Lentokoneita

Kyllä taas verenpaineet nousi kun erehdyin lukemaan nuo IS:n uutisen lukijakommentit. Kyllä osaa olla ihmiset typeriä. Hornet tuntuu olevan monen kommentoijan mielestä nyt surkea surmanloukku. Minä taas sanon, että lentoturvallisuutta ilman muuta parantaa koneen kaksimoottorisuus, sekä tuo jarrukoukku.

HX-hanke on myös varmalla pohjalla kun Suomen ilmavoimilla on näköjään iltapäivälehtien lukijakommentaattoreissa ehtymätön asiantuntijareservi kun hankinnat lähestyvät. Esson baarin Ilmasotakoulusta on valmistunut valtava määrä "asiantuntijoita."
Itse olen tehnyt mielenterveydelleni palveluksen, ja jättänyt kaikki kusenkeltaisen lehdistön kommenttipalstat lukematta. Toimii, suosittelen. :)
 
Tässä Sveitsin Hornet esittää huikean vedon kattilassa.


Lockheed Martinin F-35-markkinointijäppiskän ja koelentäjän Billie Flynnin mukaan tuo on mahdotonta. Ja siltähän se osin näyttääkin.
 
Tässä Sveitsin Hornet esittää huikean vedon kattilassa.


Lockheed Martinin F-35-markkinointijäppiskän ja koelentäjän Billie Flynnin mukaan tuo on mahdotonta. Ja siltähän se osin näyttääkin.

Saakelin komeeta lentämistä upeissa maisemissa. :) Muistanko muuten oikein jos sanon, että Sveitsin Horneteille on tehty samanlainen MLU-päivitys mitä meidänkin koneille ? Siis se suomalaista MLU 1:stä vastaava, jolla parannettiin koneen ilmataisteluominaisuuksia ? Ilmasta-maahan -rooliahan sveitsiläisillä ei ole.
 
Saakelin komeeta lentämistä upeissa maisemissa. :) Muistanko muuten oikein jos sanon, että Sveitsin Horneteille on tehty samanlainen MLU-päivitys mitä meidänkin koneille ? Siis se suomalaista MLU 1:stä vastaava, jolla parannettiin koneen ilmataisteluominaisuuksia ? Ilmasta-maahan -rooliahan sveitsiläisillä ei ole.

Sen verran on komeat maisemat, että kun näytin rouvalle samalla paikalla kuvatun Rafale-videon, kuului kommentti "tuonne mennään". :D

Sveitsin Hornet-päivitys tuntuu olevan hyvin samankaltainen kuin meidän MLU1/2. Ilmasta maahan -roolikin löytyy:

http://www.defenseindustrydaily.com/switzerlands-hornet-upgrade-25-program-04471/
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän kuljetuskone laskeutui Pirkkalaan tuossa neljän huiteilla. Jyrinä oli melkoinen, mutten nähnyt vaaleanharmaiden pilvien seasta kuin siluetin tuikkivan välillä näkyviin täällä Hervannassa. Joku Hercules tai sitä kokoluokkaa oli.
 
Saakelin komeeta lentämistä upeissa maisemissa. :) Muistanko muuten oikein jos sanon, että Sveitsin Horneteille on tehty samanlainen MLU-päivitys mitä meidänkin koneille ? Siis se suomalaista MLU 1:stä vastaava, jolla parannettiin koneen ilmataisteluominaisuuksia ? Ilmasta-maahan -rooliahan sveitsiläisillä ei ole.
Hauska patka - ja sveitsilaisia haukutaan osapaiva-lentajiksi!o_O

En kylla hoksinut, mika oli mahdotonta. Tyontovoiman kaytto kuvioiden lakiosuuksissa vaihteli taidokkaasti.

5. minuutin kohdalla en ollut ihan varma, kuuluiko koreografiaan vai oliko lahella kayda vahinko?
 
Hauska patka - ja sveitsilaisia haukutaan osapaiva-lentajiksi!o_O

En kylla hoksinut, mika oli mahdotonta. Tyontovoiman kaytto kuvioiden lakiosuuksissa vaihteli taidokkaasti.

5. minuutin kohdalla en ollut ihan varma, kuuluiko koreografiaan vai oliko lahella kayda vahinko?

