Lentokoneita

Ilmeisen hyvin RAF:n ja Royal Navyn ns. Joint Force Harrier -tiimi pärjäsi Afganistanissa.

http://www.raf.mod.uk/currentoperations/harrierforce.cfm

Olen ymmärtänyt asian niin, että päätös luopua Harrier -kalustosta vuonna 2010 perustui ihan rahan säästämiseen. Harrierit vedettiin pois käytöstä pääosin siksi, että kaikki paukut kyettiin laittamaan Tornado -rynnäkkökoneisiin niin, että näillä kyettäisiin operoimaan aina siihen asti että Eurofighter Typhoon -kalusto ja F-35:t saadaan täysillä mukaan ilmasta-maahan -rooliin.

Juu, mutta alkujaan VTOL-koneiden piti toimia myös hävittäjinä. Käytäntö opetti kuitenkin että tynkäsiipiset koneet eivät sovellu ilmataisteluun kovin hyvin, jonka vuoksi ensin mainittua Harrieria käytetään lähinnä rynnäköintiin ja meritorjuntaan. VTOL-koneiden piti myös kyetä operoimaan pelloilta ja hakkuu-aukeilta, mutta sitten havaittiin etteivät niiden herkät moottorit kestä tällaista käyttöä. Lisäksi VTOL-koneet syövät tavallista hävittäjää enemmän polttoainetta, jonka myötä niillä on lyhyt operointiaika. Taisteluhelikopteri on paitsi halvempi, mutta sillä pystyy helpommin tukemaan joukkoja myös siellä minne VTOL-koneella ei pääse.

Edellä mainitsemani YAK141 oli neukkulan kehittämä VTOL-hävittäjä, jonka ainoa tehtävä oli ilmatilan puolustaminen. Tähän tehtävään soveltuvaa VTOL-konetta myös länsimaissa on jo pitkään pyritty kehittämään (F35B).
 
Viimeksi muokattu:
Helikoptereissa taitaa olla se haittapuoli, että joissain maissa operaatiokorkeus tulee rajoitukseksi. Eli kaikenlaisten "vuohien kanssa juttuja harjoittavien" maiden kanssa...
 
Juu, mutta alkujaan VTOL-koneiden piti toimia hävittäjinä. Käytäntö opetti kuitenkin että tynkäsiipiset koneet eivät sovellu ilmataisteluun kovin hyvin, jonka vuoksi ensin mainittua Harrieria käytetään lähinnä rynnäköintiin ja meritorjuntaan. VTOL-koneiden piti myös kyetä operoimaan pelloilta ja hakkuu-aukeilta, mutta sitten havaittiin etteivät niiden herkät moottorit kestä tällaista käyttöä. Lisäksi VTOL-koneet syövät tavallista hävittäjää enemmän polttoainetta, jonka myötä niillä on lyhyt operointiaika. Taisteluhelikopteri on paitsi halvempi, mutta sillä pystyy helpommin tukemaan joukkoja myös siellä minne VTOL-koneella ei pääse.

Olen nyt hiukkasen eri linjoilla. Alkujaan Harrier -konetyyppinä pohjautui NATOn 60-luvun alussa asettamaan "kevyen tukihävittäjän" (light tactical support fighter) spesifikaatioon. Ensimmäisen sukupolven koneet kuten GR1 ja GR3 olivat ihan alusta lähtien VTOL -koneina asetettu ilmasta-maahan -tehtäviin. Pääroolina oli mm. Länsi-Saksan puolustuksessa taktinen lentotiedustelu ja maajoukkojen tukeminen rynnäkköroolissa. Ei minun tietääkseni koneesta koskaan edes pitänyt tulla mitään ilmataistelukonetta.

Sea Harrier on sitten jo vähän eri asia. Kun Royal Navy poisti 70-luvun lopussa HMS Ark Royalin käytöstä (konekalustona F-4 Phantomit), jäivät jäljelle pienemmät tukialukset, joilla oli Sea Harrier -kalusto. Näillä sitten britit joutuivat Falklandin sotaan ja pärjäsivät yllättävän hyvin.
 
Olen nyt hiukkasen eri linjoilla. Alkujaan Harrier -konetyyppinä pohjautui NATOn 60-luvun alussa asettamaan "kevyen tukihävittäjän" (light tactical support fighter) spesifikaatioon. Ensimmäisen sukupolven koneet kuten GR1 ja GR3 olivat ihan alusta lähtien VTOL -koneina asetettu ilmasta-maahan -tehtäviin. Pääroolina oli mm. Länsi-Saksan puolustuksessa taktinen lentotiedustelu ja maajoukkojen tukeminen rynnäkköroolissa. Ei minun tietääkseni koneesta koskaan edes pitänyt tulla mitään ilmataistelukonetta.

Sea Harrier on sitten jo vähän eri asia. Kun Royal Navy poisti 70-luvun lopussa HMS Ark Royalin käytöstä (konekalustona F-4 Phantomit), jäivät jäljelle pienemmät tukialukset, joilla oli Sea Harrier -kalusto. Näillä sitten britit joutuivat Falklandin sotaan ja pärjäsivät yllättävän hyvin.
Harrier GR1 edeltävät koneet olivat ilmeisesti suunniteltu hävittäjiksi. Myös Neuvostoliitto ja Länsi-Saksa suunnittelivat VTOL-konetta samoihin aikoihin, juuri tähän tehtävään.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Harrier_variants
P.1127
Experimental V/STOL fighter, two prototypes and four development aircraft.
 
