Lentokoneita

JAS Gripen joulukuusi;

Hieman vanhempaa kuvamateriaalia Viggenistä kypäräkameralla kuvattuna;

En tiedä oletteko huomanneet saman kuin minä Youtuben ilmailupätkiä selatessa, että vastaavanlaista ohjaamokuvaa löytyy todella vähän suomalaisista hävittäjistä ? Ja se mitä löytyy, on puolustusvoimien oman Combat Camera Teamin virallista kuvamatskua viimeisen muutaman vuoden ajalta. Sen sijaan esim. näitä ruotsalaisia pätkiä kyllä löytyy. On Lansenia, Drakenia, Viggeniä ja materiaali tuntuu olevan kuskien itsensä / takapenkkiläisen kuvaamaa. On sitten vissiin niin, että Flygvapnet on katsonut tällaista omin luvin kuvaamista läpi sormien ?

Sen sijaan meillä ollaan ilmeisen tarkkoja. Muistan kun tämä Henrik Elon kuvakirja ilmestyi joku vajaa vuosikymmen sitten, niin tekijän piti anoa Ilmavoimien Esikunnalta erikseen lupa saadakseen ottaa edes tavallisia valokuvia Hornetin ohjaamosta lennon aikana. Videokuvaamisen suhteen ollaan ilmeisesti vieläkin nirsompia, ja on kait se hupikuvaaminen muutenkin turvallisuuskulttuurin vastaista ?

5877090_2.jpg
 
En tiedä oletteko huomanneet saman kuin minä Youtuben ilmailupätkiä selatessa, että vastaavanlaista ohjaamokuvaa löytyy todella vähän suomalaisista hävittäjistä ? Ja se mitä löytyy, on puolustusvoimien oman Combat Camera Teamin virallista kuvamatskua viimeisen muutaman vuoden ajalta. Sen sijaan esim. näitä ruotsalaisia pätkiä kyllä löytyy. On Lansenia, Drakenia, Viggeniä ja materiaali tuntuu olevan kuskien itsensä / takapenkkiläisen kuvaamaa. On sitten vissiin niin, että Flygvapnet on katsonut tällaista omin luvin kuvaamista läpi sormien ?

Sen sijaan meillä ollaan ilmeisen tarkkoja. Muistan kun tämä Henrik Elon kuvakirja ilmestyi joku vajaa vuosikymmen sitten, niin tekijän piti anoa Ilmavoimien Esikunnalta erikseen lupa saadakseen ottaa edes tavallisia valokuvia Hornetin ohjaamosta lennon aikana. Videokuvaamisen suhteen ollaan ilmeisesti vieläkin nirsompia, ja on kait se hupikuvaaminen muutenkin turvallisuuskulttuurin vastaista ?

Katso liite: 13013

Yhtäältä jenkkien kanssa on tehty sopimus, että ohjaamoa ei kuvata, ja toisaalta miksi kuvata sellaista, joka vaarantaa opsecin.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtäältä jenkkien kanssa on tehty sopimus, että ohjaamoa ei kuvata, ja toisaalta miksi kuvata sellaista joka vaarantaa opsecin.

Kokeileppa mennä kuvaamaan Israelin ilmavoimien koneiden ohjaamoa...ampuvat siihen paikkaan... :D Noh, koko ajatus on täysin hypoteettinen, sillä hyvin harvoilla edes "ystävällismielisten" maiden sotilashenkilöillä on pääsy edes katsomaan ohjaamoja. Siviileille täysi mahdottomuus.
 
Yhtäältä jenkkien kanssa on tehty sopimus, että ohjaamoa ei kuvata, ja toisaalta miksi kuvata sellaista, joka vaarantaa opsecin.

Tästä huolimatta Taistelulentäjät -sarjassa oli hyödynnetty runsaasti livekuvaa Hornetin ohjaamosta. Kaikki namiskuukkelit oli kyllä näkyvissä. Mutta sarjahan toki oli puolustusvoimien virallisesti hyväksymä. Tämän kylläkin tiedän omasta kokemuksesta, että Patrian Kuoreveden tehtaalle on turha yrittää ottaa kameraa mukaan. Siellä ollaan tarkkoina, varsinkin siinä hallissa jonne Hornetien huolto on keskitetty.
 
En tiedä oletteko huomanneet saman kuin minä Youtuben ilmailupätkiä selatessa, että vastaavanlaista ohjaamokuvaa löytyy todella vähän suomalaisista hävittäjistä ? Ja se mitä löytyy, on puolustusvoimien oman Combat Camera Teamin virallista kuvamatskua viimeisen muutaman vuoden ajalta. Sen sijaan esim. näitä ruotsalaisia pätkiä kyllä löytyy. On Lansenia, Drakenia, Viggeniä ja materiaali tuntuu olevan kuskien itsensä / takapenkkiläisen kuvaamaa. On sitten vissiin niin, että Flygvapnet on katsonut tällaista omin luvin kuvaamista läpi sormien ?