Minusta ihan osa esityslentoa, ei tuossa minusta mitään poikkeuksellista tai vaaratilannetta ollut. Osapäiväpiloteista tuli muuten mieleen, Siivet-lehdessä oli joitain vuosia sitten juttua Sveitsin ilmavoimien hävittäjäpiloteista. Minulle oli uutta tietoa se, että heillä on eturivissä myös reserviläisiä. Jotkut jutussa mainitut lentäjät olivat varsinaiselta ammatiltaan mm. investointipankkiireita. Kävivät sitten vaan viikonloppuisin "kertaamassa" Hornetilla lentämistä. Taitaa tällainen olla todella harvinaista maailmalla että periaatteessa reserviläiset muodostavat ihan rauhan ajankin hävittäjälentäjistön.
 
varsinaiselta ammatiltaan mm. investointipankkiireita. Kävivät sitten vaan viikonloppuisin "kertaamassa" Hornetilla lentämistä. Taitaa tällainen olla todella harvinaista maailmalla että periaatteessa reserviläiset muodostavat ihan rauhan ajankin hävittäjälentäjistön.

Siina sen nakee. etta parjatut pankkiirit voi olla aika tekijoita;) Kuten esim. Macron paatti ruveta presidentiksi....

Tosin Sveitsissahan (armeija kun on miliisiperiaatteella; en tarkoita santarmilaitosta... heh-heh, kasakat Suomessa, vaan kansanarmeijaa, eli "militia". Joku keksii varmaan oikeankin termin tahan kohtaan?) yhteiskunnallinen asema/ koulutustaso ja sotilasarvo (reservissa) ovat aina korreloineet korkeasti. Ei tarvi kuin menna kokoukseen, mika ei ole jonkin tietyn toimialan merkeissa, ja dirikat puhuttelevat toisiaan sotilasarvoilla... paitsi jos sattuu olemaan Herr Doktor Doktor. 1. noista on pelkka oppiarvo (merkitykseton; tusinatavaraa nykyisin), mutta toinen - jarjestyksessa se on toki edeltava - on yhteiskunnallinen arvo/ tunnustus.
- siellakin on tullut asuttua...

Mutta takaisin Suomeen: jos SH tulee HX:ksi, niin silloin tuossa liikennihdannassahan otetaan takapakkia; ei silla nyt niin hirveasti ole merkitysta (meilla voi noita maiseman "contour" piirteita kayttaa huonommin "vaijytyksiin" tai ilma-iskutehtavissa "solutuksiin"). Ystavani suoritti asepalveluksensa siella ilmavalvonnassa: menivat jaatikolle, pitivat leiria... ja katselivat enimmakseen alaspain.
 
Viimeksi muokattu:
Briteissä lennetty Battle of Britain commemoration -lentoja... 60-vuotisjuhla siitä kun ne aloitettiin 1957, hienoja kuvia:

4505DBA900000578-0-image-m-39_1507114001636.jpg


On toi varhainen Mark 1-7 Spitti kyllä pirun nätti kone... lisää kuvia alla:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4948048/Britain-s-warbirds-ruling-skies.html
 
Kuriositeettina:
Korkealla lentava (ison siiven) Spitfire PR-versiohan palveli yli 50-luvun puolivalin.

Canberrakin (vastaavissa tehtavissa) oli viela Gulf-kaminoissa mukana.

Saapas nahda paaseeko Tornadokin palveluvuosissa laskettuna mukaan tahan eliittiin: brittien nyky-fleetista on vaikea loytaa muuta konetta, mihin kookas wide area surveillance -podi ripustaa.
 
Kuriositeettina:
Korkealla lentava (ison siiven) Spitfire PR-versiohan palveli yli 50-luvun puolivalin.

Canberrakin (vastaavissa tehtavissa) oli viela Gulf-kaminoissa mukana.

Saapas nahda paaseeko Tornadokin palveluvuosissa laskettuna mukaan tahan eliittiin: brittien nyky-fleetista on vaikea loytaa muuta konetta, mihin kookas wide area surveillance -podi ripustaa.

Canberrat oli käytössä vielä 2000-luvulla mm. Afganistanissa ! Koneen suunnittelu alkoi jo WW2:n loppupuolella. Huikea saavutus. Royal Air Force on tietääkseni ilmoittanut, että viimeiset Tornado GR4 -koneet vedetään pois palveluksesta maaliskuussa 2019.
 
