tulikomento
Supreme Leader
Löysin vielä tämmöisen tuosta Thunder Cityn porukasta. Aika miehekkään näköistä hommaa. Tuossa lopussa entinen Tsekkoslovakian ilmavoimien MiG-kuski myhäilee päästyään Lightningin kyytiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä ainetta se DK:n starttipolttoaine oli? Ite en joutunut kuin sen käryn kanssa tekemisiin pari kertaa, mutta itse ainetta en käsitellyt.
Taisipa olla isopropyylinitraattipanos, jolla moottori käynnistettiin.
Jep https://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_nitrate
Kappas. Oli muuten tuttuja kavereita tuolla videolla
Isopropyylinitraatti tunnettiin myös termillä nesteruuti / nestemäinen ruuti.
Sitä säilytettiin erillisessä teräskontissa, vaikka räjähdysvaara olikin ilmeisesti kohtuu vähäinen.
Ainetta säilytettiin tynnyrissä rullatelineessä, joka oli varustettu teräsletkulla ja manuaalisella pumpulla.
Tynnyri rullattiin koneen nokkatelinetilan alle, letku kiinni ja sitten pumpattiin starttimoottorin säiliö täyteen. Ainetta ei sinänsä mennyt paljoa. Ehkä joitakin litroja.
Aine oli monella tapaa vaarallista ja haitallista. Tuoksu oli jännällä tavalla samaan aikaan makean täyteläinen ja kitkerä.
Nesteruudin täyttö koneisiin, tai itse tynnyrin täyttö isommasta tynnyristä eivät olleet kenenkään lempihommia.
---
Toinen homma, johon ei vapaaehtoisia tahtonut oikein löytyä, oli kaasupullojen vaihto. Kaasupullot kulkivat platalla omissa kärryissään kätevästi. Mutta tyhjentyneen vaihtaminen täyteen oli ikävä operaatio.
Kaasusäiliöitä säilytettiin toisessa erillisessä teräskontissa. Talvella, kun oli esim. 30 astetta pakkasta, joutui ensin raivaamaan tiensä kontille. Ja sitten poimimaan sieltä kaasupullon syliin, kantamaan ulos ja asettelemaan kaasupullo rullatelineeseen. Ja sitten liittämään venttiilit. Kaasupulloa oli pakko käsitellä varovasti, ja kun se oli -30 asteinen, se oli penteleen kylmä, ja sitä oli ikävä asetella telineeseen ilman että sormet musertuivat. Täysinäisen pullon paino oli ilmeisesti Agan sivujen perusteella jostain 50 ja 90 kilon väliltä.
Flak Kanone 88 ja mersuja sekä stukia Lapissa jatkosodassa.
Tuo selostajaeukko saa minut aina hymyilemään. Miksei meillä tule vastaavanlaista ohjelmaa telkusta päivittäin ? Olisi metkaa katsella miten Sale tekisi tarkastuksia ilmavoimien eri tukikohtiin ja kuinka tämä katselisi asiantuntijan elkein Hornetien ja Hawkien lentoa. Saisi p*rkele kerrankin Yle-verolle vastinetta.
Aivan. Kuten tiesitte, Suuri Johtaja on myös itse taitava pilotti. The Best, Ace of Aces. Käy vähän näyttämässä tässä pojille, kuinka Cessnalla lennetään.
Tuon selostajan itkunsekaisen ihailun, hurmoksen ja paatoksen saaminen selostuksen on mestariteos.