Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Lentokoneita

Viestiketju osiossa 'Kuvat & Videot' , aloittaja Isäm Maam Puolustaja, 23.10.2010.

  1. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    5,510
    Tykkäykset:
    16,249
    Pisteet:
    1,286
    MG-33 17. tammikuuta 1986 kapteeni Hannu Vartiainen. Minulla pitäisi olla kokoelmassani ainakin yksi kuva kyseisestä lennosta. Ja eikös tuon jälkeen Tiedustelulentolaivue paukauttanut yhden MiG:in heittoistuimen vielä ilmaan koneen ollessa maassa ? Olen nähnyt tästä tilanteesta otetun valokuvan.
     
    Ikarus ja PSS tykkäsivät tästä.
  2. PSS

    PSS Luutnantti

    Liittynyt:
    28.07.2016
    Viestejä:
    379
    Tykkäykset:
    547
    Pisteet:
    36
    Juu, kotiuduin 6.5. ja ymmärtääkseni se heittoistuintemppu tehtiin kesällä. Kuva siitä on ainakin Keski-Suomen ilmailumuseossa.
     
    Leaderdog ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  3. Mainos



  4. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    5,510
    Tykkäykset:
    16,249
    Pisteet:
    1,286
    Minun kuulemani version mukaan kyseinen temppu oli laivueenkomentaja Erkki Ikosen omintakeinen tempaus juhlistaa MiG-21 F:n lentojen loppumista. Ja sitten varmaankin haluttiin ihan uteliaisuudesta nähdä miltä se näyttää, kun penkki lähtee ilmaan.
     
    Leaderdog ja PSS tykkäsivät tästä.
  5. PSS

    PSS Luutnantti

    Liittynyt:
    28.07.2016
    Viestejä:
    379
    Tykkäykset:
    547
    Pisteet:
    36
    Se sopisi hyvin Ikosen luonteelle. Just tuommonen mielikuva mullekin Ikosesta on jäänyt. :)
     
    tulikomento tykkäsi tästä.
  6. Ottoville

    Ottoville Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    1,820
    Tykkäykset:
    3,292
    Pisteet:
    316
    Ан-14 «Пчёлка» (little bee)

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Характеристики


    Экипаж: 1 человек
    Двигатели: Ивченко Аи-14РФ, 2 × 300 л. с.
    Длина: 11,36 м
    Высота: 4,36 м
    Размах крыла: 22 м
    Площадь крыла: 39,7 м²
    Пустой вес: 2600 кг
    Полный вес: 3450 кг
    Коммерческая нагрузка: 600 кг (720 кг при соответствующем увеличении длин разбега и пробега, уменьшении вертикальной скорости при отказе одного двигателя)
    Максимальный взлётный вес: 3630 кг (Ан-14: 3 270 кг)
    Нагрузка на крыло: 87 кг/м²
    Крейсерская скорость: 170—180 км/ч
    Максимальная скорость: 200—210 км/ч (Ан-14А)
    Скорость отрыва и посадочная скорость: 75—80 км/ч
    Скорость сваливания: 70 км/ч (закрылки убраны), 60 км/ч (закрылки 15°), 56 км/ч (закрылки 40°)
    Разбег и пробег: при штилевой погоде — 90—110 м, при слабом встречном ветре (3—4 м/с) может быть уменьшена до 40—50 м
    Максимальная дальность: 680 км (при крейсерской скорости в 170—180 км/ч, нагрузке 7 пассажиров или 600 кг груза), при максимальной коммерческой нагрузке 720 кг дальность полёта составляет 280 км
    Дальность с грузом: 470 км
    Практический потолок: 5000 м
    Скороподъёмность: 5,3 м/с
    Время набора высоты 5000 м составляет 45—48 минут
    Вместимость: 7—9 пассажиров, либо 720 кг груза
    http://fishki.net/2241599-zabytaja-pchyolka.html





    [​IMG][​IMG][​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Teräsmies, Leaderdog, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  7. Ottoville

