Lentokoneita

Goddamnit! Olen nähnyt tämän, uskomatonta... vähän joutuu kävelemään mäkeä ylös. F-22, Mach Loop. Wales, UK.


Tuo olisi ihan ehdottomasti vierailun arvoinen paikka. Kamera mukaan, reppu selkään ja sinne eväät (ja ehkäpä myös lämmikkeeksi pullo hyvää viskiä) ja ei muuta kun ihmettelemään ja nauttimaan. :D

Tässä sitten ruotsalainen Draken -soolo vuodelta 95.

 
MIG-31 nousee stratosfääriin satelliitteja metsästämään. :eek:
Lentäjä etuohjaamossa avokäsin? Painepuku + kypärä, mutta ei samaan paineistettuun kokonaisuuteen kuuluvia käsineitä?
maxresdefault.jpg

Näytäisi U2 pilotilla olevan.
 
Lentäjä etuohjaamossa avokäsin? Painepuku + kypärä, mutta ei samaan paineistettuun kokonaisuuteen kuuluvia käsineitä?
maxresdefault.jpg

Näytäisi U2 pilotilla olevan.

Tosiaan, paljain käsin venäläiset ohjaamossa, vaikka muuten painepuku päällä. Sotilaskoneissahan (hävittäjissä erityisesti) harvemmin vaiko milloinkaan ohjaamon ilmanpaine pidetään merenpinnan tasolla matkustajakoneiden tapaan. Ohjaamon paineistus pienenee käsittääkseni lentokorkeuden mukaan. Ja tuon MiG-31:n korkeudessa ohjaamon paineistuksen menettäminen voisi jo olla hyvin kohtalokasta.

Amerikkalaisilta meni kaputissa 60-luvulla yksi F-104 kun koneen ohjaamopaineet menivät ja painepuvun hansikas falskasi. Kuskin taju lähti lähes välittömästi, eikä enää kyennyt toimimaan ja kone tuli tonttiin.

http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2005/February 2005/0205zoom.aspx

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=47246

Nuo kun lukaisi läpi, niin kyllä vaan ihmetyttää tuo venäläisten touhu.
 
https://tekniikanmaailma.fi/muu-tek...nut-kayttoa-30-vuotta-nyt-sellainen-loytynyt/
Maailman suurin lentokone on odottanut käyttöä 30 vuotta – nyt sellainen on löytynyt


an-225_d-18t-630x400.jpg

(Dmitry A. Mottl/Wikimedia Commons)


09.05.2017 13:04

TEKSTI Joonas Gustavsson
Neuvostoliitossa valmistettu Antonov An-225 on kaikkien aikojen suurin taivaan valloittanut lentokone. Modernin avaruuskilpailun myötä koneen uniikit ominaisuudet nousevat uuteen arvoon.
Vuonna 1988 ensilentonsa tehnyt An-225 on ukrainalaisen Antonovin valmistama. Konetyyppi on ainoa laatuaan, sillä sitä on valmistettu vain yksi kappale.

Kuusimottorinen jättiläinen on pituudeltaan 84 metriä ja sen kärkivälillä on mittaa 88,40 metriä.

An-225 ”Unelma” on tyypiltään rahtikone. Se on suunniteltu kuljettamaan sellaista rahtia, jota yksikään toinen kone ei pysty kantamaan. Koneen rahtikapasiteetti on 250 000 kiloa. Täydellä kuormalla koneen maksimilentomatka on 4500 kilometriä.

An-225 suunniteltiin alun perin Neuvostoliiton avaruusohjelman tarpeisiin. Aikalaisekseen sekin kunnioitettavan kokoinen Antonov An-124 ”Ruslan” oli liian pieni kuljettaakseen täysikokoisen avaruussukkulan raketteineen Moskovasta Kazakstanin Baikonurin avaruuskeskukseen, jota Neuvostoliitto käytti avaruusalusten laukaisupaikkana.

Niinpä Antonovilta tilattiin lentokone, joka pystyisi vastaamaan tähän tehtävään. Uuden koneen suunnittelun pohjana käytettiin An-124:ä.

Neuvostoliitto arvioi lentokoneprojektin olevan halvempi vaihtoehto kuin laajan tieinfrastruktuurin rakentaminen Moskovan ja Kazakstanin välille. Moottoritien olisi pitänyt kulkea paitsi Ural-vuoriston läpi, myös ylittää kaksi suurta jokea.

Antonovin insinöörit lisäsivät koneeseen kaksi moottoria, pidensivät sen runkoa ja paransivat sen laskutelineitä. Myös koneen takapää suunniteltiin uudelleen, jotta Buran-sukkula kantoraketteineen voitaisiin laukaista lentokoneesta lennon aikana.