Harrier GR1 edeltävät koneet olivat ilmeisesti suunniteltu hävittäjiksi. Myös Neuvostoliitto ja Länsi-Saksa suunnittelivat VTOL-konetta samoihin aikoihin, juuri tähän tehtävään.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Harrier_variants
P.1127
Experimental V/STOL fighter, two prototypes and four development aircraft.

Joo, ja melkein heti sen jälkeen kun on huomattu, että ei ole ominaisuuksiltaan mikään hävittäjä, on siirrytty tiedustelu & rynnäkkörooliin.

P.1127 (RAF)
Development V/STOL ground attack and reconnaissance fighter, six built as pre-production evaluation aircraft before the type was ordered into production as the Harrier GR1.
 
Joo, ja melkein heti sen jälkeen kun on huomattu, että ei ole ominaisuuksiltaan mikään hävittäjä, on siirrytty tiedustelu & rynnäkkörooliin.

P.1127 (RAF)
Development V/STOL ground attack and reconnaissance fighter, six built as pre-production evaluation aircraft before the type was ordered into production as the Harrier GR1.
Tutkin nettiä ja havaitsin että P.1127 oli prototyyppi kahdelle hiukan erilaiselle konetyypille. Vain toinen konetyyppi pääsi tuotantoon nimellä Harrier GR1. Toinen taas kuopattiin vuonna 1965. Tämä protyyppi tunnettiin nimellä: Hawker Siddeley P.1154, josta piti tulla se hävittäjä.

https://hushkit.net/2012/07/20/the-hawker-p-1154-britains-supersonic-jumpjet/

p-1154_rn_hk_0021.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_P.1127
Related work on a supersonic aircraft, the Hawker Siddeley P.1154, was cancelled in 1965. As a result, the P.1127 (RAF), a variant more closely based on the Kestrel, was ordered into production that year, and named Harrier - the name originally intended for the P.1154 - in 1967.
 
Viimeksi muokattu:
Neukut laivuevierailulla Ängelholmin lennostossa vuonna 1975. En ole 100 % varma, mutta ovat todennäköisesti Kubinkan tukikohdasta Moskovan liepeiltä. Tukikohta oli yleensä se, minne ulkomaiset vierailut (mm. Karjalan lennoston suorittamat) suuntautuivat. Ja sama neukkuporukka toimi myös Neuvostoliiton "käyntikorttina" kapitalistisen lännen suuntaan. Kubinkan MiG-21 ja MiG-23 -kalustoa esiteltiin länsimaihin suuntautuneiden laivuevierailujen yhteydessä.

Suomeen suuntautuneet vierailut menivät muistaakseni näin:

1. 1974 Rissala, konetyyppi MiG-21 BIS
2. 1978 Rissala, MiG-23
3. 1986 Rissala, MiG-29
4. 1988 Rissala, MiG-29

kuva1.webp

kuva2.webp

kuva3.webp

kuva4.webp

kuva5.webp
 
Laitetaan tännekin. LM:n uusi Raider esittelyvideo;


http://lockheedmartin.com/us/products/s-97-raider-helicopter.html
RAIDER is a next-generation light tactical prototype helicopter capable of carrying six troops and external weapons that will redefine helicopter flight during the 21st century.

Based on Sikorsky’s Collier Award-winning X2 Technology™, RAIDER can reach speeds of more than 220 knots, nearly double the speed of a conventional helicopter. Designed for “high and hot” operations, the helicopter is capable of flying at 10,000 feet in 95°F heat.

In addition to serving the U.S. Army and Special Operations, the S-97 RAIDER helicopter could potentially be applied to U.S. Air Force, U.S. Navy, and U.S. Marine Corps missions. The X2 Technology at the heart of the RAIDER helicopter is scalable to a variety of military missions including light assault, light attack, armed reconnaissance, close-air support, combat search and rescue, and unmanned applications.
 
Sattuipa silmään E-4B eli doomsday plane eli kneecap eli NAOC (modattu 747).
Kaksi mielenkiintoista juttua: koneessa on rullalla 5 mailia antennilankaa jolla kone viestii 20 kW teholla VLFää (sukellusveneiden kanssa?). Koneen ikkunassa näkyy metalliverkko, väitetään EMP-suojatuksi.
 
Sattuipa silmään E-4B eli doomsday plane eli kneecap eli NAOC (modattu 747).
Kaksi mielenkiintoista juttua: koneessa on rullalla 5 mailia antennilankaa jolla kone viestii 20 kW teholla VLFää (sukellusveneiden kanssa?). Koneen ikkunassa näkyy metalliverkko, väitetään EMP-suojatuksi.

Tuoltahan se Yhdysvaltain presidentti sitä ydinsotaa tulisi tosiaan käymään. Lisäksi laivastolla oli tietääkseni omat yhteyskoneensa ohjussukellusveneiden kanssa kommunikointia varten. Taitavat nykyisin olla yhteiskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/TACAMO

Ilmavoimilla oli myös omansa, joilla pidettiin yhteyttä strategisiin pommikoneisiin ja ohjussiiloihin.

https://fas.org/nuke/guide/usa/c3i/ec-135.htm

En malta olla mainitsematta, että kyseisillä lentokoneilla on keskeinen rooli tässä elokuvassa. Suosittelen !

 
Hoh, ja hups! Ettei livahda ohi reserviläisveljiltä, tässäpä suomalaista ammattitaitoa taivaalle, sinivalkoisin siivin! Konsolien päivitysfrekvenssi hiukan häiritsee, muuten erinomaista ja kaunista katsottavaa.

ps. toivottavasti ei ala kansanedustajaksi. Menisi järkevän ihmisen lahjat haaskeelle.

 
Back
Top