

Lepovuorossa ollut kapteenikin kömpi rajun menon siivittämänä lopulta ohjaamoon. Jos kapteeni olisi ottanut ohjaimet, olisi hän tajunnut heti, että samperi pojat vetää sauvaa, mutta ohjaimiin hän ei tässäkään tilanteessa koskaan tarttunut. Ja sakkauksessa tultiin mereen.

Peruslentämisen taito olisi liikennelentäjilläkin erittäin suotavaa. Jollain pienemmällä härpäkkeellä ilman autopilottia peruslentämistä muutaman kerran vuoteen.

Yleensä liikennelentäjäksi edetään nimenomaan näistä yleisilmailu laitteista ja pääosa piloteista onneksi osaa.

Tässä tapauksessa kaksi nuorta ja kokematonta perämiestä ohjaimissa ja välinpitämätön kapteeni riitti tapattamaan koko koneellisen.
 
Back
Top