Lentokoneita

mutta tietty F-35:llä tuonne ei voi laskeutua.
Heh! Pitaa sitten ostaa B-malli:)?

Oliko tuossa muuten kova sivutuuli, koska keskiviiva tuli "kehikon" keskelle vasta kun moottoreilla uudestaan kaasutettiin?
 
Olisi parempi linkittää näitä tonne Ilmavoimiin liittyviin ketjuihin. Niitä kuitenkin suurempi osa kiinnostuneista lukijoista seuraa.


Tuossa muuten hyvin näkyy se ettei maantietukikohta missään nimessä tarkoita lyhyttä kiitotietä tai muutenkaan niin kauhean rajoittuneita olosuhteita, mutta tietty F-35:llä tuonne ei voi laskeutua. Eihän kiitotie ole kuin vaatimattomat 3 km!!!

Just tänään ostin Siivet-lehden uusimman numeron, jossa on juttua mm. F-35:n ominaisuuksista. Lockheed Martinin Pohjois-Euroopan liiketoimintajohtaja Yung Len toteaa näin:

F-35A on suunniteltu nousemaan ilman jälkipoltinta NATO-standardin mukaisilta kiitoteiltä ja laskeutumaan niille täydessä sisäisessä pommikuormassa.

Lehden toimittaja jatkaa:

NATO-standardin mukainen kiitotien pituus on 2400 metriä. Suomessa tukikohtina käytettävien varalaskupaikkojen mitoitusvaatimuksen mukainen vähimmäispituus on 1700 metriä, mutta esimerkiksi Heinolan Lusin kiitotien pituus on 2700 metriä. Alavuden, Nivalan, Tervon kiitotie noin 3000 metriä ja Niinisalon kiitotien noin 3400 metriä. Esimerkiksi Norjan F-35:iin on tulossa jarruvarjo, jolla laskeutumismatkaa saadaan tarvittaessa lyhennettyä, jos kiitotien kitka ei riitä. Koneen koko ei ole ongelma, koska se on pienempi kuin Hornet.
 
Just tänään ostin Siivet-lehden uusimman numeron, jossa on juttua mm. F-35:n ominaisuuksista. Lockheed Martinin Pohjois-Euroopan liiketoimintajohtaja Yung Len toteaa näin:

F-35A on suunniteltu nousemaan ilman jälkipoltinta NATO-standardin mukaisilta kiitoteiltä ja laskeutumaan niille täydessä sisäisessä pommikuormassa.

Lehden toimittaja jatkaa:

NATO-standardin mukainen kiitotien pituus on 2400 metriä. Suomessa tukikohtina käytettävien varalaskupaikkojen mitoitusvaatimuksen mukainen vähimmäispituus on 1700 metriä, mutta esimerkiksi Heinolan Lusin kiitotien pituus on 2700 metriä. Alavuden, Nivalan, Tervon kiitotie noin 3000 metriä ja Niinisalon kiitotien noin 3400 metriä. Esimerkiksi Norjan F-35:iin on tulossa jarruvarjo, jolla laskeutumismatkaa saadaan tarvittaessa lyhennettyä, jos kiitotien kitka ei riitä. Koneen koko ei ole ongelma, koska se on pienempi kuin Hornet.

Niin pieniä eroja toki koneiden välillä on, mutta ei mitään oikeasti merkittävää. Harmi vaan että varsinkin F-35 osalta homma on mennyt vähän liikaa tunteiden puolelle ja suurin syypää tähän on valtavirtamedia.
 
Heh! Pitaa sitten ostaa B-malli:)?

Oliko tuossa muuten kova sivutuuli, koska keskiviiva tuli "kehikon" keskelle vasta kun moottoreilla uudestaan kaasutettiin?

Maanantaina ja tiistaina noilla seuduilla tuuli navakasti. Milloin pätkä on kuvattu?

