Lentokoneita

20818900_1517622991635008_3217353922274430294_o.jpg

20863697_1517622994968341_4049787513148929815_o.jpg

20934082_1517623018301672_8081233729673777906_o.jpg

20786054_1517622828301691_2070438199966090543_o.jpg
 
Nää on aina hauskoja... "Settle down there Captain Happy".... ryppyotsat kurtussa :)!

Takavuosina ''vähemmän palveluhenkiset'' lennonjohtajat eivät olleet mikään harvinaisuus myöskään meillä.
Nykyään laskeutumismaksut Finnavialla ovat jo sitä luokkaa, että vittuilua ei viitsi kuunnella. (Ja siitä vielä maksaa.)
Kevyillä koneilla 35 euron lasku kolahtaa postiluukusta viikon päästä, kun renkaat ottaa kiinni asfaltiin. (Valvotuilla lentopaikoilla, missä on lennonjohto.)
Hankkimalla kausikortin tätä kustannusta/laskeutuminen voi merkittävästi pienentää.

Nykyisin asenne lennonjohtajilla onkin aivan ok.
 
Concorde auringonpimennystä jahtaamassa. Kuva vuodelta 1973.

yQatjrA.jpg
 
^Onko tuosta kiitoradan asfaltin korvennuksesta mitään tietoa,pehmentymistä,muodonmuutoksia.... jne, pitääkö uusia kovin usein, kun saa lämpöä noin runsaasti.
 
Tässä on Venäjän juhlamaalattu Mig-29 vierailulla Suomessa Siivet-lehden kuvaamana. Komean näköinen peli. Lyhyt video saa kiinnostavan käänteen :)

 
F-4 Phantom ja MiG-21 olivat legendaarinen taistelupari. Vietnamin sodan sekä Israelin ja arabimaiden väliset ilmataistelut tunnetaan. Olen jo pidemmän aikaa etsinyt tietoja kylmän sodan aikaisista kurvatappeluista, jotka tapahtuivat Euroopassa. Tässä yksi "kurvatappelu" esiteltynä.

https://www.reddit.com/r/HistoryPor...mig21_og_jg9_in_the_sight_of_a_luftwaffe_f4f/

70-luvun lopulla Länsi-Saksan Luftwaffe kokeili itäsaksalaisten reaktioita lähettämällä Itämerelle kaksi RF-4 tiedustelukonetta ja näitä saattamaan kaksi F-4F hävittäjää. Koneet kuuluivat JG-71:lle.

1.webp

Itä-Saksan ilmavoimat olivat hereillä ja Peenemünden tukikohdasta starttasi tunnistuslennolle kaksi JG-9:n MiG-21 BIS hävittäjää.

2.webp

No, tästä käynnistyikin sitten oikein kunnon kurvatappeluvääntö kun molemmat osapuolet alkoivat käyttäytyä aggressiivisesti kansainvälisessä ilmatilassa. Ja ainakin tykkikamerakuvien perusteella länsisaksalaiset olivat niskan päällä.

http://imgur.com/a/ZvYTu

EsHwJa4.webp

kPC9Ob1.webp

gpATJ1T.webp

Muuan Facebook-tuttuni on entinen RAF:n F-4 -navigaattori ja tämän mukaan tapauksesta tuli klassikko NATO-maiden ilmavoimissa. Phantomit rökittivät MiG:it. Tilanne meni kuulemma niin pitkälle, että yhdessä vaiheessa itäsaksalaiset olisivat jo pyytäneet omalta taistelunjohdoltaan tulenavauslupaa. Lännen signaalitiedustelu oli napannut tutka-aseman ja hävittäjien väliset keskustelut.
 
Mitenköhän tämä MIG-lentäjä on kuvannut ko. tilannetta? onko siitä mitään tietoa?.
Muuten tuo "tykkikamera" mikä on sen functio?, minulle ei ihan täysin selvä juttu.
 
TT-kamera eli tähtäimetarkistuskamera. Muistaakseni alkaa kuvata tähtäinkuvaa, kun varmistin otetaan pois päältä. Muistelen pari kertaa leikkineeni Hawkin TT-kameran kanssa ja jouduinpa jollekin lentäjälle sen käytön kertomaan. En kyllä enää asiaa varmaksi väitä osaavani.
 
Mitenköhän tämä MIG-lentäjä on kuvannut ko. tilannetta? onko siitä mitään tietoa?.
Muuten tuo "tykkikamera" mikä on sen functio?, minulle ei ihan täysin selvä juttu.

Itäsaksalaisten tykkikamerafilmeistä ei ole sen tarkempaa tietoa. Tämäkin tarina pohjautuu siis täysin Luftwaffen Phantom-miehistöjen kuvamateriaaliin, sekä lännen radiotiedustelun sieppaamaan viestiliikenteeseen. Davidin näkemys ja tuo NATO-legenda on luettavissa yksityiskohtaisemmin tästä miehen teoksesta. Noista itse kuvista päättelin, että tuo missä näkyy tähtäinkuvio MiG-21:n päällä on peräisin F-4F:stä. Muut ovat sitten RF-4 -tiedustelukoneiden kameroilla otettuja.

261127709874.webp
 
Back
Top