Lentokoneita

Paljon se on pilotistakin kiinni. Mike Spickin kirjassa on maininta, että saksalaisen ässän mukaan yksikään Spitfire ei kyennyt kaartamaan Mersun edestä pois.

Mersun lentäminen äärirajoilla alkoi vasta siiven etureunasolakot auki ja kokenut lentäjä sai puristettua koneesta paljonkin enemmän irti kuin aloittelija.

Parhaita Bf 109:n limiitille piiskaajia lienee ollut H-J Marseille.
Eikös suomalaisten vs. Amerikkalaisten menestys Brewsterillä kerro myös samaa tarinaa? Hans Wind kritisoi amerikkalaisten Brewster taktiikkaa tyynellämerellä. Joten ei se pelkkä kone, vaan miten sitä käytetään
 
Eikös suomalaisten vs. Amerikkalaisten menestys Brewsterillä kerro myös samaa tarinaa? Hans Wind kritisoi amerikkalaisten Brewster taktiikkaa tyynellämerellä. Joten ei se pelkkä kone, vaan miten sitä käytetään
Kaartotaistelu BW:lla tai millään muullakaan koneella Zerojen ehdoilla eli nopeudella 200-300 km/ h oli tuhoon tuomittu yritys.. maailman paras hitaiden nopeuksien kaartotaistelija, vielä sodan loppupuolellakin oli tilanne tämä. Mustangikin otti siltä väärällä taktiikalla pataan.

Jenkkien BW oli muistaakseni painavampi ja jäykempi kääntymään kuin meidän versio. Heiluritaktiikalla silläkin olisi saattanut pärjätä Zerolle, joka taas oli syöksyssä huono.
 
Kaartotaistelu BW:lla tai millään muullakaan koneella Zerojen ehdoilla eli nopeudella 200-300 km/ h oli tuhoon tuomittu yritys.. maailman paras hitaiden nopeuksien kaartotaistelija, vielä sodan loppupuolellakin oli tilanne tämä. Mustangikin otti siltä väärällä taktiikalla pataan.

Jenkkien BW oli muistaakseni painavampi ja jäykempi kääntymään kuin meidän versio. Heiluritaktiikalla silläkin olisi saattanut pärjätä Zerolle, joka taas oli syöksyssä huono.
Brewsterissäkin useampaa moottoriversiota. Näin stetsonista, tarkistamatta, esim. briteillä taisi olla heikkotehoisemmat voimanlähteet kuin meidän versioissa.
 
Brewsterissäkin useampaa moottoriversiota. Näin stetsonista, tarkistamatta, esim. briteillä taisi olla heikkotehoisemmat voimanlähteet kuin meidän versioissa.
Eipäs tainnut olla, muutaman kymmenen heppaa oli enemmän kuin meillä. Jenkeillä ja briteillä oli raskaammat koneet kuin meillä, mikä tietysti heikensi ketteryyttä ja heikohkon ahtimen kanssa suorituskykyä korkeammalla. On hyvä tietysti muistaa, että sodan alun japanilaiset lentäjät ,erit.laivaston, oli tekijämiehiä, mitä jatkosodan alun punapilot olivat harvoin.
 
Eipäs tainnut olla, muutaman kymmenen heppaa oli enemmän kuin meillä. Jenkeillä ja briteillä oli raskaammat koneet kuin meillä, mikä tietysti heikensi ketteryyttä ja heikohkon ahtimen kanssa suorituskykyä korkeammalla. On hyvä tietysti muistaa, että sodan alun japanilaiset lentäjät ,erit.laivaston, oli tekijämiehiä, mitä jatkosodan alun punapilot olivat harvoin.
:) ei pitäisi ulkomuistista yrittää mitään.
 