    Ottoville Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    1,820
    Tykkäykset:
    3,292
    Pisteet:
    316
    Leaderdog, Sarek1, tulikomento ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  8. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,544
    Tykkäykset:
    6,723
    Pisteet:
    636
    Cessnassa on näköjään raudan äärellä tehty nokkateline.:) Viimeisen päälle loppuun vedetty lasku, niin koneelle ei olisi käynyt kuinkaan.
    Siis nokkapyörä koholla, sauva täysin takana, kun kone istuu.
    Tuossa kohti ei ole edes sitä lehtijutussa mainittua 40 cm:n lumipeitettä.
    Märkä suvilumi hyvin kylläkin jarruttaa. Kuvasta näkyy, että liian hyvin.
     
    Leaderdog, Sarek1 ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  9. Kalastaja

    Kalastaja Kapteeni

    Liittynyt:
    14.12.2014
    Viestejä:
    754
    Tykkäykset:
    1,515
    Pisteet:
    76

    Hornetin laskukierto ilmasta aina tukialuksen kannelle saakka.
     
    Leaderdog, Sarek1, tulikomento ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,544
    Tykkäykset:
    6,723
    Pisteet:
    636
    Hienosti näkyy laskuun menevän. Käsitääkseni tukialuslentäjät lentää kierroksen ''pyöreänä'', ilman 90 asteen kaartoa myötätuuliosalta perusosalle ja taas perusosalta finaaliin. Samaa pohditaan nyt siviili ilmailussa. Laskukierroksessa lennetään matalalla ja pienellä nopeudella.

    Suurimmat riskit sisältyvät juuri näihin kaartoihin: Nopeuden seuranta saattaa unohtua, lisäksi helposti töpeksitään kaarrossa jalan kanssa, kone sivuluisuun. Siinä ne kaartosakkauksen ainekset onkin jo kasassa. Laskukierroksessa on ohjaajan oltava tarkkana, katseella scannataan mittareita muutaman sekunnin välein, nopeus, korkeus, liukukulma. Matkustajalle/jille voi (jopa pitää) haasteellisissa olosuhteissa sanoa, että jatketaan juttuja sitten maassa, nyt ollaan hiljaa. Ohjaajan keskittyminen lennon loppuvaiheessa ei saa herpaantua hetkeksikään.

    Näiden 90 asteen suunnanmuutosten poisto laskukierroksessa lentämisessä lentoturvallisuutta parantaisi aivan selkeästi.
    upload_2017-3-19_11-49-24.png
     
    Leaderdog, Mustaruuti, Mikoyan ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  11. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,683
    Tykkäykset:
    4,264
    Pisteet:
    636
    Taisteluhelikopteripari Mi24 Hind rynnäköi kohteeseen ja avaa tulen;

     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2017
    Fremen, 46S, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  12. Kalastaja

    Kalastaja Kapteeni

    Liittynyt:
    14.12.2014
    Viestejä:
    754
    Tykkäykset:
    1,515
    Pisteet:
    76

    Löpöä tankkiin.
     
    Leaderdog, tulikomento ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  13. Fremen

    Fremen Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    13.06.2014
    Viestejä:
    3,324
    Tykkäykset:
    6,465
    Pisteet:
    1,286
    Komeaa menoa! Mutta jos lentäisivät suomalaisen jääkäriprikaatin osien yli metsän päällä niin kyyti olisi kyllä aika kylmää, ja tämä naapurissakin tiedettäneen...
     
    23SNTJ, Leaderdog, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,897
    Tykkäykset:
    13,943
    Pisteet:
    1,286
    Lentelevät mielestäni juuri ilmatorjunnalle otollisella alueella (etenkin ammusilmatorjunnalle ja olkapääohjuksille sopivalla korkeudella). Eli aika nopeasti tuossa kävisi kylmät. Tositilanteessa uskoisin, että lentäisivät matalammalla suurimman osan ajasta, mutta tietysti silloin rynnäköinti vaikeutuisi huomattavasti.
     
