Lentokoneita

Erittäin havainnollistava video Concorden ja Tupolev TU-144:n eroista. Venäläisten yliäänimatkustajakone oli pelkkä arvovaltaprojekti. Se piti saada ilmaan ennen lännen kapitalistien vastaavaa tekniikan ihmettä. Lopputuotteissa oli sitten eroja ! TU-144 oli teknisesti kömpelö ja jopa vaarallinen Concordeen verrattuna.

 
Erittäin havainnollistava video Concorden ja Tupolev TU-144:n eroista. Venäläisten yliäänimatkustajakone oli pelkkä arvovaltaprojekti. Se piti saada ilmaan ennen lännen kapitalistien vastaavaa tekniikan ihmettä. Lopputuotteissa oli sitten eroja ! TU-144 oli teknisesti kömpelö ja jopa vaarallinen Concordeen verrattuna.

Siis mitä helvettiä mä just kuulin... cargo version?!?
 
Juu, käyttivät sitten tavarakuljetuksiin.
Ei jumatsukka toi yliäänirahtikone on konseptina niin totaalisen irrallinen, että ainoastaan marxilainen sairas mielentila voisi edes formuloida moista... kun uuden sadon perunat nyt vaan pitää saada tuntirahtina pöytään, hei tässäpä näppärä keino siihen, Valde maksaa...!
 
En tiedä numeroiden paikkansapitävyyttä, mutta ihan kielenkiintoinen kuva WW2-aikaisten hävittäjien toimintasäteestä.

TCfnDJs.jpg
 
En tiedä numeroiden paikkansapitävyyttä, mutta ihan kielenkiintoinen kuva WW2-aikaisten hävittäjien toimintasäteestä.

TCfnDJs.jpg

Ihan pitäisi olla oikeansuuntaisia. Tuo oli yksi ratkaisevia tekijöitä sodan kääntymisessä liittoutuneille. Tuon ja ilmasotatrategian muutoksen myötä Luftwaffe tuhottiin ilmassa, kentille ja tuotantolaitoksissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_history_of_the_Luftwaffe_(1939–45)

The turn of the tide


Maj. Gen. Jimmy Doolittle's change in American fighter tactics doomed the Luftwaffe fighter force during 1944.

Until the development of Allied long-range fighters the Luftwaffe remained capable of inflicting serious losses by the day fighter and night fighter units (Nachtgeschwader), as well as the anti-aircraft guns under its command.

The turn in the Luftwaffe's fortunes came during Big Week in which the U.S. Eighth Air Force flying from bases in Britain, and Fifteenth Air Force flying from bases in Southern Italy, carried out raids against German aviation industry throughout Europe. The new commander of the US Eighth Air Force, Maj. Gen. Jimmy Doolittle's major influence on the European air war occurred early in 1944 when he changed the policy requiring escorting American fighters to remain with the bombers at all times. With his permission, initially performed with P-38s and P-47s with both previous types being steadily replaced with the long-ranged P-51s as the spring of 1944 wore on, American fighter pilots on bomber defense missions would primarily be flying far ahead of the bombers' combat box formations in air supremacy mode, literally "clearing the skies" of any Luftwaffe fighter opposition heading towards the target.

This strategy fatally disabled the twin-engined Zerstörergeschwader heavy fighter wings and their replacement, single-engined Sturmgruppen of heavily armed Fw 190As, clearing each force of bomber destroyers in their turn from Germany's skies throughout most of 1944. As part of this game-changing strategy, especially after the bombers had hit their targets, the USAAF's fighters were then free to strafe German airfields and transport while returning to base, contributing significantly to the achievement of air superiority by Allied air forces over Europe. During the Big Week bomber campaign of late February 1944 which started to introduce the new fighter tactics, American medium and heavy bombers together dropped roughly 10,000 tons of bombs and seriously disrupted German fighter production. During Big Week, the Eighth Air Force lost 97 B-17s. Coupled with B-24 losses the figure totaled 137 initially and 20 more scrapped due to damage.[91] The Fifteenth Air Force lost 90 aircraft and American fighter losses stood at 28. The Luftwaffe losses were high amongst their twin-engined Zerstörer units which suffered heavy losses and decimated the Bf 110 and Me 410 Gruppen.[92] More worrying for the Jagdwaffe was the loss of 17 per-cent of its pilots; nearly 100 were killed.[93] The tide had turned, and air superiority had passed to the Western Allies.



P-51D 374th Fighter Squadron. This is an early D-model, without the fin strake; 75 gallon (284 litre) drop tanks are on the wing racks.