Eikös suomalaisten vs. Amerikkalaisten menestys Brewsterillä kerro myös samaa tarinaa? Hans Wind kritisoi amerikkalaisten Brewster taktiikkaa tyynellämerellä. Joten ei se pelkkä kone, vaan miten sitä käytetään
Hasse Wind sanoi heiluri taktiikasta ja kritisoi sen puutetta jenkeillä
 
Eri sivulta luin, mutta ensi silmäyksellä tutun kuuloista tekstiä. Itseä jäi vähän mietityttämään, mistä Wind on saanut tietonsa jenkkien taktiikoista Brewsterillä Zeroja vastaan

Siis tuossahan on aluksi Väinö Pokelan johdatus itse Windin taktiikkaluentoihin. Haastateltu sodan jälkeen, jolloin amerikkalaisten kokemukset olivat jo yleisessä tiedossa. Windin osio alkaa tämän intron jälkeen.

Kun amerikkalaiset rupes kanssa käymään sotaa eikä heillä ollut aavistustakaan kuinka sitä käydään. Siellä Tyynellämerellä aloittivat sen sodankäynnin, sehän oli aivan onnetonta. Kolme kertaa olivat mukana Brewsterillä. Ja se viimeinen oli semmoinen että 17 Brewsteriä otti osaa yhteen ilmatappeluun ja niistä muistaakseni 13 ammuttiin alas. Ja sen jälkeenhän Brewsterit lähetettiin Floridaan kadettien lentokoneiksi.


Ja se kaikki johtui siitä kun ne hyökkäs Zeroja vastaan. Ne ei ollenkaan ottaneet huomioon että Zero, siinä ei ollut panssareita ja se oli puurakenteinen ja paljon kevyempi. Mutta siinä oli samankokoinen moottori kuin Brewsterissä. Ja ne rupes kurvatappeluun semmoisten kanssa. Siitä oli seurauksena että ne ammuttiin alas. Kun olisi pitänyt vain käyttää keinutuolitaktiikkaa, hyökätä ja vetää pois.
 
:eek:



2017-08-12t044434924z_hylatty--r-35e50.jpg


http://www.kaleva.fi/lukijalta/kuvat/208122/
 
Perskeles...! Olin just matkalla hotellille kun kaksi A-10 Warthogia lensi peräkanaa Kalamajan kaupunginosan yli etelään päin Tallinnassa. Paikalliset kattoi meikäläisen hurraamista vähän tyyliin että onhan näitä nyt nähty :). Lentokorkeus 1800 jalkaa tai ehkä vähän alle....

 
Perskeles...! Olin just matkalla hotellille kun kaksi A-10 Warthogia lensi peräkanaa Kalamajan kaupunginosan yli etelään päin Tallinnassa. Paikalliset kattoi meikäläisen hurraamista vähän tyyliin että onhan näitä nyt nähty :). Lentokorkeus 1800 jalkaa tai ehkä vähän alle....


Ilmavoimat uutisoi eilen että eilisen lentokierroksen jälkeen pari "Pahkasikaa" poikkesi myös Pirkkalassa.

https://fi-fi.facebook.com/Ilmavoimat/posts/1516672908396683
 
Perskeles...! Olin just matkalla hotellille kun kaksi A-10 Warthogia lensi peräkanaa Kalamajan kaupunginosan yli etelään päin Tallinnassa. Paikalliset kattoi meikäläisen hurraamista vähän tyyliin että onhan näitä nyt nähty :). Lentokorkeus 1800 jalkaa tai ehkä vähän alle....

Jotenkin vaikuttava kone lennossa. Pärnun hiekkarannoilta samanlainen kokemus parin vuoden takaa, tulivat matalalta mereltä ja tanssittivat siipiään kaupungin yllä. :)
 
Jotenkin vaikuttava kone lennossa. Pärnun hiekkarannoilta samanlainen kokemus parin vuoden takaa, tulivat matalalta mereltä ja tanssittivat siipiään kaupungin yllä. :)

Mie en ole nähnyt kun vaan pari kertaa maanäyttelyssä (Lappeenranta 95 & Turku 2011). Vaikuttavan oloinen lentävä tankki toki läheltä katsottuna, mutta lentävänä en ole koskaan päässyt näkemään. :(
 
Back
Top