Lentokoneita

Mitä ainetta se DK:n starttipolttoaine oli? Ite en joutunut kuin sen käryn kanssa tekemisiin pari kertaa, mutta itse ainetta en käsitellyt.

Taisipa olla isopropyylinitraattipanos, jolla moottori käynnistettiin.


Jep https://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_nitrate

Kappas. Oli muuten tuttuja kavereita tuolla videolla :)

Isopropyylinitraatti tunnettiin myös termillä nesteruuti / nestemäinen ruuti.

Sitä säilytettiin erillisessä teräskontissa, vaikka räjähdysvaara olikin ilmeisesti kohtuu vähäinen.

Ainetta säilytettiin tynnyrissä rullatelineessä, joka oli varustettu teräsletkulla ja manuaalisella pumpulla.

Tynnyri rullattiin koneen nokkatelinetilan alle, letku kiinni ja sitten pumpattiin starttimoottorin säiliö täyteen. Ainetta ei sinänsä mennyt paljoa. Ehkä joitakin litroja.

Aine oli monella tapaa vaarallista ja haitallista. Tuoksu oli jännällä tavalla samaan aikaan makean täyteläinen ja kitkerä.

Nesteruudin täyttö koneisiin, tai itse tynnyrin täyttö isommasta tynnyristä eivät olleet kenenkään lempihommia.

---

Toinen homma, johon ei vapaaehtoisia tahtonut oikein löytyä, oli kaasupullojen vaihto. Kaasupullot kulkivat platalla omissa kärryissään kätevästi. Mutta tyhjentyneen vaihtaminen täyteen oli ikävä operaatio.

Kaasusäiliöitä säilytettiin toisessa erillisessä teräskontissa. Talvella, kun oli esim. 30 astetta pakkasta, joutui ensin raivaamaan tiensä kontille. Ja sitten poimimaan sieltä kaasupullon syliin, kantamaan ulos ja asettelemaan kaasupullo rullatelineeseen. Ja sitten liittämään venttiilit. Kaasupulloa oli pakko käsitellä varovasti, ja kun se oli -30 asteinen, se oli penteleen kylmä, ja sitä oli ikävä asetella telineeseen ilman että sormet musertuivat. Täysinäisen pullon paino oli ilmeisesti Agan sivujen perusteella jostain 50 ja 90 kilon väliltä.
 
Jep https://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_nitrate

Kappas. Oli muuten tuttuja kavereita tuolla videolla :)

Isopropyylinitraatti tunnettiin myös termillä nesteruuti / nestemäinen ruuti.

Sitä säilytettiin erillisessä teräskontissa, vaikka räjähdysvaara olikin ilmeisesti kohtuu vähäinen.

Ainetta säilytettiin tynnyrissä rullatelineessä, joka oli varustettu teräsletkulla ja manuaalisella pumpulla.

Tynnyri rullattiin koneen nokkatelinetilan alle, letku kiinni ja sitten pumpattiin starttimoottorin säiliö täyteen. Ainetta ei sinänsä mennyt paljoa. Ehkä joitakin litroja.

Aine oli monella tapaa vaarallista ja haitallista. Tuoksu oli jännällä tavalla samaan aikaan makean täyteläinen ja kitkerä.

Nesteruudin täyttö koneisiin, tai itse tynnyrin täyttö isommasta tynnyristä eivät olleet kenenkään lempihommia.

---

Toinen homma, johon ei vapaaehtoisia tahtonut oikein löytyä, oli kaasupullojen vaihto. Kaasupullot kulkivat platalla omissa kärryissään kätevästi. Mutta tyhjentyneen vaihtaminen täyteen oli ikävä operaatio.

Kaasusäiliöitä säilytettiin toisessa erillisessä teräskontissa. Talvella, kun oli esim. 30 astetta pakkasta, joutui ensin raivaamaan tiensä kontille. Ja sitten poimimaan sieltä kaasupullon syliin, kantamaan ulos ja asettelemaan kaasupullo rullatelineeseen. Ja sitten liittämään venttiilit. Kaasupulloa oli pakko käsitellä varovasti, ja kun se oli -30 asteinen, se oli penteleen kylmä, ja sitä oli ikävä asetella telineeseen ilman että sormet musertuivat. Täysinäisen pullon paino oli ilmeisesti Agan sivujen perusteella jostain 50 ja 90 kilon väliltä.

