TSR-2 - ääntä nopeampi ydinpommittaja
https://fi.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
BAC TSR-2 on kahdella
suihkumoottorilla varustettu
brittiläinen taktinen
tiedustelu- ja
pommituskone. Konetyypin suunnittelija ja aiottu valmistaja oli
British Aerospace Corporation (BAC).Koneesta valmistui täysin lentäväksi ja testikäyttöön kuitenkin pelkkä prototyyppiversio (XR219), 22 aihion (engl.
airframe) ohella. Se ei onnistunut täyttämään täysin sille asetettuja odotuksia. Moottorit olivat tyyppiä Bristol-Siddeley Olympus. Konstruktiona olivat ylätasoiset
deltasiivet, joissa alaspäin kääntyvät
winglet-kärjet. Peräsinten muotoilu oli perinteinen, eikä niissä ollut erityisiä poikkeuksia.
Koneelle asetettiin tavoitteeksi lentää ainakin 40 000 jalan eli 12 000 metrin korkeudella, ja jossa enemmän kuin 2.0
Machin luvun nopeudella. Pommitustehtävissä tavoitteeksi asetettiin, matalalennolla tehtävät taktiset, myöhemmin myös strategiset (megatonni-luokan) ydinpommitukset 1.3 Machin nopeudella.
Kone olisi kyennyt kuljettamaan koneen sisäisenä pommilastina joko noin 2 700 kg konventionaalisia räjähdepommeja taikka 2 kappaletta
WE-177 A/B-tyypin
ydinpommeja. Ulkopuolisissa ripustimissa kyettiin kuljettamaan puolustusaseistuksena
ilmataisteluohjuksia. Aseistusta yhteensä enintään 4 500 kg, josta 1 800 kg asekuormaa ulkoisesti siipien ripustuskiinnikkeissä.
BAC TSR-2:n kehittelytyö alkoi
1950-luvun lopulla (tarkemmin: v.
1958 aikana). Koneen ensilento koitti
27. syyskuuta 1964.
Konetyypin käytön hylkääminen merkitsi käytön pidentymistä eli jatkoaikaa monelle muulle Kuninkaallisten ilmavoimien konetyypille, muiden muassa
V-pommittajille. Ne eivät
äänen nopeutta ylittämään kyenneet. BAC TSR-2 jakoi jokseenkin vastaavanlaisen kohtalon, yhdessä
Avro Canada CF-105 Arrow:n kanssa.
Rynnäkköpommittajan paikan otti lähinnä
Blackburn Buccaneer, sekä toissijaisesti myös
SEPECAT Jaguar.