Nokan hienoisesta vaappumisesta puolelta toiselle sivutuuli ensimmäisenä mahdollisena syynä mieleen tulee, pilotti korjaili tuulen aiheuttamaa sortoa jalkaa eli sivuperäsintä käyttämällä.

Hyvin se oli keskilinjalla. Harvoin millilleen sattuu, vaikka kuinka tähtäisi. Etenkään sivutuulessa.

En koskaan ole HW:llä lentänyt, enkä tod.näk. tulekaan lentämään, mutta olettaisin sen olevan tyynellä kelillä pätkässä nähtyä suuntavakaampi, tuossa nokka hakee koko ajan. Ei paljon, mutta selvästi havaittavasti.

Toinen mahdollinen syy lievään hakemiseen, kadetti (lento-oppilas) etuohjaamossa.
 
Niin pieniä eroja toki koneiden välillä on, mutta ei mitään oikeasti merkittävää.
On eroa.

Tukialuksille suunnitellut kestavat toistuvia "crash" laskeutumisia, esim. maakentilta sovellettu Mig-29K ei. Vaikka olisi suoraa ja leveaa, niin tasaisuus ei kuitenkaan tayta samaa normia kuin "oikeat" kentat.
 
Vai on suomalaisiin hornetteihin salaa:) toteutettu "thrust vectoring" kun tuossa ylempi moottori selvastikin:) kay kovemmilla kuin alempi...
 
yo. kuvaan Azoreilta liittyen, mistas konenumerosta (F-35:ia Italian ilmavoimille) alkaen niita alkaa tulemaan heidan omalta linjaltaan?
 
yo. kuvaan Azoreilta liittyen, mistas konenumerosta (F-35:ia Italian ilmavoimille) alkaen niita alkaa tulemaan heidan omalta linjaltaan?

Taas käytän lähteenä Siivet-lehteä. Kertovat että kaikki Italian tilaamat 60 F-35A:ta ja 30 F-35B:tä valmistetaan Italian Camerissa yhdellä kokoonpanolinjalla. Tulevaisuudessa tuolta valmistuu myös osa Hollannin tilaamista koneista.
 
Poistuu...! Aika homma saada toi edes ilmaan kyllä:

ps. siis POISTUU vilpittömän käsittämättömästi! Miten toi pysyy näpeissä on ihmettä suurempi mysteeri...

 
Red Bull antaa siiiiiveeeet :D

pilotti on luovasti ratkaissut lentoemottomuuden ongelman, eli kuinka täyttää kuppi kun on yksin koneessa ja halua jonkun muun täyttävän kupin puolestaan.

Edit: Höh, ei toimi tämä gif-kuva upotettuna joten joudun pistämään suoran linkin: https://ircimg.net/t7185plmvlrz.gif
 
Red Bull antaa siiiiiveeeet :D

pilotti on luovasti ratkaissut lentoemottomuuden ongelman, eli kuinka täyttää kuppi kun on yksin koneessa ja halua jonkun muun täyttävän kupin puolestaan.

Edit: Höh, ei toimi tämä gif-kuva upotettuna joten joudun pistämään suoran linkin: https://ircimg.net/t7185plmvlrz.gif

Ei läiky kuskin tee, eikä lennä matkustajilla kahvit syliin.

 
Nuo vastaavat jo sita juttua, josta Pentagonin tilintarkastajat yrittivat tehda skandaalia jalkikateen.

B-58 rakennettiin uutena silloin, kun rutiininomaisesti pidettiin pommareita ilmassa, valmiina ydiniskuun (siis myos aseistettuina). Tallaiset lennot oli tupakkimiehille kova paikka ja tehtiinkin tuhkakupit. Vaatimuksia oli tietysti, etta eivat saa sotkea kun lahdetaan vaudilla kanntymaan , mahd. ylos-alaisin, eika tarjota sytyketta, kun vedetaan happinaamarit paalle
- maksoivat vahan enemman kuin astronauttien kuulakarkikynat... silloisia dollareita $25 tuh./ kpl. Mitahan tuo olisi nykyrahassa:)
 
Back
Top