When long-range fighter support became widely available by May 1944, the Luftwaffe's defensive effort was severely damaged. The P-51D Mustangs and P-47 Thunderbolts with extended range were now able to escort the bombers to and from the target. The Luftwaffe now did not have opportunity to attack the unprotected fleets. The resulting air battles diminished the strength of the Jagdwaffe.

U.S. and RAF fighters undertook many fighter sweeps, and the boundaries of the front line steadily moved eastward. They engaged many Luftwaffe training aircraft, and the helpless Jagdflieger of tomorrow were shot down in droves. Pilot training had become shorter in order to fill the front line Gruppen, which often had more aircraft than pilots. German aircraft production reached its peak in August 1944, finally equaling the Soviet and American output, but the production came too late to alter the outcome of the air war. The Luftwaffe had plenty of aircraft but a critical shortage of experienced fighter pilots.[94]
 
Italian ilmavoimien Eurofighter Typhoon meni tänään mereen lentonäytöksessä. Kuski ei hypännyt ja meni koneen mukana. :(


https://theaviationist.com/2017/09/...-during-terracina-airshow-killing-test-pilot/
Shit:oops:
Videosta ei saanut oikein selvää, kuvasi pilviä..
Asentotaju meni pilvessä tai pystyliikkeen aloitus liian matalalta, ehkä?

Vetoa pilotilla oli sauvasta ja kone oikenemassa, tila ei vaan riittänyt.

Pilotilla kovin vähän aikaa tajuta, että ei oikene. Luuli varmaankin loppuun saakka, että tila riittää.

Mitä tuosta videosta nyt selvää sai, 50-100 metriä lisää, niin eipä mitään, käytiin alle minimin, mutta elämä jatkuu. Nyt lähti kaveri pilven reunalle.:(
 
Shit:oops:
Videosta ei saanut oikein selvää, kuvasi pilviä..
Asentotaju meni pilvessä tai pystyliikkeen aloitus liian matalalta, ehkä?

Vetoa pilotilla oli sauvasta ja kone oikenemassa, tila ei vaan riittänyt.

Pilotilla kovin vähän aikaa tajuta, että ei oikene. Luuli varmaankin loppuun saakka, että tila riittää.

Mitä tuosta videosta nyt selvää sai, 50-100 metriä lisää, niin eipä mitään, käytiin alle minimin, mutta elämä jatkuu. Nyt lähti kaveri pilven reunalle.:(

Lentopostin uutinen turmasta.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/eurofighter_typhoon_sy_ksyi_mereen_lenton_yt_ksess_italiassa_video
 
Näistä videoista näkyy hyvin, mitä tapahtui.

Pilotin piikkiin, valitettavasti.
Alakauttaveto liian matalalta.
Veti kone selällään ja lujaa vetikin, mutta liike alkoi liian matalalta.

Aloituskorkeus jäi tarkistamatta tai katsoi sen väärin. G:tä paljon ja kova rasitus. Pilotti maksoi virheestään kalleimman hinnan.:(

Ilmailu ja etenkin sotilasilmailu on armoton laji.
 
Jep, täys silmukka se on, ei alakauttaveto. Jäi tosi pienestä kiinni, tuosta kuvakulmasta näkyy..
Olis tarvinnut 30 m lisää, mutta sitä tilaa ei vaan ollut. Ei ollut onnea mukana.

Jyrki Laukkasta siteeraten: - Rohkeat lentäjät, ne on kuollu..

Laitoin just äsken sinne omaan Eurofighter-ketjuun vähän lisää aiheesta. Tsekkiläinen naamakirjatuttava kertoili äsken, että sama kuski lensi italialaisten Typhoon-soolon viime viikonloppuna Ostravan näytöksessä. Ilmeisesti ohjelma oli sama. Viikko sitten oikaisu onnistui, nyt kun oltiin meren päällä, meni jotain pahasti pieleen (kuskin korvien välissä todnäk.).
 
Kuninkaallisille ilmavoimille syyskuun 15. päivä on perinteisesti kuuluisa "Battle of Britain Day." Viettävät tuolloin RAF:n Luftwaffesta 1940 saamaa torjuntavoiton muistopäivää. Tässä ihan äsken Coningsbyn lentotukikohta julkaisi mielenkiintoisen kuvasarjan. Tukikohdassa oli juuri tuolloin menossa yhteisharjoitus johon otti osaa myös Saksan Luftwaffe.