    Leaderdog, JR49, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  16. Kalastaja

    Kalastaja Kapteeni

    Liittynyt:
    14.12.2014
    Viestejä:
    754
    Tykkäykset:
    1,515
    Pisteet:
    76

    On toi naval aviation vaan päheetä hommaa.
     
    Ikarus, Leaderdog, tulikomento ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  17. Fremen

    Fremen Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    13.06.2014
    Viestejä:
    3,324
    Tykkäykset:
    6,465
    Pisteet:
    1,286
    Yhdessä maailman kahdesta lentokelpoisesta B-29:stä, sisäpörinää ja hyvät jutut alkaa about 9.40 min kohdalta... asiaa!

     
    23SNTJ, Ikarus, Leaderdog ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  18. 46S

    46S Kersantti

    Liittynyt:
    30.08.2015
    Viestejä:
    170
    Tykkäykset:
    438
    Pisteet:
    16
    F-18 matalalentoa

     
    Ikarus, Leaderdog, Kalastaja ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  19. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,683
    Tykkäykset:
    4,264
    Pisteet:
    636
    B24 Diamond Lil pommikoneen esittelyä ja kiertokäynti;

     
    Ikarus, Kalastaja, tulikomento ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  20. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,683
    Tykkäykset:
    4,264
    Pisteet:
    636
    26. elokuuta 1981 Pohjois-Korea mahtailee asevoimillaan ja lännessä pelätään jo pahinta. SR71 vakoilukone lähetetään matkaan, jonka PK havaittuaan yrittää tuhota;

     
    Ikarus, Leaderdog ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  21. Fremen

    Fremen Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    13.06.2014
    Viestejä:
    3,324
    Tykkäykset:
    6,465
    Pisteet:
    1,286
    4-henkinen perhe kuoli Yhdysvalloissa paluulennolla Disneylandista kun Cessna 210 -koneesta "siivet repeytyivät irti" matkalennossa Alabaman yläpuolella... mikäkohän tuossa on ollut taustalla, joku voimakas downdraft? Ei ole tornado-seasoni vielä... (kuvassa pystysiiveke, mutta jutussa puhuttiin myös 'siivistä'). Ilmeisesti tuo yksinään on catastrophic failure, kuten vuoden 2001 marraskuun AA 587 -tapauksessa New Yorkin yläpuolella?

    [​IMG]

    A 4-foot section of the downed aircraft's tail was found on Pleasant Valley Circle off Alabama 160 in Hayden near the site where a Cessna 210 crashed at around 2:30 p.m. on March 25, 2017. Four people were killed in the crash. (Photo provided by Josh Phillips)Erin Edgemon | eedgemon@al.com

    http://www.al.com/news/birmingham/index.ssf/2017/03/4_missing_after_airplane_crash.html
     
    Leaderdog, tulikomento ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  22. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,544
    Tykkäykset:
    6,723
    Pisteet:
    636
    Olisko toinen korkeusperäsin kuvassa? Harvinaista on siipien tai peräsinten irtoaminen.
    Cessna 210:n g-rajat +3.8g – -1.52g eivät ole mitenkään valtavat. Tosin ei vielä tuossa + 3.8 lukemassa siipi ehjästä koneesta lähde, on niissä marginaalia jonkun verran.

    Uskoisin että väärin lentämällä tuostakin siivet saa irti revittyä. Pitkä ja jyrkkä liuku, kone ylinopeudelle ja sauva tai Cessnan tapauksessa ratti nopeasti täysin taakse, g-rajat paukkuu yli varmuudella. 210:ssä ei taida olla siipitukiaan, kuten pienemmissä malleissa.

    Väsymismurtuma siivessä tai peräsimissä, äkillinen kova turbulenssi, mahdollisuuksia on monia.

    Ilmailussa on ikävä kyllä paljon erilaisia mahdollisuuksia menettää henkensä.
     
    Leaderdog, tulikomento ja Fremen tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu