Lentokoneita

Neukut olivat nyrpeitä spitille, osittain ihan relevanteistakin syistä... koneet mm. toimitettiin ilman minkäänlaisia manuaaleja!


Kukas nyt manuaaleja lukisi....
 
Kukas nyt manuaaleja lukisi....

Eipä ihme, että venäläiset ei saaneet Spitistä ihan parasta irti. Lisäksi kilpakoneen tyyppinen kireäksi viritetty RR Merlin ilman manuskoja niin A vot..

Ilmailussa on pakko käyttää aikaa koneen ja sen suoritusarvojen opiskeluun.;)
Manuaali on syytä lukea ja muutamat jutut jopa opetella ulkoa.
Näitä ovat mm. sakkausnopeus eri painoilla ja kuormituskertoimila, pienin suositeltava lähestymisnopeus, koneen suurin sallittu nopeus, parhaan liitosuhteen nopeus ja laippa asetus, takaisinkaarron ratkaisukorkeus moottorihäiriö tilanteessa. Sekä maksimi kuormituskertoimet. Lisäksi koneen joka nippeli ja mittari on osattava ulkoa.


En minäkään (muissa hommissa) manuaaleja lue kuin äärimmäisessä hätätilanteessa, ongelmaa mitä raaka voima ja tyhmyys ei pysty ratkaisemaan ei käytännössä ole.:D

Ilmailussa tuo yhdistelmä on tappavan vaarallinen.
 
1aa498f3ab45121967d1cd64abd069fc.jpg


 
Hittolainen että on himottanut tämä Rollossa rakennettu suomalainen ultra jo parin vuoden ajan, tälle löytyy parisataatuhatta kiitotietä sisämaastakin... voisi persläpisten sukulaisten infestoiman mökinkin kohdalla tehdä ensin ilmatiedustelun, sitten ilmarynnäkön ja lopuksi maihinnousun - kaikki samalla laitteella!!


Onko kellään mitään kokemuksia, toimiiko osamaksu :)? Hintaa 150k, ilman laskuvarjoa ja radiota yms. suht. tarpeellista lisuketta...
 
Onko kellään mitään kokemuksia, toimiiko osamaksu :)? Hintaa 150k, ilman laskuvarjoa ja radiota yms. suht. tarpeellista lisuketta...


Edullisempia vaihtoehtoehtoja löytyy. Tässä yksi. Hintaa ei ole mainittu. Hintaluokkka lienee noin 30-35 k. Tässä on huomattava vähistä lentotunneista huolimatta lähestyvä (12 v tai 1500h) moottorin nollaus. Nollaus maksaa 10 k. Voi myös lentää moottoria nollaamatta, edellyttää 100 h välein moottorin puristuspaineiden mittausta.
(Nollaus = peruskorjaus, moottori on sen jälkeen uutta vastaavassa kunnossa.)

Full Lotuksilla voi lentää vedestä, lumesta ja jäältä. Kiitotieltä operointi ei ole mahdollista muuten kuin pyörävarustus alle vaihtamalla.

Linkistä teksti ja siellä myös koneesta kuva:
Ikarus C42B v. 2005 vesilentovarustuksella myydään sopivasti. Myös pyörävarustus tallessa. Kone on perusteellisesti huollettu kesällä 2017. Lentokelpoisuustarkastus ARC voimassa 2019 asti. Uudet siipien päällysteet ja kellukkeet huollettu. Lentotunteja kertynyt alkuperäisellä omistajalla vain 620. Ammattilaisen huoltama, amatöörit eivät koneeseen ole koskeneet. Myydään myös Eurowagonilla Ikaruksen mittojen mukaan teetetty rekisteröity traileri, joka on käytännössä liikkuva hangaari - erittäin kätevä ja edullinen koneen säilytys ympäri vuoden. Trailerin hinta on 4.000 €.
https://www.nettimarkkina.com/vesilentokone-ikarus-ja-traileri/1338868

Huomioitava myös, että tarvitset 70 h pyörävarustuksella tiimaa, ennen kuin vesilentokelpuutus on mahdollista hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Edullisempia vaihtoehtoehtoja löytyy. Tässä yksi. Hintaa ei ole mainittu. Hintaluokkka lienee noin 30-35 k. Tässä on huomattava on vähistä lennotunneista huolimatta lähestyvä (12 v tai 1500h) moottorin nollaus. Nollaus maksaa 10 k. Voi myös lentää moottoria nollaamatta, edellyttää 100 h välein moottorin puristuspaineiden mittausta.
(Nollaus = peruskorjaus, moottori on sen jälkeen uutta vastaavassa kunnossa.)

Full Lotuksilla voi lentää vedestä, lumesta ja jäältä. Kiitotieltä operointi ei ole mahdollista muuten kuin pyörävarustus alle vaihtamalla.

Linkistä teksti ja siellä myös koneesta kuva:
Ikarus C42B v. 2005 vesilentovarustuksella myydään sopivasti. Myös pyörävarustus tallessa. Kone on perusteellisesti huollettu kesällä 2017. Lentokelpoisuustarkastus ARC voimassa 2019 asti. Uudet siipien päällysteet ja kellukkeet huollettu. Lentotunteja kertynyt alkuperäisellä omistajalla vain 620. Ammattilaisen huoltama, amatöörit eivät koneeseen ole koskeneet. Myydään myös Eurowagonilla Ikaruksen mittojen mukaan teetetty rekisteröity traileri, joka on käytännössä liikkuva hangaari - erittäin kätevä ja edullinen koneen säilytys ympäri vuoden. Trailerin hinta on 4.000 €.
https://www.nettimarkkina.com/vesilentokone-ikarus-ja-traileri/1338868

Huomioitava myös, että tarvitset 70 h pyörävarustuksella tiimaa, ennen kuin vesilento kelpuutus on mahdollista hankkia.
Ahah! Viimeinen virke oli uutta tietoa, tämä on vielä ruutupaperi-ja-kynä -asteella meikäläisellä... kaikki info tässä ketjussa on kyllä ollut koukuttavaa, ehkä sittenkin -hengessä tehdään vanhasta Fremenistäkin vielä taivaan poika!?!
 
Ahah! Viimeinen virke oli uutta tietoa, tämä on vielä ruutupaperi-ja-kynä -asteella meikäläisellä... kaikki info tässä ketjussa on kyllä ollut koukuttavaa, ehkä sittenkin -hengessä tehdään vanhasta Fremenistäkin vielä taivaan poika!?!
Kyllä tehdään.:)
Mietipä myös vaihtoehtoa, että hankit koneen vaikka neljän henkilön porukassa? 10 k euroa mieheen, teillä on kone ja lupakirja taskussa joka kaverilla.
Koulukoneena voi käyttää omaakin konetta, kun koulutus on koneen vakuutuksessa huomioitu. Teoriat voi nykyisin suorittaa etänä, en ole ihan varma, voiko myöskin tentit.
Koulutunti jää omalla koneella edulliseksi, kun siihen ei tarvita muuta kuin lennonopettajan varsin vaatimaton korvaus/h ja tietysti tuon oman koneen käyttökulut / h.

Tuon kaltaisen (ja hintaisen) ultran lentotunnin omakustannushinta on noin 50 euroa /h. Sisältää vakuutuksen, bensat ja huollon.
Jos vuotuinen käyttömäärä menee reilusti yli sadan tunnin, tippuu luonnollisesti myös lentotunnin hinta, koska vakuutuksen osuus kaikista maksuista on suurin.
Vakuutusmaksu (kasko) noin 30-35k arvoisesta koneesta noin 3 k euroa. Vesilentovarustuksella hieman enemmän, riippuu vakuutusyhtiöstä aika paljon.

Jotkut yhtiöt eivät ole halukkaita vesilentokoneita kaskolla vakuuttamaan. Ne pistää vuosimaksun niin ylös, ettei tarvitse myydä kaskon kaskoa..

Vesilentäminen on vaativampaa kuin maalta operointi. Siksi tuo 70 h minimivaatimus ennen vesilentokelpuutusta. Vesikelppari on jotain 10-12 h rundi opettajan kanssa, laskuja joku tietty määrä veteen, jota en nyt tässä tarkalleen muista. Saattoipa olla jonkun 30 laskua.

Vesilentäjiä on kahta sorttia. Osa on kaatanut koneen ja toinen puoli ei vielä ole kaatanut konetta.:D
 
Viimeksi muokattu:
Olen itselleni antanut kertoa, että vesikoneen vakuuttaminen on kaskon osalta haastellinen, kaikki yhtiöt eivät myönnä kaskoa vesileikkeihin,kuten veli Ikarus kertoo.
Ja, huom. lentokoneen vakuutus on otettava ulkomailta, kotimaista vakuuttajaa, tai edes välittäjää ei enää ole.

Sekä jos kone on harvinaisempi, niin vaikeuskerroin kasvaa heti, ja vakuuttajat harvenee.

Pientä edittiä, kun seuraa urheilua samalla...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top