Kuvissa Battle of Britain Memorial Flightin Spitfire ja Avro Lancaster esiintyvät sulassa sovussa yhdessä saksalaisen Eurofighterin ja Tornadon kanssa. :salut:

kuva.webp

kuvaa1.webp

kuvaaa1.webp
 
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005382267.html
Tanskalaislehti: Suomalainen F18-hävittäjä lähetti hätäkutsun ilmasta – laskeutui jarruvaijeriin Ålborgissa

is_trans_35x35px.png

Ilmavoimien video: Baana 2016 -harjoituksessa Hornet-ohjaajat harjoittelevat vaijerilaskua maantietukikohtaan
00:00 / 00:27
Julkaistu: 25.9. 15:01

ILMAVOIMAT
Ilmassa vian saanut suomalainen F18-hävittäjä laskeutui jarruvaijeriin sunnuntaina kello 14.45, kirjoittaa Nordjyske.
Suomalainen F18-hävittäjä laskeutui jarruvaijeriin Ålborgin lentokentälle sunnuntaina kello 14.45 aikaan, kirjoittaa tanskalaislehti Nordjyske.

Tapahtuman vahvistaa lehdelle Tanskan armeijan vartiopäällikkö Klaus Thing Rasmussen.

– Kyseessä oli suomalainen F18-hävittäjä, joka osallistui harjoitukseen Ruotsin ilmatilassa. Lentäjä oli huomannut, että hänellä on ongelmia jarruissaan. Hän lähetti hätäkutsun hieman ennen kello 14.30:a, Rasmussen kertoo Nordjyskelle.

Ruotsissa on käynnissä parhaillaan Aurora-sotaharjoitus, joka kestää alkaneen viikon perjantaihin saakka. Suomi osallistuu harjoitukseen.

Rasmussenin mukaan Ålborgin lentokenttä oli suomalaiskoneesta katsoen lähin kenttä, jolla on käytössään turvavaijeri.

Suomalaisen F18-kone laskeutui vaijeriin kello 14.45. Tapahtuma viivästytti lähdössä ollutta Norwegianin lentoa noin puoli tuntia. F18-hävittäjää alettiin Nordjysken mukaan korjata mahdollisimman pian laskeutumisen jälkeen.

Rasmussenin mukaan tapahtuneesta ei aiheutunut vaaraa ihmisille.
Tero Karjalainen
 
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005382267.html
Tanskalaislehti: Suomalainen F18-hävittäjä lähetti hätäkutsun ilmasta – laskeutui jarruvaijeriin Ålborgissa

is_trans_35x35px.png

Ilmavoimien video: Baana 2016 -harjoituksessa Hornet-ohjaajat harjoittelevat vaijerilaskua maantietukikohtaan
00:00 / 00:27
Julkaistu: 25.9. 15:01

ILMAVOIMAT
Ilmassa vian saanut suomalainen F18-hävittäjä laskeutui jarruvaijeriin sunnuntaina kello 14.45, kirjoittaa Nordjyske.
Suomalainen F18-hävittäjä laskeutui jarruvaijeriin Ålborgin lentokentälle sunnuntaina kello 14.45 aikaan, kirjoittaa tanskalaislehti Nordjyske.

Tapahtuman vahvistaa lehdelle Tanskan armeijan vartiopäällikkö Klaus Thing Rasmussen.

– Kyseessä oli suomalainen F18-hävittäjä, joka osallistui harjoitukseen Ruotsin ilmatilassa. Lentäjä oli huomannut, että hänellä on ongelmia jarruissaan. Hän lähetti hätäkutsun hieman ennen kello 14.30:a, Rasmussen kertoo Nordjyskelle.

Ruotsissa on käynnissä parhaillaan Aurora-sotaharjoitus, joka kestää alkaneen viikon perjantaihin saakka. Suomi osallistuu harjoitukseen.

Rasmussenin mukaan Ålborgin lentokenttä oli suomalaiskoneesta katsoen lähin kenttä, jolla on käytössään turvavaijeri.

Suomalaisen F18-kone laskeutui vaijeriin kello 14.45. Tapahtuma viivästytti lähdössä ollutta Norwegianin lentoa noin puoli tuntia. F18-hävittäjää alettiin Nordjysken mukaan korjata mahdollisimman pian laskeutumisen jälkeen.

Rasmussenin mukaan tapahtuneesta ei aiheutunut vaaraa ihmisille.
Tero Karjalainen

Kyllä taas verenpaineet nousi kun erehdyin lukemaan nuo IS:n uutisen lukijakommentit. Kyllä osaa olla ihmiset typeriä. Hornet tuntuu olevan monen kommentoijan mielestä nyt surkea surmanloukku. Minä taas sanon, että lentoturvallisuutta ilman muuta parantaa koneen kaksimoottorisuus, sekä tuo jarrukoukku.

HX-hanke on myös varmalla pohjalla kun Suomen ilmavoimilla on näköjään iltapäivälehtien lukijakommentaattoreissa ehtymätön asiantuntijareservi kun hankinnat lähestyvät. Esson baarin Ilmasotakoulusta on valmistunut valtava määrä "asiantuntijoita."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top