An-225 kantaa Buran-sukkulaa Pariisin ilmailunäyttelyssä vuonna 1989. (Kuva: Ralf Manteufel/Wikimedia Commons)

”An-225 pystyi kantamaan kaiken tarpeellisen lentokoneen katolla. Teoriassa An-225 olisi soveltunut myös sukkulan ilmalaukaisualustaksi. Idea on kestänyt aikaa, sillä myös Yhdysvallat työskentelevät parhaillaan ilmalaukaisuohjelman parissa”, Antonovin toimitusjohtaja Mikhail Kharchenko kertoo BBC Futurelle.

Suurimman osan ajasta hangaarissa
Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen Unelman käyttökohteet ovat olleet hyvin rajalliset. Tämän vuoksi lentokone viettää suurimman osan ajasta Ukrainassa Kiovan lähettyvillä sijaitsevan Gostomelin lentokentän hangaarissa. Lentokone on kuitenkin edelleen täydessä toimintakunnossa. Antonovin insinöörit huoltavat sitä tasaisin väliajoin, jotta kone on valmiina vastaamaan palveluskutsuun.

An-225:n vuokraaminen on kuitenkin kallista lystiä. BBC:n mukaan koneen käyttö maksaa 30 000 dollaria tunnilta.

Kharchenko uskoo, että pienillä muutoksilla An-225 voitaisiin muuttaa toimivaksi ilmalaukaisualustaksi modernien avaruustoimijoiden tarpeisiin.

”Noin 90 prosenttia sukkulan laukaisuun käytetystä energiasta kuluu ensimmäisen kymmenen kilometrin aikana. Jos laitamme avaruusaluksen Unelman selkään ja lennämme tähän korkeuteen, taloudellinen hyöty on valtava”, hän toteaa.

Myös kiinalainen Airspace Industry Corporation of China (AICC) pitää ideaa toteuttamiskelpoisena. Jopa niin pitkälle, että yritys on solminut Antonovin kanssa yhteistyösopimuksen An-225-konetyypin käytöstä.

AICC ei ole kiinnostunut ostamaan olemassaolevaa Unelmaa. Sen sijaan yritys haluaa kehittää konetyypistä modernin version, joka olisi mahtavampi kuin yhdelläkään muulla suurvallalla.

Yrityksen toimitusjohtaja Zhang Youshengin mukaan An-225 olisi runko, jonka ympärille rakennettaisiin jopa tuhannen koneen laivasto seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Voi siis olla, että lähitulevaisuudessa taivaalla nähdään melko vaikuttava laivasto An-225 kiinalaisversioita.

Tekniikan Maailma kirjoitti An-225:sta vuonna 1990.

Alla olevalta videolta näkee, miltä An-225:n laskeutuminen näyttää.
 
Sydän sykkii kyllä näin 80-luvun lapsena Drakenille... saapi nähdä missä värityksessä naapuri sen lennättää, onko tietoa? Se kananpojankeltainen "gulnäbb" olisi kyllä asiaa!

 
Sydän sykkii kyllä näin 80-luvun lapsena Drakenille... saapi nähdä missä värityksessä naapuri sen lennättää, onko tietoa? Se kananpojankeltainen "gulnäbb" olisi kyllä asiaa!


Tässä asussa se lentää.

draken.jpg

Niin ja tämä on se kaksipaikkainen koulukoneversio. Saivat juuri äsken siviilirekisteriin yksipaikkaisen hävittäjäversionkin, mutta Helsinkiin se ei ehdi.
 
TM:n jutussa ehkä viitataan 80/90-lukujen vaihteessa suunnitteilla olleeseen pienempään MAKS-sukkulaan, joka tosiaan oli tarkoitus laukaista AN-225:stä. Lisäksi neukuilla oli alimman kuvan Myasishchyev M4 variantti VMT polttoainesäiliöiden kuljetukseen.

260px-%D0%9C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D1%86%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D1%8F_%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE-%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%BC%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F_%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0_-9%D0%90-10485-_%28%D0%9C%D0%90%D0%9A%D0%A1%29.png

https://en.wikipedia.org/wiki/MAKS_(spacecraft)

e34c52d467.jpg

https://bashny.net/t/en/206005?page=2

maxshema.jpg

http://buran.ru/htm/molniya.htm

enem4top.jpg

http://www.astronautix.com/e/energia.html

1-7966209.jpg
f0325-lkc-1-2.jpg
zearth-from-iss-1277126179-full.jpg
f0345-lks-buran.jpg
f0340-lks-m.jpg
f0365-akc.jpg
f0380-akc-rn.jpg




012c45464ade7040d1a3eeb9796e8760.jpg

http://fishki.net/1281414-vnutrennj...kate-npo-jenergija.html?mode=tag:buran:recent
 
Back
Top