Lentokoneita

Onkin kuuluisa heppu tämä nuori lentäjä... alussa ja loppupuolella hyvää, välissä vähän meh... oli pakko klikata ihan otsikon takia, Quebec - Newfoundland - Grönlanti - Islanti jne. Eivät kyllä ihan loppuun asti kuvanneet :(, mutta icing sekä kompassin sekoilu hyvin pohjoisessa, sekä lääkkeet molempiin Cessnalla oli kyllä erittäin kiinnostavaa katsottavaa.
Kelluntapuku lentovormuna oli varmaan jokseenkin epämukavaa :)... osaajille tässä on varmasti enemmän tarjolla kuin kaltaiselleni maakravulle. Kusella käymisestä tehtiin anglo-tyyliin helvetin iso numero.

 
Saksalainen dokumentti vuodelta 2013 kuvaa mielenkiintoisesti Luftwaffen viimeisiä F-4 Phantom -lentoja. Wittmundin lentotukikohtaan sijoitettu Jagdgeschwader 71 "Richthofen" oli konetyypin viimeinen saksalaiskäyttäjä. Harmi kun tästä puuttuu englanninkielinen tekstitys. Pysyin kuitenkin ihan kohtalaisesti kärryillä.

 
Onkos Mach 3 Phantom tuttu?

Pitka nokka. Vesitankeista (conformal, jo silloin!) lisapotkua:
https://tacairnet.com/2015/06/18/redeveloping-the-f-4-phantom-ii-into-a-mach-3-fighterspy-plane/

Olin kuullut tuosta aiemmin, mutta jakamasi linkki on tähän mennessä yksityiskohtaisin kuvaus tuosta. Phantom on kyllä melkoinen lentävä ihme. 50-luvulla suunniteltu peruskonsepti, joka osoittautui todella moneen eri tehtävään sopivaksi. Myös elektroniikkapuolella kone oli modattavissa. Sakut integroivat omiin koneisiinsa 90-luvulla AN/APG-65 tutkan ja AIM-120 AMRAAM ohjuksenkin.
 
Myös elektroniikkapuolella kone oli modattavissa. Sakut integroivat omiin koneisiinsa 90-luvulla AN/APG-65 tutkan
Elta teki "koyhan" Turkin Phantomeihin kahdessa(!) vuodessa paljon paremman:
ELTA ELECTRONICS
EL/M-2032

Onkohan sita onnistuttu myohemmin kutistamaan, kun samaa vehjetta liikkuu heidan tarjoamissaan F-16 upgreidauksissa?
 
tähän mennessä yksityiskohtaisin kuvaus tuosta. Phantom on kyllä melkoinen lentävä ihme

Luinpa uudestaan, pitkasta aikaa. iiipot olivat perus-Phantomiinsa niin tyytyvaisia, etta kutsuivat sita....Moukariksi.

Tama juttu liittyy siihen, mita(?) tapahtui Englannin Phantomeille, joissa oli valmiiksi isommat ("boxy") ilmanottoaukot. Virallinen selityshan on, etta ne jouduttiin romuttamaan ITAR-saannosten vuoksi:).
"with pre-compressor cooling, engines could be run with the afterburner engaged for incredible periods of time (e.g. they managed to keep a J75 going with the afterburner lit for 40 hours). PCC had also been used by McDonnell Douglas when the F-4 was first built, just to help break and set a few speed records with the then-new jet, though the system installed in the early F-4 was very basic and barebones, compared to what General Dynamics wanted to do with the F-4X"
- viittaan linkkaamani jutun kuvioon, koska ilman sisaanoton ja turbiiniin menon valiinhan oli lisatty tama veden sumutus (misting) prosessi.
 
Olisikohan ennen ahdinta eikä turbiinia? :-) Ahdin ahtaa ilmaa koneeseen ja turbiini on siellä moottorin peräpäässä.
 
Olisikohan ennen ahdinta eikä turbiinia? :)
Mukava kun olemme molemmat:) oikeassa; siihen viitaamaani kaavakuvaan muutoksista ei oltu ahdinta yksityiskohtana lisatty.