Täsmälleen samoja tuntoja olen kuullut tuttavaltani, joka on evl evp. ja entinen DK-kuski. :)
 
Anteeksi jos jo ollut, mutta tämä on äärimmäinen video... lopussa "Kapteeni" Jäämeri ja Ilmari Juutilainen Hornettia tarkastamassa. Kaksinkertainen Mannerheim risti ritari vaatii kapteenia näyttämään missä se tykki oikeastaan on... loistavaa!
ps. kuulostaa muuten ihan veljeltään kun juttelee. Lopputulos vaan eri, mutta sankareita kaikki.


Ja vielä lopussa allekirjoituksia antaessa toteaa: "Käsi vapisee ku Kekkosen omatunto"...
 
Viimeksi muokattu:
Puolalainen PZL 130 Orlik on Puolan ilmavoimien käyttämä kaksipaikkainen potkuriturbiinilla varustettu koulukone. Muistuttaa minusta jotenkin Redigoa.

DSC01793-1024x682.webp

Varmasti omassa luokassaan ihan pätevä kone, kun polskeilla on myös oma taitolentoryhmänsä, joka lentää juuri tällä tyypillä.

dsc.webp
 
Flak Kanone 88 ja mersuja sekä stukia Lapissa jatkosodassa. Saksalainen marssiääni ainoastaan.


HARVOIN näkee nykyään että turistit jahtaa avomersulla poroja pois kiitoradalta :).

ps. aika kokemattomia noi peipsijärven sakemannit, tulenavaus luvattoman kaukaa..
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisen Il-112 koneen runko alkaa olemaan valmiina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-112

zT-2nRnr7SU.jpg

VsqiyfjdiBc.jpg

Yf_3fd3jeqw.jpg

dD7jceSxwPM.jpg

EVYVy-kY_JY.jpg
 
Flak Kanone 88 ja mersuja sekä stukia Lapissa jatkosodassa.

Eipä ihme, että saksalaiset saavutti itärintamalla tähtitieteellisiä ilmavoitto määriä.
Pätkässä on parinkin kohtaa, jossa Mersu tulittaa putket punaisena suoraan takaa pommikonetta ja toisessa otossa hävittäjää.
Ei kummaltakaan pienintäkään väistöliikettä, viivasuoraa lentoa vaikka murkulat rapisee rungossa ja moottorissa.:confused:

Vain täydellinen idiootti tai aloittelija lentää noin. Suotta ei punalentäjien koulutusta muistelmissa sodan jälkeen ole moitittu.
Vasili B. Emelianenko, IL-2 lentäjä, toteaa muistelmissaan Sturmovik-lentäjä, että aloittelijat olivat todellisessa pulassa jos parvenjohtaja ammuttiin alas.
He eivät osanneet edes takasin kotikentälle.

http://www.koalakustannus.fi/pdf/Koala_lukunayte_127.pdf
 
Tämä on vuodelta 2014, mutta laitanpa silti. Pätkän alussa Kimi tarkastaa ilmavoimien MiG-21:n ja MiG-29:n operointia varakentältä. Sitten lisää lentelyä noin 14 minuutin kohdilla.


Tuo selostajaeukko saa minut aina hymyilemään. Miksei meillä tule vastaavanlaista ohjelmaa telkusta päivittäin ? Olisi metkaa katsella miten Sale tekisi tarkastuksia ilmavoimien eri tukikohtiin ja kuinka tämä katselisi asiantuntijan elkein Hornetien ja Hawkien lentoa. Saisi p*rkele kerrankin Yle-verolle vastinetta. :)
 
Tuo selostajaeukko saa minut aina hymyilemään. Miksei meillä tule vastaavanlaista ohjelmaa telkusta päivittäin ? Olisi metkaa katsella miten Sale tekisi tarkastuksia ilmavoimien eri tukikohtiin ja kuinka tämä katselisi asiantuntijan elkein Hornetien ja Hawkien lentoa. Saisi p*rkele kerrankin Yle-verolle vastinetta. :)

Aivan.:) Kuten tiesitte, Suuri Johtaja on myös itse taitava pilotti. The Best, Ace of Aces. Käy vähän näyttämässä tässä pojille, kuinka Cessnalla lennetään.
Tuon selostajan itkunsekaisen ihailun, hurmoksen ja paatoksen saaminen selostuksen on mestariteos.:D

 
Aivan.:) Kuten tiesitte, Suuri Johtaja on myös itse taitava pilotti. The Best, Ace of Aces. Käy vähän näyttämässä tässä pojille, kuinka Cessnalla lennetään.
Tuon selostajan itkunsekaisen ihailun, hurmoksen ja paatoksen saaminen selostuksen on mestariteos.:D


Mikähän laiton Cessna-kopio tuo mahtoi olla ? Huvittavaa myös tuo pullukan ympärillä hääräävä hännystelijäsakki, joka kynät sauhuten tekee koko ajan muistiinpanoja.
 
Back
Top