Lentokoneita

Tässäpä ilmeisen harvinaista pätkää. Kuvattu vuonna 93. Flygvapnetin Maalinhinauslaivueen (Målflygdivision) toimintaa. Tässä ensimmäisessä videossa porukkaa lennätetään Caravellen kyydissä valmistelemaan tulevaa leiriä. Ja sitten nähdään harvinaista pätkää maalilaitteista ja Saab 32 Lansen -maalinhinauskoneista.



Lansen ja Viggen muodostelmassa


Meren päällä maalilennolla

 
Dokumentti siitä miten Ruotsissa kunnostettiin 90-luvun alussa lentokuntoon J 29 Tunnan. Tämä "keltainen Rudolf" on ainoa lentävä yksilö maailmassa.

Osat 1-3 löytyvät myös, mutta varsinaista restaurointia ja ensimmäistä koelentoa käsitellään osissa 4-5.


 
Sukhoi Su-47 Maakotka



http://www.netti.fi/halle/planes/rus/s-37.htm
Aikaisemmin tyyppinumerolla S-32 tunnettu S-37 Berkut / Golden Eagle on Sukhoin suunnittelutoimiston ehdotus MFI:ksi (Mnogo-funktsional'ny Frontovoy Istrebitel) eli monikäyttöiseksi etulinjan hävittäjäksi. Se on epätyypillinen, canardeilla ja eteenpäin viistoilla siivillä (FSW - Forward Swept Wing) varustettu ratkaisu. Koneessa on kuitenkin yhä korkeusvakaajat, jotka ikäänkuin jatkuvat siipien takareunoista. Tätä tavallaan kolmea eri siipiparia käyttävää konfiguraatiota kutsutaan nimellä "tandem triplane". Koneessa käytetään myös suihkusuuntausta ja se on tällä hetkellä mahdollisesti maailman ketterin kaartotaistelukone, joka häviää läntisille vastineilleen vain häiveominaisuuksiensa osalta. Nämä "stealth" -ominaisuudetkin on kuitenkin otettu huomioon mm. käyttämällä tutkasäteitä imeviä materiaaleja ja kantamalla osa aseistuksesta rungon sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Venäläisten piti ihan itse saada kokeilla ~10-vuotta jenkkiä jäljessä, miksi tuo FSW järjestely ei sittenkään ollut mikään kovin potentiaalinen ratkaisu hävittäjässä?
 
Montakohan ohjusta tuonne mahtuu sisälle?

bV8NBzx.png
 
Viimeksi muokattu:
Videolla ja kuvilla ryyditetty juttu siitä, miten kesällä 2014 muuan USMC:n AV-8 Harrier -kuski laskeutui onnistuneesti USS Bataanin kannelle ilman nokkapyörää.

https://www.warhistoryonline.com/military-vehicle-news/harrier-pilot-lands-on-stool.html

Jenkeillä on näköjään ihan tuota varten olemassa iso penkki, joka käydään viemässä lentokannelle. Jos nokkapyörä ei tule ulos, niin kuski tähtää koneen nokan sitten tuohon penkkiin.
 
Osaavatko tietäjät @Ikarus ja @tulikomento kertoa miten tämä Bolivia-Kolumbia -turmakone pysyi näin kasassa? Seitsemän saatiin elossa ulos, yksi kuoli myöhemmin vammoihinsa. 56 kuollutta, ml. pilotit. Yrittivät ymmärtääkseni dumpata polttoainetta paluukierrolla kentälle, kun kone osui tonttiin.

Kevyt/ pieni kone, joten alhainen lähestymisnopeus?

3ADA64D600000578-3980974-image-a-110_1480424972606.jpg
 
Osaavatko tietäjät @Ikarus ja @tulikomento kertoa miten tämä Bolivia-Kolumbia -turmakone pysyi näin kasassa? Seitsemän saatiin elossa ulos, yksi kuoli myöhemmin vammoihinsa. 56 kuollutta, ml. pilotit. Yrittivät ymmärtääkseni dumpata polttoainetta paluukierrolla kentälle, kun kone osui tonttiin.