Sen sijaan meillä ollaan ilmeisen tarkkoja. Muistan kun tämä Henrik Elon kuvakirja ilmestyi joku vajaa vuosikymmen sitten, niin tekijän piti anoa Ilmavoimien Esikunnalta erikseen lupa saadakseen ottaa edes tavallisia valokuvia Hornetin ohjaamosta lennon aikana. Videokuvaamisen suhteen ollaan ilmeisesti vieläkin nirsompia, ja on kait se hupikuvaaminen muutenkin turvallisuuskulttuurin vastaista ?

Katso liite: 13013

Olenpa minäkin yrittänyt kaivella netistä lähinnä vanhoja, kotimaisia Draken videoita, turhaan. Suomessa ilmavoimien toiminta on sitten ilmeisesti jotenkin salaisempaa kuin muualla, Pohjois-koreassakin osataan olla rennompia. Se vähä kuvamateriaali mitä löytyy, on lähinnä lentonäytöksissä siviilien maasta kuvaamia kotivideoita. Olen havainnut että yksityishenkilöiden Youtubeen lataamia dokumentteja katoaa usein viimeistään siinä vaiheessa, kun ne linkitetään tänne, mikäli niissä on jotain mielenkiintoista materiaalia. Sen sijaan ruotsalaista videomateriaalia löytyy netistä reippaasti ja lisää julkaistaan päivittäin ja mukana on sellaista materiaalia, jota täällä ei julkaistaisi.

Ruotsissa vallitsee kyllä ihan eri meininki;

 
Viimeksi muokattu:
Olenpa minäkin yrittänyt kaivella netistä lähinnä vanhoja, kotimaisia Draken videoita, turhaan. Suomessa ilmavoimien toiminta on sitten ilmeisesti jotenkin salaisempaa kuin muualla, Pohjois-koreassakin osataan olla rennompia. Se vähä kuvamateriaali mitä löytyy, on lähinnä lentonäytöksissä siviilien maasta kuvaamia kotivideoita. Olen havainnut että yksityishenkilöiden Youtubeen lataamia dokumentteja katoaa usein viimeistään siinä vaiheessa, kun ne linkitetään tänne, mikäli niissä on jotain mielenkiintoista materiaalia. Sen sijaan ruotsalaista videomateriaalia löytyy netistä reippaasti ja lisää julkaistaan päivittäin ja mukana on sellaista materiaalia, joka täällä katoaa.

Ruotsissa vallitsee kyllä ihan eri meininki;


Ei helvetti että repesin tuolle Viggen-kelkkailulle ! :D
 
Tämän kylläkin tiedän omasta kokemuksesta, että Patrian Kuoreveden tehtaalle on turha yrittää ottaa kameraa mukaan. Siellä ollaan tarkkoina, varsinkin siinä hallissa jonne Hornetien huolto on keskitetty.
Siskolikka on siellä töissä, mutta en viitsi kysellä siltä edes semmoisista asioista mitään, mikä olisi meidän firmassa heille tehty. Ei sisko kertoisi kumminkaan. Jos asia on julkaistu kuvan kanssa lehdessä, myöntää sisko, että näinhän se taitaa olla. :)
 
Kyseessä taitaa olla tämä sama kone.
SU27-hangar-11oclock-01.jpg

Ex-Ukrainan ilmavoimien taisteluhävittäjä N131SU. Sittenmin myytiin yksityisomisteiseksi Chigacoon. Omistaja vaihtui hiljattain.

Kukakohan tuota Groom Laken tukikohtaa johtaa, CIA?
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä taitaa olla tämä sama kone.
SU27-hangar-11oclock-01.jpg

Ex-Ukrainan ilmavoimien taisteluhävittäjä N131SU. Sittenmin myytiin yksityisomisteiseksi Chigacoon. Omistaja vaihtui hiljattain.

Kukakohan tuota Groom Laken tukikohtaa johtaa, CIA?

Tämän mukaan United States Air Force.

https://en.wikipedia.org/wiki/Area_51

Joskin myös keskustiedustelupalvelu on touhunnut tuolla omiaan aina 50-luvun Lockheed U-2:n koelennoista alkaen.
 
Yhtäältä jenkkien kanssa on tehty sopimus, että ohjaamoa ei kuvata, ja toisaalta miksi kuvata sellaista, joka vaarantaa opsecin.

Jenkeistä ei ole mitään vaikeuksia löytää ohjaamokuvaa mistä tahansa ja lentonäytöksissäkin esittelevät yleisesti ohjaamoa. Suomessa on ollut vallassa melko vahva salailukulttuuri, jota vasta tällä vuosituhannella on lähdetty viemään länsimaisempaan suuntaan.

Mitä kuvaamiseen tulee, niin Laukkasen Jyrkihän on kuvannut iät ja ajat. Julkaistuna kuvia on näkynyt etenevissä määrin juurikin tällä vuosituhannella.
 
Erilaisia lentäviä laitteita "Oho, prkl "-tilanteissa.

 
Back
Top