Canberrat oli käytössä vielä 2000-luvulla mm. Afganistanissa !
Tuohan on mielenkiintoinen tieto! Luulin, etta joutuivat kayttamaan Nimrod R1:ia juuri siita syysta, ettei muuta soveltuvaa ollut kasilla
- sitten tuli se surullinen tapaus, kun vuotavat polttoainetankit sytyttivat koneen tuleen, meni koko miehisto (17 ? transistotriputkiajan vehkeissa tarvittiin miehitysta)
- kaikki R1:t poistoon, mutta "ei hatia mitia"... tehtiin pikaviritys bisnes-jetista ja annettiin sillekin nimeksi R1
- sellaisilla kun vaan voi lennella vain silloin kun vastapuolella ei ole ilmavoimia; itsensa puolustamaan kykeneva kone, joka ei katsele maailmaa maalitus-podin juomapilli-nakymasta on kullan arvoinen "asset". Pers-kohtaisesti epailen tuota ao. (koskien toki kovin pienta maaraa, ehka engelmannien ihan oma "Tiedustelulentue") meidan Migien tapaan?
Royal Air Force on tietääkseni ilmoittanut, että viimeiset Tornado GR4 -koneet vedetään pois palveluksesta maaliskuussa 2019.
Viimeisin ilmoitus on 2018, sehan on koko ajan tullut alkuperaisesta 2024 tannepain
- tuo viimeisin, pieni muutos voi olla kiinni siita, etta rahnat ja miehistot tarvitaan 2:een "ylimaaraiseen" Typhoon-laivueeseen, eli Tranche ykkoset pidetaankin kaytossa ja uudempia voi seisottaa varastossa (kunhan ensin kaikki valmistuvat) pidempaan, jotta riittava maara kestaa aiottuun vuoteen 2040... mihinkas asti niiden meille mahd. valittavien Eurofightreiden piti kestaa?
- toinen puoli rahoituksesta tulee siita, kun F-35 havittajia hankitaan ensi vuosikymmenen puoleen valiiin mennessa 10 suunniteltua vahemman (hommahan jatkuu, palveluskayton mukaan laskettuna, vuoteen 2060; sama "hitaan kiirehtimisen" -ajatus siinakin kehiin;))

Asian vieresta, toisessa langassa taisin tuota (kursivoitua) periaatetta meillekin propagoida
 
Hawk tulee laskuun Vieremän maantietukikohtaan.

Olisi parempi linkittää näitä tonne Ilmavoimiin liittyviin ketjuihin. Niitä kuitenkin suurempi osa kiinnostuneista lukijoista seuraa.


Tuossa muuten hyvin näkyy se ettei maantietukikohta missään nimessä tarkoita lyhyttä kiitotietä tai muutenkaan niin kauhean rajoittuneita olosuhteita, mutta tietty F-35:llä tuonne ei voi laskeutua. Eihän kiitotie ole kuin vaatimattomat 3 km!!!
 
Hawk tulee laskuun Vieremän maantietukikohtaan.

Nätisti tulee. Lasku kuin lasku, mutta tuo oli ns. läpäri eli läpilasku, käytetään konetta kiitotiellä, tehon lisäys ja samalla uudestaan ilmaan.

Laskeutuminen, jolla on tarkoitus myös jäädä kiitotielle, siitä käytetään termiä ''loppulasku''.
Näitä termejä käytetään radioliikenteessä lennonjohdon kanssa. Uskoisin, että myös Ilmavoimissa.

Näihin läpilaskuihin liittyen:
Harrasteilmailussa pitkälle kiitotielle
hitaalla koneella ehtii tehdä 3-5 läpäriä samalla lähestymisellä. Jos kausikortti ei ole, Finnavia lähettää jokaisesta pyörien kosketuksesta 35 euron laskun..

Laskeutumista harjoitellaan tiiviisti siitä syystä, että se on lentämisen haasteellisin opittava asia.
 
Nätisti tulee. Lasku kuin lasku, mutta tuo oli ns. läpäri eli läpilasku, käytetään konetta kiitotiellä, tehon lisäys ja samalla uudestaan ilmaan.

Laskeutuminen, jolla on tarkoitus myös jäädä kiitotielle, siitä käytetään termiä ''loppulasku''.
Näitä termejä käytetään radioliikenteessä lennonjohdon kanssa. Uskoisin, että myös Ilmavoimissa.

Näihin läpilaskuihin liittyen:
Harrasteilmailussa pitkälle kiitotielle
hitaalla koneella ehtii tehdä 3-5 läpäriä samalla lähestymisellä. Jos kausikortti ei ole, Finnavia lähettää jokaisesta pyörien kosketuksesta 35 euron laskun..

Laskeutumista harjoitellaan tiiviisti siitä syystä, että se on lentämisen haasteellisin opittava asia.

No perhana, oletin että se oli lasku. Minulla näet tuon Twitter-videon toisto pätkii ihan pirusti. Ekat 10 sekuntia pyörii, sitten video jumittaa totaalisesti. :)
 
Back
Top