Kevyt/ pieni kone, joten alhainen lähestymisnopeus?

3ADA64D600000578-3980974-image-a-110_1480424972606.jpg
8de974f5d1ac464c88885928251e7a40.jpg

Mikä lieneekään onnettomuuden syy, se selviää aikanaan. Mielestäni kone on pahasti päreinä, ihme että yksikään selvisi.
Tuo kuvassa oleva koneen peräosa ei ole syttynyt tuleen. Useimmiten onnettomuuksissa selvinneet ovat istuneet koneessa juuri takaosassa konetta.

Valmisteltu pakkolasku hankalaan maastoon. Pilotit ehtivät trimmata koneen laskuasuun (laskusiivekkeet) sekä laskeutumis nopeuteen. Syy miksi edes muutama selvisi. Yleisesti ottaen koneen lähtiessä ''lapasesta'' tai kun törmätään matkanopeudella, henkiinjääneistä ei ole.
Tämä siis puhtaasti omaa arvailua onnettomuudesta, tiedoilla mitkä on käytettävissä.

”Näyttää siltä, että lentokoneesta loppui polttoaine”, onnettomuuskaupungin läheisen La Cejan kaupungin pormestari Elkin Ospina kertoi uutistoimisto AFP:lle.
http://www.hs.fi/urheilu/art-2000004885845.html
 
Ai jaha... katselin noita 'kellukkeita' tossa siipien alla ja ymmärsin ihan väärin koneen lasku-position. Mutta todella merkittävää että 6 henkilöä jäi henkiin, tuollakin maailmansuunnalla näitä onnettomuuksia tulee, varsinkin TAM:lle Brasiliassa, jolla olen itsekin lentänyt häntä koipien välissä...

http://www.airsafe.com/events/airlines/tam.htm

Muutamia kuperkeikkoja on...:confused:.
 
Draken on mukava kone lentää, toteaa kapteeni Lars Martinsson. Historialentueen heput ovat käyneet ulkoiluttamassa DK:ta ja Viggeniä vielä ennen talviteloille laittoa. Ensi vuonna sitten Lansenin pitäisi vielä liittyä konevahvuuteen.

http://www.smp.se/vaxjo/har-landar-viggen-och-draken/

Draken oli sikäli moderni, että sivuperäsinohjausta hoiti autopilotti. Sitä lennettiin pääosin pelkällä sauvalla.
Toisin kuin esim. MiG-21, jota piti suurilla kohtauskulmilla tiukassa liikehdinnässä polkea kuin urkuja:)

Tosin tuossa jutussa mainitaan, että oikeita lentoarvoja (kohtauskulma, nopeus jne.) piti tarkkailla Drakenillakin lennettäessä jatkuvasti.
 
Draken oli sikäli moderni, että sivuperäsinohjausta hoiti autopilotti. Sitä lennettiin pääosin pelkällä sauvalla.
Toisin kuin esim. MiG-21, jota piti suurilla kohtauskulmilla tiukassa liikehdinnässä polkea kuin urkuja:)

Tosin tuossa jutussa mainitaan, että oikeita lentoarvoja (kohtauskulma, nopeus jne.) piti tarkkailla Drakenillakin lennettäessä jatkuvasti.

Jep. Juurikin noin. Tuosta itse kuskista sen verran, että minulla on DVD:nä ruotsalainen dokkari Drakenista, joka on 90-luvun lopulta. Siinä tuo sama kaveri kertoo, että hän aloitti Viggen -lentäjänä, mutta vielä 90-luvun puolivälissä siirtyi Drakeniin. On ilmeisestikin yksi niistä oletettavasti harvoista piloteista, jotka koulutettiin ristiin molemmille konetyypeille.
 