Sumutus - ei siis esitystekniikkana:), vaan tuossa - todettiin oleelliseksi, koska sporttivirityksissa ennatyskokeita varten ruiskaistiin vain vetta ja siita pitempaan kaytettyna olisi tullut korroosiota.
 

This FW190 is a 1:1 new build replica (very close to the the original aircraft, exept the engine). The parts came from "Flugwerk" as a kit and "Meier Motors" put it together and made it airworthy. These new FW190 replicas were sold with a Russian/Chinese ASh-82 14 cyl. 2000 Horsepower radial engine, which was a good match for the rare BMW801 14 cyl. radial engines at a much lower cost. The replicas were designed with a new 3-blade prop, but one of the first examples crashed from a failure in the electric prop control. The 4-blade was a matched prop from the Tu-2 that was substituted while the problem with the new 3-blade was fixed. The 3-blade prop is now back in use. This aircraft is now flying in the USA.
NÄYTÄ LISÄÄ
 

This FW190 is a 1:1 new build replica (very close to the the original aircraft, exept the engine). The parts came from "Flugwerk" as a kit and "Meier Motors" put it together and made it airworthy. These new FW190 replicas were sold with a Russian/Chinese ASh-82 14 cyl. 2000 Horsepower radial engine, which was a good match for the rare BMW801 14 cyl. radial engines at a much lower cost. The replicas were designed with a new 3-blade prop, but one of the first examples crashed from a failure in the electric prop control. The 4-blade was a matched prop from the Tu-2 that was substituted while the problem with the new 3-blade was fixed. The 3-blade prop is now back in use. This aircraft is now flying in the USA.
NÄYTÄ LISÄÄ

Sukulaismiehellä on FW työn alla, saa nähdä valmistuuko milloin. Tosin mittakaava ei ole 1:1 vaan jotain pienempää, en vaan muista mikä oli mittakaava. Viimeksi kun kävin katsomassa niin siivet oli hyvällä mallilla.
 
Sukulaismiehellä on FW työn alla, saa nähdä valmistuuko milloin. Tosin mittakaava ei ole 1:1 vaan jotain pienempää, en vaan muista mikä oli mittakaava. Viimeksi kun kävin katsomassa niin siivet oli hyvällä mallilla.

Tietääkseni Suomessa on tosiaan meneillään ainakin yksi FW-190 -projekti. Siivet-lehdessä mainittu Ari "Asa" Saarisen kone. Mahtaneeko olla sama ?
 
Noita porraa tassa paalla paivittain, on sellainen kaksipaikkainenkin, johon saa ostaa kyydin.

Mutta yhdessa vaiheessa alkoi olemaan enemman kuin kaksi kerralla, ja kylla ihmettelin. Jalkikateen selvisi, etta niitahan oli kaytetty Dunkirk-filmin kuvauksissa.
 
Laitan tanne. kun tama ei koske pelkastaan F-35 nakymia:
A senior Turkish Defence Industries undersecretariat official expressed his country’s interest in buying F-35 STOVL variants to Vice Admiral Mathias Winter, head of the US Defense Department’s F-35 programme office, during a meeting held in Ankara in mid-October.

Eihan hoyrya riittavasti kehittavia, siis ydinkayttoisia tukialuksia ole kuin USAlla. Sen verran paljon voimaa tarvitaan nykyisten tst-koneiden taivaalle nakkaamiseen (esim. A-12 piti perua, kun se, tehtavansa tayttaakseen, kasvoi niin painavaksi, etta silloiset katapultit eivat riittaneet). Joskus sitten EMALS saadaan toimimaan.

Mutta silla valilla noita B-malleja saattaa menna Turkkiin, Japaniin, Intiaan... Espanjaankin, jos verokertymaan ei tule isoa lommoa 21/12 aanestyksen tuloksena.
- UK ja Italiahan ovat omansa jo tilanneet
 
Back
Top