Canberrat oli käytössä vielä 2000-luvulla mm. Afganistanissa !
Tuohan on mielenkiintoinen tieto! Luulin, etta joutuivat kayttamaan Nimrod R1:ia juuri siita syysta, ettei muuta soveltuvaa ollut kasilla
- sitten tuli se surullinen tapaus, kun vuotavat polttoainetankit sytyttivat koneen tuleen, meni koko miehisto (17 ? transistotriputkiajan vehkeissa tarvittiin miehitysta)
- kaikki R1:t poistoon, mutta "ei hatia mitia"... tehtiin pikaviritys bisnes-jetista ja annettiin sillekin nimeksi R1
- sellaisilla kun vaan voi lennella vain silloin kun vastapuolella ei ole ilmavoimia; itsensa puolustamaan kykeneva kone, joka ei katsele maailmaa maalitus-podin juomapilli-nakymasta on kullan arvoinen "asset". Pers-kohtaisesti epailen tuota ao. (koskien toki kovin pienta maaraa, ehka engelmannien ihan oma "Tiedustelulentue") meidan Migien tapaan?
Royal Air Force on tietääkseni ilmoittanut, että viimeiset Tornado GR4 -koneet vedetään pois palveluksesta maaliskuussa 2019.
Viimeisin ilmoitus on 2018, sehan on koko ajan tullut alkuperaisesta 2024 tannepain
- tuo viimeisin, pieni muutos voi olla kiinni siita, etta rahnat ja miehistot tarvitaan 2:een "ylimaaraiseen" Typhoon-laivueeseen, eli Tranche ykkoset pidetaankin kaytossa ja uudempia voi seisottaa varastossa (kunhan ensin kaikki valmistuvat) pidempaan, jotta riittava maara kestaa aiottuun
vuoteen 2040... mihinkas asti niiden meille mahd. valittavien Eurofightreiden piti kestaa?
- toinen puoli rahoituksesta tulee siita, kun F-35 havittajia hankitaan ensi vuosikymmenen puoleen valiiin mennessa 10 suunniteltua vahemman (hommahan jatkuu, palveluskayton mukaan laskettuna, vuoteen 2060; sama
"hitaan kiirehtimisen" -ajatus siinakin kehiin
)
Asian vieresta, toisessa langassa taisin tuota (kursivoitua) periaatetta meillekin propagoida