Mitä ainetta se DK:n starttipolttoaine oli? Ite en joutunut kuin sen käryn kanssa tekemisiin pari kertaa, mutta itse ainetta en käsitellyt.
 
LaMian lento 2933 tilauslento São Paulosta Brasiliasta Santa Cruzin kautta Medellíniin Kolumbiaan:
Lentoajaksi oli lentosuunnitelmaan merkitty 4:22 tuntia ja koneen toiminta-ajaksi sama 4:22 tuntia, ei yhtään varapolttoainetta. :confused:
Ihmettelen myös, miten plaani meni läpi..
Kone pistettiin kierrokseen holdingiin ja lentäjä ei saanut ajoissa suutaan auki, että viimeisillä tipoilla lennetään..
Nähtävästi ilman odotuksessa kiertelyä laskuun olisi tultu.

Onnettomuuden syy on koneen päällikön täydellinen ammattitaidon puute. Riittävä varapolttoaine on AINA oltava mukana ja välilasku tekemällä sitä olisi saatu. Koneen päällikkö oli osakas lentoyhtiössä, tämä oli luullakseni vaikuttamassa typerään päätökseen yrittää ilman lisätankkausta. Välilasku aiheuttaa lentoyhtiölle kuluja.
 
TSR-2 - ääntä nopeampi ydinpommittaja


https://fi.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
BAC TSR-2 on kahdella suihkumoottorilla varustettu brittiläinen taktinen tiedustelu- ja pommituskone. Konetyypin suunnittelija ja aiottu valmistaja oli British Aerospace Corporation (BAC).Koneesta valmistui täysin lentäväksi ja testikäyttöön kuitenkin pelkkä prototyyppiversio (XR219), 22 aihion (engl. airframe) ohella. Se ei onnistunut täyttämään täysin sille asetettuja odotuksia. Moottorit olivat tyyppiä Bristol-Siddeley Olympus. Konstruktiona olivat ylätasoiset deltasiivet, joissa alaspäin kääntyvät winglet-kärjet. Peräsinten muotoilu oli perinteinen, eikä niissä ollut erityisiä poikkeuksia.

Koneelle asetettiin tavoitteeksi lentää ainakin 40 000 jalan eli 12 000 metrin korkeudella, ja jossa enemmän kuin 2.0 Machin luvun nopeudella. Pommitustehtävissä tavoitteeksi asetettiin, matalalennolla tehtävät taktiset, myöhemmin myös strategiset (megatonni-luokan) ydinpommitukset 1.3 Machin nopeudella.

Kone olisi kyennyt kuljettamaan koneen sisäisenä pommilastina joko noin 2 700 kg konventionaalisia räjähdepommeja taikka 2 kappaletta WE-177 A/B-tyypin ydinpommeja. Ulkopuolisissa ripustimissa kyettiin kuljettamaan puolustusaseistuksena ilmataisteluohjuksia. Aseistusta yhteensä enintään 4 500 kg, josta 1 800 kg asekuormaa ulkoisesti siipien ripustuskiinnikkeissä.

BAC TSR-2:n kehittelytyö alkoi 1950-luvun lopulla (tarkemmin: v. 1958 aikana). Koneen ensilento koitti 27. syyskuuta 1964.

Konetyypin käytön hylkääminen merkitsi käytön pidentymistä eli jatkoaikaa monelle muulle Kuninkaallisten ilmavoimien konetyypille, muiden muassa V-pommittajille. Ne eivät äänen nopeutta ylittämään kyenneet. BAC TSR-2 jakoi jokseenkin vastaavanlaisen kohtalon, yhdessä Avro Canada CF-105 Arrow:n kanssa. Rynnäkköpommittajan paikan otti lähinnä Blackburn Buccaneer, sekä toissijaisesti myös SEPECAT Jaguar.

3325265834b29cd5fd8eedf14729087e.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top