Onko tuossa enää polkimilla (?) mitään tehtävissä laipoilla, jos vetää tehot täysillle? Momenttia ilmeisesti pystyy juuri siipien ja pyrstön laipoilla kontrolloimaan?
Eli nimenomaan
'yaw' on se joka tässä on mahdollisesti ollut kriittinen tekijä?
Sivuperäsintä ohjataan polkimilla.
Potkurikoneessa sitä tarvitaan mm. juuri potkurin aiheuttaman kierron kumoamiseen. Painamalla kierron kumoavaa vastajalkaa kone saadaan menemään suoraan.
Riippuu moottorin pyörimissuunasta, kummalla jalalla kierto kumotaan. Ultrassa lentoonlähdössä kone kampeaa ilman oikean jalan painamista vasemmalle.
Sauvaa oikealle/vasemmalle vaikuttaa siivessä oleviin siivekkeisiin ja kone kallistuu.
Kaarto vasemmalle, sauvaa vasemmalle, samalla vasenta jalkaa kumoamaan siivekejarrutus.
Jos sivuperäsintä eli jalkaa ei tällöin käytetä, nokka ei lähde kunnolla kääntymään vaan jää auraamaan alkuperäiseen lentosuuntaan. Kone kyllä hitaasti siitä pelkillä siivekkeilläkin kääntyy, mutta kaarto tapahtuu sivuluisussa ja ei ole puhdas. Puhtaalla kaarrolla tarkoitan kuula keskellä tehtyä kaartoa. Kun kone on kaarrossa halutessa kallistuksessa, keskitetään sekä sauva että polkimet.
Useat koneet tarvitsevat lisäksi kaarrossa korkeuden säilyttämiseksi hivenen vetoa sauvasta.
Kolmen ohjaimen samanaikainen koordinoitu yhteiskäyttö.
Kuullostaa monimutkaiselta, mutta käytännössä ei sitä ole.
Jos lentokoneesta joku ohjainpinta pitäisi pois lentäessä luovuttaa, niin nimenomaan tuo sivuperäsimen
liikkuva ohjainpinta. Korkeusohjaus toimisi edelleen, samoin koneen kallistaminen siivekkeillä ja edes jonkunlainen suuntaohjaus siivekkeillä, vaikkakin se olisi heikko.
Pelkän sivuperäsimen ohjainpinnan menetys ei mielestäni konetta ainakaan välttämättä pudota. Jos koko sivuperäsin lähtee, sitten saattaa olla tiukemmat ajat käsillä.
Näin kävi takavuosina eräälle Airbussille. Ohjaaja teki täysiä jalkapoikkeutuksia puolelta toiselle lentoonlähdössä sillä seurauksella, että koko sivuperäsin repeytyi irti. Kone hallitsemattomaan lentotilaan ja kaikki kuoli.
Nyt tuo softalla estetty, lentäjä ei enää voi käskyttää esim. Airbussia niin ankarasti, että juuri näin kävisi.