Lentokoneita

Python 5 ohjuksilla varustettu Tejas.
15196038_1218243898270056_9067099718581140317_o.jpg
 
Bemarin tehotykki Focke-wulf Bf-190 D-9(pitkänokka)malli.
Tehonlisäysyksikkö tullut ja isompaa moottoria.
Historia ei paljon kirjoita,mutta -42 oli englannin kanaalin yllä jonkin aikaa saksalaisten ilmaherruus. Perustui Bf:ään. Ei varmaan vielä tuohon pitkänokkaan,joka tuli Mustangeja vastaan sotimaan.

Perustui FW-190A-mallin tuloon taisteluun, joka oli ylivoimainen brittien Spitfre V-malliin verrattuna. Tilanne tasoittui, kun Spitfire IX tuli käyttöön.
 
Bemarin tehotykki Focke-wulf Bf-190 D-9(pitkänokka)malli.
Tehonlisäysyksikkö tullut ja isompaa moottoria.
Historia ei paljon kirjoita,mutta -42 oli englannin kanaalin yllä jonkin aikaa saksalaisten ilmaherruus. Perustui Bf:ään. Ei varmaan vielä tuohon pitkänokkaan,joka tuli Mustangeja vastaan sotimaan.






fw190d9bigtailir_01.jpg


https://fi.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_190

Originaalissa FW 190 A:ssa oli bemarin tähtimoottori, tuossa Dora 9:ssä vesijäähdytteinen 1 750 hv:n Jumo 213A -moottori. Siihen oli asennettu MW 50 -tehonlisäysjärjestelmä, jota käyttämällä moottorista saatiin tehoa hetkellisesti 2 100 hv.

Ja tuohon @Sardaukar :n kommentiin lisäisin, että FW 190 ja sen käyttö kaartotaistelijana, missä kone oli omimmillaan, oli briteille shokki.
Bf 109:n oikea taktiikka Spitfireä vastaan oli syöksy-tulitus ja irti. FW 190-pilotin jäivät paikalle kaartotaisteluun ja Spit V ei ollut muuta kuin tykinruokaa.
Vaakakaarrossa sillä pärjäsi FW 190:lle, ei missään muussa manooverissä. Hätäratkaisuna kokoon väsätty Spit MK IX olikin toista maata.
Tilanne oli hankala FW 190 lentäjille, kun Spit MK IX:n tullessa peliin oli myös vanhoja Spit MK V malleja ilmassa.
Ilmassa MK V:n ja kyvykkäämmän malli MK IX:n erottaminen oli lähes mahdotonta. Ja Spitfire MK IX:ään oli syytä suhtautua kaikella kunnioituksella.
 
Originaalissa FW 190 A:ssa oli bemarin tähtimoottori, tuossa Dora 9:ssä vesijäähdytteinen 1 750 hv:n Jumo 213A -moottori. Siihen oli asennettu MW 50 -tehonlisäysjärjestelmä, jota käyttämällä moottorista saatiin tehoa hetkellisesti 2 100 hv.

Ja tuohon @Sardaukar :n kommentiin lisäisin, että FW 190 ja sen käyttö kaartotaistelijana, missä kone oli omimmillaan, oli briteille shokki.
Bf 109:n oikea taktiikka Spitfireä vastaan oli syöksy-tulitus ja irti. FW 190-pilotin jäivät paikalle kaartotaisteluun ja Spit V ei ollut muuta kuin tykinruokaa.
Vaakakaarrossa sillä pärjäsi FW 190:lle, ei missään muussa manooverissä. Hätäratkaisuna kokoon väsätty Spit MK IX olikin toista maata.
Tilanne oli hankala FW 190 lentäjille, kun Spit MK IX:n tullessa peliin oli myös vanhoja Spit MK V malleja ilmassa.
Ilmassa MK V:n ja kyvykkäämmän malli MK IX:n erottaminen oli lähes mahdotonta. Ja Spitfire MK IX:ään oli syytä suhtautua kaikella kunnioituksella.

FW-190A oli tosiaan hurja vastus tuohon aikaan. Vaakakarrossa jäi kyllä toiseksi Spitille, mutta ns. "roll rate" (en edes tiedä mikä se on suomeksi). Jos Spitti pääsi taakse, vakioliike oli kaartaa yhteen suuntaan ja kun Spit seurasi, kaartaa toiseen suuntaan. Huonomman "roll raten" takia Spitfire V:llä ei ollut mitään mahdollisuutta seurata..vaikka ns. "sustained turn" oli paljon parempi.
 
FW-190A oli tosiaan hurja vastus tuohon aikaan. Vaakakarrossa jäi kyllä toiseksi Spitille, mutta ns. "roll rate" (en edes tiedä mikä se on suomeksi). Jos Spitti pääsi taakse, vakioliike oli kaartaa yhteen suuntaan ja kun Spit seurasi, kaartaa toiseen suuntaan. Huonomman "roll raten" takia Spitfire V:llä ei ollut mitään mahdollisuutta seurata..vaikka ns. "sustained turn" oli paljon parempi.

Roll rate= kallistus nopeus, siiveke nopeus. FW 190 lähti kaartoon paljon sähäkämmin, Spitfire jäi heti kaartoon lähdössä, vaikka olisi istunut kutosessa.
Kaartosuunnan muutos pari kertaa ja Spitfire ei voinut vastata. Osat vaihtuivat ja FW 190 olikin takana tulitus asemassa.

Hieman lentämisen teoriaa yleisesti, varmastikin tuttua:
Kaartohan tehdään viemällä sauvaa halutun kaarron suuntaan eli antamalla siivekettä ja samalla siivekejarrutus kumotaan antamalla kaarron puoleista jalkaa. Jalkaohjaus vaikuttaa pyrstön sivuperäsimeen. Jos kaarron puoleista jalkaa ei anneta, joutuu kone sivuluisuun. Kun kone on kaarrossa, keskitetään ohjaimet ja kaarron tiukkuuteen voi vaikuttaa vetämällä sauvaa taakse. Mitä enemmän, sitä tiukemmin kone kaartaa.
 
Roll rate= kallistus nopeus, siiveke nopeus. FW 190 lähti kaartoon paljon sähäkämmin, Spitfire jäi heti kaartoon lähdössä, vaikka olisi istunut kutosessa.
Kaartosuunnan muutos pari kertaa ja Spitfire ei voinut vastata. Osat vaihtuivat ja FW 190 olikin takana tulitus asemassa.

Hieman lentämisen teoriaa yleisesti, varmastikin tuttua:
Kaartohan tehdään viemällä sauvaa halutun kaarron suuntaan eli antamalla siivekettä ja samalla siivekejarrutus kumotaan antamalla kaarron puoleista jalkaa. Jalkaohjaus vaikuttaa pyrstön sivuperäsimeen. Jos kaarron puoleista jalkaa ei anneta, joutuu kone sivuluisuun. Kun kone on kaarrossa, keskitetään ohjaimet ja kaarron tiukkuuteen voi vaikuttaa vetämällä sauvaa taakse. Mitä enemmän, sitä tiukemmin kone kaartaa.

Ah, siivekenopeus. :) Kun tullut yleensä lukeneeksi ilmailua engelskaksi, niin suomen vastaavat ammattitermit ovat hukassa joskus. :)
 
Ei muuta? Lisää kuvia? Artikkelia? :D

Ilmavoimat siirsi huhtikuussa 2016 kahdesta Hornet-monitoimihävittäjästä ja noin kymmenestä henkilöstä koostuvan koelento-osaston Yhdysvaltain merivoimien lentokaluston aseiden tutkimus- ja kehitystyöstä vastaavan Naval Air Weapons Stationin China Laken lentotukikohtaan. China Lake toimii keskuspaikkana koelennoille ja kokeille, joilla vuoden 2017 syyskuuhun mennessä testataan ja todennetaan JASSM-aseistuksen turvallinen ja oikea toimivuus suomalaisessa Hornet-kalustossa.

5f4a87c0-b683-40d2-a65c-f0def2fbf877


JASSM-rynnäkköohjusten integrointityö ilmavoimien Hornet-kalustoon tehdään Yhdysvalloissa. Kuvassa JASSM kiinnitettynä Hornet-monitoimihävittäjän siipiripustimeen NAS China Laken lentotukikohdassa tehtävien koelentojen ja testien aikana.
http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/as...imien-hornetit-on-nyt-paivitetty-mlu-2-tasoon

(muut MLU-roippeet voi todeta tästä kuvasta. http://www.lentoposti.fi/gallery2/m...2_GALLERYSID=5e199f367913468cff4ac6ba0a697994 )
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top